Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt problemer med en oppgave læreren min ga meg. X er normalfordelt og P(X<58)=0,9452 og P(X>47) = 0,7257. Bestem µ og σ. Har litt problemer med hvordan jeg skal begynne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om normalfordeling

HEr finner du formelen for tetthetsfunskjonen til normalfordelinga. P(X<58) og P(X>47) finner du ved å integrere tetthetsfunskjonen fra -uendelig til henholdsvis 58 og 47. Sett så utrykkene du kommer fram til lik de to verdiene du har og løser likningsettet med hensyn på dine to ukjente.

Skrevet

dsc00009qy9.jpg

w640.png

dsc00010hg1.jpg

w640.png

Hei!

Som du ser av på bildet ovenfor, sliter jeg med å begripe hvorfor vinkel S I ABSD er lik vinkel D i ABSD. Jeg har forøvrig markert punkter på tegningen for å markere hvilke vinkler som er like store.

Skrevet

Vinkelbenet mot høyre til S står 90 grader på linjestykke AC, dette gjør også D sitt venstre ben. De to resterende vinkelbenene til S og D står begge vinkelrett på linjestykke BC.

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg kanskje vet det. I firkanten ADBc, er to av vinklene rettvinklet og det samme gjelder med firkanten CEFS. I tillegg er vinkel C felles i firkantene. Vinkel S i ASDB er jo lik vinkel S i SEFC da de er toppvinkler. Dermed er vinkel D i firkanten ADBS lik vinkel S i firkanten ADBS.

Endret av YNWA8
Skrevet (endret)

Geometriske rekker:

an = a1*kn-1 er den formelen som står i boken.

Her er oppgaven:

En bedrift slipper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5 % per år.

a) Hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år?

Her er altså a1 = 36 tonn og k = 0,95.

Men ifølge fasit så bruker de denne formelen:

an = a1*kn

i stedet for den vi har lært:

an = a1*kn-1

Hva er det som gjør at "-1" ikke tas med i denne oppgaven? :hmm:

Endret av 2bb1
Skrevet (endret)

sin(pi x) = 0

Vi vet at sinus er 0 for vinklene 0 og pi i første omløp. Siden grunnmengden her er [0,4] så er det bare vinkler i første omløp som vil passe:

pi x = 0 eller pi x = pi

x = 0 eller x = 1

edit, 2bb1: det er fremgangsmåten for å finne ekstremalpunkter. Den deriverte har lite med nullpunktene til en funksjon å gjøre.

Endret av Jaffe
Skrevet
sin(pi x) = 0

Vi vet at sinus er 0 for vinklene 0 og pi i første omløp. Siden grunnmengden her er [0,4] så er det bare vinkler i første omløp som vil passe:

pi x = 0 eller pi x = pi

x = 0 eller x = 1

edit, 2bb1: det er fremgangsmåten for å finne ekstremalpunkter. Den deriverte har lite med nullpunktene til en funksjon å gjøre.

Det blir vel ved 2, 3 og 4 også? Med tanke på at definisjonsmengden for x løper i [0,4].

Misliker definisjonsmengder så mye :O .

Skrevet (endret)

distansen A (f,g) = sup{|f(x)-g(x)| : x ∈ A}

A [0,1]

f(x) = Sqrt(x)

g(x) = x

...hvordan velger jeg rett verdi av x fra A? Hvordan skal jeg kunne se dette? Hva er logikken bak valget? Jeg har aldri likt disse skrankehelvetestingene *urk*

Endret av .Lagrange.
Skrevet (endret)
Geometriske rekker:

Her er oppgaven:

En bedrift slipper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5 % per år.

a) Hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år?

Her er altså a1 = 36 tonn og k = 0,95.

Men ifølge fasit så bruker de denne formelen:

an = a1*kn

i stedet for den vi har lært:

an = a1*kn-1

Hva er det som gjør at -1 ikke tas med i denne oppgaven? :hmm:

Ingen som husker noe fra geometriske rekker? :)

Endret av 2bb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...