Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadd fysikkprøve idag og så kom det ei oppgave som var jævla vanskelig, får spørre her om jeg har gjort rett eller feil (mest sannsynelig feil)

 

1. Ei dame på 51 kg skal hoppe fra ett stupebrett. Stupebrettet er 7 meter over vannet. Dama tar sats fra stupebrettet og det akselererer henne med en fart på 25 m/s2 i 0,2 s. Hvor langt opp kommer hun før hun begynner på nedturen?

 

2. Hvor lang tid bruker hun fra hun hopper fra stupebrettet til hun treffer vannet?

 

Noen som greier disse?

 

Jeg fikk selv 1,28 elns på oppgave 1. Andre i klassen fikk 0,7 - 0,7 - 4,5 osv.

husker ikke hva jeg fikk på oppg 2.

Lenke til kommentar

Du kan bare se bort fra massen.

Også fyller du inn i veiformlene.

 

I vendepunktet er v_topp = 0.

Etter akselerasjonsfasen er v_0 = at_1 = 25*0,2

Og så finner vi hvor lang tid jorden bruker på å bremse farten:

v_0 - gt_2 = 0

v_0 = gt_2

t_2 = v_0 / g = (25*0,2) / 9,81

 

Og da har vi to perioder: t_1 (akselerasjonsfase) og t_2 (negativ akselerasjonsfase), og setter opp denne veiformelen for begge:

s = v_0t + 0,5at²

så finner du høyden over stupebrettet.

 

Edit: Satan så mye tull jeg har gjort. Litt bokstaver og tall som var der de ikke skulle. Nå funker det.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
fikk et tall som ikke d gikk and å kvadrotisere uten å få et desimal tall..har vist gjort noe feil...sier da at svare er et komplekst tall

 

Du har ikke gjort noe feil :)

 

Likningen har rett og slett ingen løsninger, hvis man ser bort i fra de komplekse/imaginære tallene, som du helt sikkert skal.

 

Når det gjelder at du får et tall som blir et desimaltall når det blir tatt kvadratroten av, er ikke det nødvendigvis et tegn på at du har gjort feil. Noen ganger ender du opp med slike løsninger, og da er det mest nøyaktig å bare skrive svaret slik, uten å ta kvadratroten.

Lenke til kommentar
Du kan bare se bort fra massen.

Også fyller du inn i veiformlene.

 

I vendepunktet er v = 0.

Etter akselerasjonsfasen er v_0 = at_1 = 25*0,2

Og så finner vi hvor lang tid jorden bruker på å bremse farten:

v_0 - gt_2 = 0

v_0 = gt_2

t_1 = v_0 / h = (25*0,2) / 9,81

 

Og da har vi to perioder: t_1 (akselerasjonsfase) og t_2 (negativ akselerasjonsfase), og setter opp denne veiformelen for begge:

s = v_0t + 0,5at²

så finner du høyden over stupebrettet.

 

gidder noen regne ut? jeg har serriøst ikke peil eller gidd akkurat nå :p

 

Fy1 ja. Eller første året med fysikk på Vg2 :p

Endret av storken
Lenke til kommentar

Edit: Lagde det skikkelig istedet.

post-30930-1196190402_thumb.png

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
V_planet = 4/3 *pi*r3 (regn ut selv, husk å bruke meter på radius)

V_vann = 300.000.000 liter = 300.000 m3 = 3*10^5 m³

 

V_tot = V_planet + V_vann = et tall som du må regne ut selv

V_tot = 4/3 *pi*rny3

=> rny = qrt((3*V_tot) / (4pi)) = regn ut selv

 

r_ny = r_planet + r_vann

=> r_vann = r_ny - r_planet

 

qrt( ) er kubikkrot.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal ha 2mx eksamen nå til onsdag, privatist. Har ikke fått øvd noe særlig, jeg kan det meste av pensum, men suger litt på sannsynlighetsregning :p Tror det er på tide å få ut fingern! Noen som har noen fasiter/løsningsforslag til noen tidligere 2MX-eksamensoppgaver?? Evt noen notater på sannsynlighet, tips n' triks ;)

 

Hvis noen har, er jeg utrolig takknemlig for det :)

Lenke til kommentar

Jo takk for det, NevroMance =) Det jeg trenger er jo løsningsforslag, evt. fasit.

 

Har allerede regnet igjennom 2stk, det gikk ganske greit, men merker når jeg kommer til sannsynlighetsoppgaver at jeg har et handicap. Så lurer på om jeg ikke skal lese igennom sannsynlighetskapittelet, gjøre alle oppg der og skrive notater(A4 ark til eksamen). Tror jeg like så godt kan bruke hele det A4 arket jeg har til gode på sannsynlighet(oppg og notater) :p

 

btw: hvis noen har notater fra tidligere 2MX eksamener, sleng dem gjerne ut her :)

Lenke til kommentar

Den generelle fremgangsmåten for korting av brøkuttrykk er å, om mulig, faktorisere nevnerne, og så komme frem til et uttrykk som alle nevnerne går opp i (fellesnevner). Deretter utvider du alle brøkene slik at de får denne nevneren, dvs. ganger med de faktorene i fellesnevneren som mangler i nevneren. Da har alle brøkene samme nevner, og kan settes på felles brøkstrek. Da kan du trekke sammen leddene i teller, og foreta eventuell korting.

 

For å løse likninger følger vi samme tankegang; vi finner en fellesnevner for alle brøkene, og ganger deretter alle ledd i likningen med denne. Da vil du se at nevnerne detter bort, og vi får en "vanlig" likning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...