Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere med R2 eksamen rundt hjørnet ja.

Sitter fast på følgende:

chart?cht=tx&chl=\int (x-1)(x^2-2x+3)^5 \, \mathrm{d}x

Har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem her. Delvis integrasjon gir jo bare enda styggere utrykk.

FASIT:

 

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{12}(x^2-2x+3)^6\ +C

 

Prøv å substituer med u = x^2-2x+3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere med R2 eksamen rundt hjørnet ja.

Sitter fast på følgende:

chart?cht=tx&chl=\int (x-1)(x^2-2x+3)^5 \, \mathrm{d}x

Har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem her. Delvis integrasjon gir jo bare enda styggere utrykk.

FASIT:

 

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{12}*(x^2-2x+3)^6\ +C

 

Tricky. Prøv å substituer med x^2-2x+3, slik at du sitter igjen med

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}\int u^5 \, \mathrm{d}x

Skrevet

 

Hei takk for responsen men vi har fått beskjed om å bruke geogebra til alt som har med grafer og regresjon å gjøre, men når jeg prøver å bruke geogebra får jeg helt feil tall i funksjonen min; får f(x)= -0.0018 x³ + 0.1098 x² + 1.10542 x - 0.22556

 

Har dog en Texas kalkulator TI-84 Plus som jeg ikke har peiling på hvordan jeg bruker til regresjon, så om noen vet dette tas det mot med stor takk!

 

S1=1

S2=1+3=4

S3=1+3+6=10

S4=1+3+6+10=20

S5=1+3+6+10+15=35

 

Texas:

1. STAT --> 1:Edit... --> Legger inn (n) på L1 og S(n) på L2.

2. STAT --> Pil høyre (CALC) --> 6:CubicReg --> ENTER

Finner:

a=0.1666666667

b=0.5

c=0.3333333333

d=0

 

Takk skal du ha, fikkd et til nå! :) må virkelig lære meg å benytte meg av denne kalkulatoren.

Skrevet (endret)

Noobs :p

 

chart?cht=tx&chl=\lg (2x-1) + \lg 3 > 0

 

chart?cht=tx&chl=\lg (3(2x-1)) > 0

 

chart?cht=tx&chl=6x-3 > 1

 

chart?cht=tx&chl=x > \frac{2}{3}

 

I mine øyne mye lettere, men smaken er som baken.

 

Kom til å tenke på noe. Hvor kommer det 1-tallet fra? På tredje linje i regnestykket

Endret av Rolka
Skrevet

Noobs :p

 

chart?cht=tx&chl=\lg (2x-1) + \lg 3 > 0

 

chart?cht=tx&chl=\lg (3(2x-1)) > 0

 

chart?cht=tx&chl=6x-3 > 1

 

chart?cht=tx&chl=x > \frac{2}{3}

 

I mine øyne mye lettere, men smaken er som baken.

 

Kom til å tenke på noe. Hvor kommer det 1-tallet fra? På tredje linje i regnestykket

 

Opphøye i 10, a^0=1.

  • Liker 1
Skrevet

Flere med R2 eksamen rundt hjørnet ja.

Sitter fast på følgende:

chart?cht=tx&chl=\int (x-1)(x^2-2x+3)^5 \, \mathrm{d}x

Har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem her. Delvis integrasjon gir jo bare enda styggere utrykk.

FASIT:

 

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{12}*(x^2-2x+3)^6\ +C

 

 

Her kan du jo i verste fall bare utvide til:

 

chart?cht=tx&chl=1053*x-2295*x^2-11*x^10-3390*x^4+x^11+65*x^9-255*x^8+730*x^7-1582*x^6+2642*x^5+3285*x^3-243

 

og integrere ledd for ledd.

Skrevet

Regner når gjennom Eksamen R2 V09 men står helt fast på oppgave 4 alternativ 1 oppgave c og d.

 

Ser på fasit som står litt lengre nede på denne siden, og på c er jeg helt blank og skjønner ikke hva han gjør.

 

d er forsåvidt grei, men skjønner ikke helt denne overgangen:

 

4sin(x)*cos(x) = 2sin(2x)

Dette er sikkert noe grunnleggende, men kan ikke si at jeg vet eller husker denne omformingen.

 

Noen som vet hva som blir gjort der, og hvordan c gjøres?

Skrevet

Noobs :p

 

chart?cht=tx&chl=\lg (2x-1) + \lg 3 > 0

 

chart?cht=tx&chl=\lg (3(2x-1)) > 0

 

chart?cht=tx&chl=6x-3 > 1

 

chart?cht=tx&chl=x > \frac{2}{3}

 

I mine øyne mye lettere, men smaken er som baken.

 

Kom til å tenke på noe. Hvor kommer det 1-tallet fra? På tredje linje i regnestykket

 

Opphøye i 10, a^0=1.

 

 

Arrhhh, såklart. Takk for svar.

Skrevet

d er forsåvidt grei, men skjønner ikke helt denne overgangen:

 

4sin(x)*cos(x) = 2sin(2x)

Dette er sikkert noe grunnleggende, men kan ikke si at jeg vet eller husker denne omformingen.

 

sin(2x)=2 sinx cosx utifra regelen om dobbel vinkel

Skrevet

Derivere den.. :tease: Bruk kjerneregelen og regel for derivasjon av en logaritmisk funksjon.

 

Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal begynne: 2 * (ln x 1)^3

hehe, setter pris på all hjelp!

Skrevet

Umulig ... :whistle:

 

Kvadrat A har arealet 4 cm2. Kvadrat B har arealet 16 cm2.

Kvadrat A er et bilde av kvadrat B.

 

1 Hva er målestokken?

 

2 Kvadratene er sideflater i to terninger, terning A og terning B.

Hva blir volumet til terningene?

Skrevet (endret)

Regn ut sidelengden i hver av kvadratene og del den ene på den andre. Da finner du målestokken.

 

Så putter du sidelengden inn i formelen for volumet av en terning.

 

Juden: Du skal gjøre akkurat det jeg sa. Start med å bruke kjerneregelen og så bruk regelen for derivasjon av logaritmer. Hvis du er usikker på noe av dette anbefaler jeg en mattebok..

Endret av the_last_nick_left
Skrevet (endret)

Regner når gjennom Eksamen R2 V09 men står helt fast på oppgave 4 alternativ 1 oppgave c og d.

 

Ser på fasit som står litt lengre nede på denne siden, og på c er jeg helt blank og skjønner ikke hva han gjør.

 

d er forsåvidt grei, men skjønner ikke helt denne overgangen:

 

4sin(x)*cos(x) = 2sin(2x)

Dette er sikkert noe grunnleggende, men kan ikke si at jeg vet eller husker denne omformingen.

 

Noen som vet hva som blir gjort der, og hvordan c gjøres?

chart?cht=tx&chl=sin(u - v) = sin(u) \cdot cos(v) - cos(u) \cdot sin(v)

chart?cht=tx&chl=u=2xchart?cht=tx&chl=v= \frac{\pi}{2}

 

Umulig ... :whistle:

 

Kvadrat A har arealet 4 cm2. Kvadrat B har arealet 16 cm2.

Kvadrat A er et bilde av kvadrat B.

 

1 Hva er målestokken?

 

2 Kvadratene er sideflater i to terninger, terning A og terning B.

Hva blir volumet til terningene?

 

 

1 Hva er målestokken?

 

chart?cht=tx&chl=2cm \cdot 2cm=4cm^2

chart?cht=tx&chl=4cm \cdot 4cm=16cm^2

4/2=2 Den ene er altså dobbelt så stor, dvs: 1:2

 

2 Kvadratene er sideflater i to terninger, terning A og terning B.

Hva blir volumet til terningene?

 

chart?cht=tx&chl=2cm \cdot 2cm \cdot 2cm=8cm^3

chart?cht=tx&chl=4cm \cdot 4cm \cdot 4cm=64cm^3

Endret av Hunterz
Skrevet (endret)

chart?cht=tx&chl= \frac{2x+3}{5} = 2x \frac{-3x-4}{2}

 

Litt hjelp med denne?

 

Svaret er chart?cht=tx&chl=x = -14

Broren min gjorde samme oppgave tidligere i dag, og du har skrevet bittelitt feil.

 

p><p>

Endret av Henrik C

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...