endrebjo Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Det gjelder å ha øye for å kunne gjenkjenne kjente funksjoner og sammensetninger. Du kommer garantert til å få en del andregradsuttrykk med andre funksjoner inni. F.eks: (lnx)^2 + lnx - 1 = 0 cos^2x - cos x = 0 1/x^2 + 1/x - 1 = 0
Hashtægg Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Snur man krokodille-tegnet når man deler med ett negativt tall, og bare da? (i en ulikhet)
Jaffe Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Også når du ganger med negative tall: 5 > 4 | * (-1) -5 < -4 Du ser jo at det er nødvendig å snu det da også.
hean Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Snur man krokodille-tegnet når man deler med ett negativt tall, og bare da? (i en ulikhet) Husker ikke reglene helt men..... Hvis du ganger eller deler med ett negativt tall vil ulikheten snu ja og den vil ikke snu med noe annet enn kun med divisjon eller multiplikasjon av ett negativt tall. Eks. 5 > 1 ganger vi begge sidene med -2 får vi: -10 < -2 tar vi heller å deler med -2 istedefor å gange får vi: -2,5 < -0,5
Melhus19 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 sannsynlighetsregning: hvor mange tall mellom 100 og 1000 har to like siffer???? svaret står jo i fasiten, men trenger fremgangsmåte...takktakk
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Ganging og deling er to sider av samme sak. Melhus: Du må telle. Jeg antar at det ikke er noen fare om det er tre like siffer, i så fall kan du bare benytte samme fremgangsmåte. Tall på formen xxy: Vi har 110, 220, ..., 990, altså 9 slike. Vi har også 111, 222, ..., 999, så legg til 9. Tall på formen xyx: (Merk at vi må passe på å hoppe over 111, 222, etc.) Vi har 101, 121, 131, ..., 191, 202, 212, ..., 292, 303, ..., 393, ..., 989, så vi har 9*9 = 81 slike. Tall på formen yxx: Vi har 100, 122, 133, ..., 199, 200, 211, 233, ..., 299, ..., 977, 988, så vi har 9*9 = 81 slike. Om jeg ikke har glemt noen får vi altså 9 + 9 + 81 + 81 = 90*2 = 180. Du kan sikkert løse denne vha. kombinatorikk, men da får du ikke min hjelp.
hockey500 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) to like siffer = alle siffer - (bare ulike siffer + bare like siffer) to like siffer = 899 - (9*9*8 + 9) = 242 stemmer det? Hvis oppgaven faktisk spør om hvor mange tall som har MINST 2 like siffer, er svaret 251. EDIT: en aldri så liten test med et program bekrefter at svaret faktisk er 242 hvis man regner med KUN 2 like, ikke tre. Endret 12. desember 2007 av hockey500
Melhus19 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) svaret er 251 i ja...takk:D Endret 12. desember 2007 av Melhus19
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Åja, nok en feil i arbeidet mitt. Jeg er i slaget i dag.
Melhus19 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 to like siffer = alle siffer - (bare ulike siffer + bare like siffer)to like siffer = 899 - (9*9*8 + 9) = 242 stemmer det? Hvis oppgaven faktisk spør om hvor mange tall som har MINST 2 like siffer, er svaret 251. EDIT: en aldri så liten test med et program bekrefter at svaret faktisk er 242 hvis man regner med KUN 2 like, ikke tre. det programmet skulle jeg gjerne likt og hatt!!! hva heter det?
Hashtægg Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) Hva er komponenten til en vektor? Eller, hvor ligger den.. Om noen skjønner hva jeg mener Endret 12. desember 2007 av Demille
aspic Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Lat oss seia at 3 vektorar dannar ein trekant. Då er kvar av sidene ein komponent, altså ein vektor. Vektor = komponent (?)
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Gitt en vektor x = (x_1, x_2, x_3), så er x_i komponentene. Som regel er det hvor "langt" vektoren går parallelt med en referanseakse.
endrebjo Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Hva er komponenten til en vektor? Det er som oftest snakk om horisontale eller vertikale komponenter. Altså x-komponenten eller y-komponenten (z-komponenten). x-komponenten er lengden av vektoren målt langs x-aksen. y-komponenten er lengden av vektoren målt langs y-aksen.
Hashtægg Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Er den blå komponenten til vektor U, da eller? Ettersom den går parallelt med vektor v.
Anonym5656 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) hvordan kan jeg løse denne uten å prøve meg fram med random tall? 122,4 = 61.2 * 1.012^x Endret 12. desember 2007 av Gakkakk
aspic Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Du deler med 61,2 på høgre og venstre sida. Så set du inn ln på begge sider og kan då trekke ned x. Så deler du med ln 1.012 på høgresida og gjer det same på venstre sida. Då har du svaret ditt trur eg..
pertm Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) Ser du har brukt både komma og punkt antar at det skal stå slik: 122,4 = 61,2 * 1,012^x 122,4/61,2 = 1,012^x log(122,4/61,2) = x * log(1,012) Hva du bnruker som base for logaritme har ingenting å si så lenge du bruker det samme på begge sider Resten burde være enkelt Endret 12. desember 2007 av pertm
dagr0z Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jeg trenger litt hjelp til algebra (2a)^2 * (a/2)^3
endrebjo Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (ab)^n = (a*b)^n = a^n * b^n (a/b)^n = a^n / b^n (2a)^2 * (a/2)^3 = 2^2*a^2 * (a^3/2^3) = (4a^2 * a^3) / 8 = a^5/2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå