Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ugg, min svakhet. Sannsynlighetsregning.

Lottrekker. De består av 7 tall, som kan velges blant tallene 1 til 34. Jeg har kommet frem til at det finnes 34 nCr 7 forskjellige lottorekker. Så er spørsmålet, "Hva er sannsynligheten for at tallet 34 er med i den riktige rekka?".

Jeg tenker som så, tallet 34 er jo hvilket som helst tall. Sannsynligheten for å få et tall er 1/34. Det tallet kan være på 7 forskjellige "plasser". Ergo blir sannsynligheten 7/34? Er dette rett?

Så kommer spørsmålet: "Gjør rede for at enhver lottorekke vil oppnå 7 riktige

ved lottotrekningen med sannsynlighet p = 1,859*10^-7."

Det er jo forståelig at sannsynligheten for å vinne er 1/(34 nCr 7). Men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre rede for. Noe negativ binomisk fordeling eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

chart?cht=tx&chl=\frac{\text{antall mulige}}{\text{antall gunstige}}

 

Det er ikke mer å gjøre rede for enn det.

Du kan vel også tenke hypergeometrisk, der X er antall rette i lottorekka.

 

Du kan finne sannsynligheten for at 34 er med i rekka ved å tenke at dette er 1 - sannsynligheten for at 34 IKKE er i rekka.

Du har 33C7 rekker UTEN 34, altså er sannsynligheten for at 34 er i rekka:

 

chart?cht=tx&chl= P(\text{34 er med}) = 1 - \frac{33C7}{34C7} = \frac{7}{34}

 

Du får tilgi meg at jeg ikke gidder å sjekke hvordan jeg får binomialkoeffisienter i LaTeX.

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp med en matteoppgave!

 

Show that, if the demand for money Md is a function of the national income Y=Y(t) and the interest rate i=i(t), the rate of growth of Md can be expressed as a weighted sum of Ry and Ri,

 

RMd= EMdYRy+ EMdiRi

 

where the weights are the elasticites of Md with respect to Y and I, respectively.

 

(E=elastitet)

 

Slik jeg forstår det må da:

 

Y(t)/(Y(t)+i(t)) = Y'(t)*t/(Y(t)+i(t))

 

Noe som ikke stemmer generelt...

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar

Sitter og øver til prøven som er i morgen, så dette haster litt. Har fått vite at det er to tangenter på grafen som er parallelle, og jeg har fått oppgitt punktet for én av tangentene. Oppgaven er å finne likningen for den andre tangenten. Vil beklage på forhånd det klossete oppsettet, jeg vet ikke hvordan jeg får skrevet funksjoner osv mer fancy og oversiktlig.

 

Punktet jeg har fått oppgitt: (-1, G(-1))

 

G(x) = 1/3x^3 - x^2 + x - 4/3

 

G'(x) = x^2 - 2x + 1

 

Punktet: (-1, -11/3)

 

Tangenten til punktet:

 

y = 4x + 3

 

Jeg skal altså finne en tangent som er parallell til denne, altså ser den slik ut:

 

f = 4x + b

 

men jeg klarer ikke finne denne b-en!!!! Ved å skrive inn G(x) og y i graf på kalkulatoren ser jeg at b-en i f(som jeg skal finne) må bli rundt -10, og det stemmer ganske riktig, fasiten sier -31/3. Jeg vil prøve å finne dette ut ved regning. Er nok ganske lett, men jeg klarer bare ikke å finne det ut.

 

A little help?

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Ugg, min svakhet. Sannsynlighetsregning.

Lottrekker. De består av 7 tall, som kan velges blant tallene 1 til 34. Jeg har kommet frem til at det finnes 34 nCr 7 forskjellige lottorekker. Så er spørsmålet, "Hva er sannsynligheten for at tallet 34 er med i den riktige rekka?".

Jeg tenker som så, tallet 34 er jo hvilket som helst tall. Sannsynligheten for å få et tall er 1/34. Det tallet kan være på 7 forskjellige "plasser". Ergo blir sannsynligheten 7/34? Er dette rett?

Så kommer spørsmålet: "Gjør rede for at enhver lottorekke vil oppnå 7 riktige

ved lottotrekningen med sannsynlighet p = 1,859*10^-7."

Det er jo forståelig at sannsynligheten for å vinne er 1/(34 nCr 7). Men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre rede for. Noe negativ binomisk fordeling eller noe slikt?

 

"Norsk Tipping ønsker å øke hyppigheten av "Gull-Lotto"-omganger og vurderer derfor

å øke antall valgbare tall fra 34 til m (>34), mens en rekke fremdeles skal bestå av 7

tall. Hvor stor må m velges for at det med sannsynlighet minst 0.10 ikke finnes rekker

med 7 riktige i en uke der det innleveres n = 19 000 000 rekker?"

 

Vil noen gi meg en pekepinn på hvordan denne oppgaven kan tolkes?

Lenke til kommentar

heei. kan noe hjelpe meg med en oppgave?:-)

 

Sammenhengen mellom prisen p per enhet og antall enheter x som selges av et produkt er gitt ved 6000-30p der 0<p<200

a)

Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p.

b)

Hvor mye endrer etterspørselen seg hvis prisen er 90 kroner og øker med en prosent?

c)Når er 1pE>−1 ?

 

har en matteinnlevering jeg må bestå. regner med den blir bestått, men står litt fast på disse så jeg kunne virkelig trengt hjelp. den skal inn i morgen :p

 

HÅPER noen kan redde meg:)

Lenke til kommentar

heei. kan noe hjelpe meg med en oppgave?:-)

 

Sammenhengen mellom prisen p per enhet og antall enheter x som selges av et produkt er gitt ved 6000-30p der 0<p<200

a)

Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p.

b)

Hvor mye endrer etterspørselen seg hvis prisen er 90 kroner og øker med en prosent?

c)Når er 1pE>−1 ?

 

har en matteinnlevering jeg må bestå. regner med den blir bestått, men står litt fast på disse så jeg kunne virkelig trengt hjelp. den skal inn i morgen :p

 

HÅPER noen kan redde meg:)

 

Idath, har sendt deg en personlig melding =)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kan noen hjelpe meg med en noe vrien oppgave her.... Håper det er noen her inne som syns den er lett, og vil dele noe av kunnskapen sin med meg=)

 

Har en funksjon: f(x) = 2x+1 /(delt på) x-1 (sorry, finner ikke ut av de kodene man bruker for å få en brøkstrek!)

 

Spørsmålet er følgende:

 

1. Når er f(x) = 0, f(x) > 0 og f(x) < 0.

 

2. Når er f(x) voksende, og når er f(x) avtagende?

 

3. Når er f(x) konkav og når er den konveks?

 

Hadde satt meget stor pris på litt veiledning her :)

Endret av kjetil8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...