Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

huff, sjemmes, slik burde jeg kunne, er jo likens som 3=1+2, hva blir 1? 1=3-2

takk for svar :)

 

 

Hvordan blir det med R=p*l/A ?

 

A=p*l/R right?

Endret av skylinepower
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, jeg sliter litt.

Det er 10% sjanse for å trekke en ødelagt del. Vi har 10 deler.

Hva er sjansen for at vi trekker bare en ødelagt del?

Jeg antar jeg skal bruke hypergeometrisk forsøk? Problemer at jeg ikke husker hvordan å sette det opp :(

(10nCr10)?

Eller gjør jeg det feil?

Skrevet

Fant nå ut at forholdet mellom volumet til stadioen og universet er 0,064.

Hvis dette hjelper, da ... :)

Om jeg ikke har regnet helt feil.

 

Svaret på selve oppgaven skal bli 6,4*10^50

Det er jo bare å gange sammen.. 40 valmuefrø/fingerbredd*10 000fingerbredder/stadie*10 000 000 000 stadier= diameteren på universet målt i valmuefrø. Så bruker du formelen du har. Etterpå ganger du med 10 000 sandkorn/valmuefrø. Tadaa!

Skrevet

Fant nå ut at forholdet mellom volumet til stadioen og universet er 0,064.

Hvis dette hjelper, da ... :)

Om jeg ikke har regnet helt feil.

 

Svaret på selve oppgaven skal bli 6,4*10^50

Det er jo bare å gange sammen.. 40 valmuefrø/fingerbredd*10 000fingerbredder/stadie*10 000 000 000 stadier= diameteren på universet målt i valmuefrø. Så bruker du formelen du har. Etterpå ganger du med 10 000 sandkorn/valmuefrø. Tadaa!

 

Jeg fikk ikke riktig svar når jeg gjorde slik ... Kan hende jeg ikke helt forsto forklaringen.

Skrevet

I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB

 

a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V.

b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV

 

Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst.

Skrevet

På ein vidaregåande skule har elevane i andre klasse med studiespesialiserng gjort fagvala sine for neste år. Kvar fjerde elev har valt R2 og kvar sjette elev kjemi. Ein tredjedel av dei som har valt kjemi, har og valt R2. Vi vel tilfeldigvis ein elev og innfører desse hendingane:

R: eleven har valt R2

K: eleven har valt kjemi

 

a) Finn p(R union K)

b) Finn p(K|R)

Skrevet

I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB

 

a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V.

b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV

 

Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst.

 

Noe sier meg at du mener skalarprodukt her, selv om du skriver en x. Når man regner med tall er det ikke så farlig om man skriver chart?cht=tx&chl=2 \cdot 3 eller chart?cht=tx&chl=2 \times 3, men for vektorer er dette faktisk to forskjellige operasjoner.

 

Se på skalarproduktet på høyre side av likhetstegnet. I følge definisjonen på skalarproduktet har du at chart?cht=tx&chl=\vec{AC} \cdot \vec{v} = |\vec{AC}| \cdot |\vec{v}| \cdot \cos \theta der chart?cht=tx&chl=\theta er vinkelen mellom vektorene. Først; hva blir dette uttrykket på høyre side her lik når du vet at chart?cht=tx&chl=\vec{v} er en enhetsvektor? Tegn opp en figur av denne trekanten der du også tegner inn denne høyden ned fra C som treffer linja AB i punktet D. Kan du tolke det uttrykket du nå har funnet og si noe om det når du ser på denne trekanten?

Skrevet (endret)

Fant nå ut at forholdet mellom volumet til stadioen og universet er 0,064.

Hvis dette hjelper, da ... :)

Om jeg ikke har regnet helt feil.

 

Svaret på selve oppgaven skal bli 6,4*10^50

Det er jo bare å gange sammen.. 40 valmuefrø/fingerbredd*10 000fingerbredder/stadie*10 000 000 000 stadier= diameteren på universet målt i valmuefrø. Så bruker du formelen du har. Etterpå ganger du med 10 000 sandkorn/valmuefrø. Tadaa!

 

Jeg fikk ikke riktig svar når jeg gjorde slik ... Kan hende jeg ikke helt forsto forklaringen.

 

Et enkelt overslag burde tilsi at du i alle fall har regnet kapitalt feil på volumforholdet!

Endret av compus
Skrevet

Sikkert et patetisk spørsmål, men hvis -1*-1 er det samme som å skrive -1^2, hvorfor blir det på kalkulatoren; -1*-1=1, og -1^2=-1? altså to forskjellige svar?

 

Det må være noe jeg overser.....

Skrevet (endret)

Trenger hjelp med disse:

 

Ligning, sett prøve på svart på oppgave 1.

 

1) 3,4-1,7x-4,2=2-2,4x+2,1

 

2) 7 - 3x/2 = 5

Endret av Halmats
Skrevet (endret)

T.O.E:

 

For å sitere meg selv:

 

(-3)^2=(-3)*(-3)=9

 

-3^2=-(3*3)=-9.

 

Derfor..

 

Halmats: Legg til og trekk fra på begge sider av likningen så du får alle leddene med x på den ene siden og alle de andre leddene på den andre..

Endret av the_last_nick_left
Skrevet

Trenger hjelp med disse:

 

Ligning, sett prøve på svart på oppgave 1.

 

1) 3,4-1,7x-4,2=2-2,4x+2,1

 

2) 7 - 3x/2 = 5

 

1)X'er på én side og tall på den andre. Del på antall x'er på begge sider.

 

2)Brøken og 5-tallet bytter plass. Gang med to på begge sider, del på tre.

Skrevet

Faktoriser uttrykket: 2x^2+3x-2

 

Vet at svaret skal bli (2x-1)(x+2) men hvilken metode bruker jeg for å finne dette? (prøvd abc formelen men den går jo ikke her. orker ikke å prøve meg frem hver gang med konjugatsetning osv osv, heller) TL;DR: finnes det en enkel regel/formel for dette?

Skrevet

så når man skriver -3^2, eller -1^2, så havner det automatisk en parentes rundt tallet slik som(-3)^2, som blir (-3)(-3)= 9, eller -1^2=(-1)^2=(-1)(-1)= 1?

Skrevet

Trenger hjelp med disse:

 

Ligning, sett prøve på svart på oppgave 1.

 

1) 3,4-1,7x-4,2=2-2,4x+2,1

 

2) 7 - 3x/2 = 5

 

1)X'er på én side og tall på den andre. Del på antall x'er på begge sider.

 

2)Brøken og 5-tallet bytter plass. Gang med to på begge sider, del på tre.

 

Takk skal du ha, men kan du regne oppgave 2 for meg? Skjønte den ikke.

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med faktorisering av utrykk? Jeg forstår det ikke og når jeg komme i nærheten av det rette svaret har jeg alltid en jævla fortegns-feil.

 

Oppgaver som

 

x^2 - 8x + 12

 

og

 

3x^2 -15x + 18

 

 

Læreren suger så balle til å forklare og boka har ett eksempel for hvert kapittel så og si.

Skrevet (endret)

Trenger hjelp med disse:

 

Ligning, sett prøve på svart på oppgave 1.

 

1) 3,4-1,7x-4,2=2-2,4x+2,1

 

2) 7 - 3x/2 = 5

 

1)X'er på én side og tall på den andre. Del på antall x'er på begge sider.

 

2)Brøken og 5-tallet bytter plass. Gang med to på begge sider, del på tre.

 

Takk skal du ha, men kan du regne oppgave 2 for meg? Skjønte den ikke.

 

Når brøken flyttes over forsvinner minus-tegnet. 5-tallet flyttes over og blir negativt, da får du 2 på venstre side.

 

Får å få bort nevneren må du gange begge sider med 2. Da får du 3x på den ene siden, og må dele på 3 på begge sider.

Endret av Lekr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...