Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vel, jeg løste den på den måten jeg lærte å løse den i timen. Anyways, takk for hjelpa, men jeg klarte det på egenhånd - hadde gjort et par enkle regnefeil her og der. Sluttresultatet ligger vedlagt for de som er interesserte/sliter med noe liknende;

post-158093-1268860010,6669_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er chart?cht=tx&chl=\frac {1+\frac{2}{a}}{\frac {a}{2}-\frac {2}{a}} riktig brøk? I tilfelle: Start med å gange første brøken i nevner med a og andre brøk i nevner med 2. Da kan du sette de to brøkene i nevner som en brøk. Så ganger du teller og nevner ( i hovedbrøken) med denne fellesnevneren, da kan du stryke nevneren i nevneren. Du kan skrive telleren som chart?cht=tx&chl=\frac {a+2}{a}. Da utvider du hovedbrøken med a for å bli kvitt nevneren i telleren.

 

Edit: For sein..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at chart?cht=tx&chl=cos(2\theta) har fire "blader" på polarform, men chart?cht=tx&chl=cos(3\theta) har 3 blader? Generelt, hvorfor er det for partall av n i chart?cht=tx&chl=cos(n\theta) 2n blader, men n/2 for oddetall?

 

Det har noe med hvordan Cos fungerer i ennhetssirkelen å gjøre. I polarkoordinater, for å gjøre en hel omdreining må chart?cht=tx&chl=\theta= 2π. Nå, når man plotter dette i en cosinus funksjon og tegner en graf vil chart?cht=tx&chl=\theta gå fra 0 til 2π altså en hel sirkelomdreining. så når du plaserer et tall foran theta vil du få en graf som speiler seg selv totalt 4 ganger (en gang for hver kvadrant i enhetssirkelen). slik ser grafene ut hvis jeg tegner dem bare for en kvadrant om gangen:

 

post-206508-1268922493,0622_thumb.gifpost-206508-1268922506,6087_thumb.gifpost-206508-1268922514,2063_thumb.gif

 

Så når grafen speiler seg selv i en oddetalls cos-funksjon vil du se at tegningene vil overlappe hverandre i de forskjellige kvadrantene og produsere 3 blader fremfor 4 :)

 

Dette er ihvertfall slik jeg tror det funker, jeg er ingen matematikker eller studerer et rent matematisk kurs, så om det er andre som har en god forklaring på dette spørsmålet vil jeg gjerne også høre for å øke min egen forståelse i matte :)

Endret av Bakura
Lenke til kommentar

Hei! Plages litt med å forstå hvordan

post-119492-1269081562,8933_thumb.gif

blir post-119492-1269081698,6166_thumb.gif

. Når jeg bruker at e^kx=k*e^kx kommer jeg fram til at løsningen skal bli

post-119492-1269081788,787_thumb.gif.

Kan noen være så vennlig å forklare hva som blir feil for meg? (Løsningen er funnet i fasiten i min mattebok)

 

(oops, hvorfor blir bildene så store? :( beklager)

Endret av Kvanli
Lenke til kommentar

Sitter med en oppgave fra Sinus R2 og sliter litt med å forstå hva de gjør her.

Her er oppgaven med fasit, er fra Integrasjon ved variabelskifte.

post-76108-1269104003,0252_thumb.png

 

Kommer til chart?cht=tx&chl=2+2\sqrt{x}-2ln(1+\sqrt{x})+C_{1}, men jeg skjønner ikke hvorfor de setter at chart?cht=tx&chl=C=C_{1}+2.

Har med vilje valt å bruke C1 fremfor C' (som i C merket), for å unngå forvirring.

Hvorfor fjerner de 2-tallet? Kunne ikke det bare vært med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...