Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp. Oppgavene er høgskolenivå, men det jeg trenger hjelp til ligger nok mer under videregåendenivå.

 

Har fått i oppgave å rotere vektoren (7,2) 60 grader ved hjelp av rotasjonsmatrisen.

Har en noe hullete og rusten oppfatning av regnereglene, så jeg lurer på hvordan jeg uttrykker svaret.

 

Veit at cos60 er 1/2, og at sin 60 er sqrt(3)/2, men hvordan skriver jeg ned svaret?

 

 

Det koker vel egentlig ned til dette:

 

Hva er (cos60*7)+(-sin60*2) og (sin60*7)+(cos60*2)?

 

Jeg har fått:

 

(cos60*7)+(-sin60*2) = ((1/2)*7) + (-sqrt(3)/2)*2 = (7/2) - sqrt(3)

 

(sin60*7)+(cos60*2) = ((sqrt(3)/2)*7) + ((1/2)*2) = ((7sqrt(3))/2)+1

 

Mistenker at dette ikke er helt rett..

 

Det er viktig at jeg oppgir svaret i brøker og rottegn, noe kalkulatoren ikke akkurat samarbeider så bra til.

 

Takker for svar!

Endret av mr. Zilter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp. Oppgavene er høgskolenivå, men det jeg trenger hjelp til ligger nok mer under videregåendenivå.

 

Har fått i oppgave å rotere vektoren (7,2) 60 grader ved hjelp av rotasjonsmatrisen.

Har en noe hullete og rusten oppfatning av regnereglene, så jeg lurer på hvordan jeg uttrykker svaret.

 

Veit at cos60 er 1/2, og at sin 60 er sqrt(3)/2, men hvordan skriver jeg ned svaret?

 

 

Det koker vel egentlig ned til dette:

 

Hva er (cos60*7)+(-sin60*2) og (sin60*7)+(cos60*2)?

 

Jeg har fått:

 

(cos60*7)+(-sin60*2) = ((1/2)*7) + (-sqrt(3)/2) = (7/2) - sqrt(3)

 

(sin60*7)+(cos60*2) = (sqrt(3)*7) + ((1/2)*2) = ((7sqrt(3))/2)+1

 

Mistenker at dette ikke er helt rett..

 

Det er viktig at jeg oppgir svaret i brøker og rottegn, noe kalkulatoren ikke akkurat samarbeider så bra til.

 

Takker for svar!

 

Prøvd disse?

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28cos60*7%29%2B%28-sin60*2%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28sin60*7%29%2B%28cos60*2%29

Lenke til kommentar

Ligningen jeg skal løse har tre forskjellige ledd, med forskjellig nemner. "x-9", "x+3" og "x". Jeg ganger sammen x-9 og x+3 og får x^2-27. Ganger dette med x igjen og får x^3-27x. Så brukte jeg denne til å forsøke å løse oppgaven, men klarte ikke å få rett svar. Feil fellesnemner eller ligger feilen en annen plass? I tilfelle feil, forklar.

 

 

edit: Løst, tenkte helt feil da jeg brukte kvadratsetningene. Etter vanlig utregning var det lett. :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Denne tråden er ikke for å gjøre leksene dine for deg. Hva har du gjort til nå?

 

Hvis du ikke har gjort det anbefaler jeg å slå opp i boken din på definisjonen av forventningsverdi.

 

Her er oppgaven : "I et lotteri er sannsynligheten for å vinne 1000 kr lik 1/50. Sannsynligheten er 1/10 for å vinne 100 kr. Andre gevinster er det ikke. La X være gevinsten på et tilfeldig valgt lodd. Finn forventningsverdien for X."

 

 

Det jeg har gjort er nok rimelig feil, men her er det:

 

1000kr -> 1/50

100kr -> 1/10 = 5/50

X=gevinst for lodd

Da er det 44/50 sjangs for å ikke få gevinst og 6/50 for å få gevinst.

 

P(X=1000)=6/50 x 1/50 = 3/1250

P(X=100)= 6/50 x 5/50 = 3/250

 

Setter dette i en tabell der man ganger P(X=x) med x og får da 1,2 og 2,4 som er 3,6. Men det riktige svaret er 30. Hva har jeg gjort galt?

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar

Ligningen jeg skal løse har tre forskjellige ledd, med forskjellig nemner. "x-9", "x+3" og "x". Jeg ganger sammen x-9 og x+3 og får x^2-27. Ganger dette med x igjen og får x^3-27x. Så brukte jeg denne til å forsøke å løse oppgaven, men klarte ikke å få rett svar. Feil fellesnemner eller ligger feilen en annen plass? I tilfelle feil, forklar.

 

chart?cht=tx&chl=(x+a)(x-a)=x^2-a^2 gjelder bare når a-leddene er like. siden 9 ikke er lik 3, er det der feilen ligger.

Lenke til kommentar

Ligningen jeg skal løse har tre forskjellige ledd, med forskjellig nemner. "x-9", "x+3" og "x". Jeg ganger sammen x-9 og x+3 og får x^2-27. Ganger dette med x igjen og får x^3-27x. Så brukte jeg denne til å forsøke å løse oppgaven, men klarte ikke å få rett svar. Feil fellesnemner eller ligger feilen en annen plass? I tilfelle feil, forklar.

 

chart?cht=tx&chl=(x+9)(x-3)=x^2+6*x-27

 

juden

 

chart?cht=tx&chl=\int\limits_{\frac{\pi }{2}}^\pi  {\sin \left( {2x} \right)} {\rm{ sett }}u = 2x

 

MR Urge

 

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{{50}} + \frac{1}{{10}} = \frac{1}{{50}} + \frac{5}{{50}} = \frac{6}{{50}}

 

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{{50}}1000 + \frac{1}{{10}}100 = 20 + 10 = 30

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Skulle gjerne hatt hjelp med følgjande oppgåve.

 

I ei geometrisk rekkje er chart?cht=tx&chl=a_4 + a_5 = 3 og chart?cht=tx&chl=a_9 + a_{10} = 9375

  • Fiin eit uttrykk chart?cht=tx&chl=S_n for summen av dei chart?cht=tx&chl=n første ledda.
  • Skriv chart?cht=tx&chl=S_n ved å bruke summeteiknet chart?cht=tx&chl=\sum

 

Fasit:

chart?cht=tx&chl=S_n = \frac{5^n - 1}{1000}

 

 

chart?cht=tx&chl=S_n = \sum_{i=1}^{n} \frac{5^i}{1250}

 

 

 

For geometriske rekker gjelder følgende:

 

p><p>

 

Videre har man for en geometrisk rekke at:

 

p><p>

 

Når vi vet dette blir det ganske enkelt å regne på problemet. Jeg foreslår at du forsøker så langt du greier først, så blir det nok presentert en løsning her etterhvert :)

 

Løsningen følger her, dog kun på punkt 1 i oppgaven din. Punkt 2 overlater jeg til deg.

 

 

p><p>

 

p><p>

 

p><p>

 

p><p>

 

p><p>

 

p><p>

 

 

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Denne tråden er ikke for å gjøre leksene dine for deg. Hva har du gjort til nå?

 

Hvis du ikke har gjort det anbefaler jeg å slå opp i boken din på definisjonen av forventningsverdi.

 

Her er oppgaven : "I et lotteri er sannsynligheten for å vinne 1000 kr lik 1/50. Sannsynligheten er 1/10 for å vinne 100 kr. Andre gevinster er det ikke. La X være gevinsten på et tilfeldig valgt lodd. Finn forventningsverdien for X."

 

 

Det jeg har gjort er nok rimelig feil, men her er det:

 

1000kr -> 1/50

100kr -> 1/10 = 5/50

X=gevinst for lodd

Da er det 44/50 sjangs for å ikke få gevinst og 6/50 for å få gevinst.

 

P(X=1000)=6/50 x 1/50 = 3/1250

P(X=100)= 6/50 x 5/50 = 3/250

 

Setter dette i en tabell der man ganger P(X=x) med x og får da 1,2 og 2,4 som er 3,6. Men det riktige svaret er 30. Hva har jeg gjort galt?

 

Tenk enkelt: Hvor mye er det verdt å ha 1/50 sjanse for å vinne 1000kr? 1000/50kr. Hvor mye er det verdt å ha 1/10 sjanse for å vinne 100kr? Nettopp, 100/10. Så tar du med 0 ganger sjansen for å vinne 0 og legg det sammen og du får E(X). :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker så meget for den utrolig nyttige lenken til wolframalpha!

Enda morsomere var det at jeg hadde rett fra starten av.

 

Har et nytt problem, da, endelig. Jeg regner på Bezier-splines. Jeg har fått beskjed om å beregne funksjonen til en spline av 4. orden, for så å tegne grafen til løsningen for å kontrollere.

Punktene er A=(0,0) B=(1,4) C=(4,4) D=(5,0).

 

Etter noe regning har jeg kommet frem til at funksjonen blir

 

P(t)= (3t + 6t2 - 4t3 , 12t - 12t2)

 

Jeg har aldri laget graf av en funksjon med den syntaksen. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Pokker ta, jeg ser nå at jeg har kalkulert med punktene i feil rekkefølge!

Punkene skulle være i rekkefølgen ACBD, ikke ABCD.

 

Da blir formelen

 

(12t - 21t2 + 15t3 , 12t - 12t2)

 

og grafen blir slik.

 

Hvordan lager man verditabell?

Det er det jeg vil ha. Jeg klarer det helt fint med en vanlig f(x), med det blir så forvirrende med parameterfremstilling. Jeg liker ikke parameterfremstilling.

 

 

 

Det finnes ikke ord for hvor mye jeg setter pris på å bli hjulpet her på forumet, takk til alle sammen.

Endret av mr. Zilter
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et par spørsmål. Har Praktisk Matte 2, så burde ikke være altfor vanskelig. Disse er øvingsoppgaver til DEL1 på tentamen, dvs at løsningen IKKE skal være vanskeligere enn at den kan gjøres enkelt med penn og papir. Skal ikke være noe kalkulator med i bildet.

 

Første oppgave lyder som følger:

"Finn CE og vis hvordan du kommer frem til svaret"

Her er en tegning av trekantene vi har fått. De er formlike. Tallene er de lengdene jeg har fått oppgitt.

67619333.jpg

 

 

Neste oppgave:

"En kopperplate som har en masse på 190 g, inneholder ca. 1,8 * 10^24 atomer. Hvor mange atomer er det i 5,7 kg kopper?"

 

Siste oppgaven jeg trenger hjelp med:

"Tora sykler vanligvis til skolen på 15 min. En dag forsov hun seg og klarte å bruke 5 min kortere tid. Hun regnet ut at hun da hadde økt gjennomsnittsfarten med 7,5 km/h. Hvor lang vei har Tora til skolen?"

 

 

Hvis noen kunne forklart meg hvordan jeg skal løse disse oppgavene hadde det vært flott. :) Takk på forhånd!

Endret av Noraa
Lenke til kommentar

Som du ser er AD 50% lengre enn AC. Siden de er formlike er da også BE 50% lengre enn BC.

 

x*1,5=8

 

x=8/1,5

 

x=5.33

 

Neste oppgave:

 

Finn først ut hvor mange atomer det er i 1g. Så kan du gange opp det for å finne hvor mange det er i 5,7kg.

 

 

 

 

OT: Innlegg nummer 300! :w00t:

Endret av mr. Zilter
Lenke til kommentar

Hvordan lager man verditabell?

Det er det jeg vil ha. Jeg klarer det helt fint med en vanlig f(x), med det blir så forvirrende med parameterfremstilling. Jeg liker ikke parameterfremstilling.

Det parameterframstillinga gjer deg er x- og y-verdiar, gitt via funksjonar av t, altso x=x(t), y=y(t). Dermed vil kvar verdi av t gje deg eit punkt i xy-planet, og for å skissere ein graf treng du fleire punkt i xy-planet.

 

Det du vil gjere er altso å lage ein tabell med tre kolonner, for hhv. t, x og y. For kvar t-verdi rekner du ut tilhøyrande x- og y-verdiar, og desse gjer deg punkt du kan plotte i eit xy-koordinatsystem.

Lenke til kommentar

Hvordan lager man verditabell?

Det er det jeg vil ha. Jeg klarer det helt fint med en vanlig f(x), med det blir så forvirrende med parameterfremstilling. Jeg liker ikke parameterfremstilling.

Det parameterframstillinga gjer deg er x- og y-verdiar, gitt via funksjonar av t, altso x=x(t), y=y(t). Dermed vil kvar verdi av t gje deg eit punkt i xy-planet, og for å skissere ein graf treng du fleire punkt i xy-planet.

 

Det du vil gjere er altso å lage ein tabell med tre kolonner, for hhv. t, x og y. For kvar t-verdi rekner du ut tilhøyrande x- og y-verdiar, og desse gjer deg punkt du kan plotte i eit xy-koordinatsystem.

 

 

aaaaahh, skjønner. Tusen takk! :D

Lenke til kommentar

Hei! Har litt problemer med to linære ligningssett! Har prøvd titalls ganger nå men får feil svar ifølge fasiten bak i boka...

Har prøve om dette om noen få dager ...

 

Hadde vært supert med svar! :thumbup:

 

 

5.6 ) På en gård er det griser og høner.

Til sammen er det 70 hoder og 220 ben.

Hvor mange griser og høner er det på denne gården?

 

 

5.7 ) En fotballklubb har ulik billettpris for voksne og barn på kampene.

På en fotballkamp var det 1248 voksne og 325 barn, og inntekten var da kr 263 640.

På en annen kamp var det 2065 voksne og 422 barn, og inntekten var da 422 340.

Finn billettprisen for voksne og for barn ved å sette opp ett ligningssett og løse det på lommeregneren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...