Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan denne trigonometriske andregradslikningen får x verdiene nevnt nedenfor.

sin2X piX /4 = 0

Litt vanskeleg å forstå kva du meiner, skal det vere chart?cht=tx&chl=\sin^2\left(\frac{\pi x}{4}\right)=0?

 

Mat 112, på UiB :p

Du koser deg med Sørevik ja. De får håpe han lager ein snillare eksamen enn kva me fekk i fjor.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Du koser deg med Sørevik ja. De får håpe han lager ein snillare eksamen enn kva me fekk i fjor.

 

Haha...ja..hørte om det! Nei huff, likte bedre Leopold fra mat111

Endret av Andreas345
Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan denne trigonometriske andregradslikningen får x verdiene nevnt nedenfor.

sin2X piX /4 = 0

Litt vanskeleg å forstå kva du meiner, skal det vere chart?cht=tx&chl=\sin^2\left(\frac{\pi x}{4}\right)=0?

 

Har ikke peiling på hvordan jeg svarer med sitat, men prøver allikevel jeg. Ja, den formelen du skrev der er den jeg prøvde å uttrykke. jeg skal lissom kunne løse den andregradslikningen uten å ha noe annet tall jeg kan flytte over slik at likningen ikke blir null... skjønner hva jeg mener nå? jeg er ikke så god til å forklare det der jeg :cry:

Skrevet

Kan noen komme med en forklaring på hvordan de tenker når de løser denne sannsynlighetsoppgaven?

 

"På hvor mange måter kan man putte 3 kuler - en rød, en gul og en grønn - i tre glass, slik at minst ett glass forblir tomt?"

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan denne trigonometriske andregradslikningen får x verdiene nevnt nedenfor.

sin2X piX /4 = 0

Litt vanskeleg å forstå kva du meiner, skal det vere chart?cht=tx&chl=\sin^2\left(\frac{\pi x}{4}\right)=0?

 

Har ikke peiling på hvordan jeg svarer med sitat, men prøver allikevel jeg. Ja, den formelen du skrev der er den jeg prøvde å uttrykke. jeg skal lissom kunne løse den andregradslikningen uten å ha noe annet tall jeg kan flytte over slik at likningen ikke blir null... skjønner hva jeg mener nå? jeg er ikke så god til å forklare det der jeg :cry:

Kvadratrota av 0 er 0. Start med å ta kvadratrota på begge sider, då får du

chart?cht=tx&chl=\sin\left(\frac{\pi x}{4}\right)=0.

chart?cht=tx&chl=sin(\alpha) = 0 for chart?cht=tx&chl=\alpha=0,\pi, 2\pi, 3\pi,\ldots Om du lurer på kvifor, ta ein titt på einingssirkelen, som wingeer nemner.

 

Det vil seie at

chart?cht=tx&chl=\frac{\pi x}{4}=0+n\pi

der n er heiltal.

 

Multipliser med 4, og del på chart?cht=tx&chl=\pi, og du får at

chart?cht=tx&chl=x=4n.

 

Sidan chart?cht=tx&chl=x\in[0,8], får du tre mogelege løysingar: x = 4*0 = 0, x = 4*1 = 4 og x = 4*2 = 8.

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan denne trigonometriske andregradslikningen får x verdiene nevnt nedenfor.

sin2X piX /4 = 0

Litt vanskeleg å forstå kva du meiner, skal det vere chart?cht=tx&chl=\sin^2\left(\frac{\pi x}{4}\right)=0?

 

Har ikke peiling på hvordan jeg svarer med sitat, men prøver allikevel jeg. Ja, den formelen du skrev der er den jeg prøvde å uttrykke. jeg skal lissom kunne løse den andregradslikningen uten å ha noe annet tall jeg kan flytte over slik at likningen ikke blir null... skjønner hva jeg mener nå? jeg er ikke så god til å forklare det der jeg :cry:

Kvadratrota av 0 er 0. Start med å ta kvadratrota på begge sider, då får du

chart?cht=tx&chl=\sin\left(\frac{\pi x}{4}\right)=0.

chart?cht=tx&chl=sin(\alpha) = 0 for chart?cht=tx&chl=\alpha=0,\pi, 2\pi, 3\pi,\ldots Om du lurer på kvifor, ta ein titt på einingssirkelen, som wingeer nemner.

 

Det vil seie at

chart?cht=tx&chl=\frac{\pi x}{4}=0+n\pi

der n er heiltal.

 

Multipliser med 4, og del på chart?cht=tx&chl=\pi, og du får at

chart?cht=tx&chl=x=4n.

 

Sidan chart?cht=tx&chl=x\in[0,8], får du tre mogelege løysingar: x = 4*0 = 0, x = 4*1 = 4 og x = 4*2 = 8.

 

 

Tusen hjertelig takk for at dere orker å bruke tid til å forklare det skikkelig. Jeg synes det er litt vanskelig, men jeg sitter å jobber litt med det nå. Må bare prøv å forstå hvordan jeg tegner inn disse "opplysningene" i enhetssirkelen. Lærer vel best av å sitte å gruble litt, selv om det er litt å møte veggen når det står å stanger. keep up the good work guys... love u :thumbup::w00t:

Skrevet (endret)

sokkrygeren:

I denne situasjonen vil det alltid være et glass som står tomt, derfor er det interessant å finne ut hvor mange måter en kan putte 3 kuler med forskjellig farge i 2 glass.

Det vi kan gjøre da, er å finne ut hvor mange forskjellige måter er å putte 3 kuler i ett glass, for så å gange dette med 3.

Vi begynner med chart?cht=tx&chl={3 \choose 3}+{3 \choose 2}+{3 \choose 1}+{3 \choose 0}=7. Ganger vi dette med 3, får vi 21.

Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Red: Binomial-luringer i LaTex da du!

Endret av wingeer
Skrevet (endret)

4lg(x-3)=0.8

Sliter med logaritmelikninger, hjelp motaes med takk :)

Tenk på det som en helt vanlig likning. Det første du gjør er å dele på 4, da sitter du igjen med

p><p>

Du burde nå klare å skjønne hva du skal videre om du tenker på definisjonen av en logaritme.

Endret av Frexxia
Skrevet (endret)

Fikk det til nå, hadde bare glemt at man kunne opphøye 10 i 0.2 og dermed fjerle "logaritmen" på andre siden. Takk skal du ha for hjelpen! :)

 

edit: hva med denne da? lg(x+4) - lg(3x+1)=0

slik jeg gjør det: x+4-3x+1=10^0

 

x+4-3x-1=1

x-3x=-2

-2x=-2

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av mentalitet
Skrevet

Fikk det til nå, hadde bare glemt at man kunne opphøye 10 i 0.2 og dermed fjerle "logaritmen" på andre siden. Takk skal du ha for hjelpen! :)

 

edit: hva med denne da? lg(x+4) - lg(3x+1)=0

slik jeg gjør det: x+4-3x+1=10^0

 

x+4-3x-1=1

x-3x=-2

-2x=-2

 

Noen som kan hjelpe?

hint:

Om du gjør det slik du gjør det ville

1-1=0

betydd at

10-10=1

0=1

 

 

Skrevet

Det er en oppgave jeg sliter med:

 

Antall prosent fraværende elever = x%

 

Antall prosent fraværende jenter = 10%

 

Antall prosent fraværende gutter = 10%

 

Finn antall prosent fraværende elever?

 

Takk.

 

 

Skrevet

jeg regner ikke med at oppgaven skal være så banalt enkel. tenker det er 10% av jentene som er borte, og samme for guttene. da er total sannsynlighet 0.1*0.5+0.1*0.5 = 10%, ikke overraskende.

Skrevet

20% ? :ermm:

La meg forklare hvorfor dette er feil.

Tenk deg at en person har 100 kroner, og du vet at det ikke er noen lapper. Du vet at det er to forskjellige typer, men du vet ikke om det er 5-kroninger, 1-kroninger, 20-kroninger eller 10-kroninger, og du vet ikke hvor mange det er av hver type.

Så sier han at han skal gi bort 10% av type 1, og 10% av type 2. Gir han da automatisk bort 20 kroner? Nei.

Skrevet (endret)

Ergelig algebraisk snurrball. Skal finne summen av en rekke.

chart?cht=tx&chl=\sum_{n=5}^{\infty} \frac{1}{(2 + \pi)^{2n}} = \frac{1}{(2 + \pi)^8} \sum_{m=1}^{\infty} (\frac{1}{(2 + \pi)})^{2m}

Også lurer jeg på hvor jeg skal trå neste steg.

 

Tror muligens jeg løste den nu.

Skrev om det siste steget til:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{(2 + \pi)^8} \sum_{m=1}^{\infty} \frac{1}{(2 + \pi)^2} (\frac{1}{(2 + \pi)^2})^{m-1}

Siden chart?cht=tx&chl=-1 < \frac{1}{(2 + \pi)^2} < 1 er det vel rett frem.

Endret av wingeer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...