Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis sidekantene i grunnflaten er x, hva er da omkretsen av grunnflaten? Det står at denne omkretsen pluss høyden, skal være lik 21. Denne informasjonen gjør deg i stand til å uttrykke høyden h ved hjelp av x. Når du da kjenner høyden og grunnflaten, kan du enkelt finne volumet.

Jeg tror jeg sliter litt med å "uttrykke ditt ved hjelp av datt". :blush:

 

Er på en ny en nå, men det blir vel samme opplegget.

 

Gitt en halvsirkel med radius r. Et rektangel skal innskrives i halvsirkelen. Kall rektangelets høyde for x og finn rektangelets areal uttrykt ved r og x.

 

Kjenner jeg blir mektig frustrert over at jeg ikke får til noen av disse oppgavene :ermm:

 

Jeg tror det er lurt om du prøver og prøver på oppgavene til du får det til, i stedet for å gå på neste.

 

Det står at omkretsen av grunnflaten pluss høyden skal bli 21. Omkretsen av grunnflaten er 4x, høyden er h. Sagt matematisk blir det da at 4x + h = 21. Da har du hva høyden blir, nemlig h = 21 - 4x, og da kan du finne volumet av boksen.

 

Den neste oppgaven blir som du sier mye av det samme. Tegn en figur:

 

818182.jpeg

 

Arealet av rektangelet må være grunnlinjen ganger høyden. Det du mangler er grunnlinjen. Men se på trekanten som er tegnet opp. Halvparten av grunnlinjen må være den ukjente kateten i den trekanten. Den finner du ved å bruke pytagoras. Når du har funnet den, har du både grunnlinje og høyde, og du kan finne arealet.

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Kjegle

 

Kommer an på hvilken formel som er "formelen for en kjegle".

 

Volumet V av et kjegle er en tredjedel av bunnflatearealet b multiplisert med høyden h (den vinkelrette avstanden fra basen til spissen).

0ddeef519c02ba882669d08b12e941d3.png

Volumet av en sirkulær kjegle regnes altså ut med følgende formel:

ae3891d19f1c3c3e9c930d9aec2d8ad7.png

der r = radius og h = høyde

Overflaten av en sirkulær kjegle regnes slik:

1614771d79f1f547f6503f61cbb37fc4.png

der r = radius og s = lengden fra sirkelen til apex:

af83d4c94e8b16be266c820267b42463.png

Et kjeglelegemes massesenter er 1/4 av høyden til aksen.

Lenke til kommentar

Med denne informasjonen kjenner du to sider i den rettvinklede trekanten AES -- nemlig hypotenusen AS = R og kateten ES = x - R. Den ukjente siden, AE kan du da finne ved hjelp av pytagoras. Når du har funnet AE så har du grunnlinja i trekanten (AB = 2*AE) og du har høyden (x).

 

Jeg har gjort denne operasjonen nå, men jeg får AE til å bli √(2Rx-x2)

 

Ettersom grunnlinja er det samme som 2*AE, så blir jo grunnlinja 2*√(2Rx-x2)

 

Og det stemmer jo ikke i henhold til arealet som skal være x√(2Rx-x2)

Lenke til kommentar

b) Du har ingen tall -- men du har forhold mellom sidene. Det kan du bruke til å finne vinkel ABC. Du kjenner både grunnlinja og høyden i trekant ABC, så det er bare å bruke enkel trigonometri til å finne vinkelen i B.

Jeg føler meg veldig dum nå. Enten har jeg en dårlig matte-dag, eller så har jeg bare ikke den nødvendige kompetansen. Hvordan gjør jeg dette? Jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal gjøre det, jeg blir frustrert :whistle:

Lenke til kommentar

edit: @ jostein013

 

Du vet at chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}AB = \sqrt{2Rx - x^2}. De har nå oppgitt at chart?cht=tx&chl=x = \frac{3}{2}R. Da kan du finne et uttrykk for AB som kun inneholder R (du bytter ut x med 3/2 R.)

 

Hvis du deler høyden i trekanten på 1/2 AB, så får du tangens til vinkelen i B, og det blir et tall (R-ene strykes bort.) Altså kan du finne denne vinkelen. Når du har kommet så langt så ser du kanskje om du kan komme deg videre på egen hånd?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Enda et statistikkspørsmål! Ganske klart at jeg sliter med to variabler når oppgavene er småtricky....

 

Let X denote the diameter of an armored electric cable and Y denote the diameter of the ceramic mold that makes the cable. Both X and Y are scaled so that they range between 0 and 1 . Suppose that X and Y have the joint density

 

f(x,y) = 1/y, 0<x<y<1

f(x,y) = 0, elsewhere

 

Find P(X + Y > 1/2)

 

Altså - her tenkte jeg at jeg kunne integrere y fra x til 1, mens jeg integrerer x fra 0 til 1, til sammen vil de da altså alltid være over 1/2, men da ender jeg jaggu meg opp med log (y) - y noe som neppe stemmer.. Noen som kan gi hjelp?

 

Edit:

 

Kanskje jeg bare resignerer å tar 1 - p(x+y<(1/2)) der jeg da altså må integrere y fra x til 1/2 og x fra 0 til 1/2. :p

 

Edit 2:

 

Dette får jeg heller ikke til.. :no:

 

tar meg friheten å quote meg selv da jeg er på vei til å havne to sider bak i tråden... :thumbup:

Lenke til kommentar

edit: @ jostein013

 

Du vet at chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}AB = \sqrt{2Rx - x^2}. De har nå oppgitt at chart?cht=tx&chl=x = \frac{3}{2}R. Da kan du finne et uttrykk for AB som kun inneholder R (du bytter ut x med 3/2 R.)

 

Hvis du deler høyden i trekanten på 1/2 AB, så får du tangens til vinkelen i B, og det blir et tall (R-ene strykes bort.) Altså kan du finne denne vinkelen. Når du har kommet så langt så ser du kanskje om du kan komme deg videre på egen hånd?

Men jeg får jo bare et svært uttrykk hvis jeg setter inn 3/2 R for x. Jeg får jo √(2R(3/2)R-((3/2)R)^2)

Blir dette √3 R? Vinkel B skal være 60 grader, men jeg får det ikke til å stemme hvis (1/2)AB skal bli lik (√3 R)/2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...