Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

En ungdomsgjeng planla togtur nedover i Europa. De 14 togbillettene kostet til sammen 19200 kr (ên person pr billett). En ordinær billett kostet 1600 kr, mens det var 25% rabatt for studenter.

 

Hva kostet en studentbillett? Hvor mange studenter skulle være med på turen?

 

Føler den var litt tricky.

 

1-25/100= 0.75

 

0.75 (vekstfaktor) * 1600 (opprinnelig pris på billett) blir da 1200,- kr pr billett etter rabatt.

19.200/1200 = 16 (billetter).

 

Var det 16 studenter da? Det kan jo ikke være det når det var 14 togbilletter?

 

Utrolig usikker. Kan noen hjelpe her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at ingen svarer her, så jeg svarer fra mobil, derfor har jeg ikke med fine formler og liknende. B kan du finne ved å bruke vektor AB. X(B) er x-koordinaten til B og X(A) er x-koordinaten til A. X(B)-X(A)=5, der X(A)=-2. Det samme gjør du med y-koordinatene. Når du har funnet B, kan du bruke det til å finne D vha. vektor DB. Og siden ABCD er et parallellogram er vektor AD lik vektor BC, og du har A og D for å finne vektor AD.

 

 

Litt rotete svar, men kan spørre om det er noe :)

Jeg har funnet B ,men så sitter jeg fast igjen .. klare ikke å finne D .. får feil svar .. i fasiten står det D=(0,1) mens jeg får (6,-5) ?

Skrevet

hadde vært kjekt om noen svare :)

Problemet ditt er at den vektoren du har oppgitt går frå D til B. Du veit B og skal gå til D, altso motsatt retning. For å snu ein vektor er det berre å endre forteikn, so BD = -DB. I staden for å gjere B + DB, gjer B - DB.
Skrevet

En ungdomsgjeng planla togtur nedover i Europa. De 14 togbillettene kostet til sammen 19200 kr (ên person pr billett). En ordinær billett kostet 1600 kr, mens det var 25% rabatt for studenter.

 

Hva kostet en studentbillett? Hvor mange studenter skulle være med på turen?

 

Føler den var litt tricky.

 

1-25/100= 0.75

 

0.75 (vekstfaktor) * 1600 (opprinnelig pris på billett) blir da 1200,- kr pr billett etter rabatt.

19.200/1200 = 16 (billetter).

 

Var det 16 studenter da? Det kan jo ikke være det når det var 14 togbilletter?

 

Utrolig usikker. Kan noen hjelpe her?

x=antall studenter, y= antall ikke studenter

(1) 19200=(x*1200+y*1600)

(2) x+y=14

 

(2) gir x=14-y, setter det inn i (1) og får 19200=((14-y)*1200+y*1600)

19200 = 16800 -1200*y+1600*y

2400=400*y

y=2400/400 = 6

x=14-6= 8

altså 8 studenter og 6 ikke-studenter

Skrevet

Problemet ditt er at den vektoren du har oppgitt går frå D til B. Du veit B og skal gå til D, altso motsatt retning. For å snu ein vektor er det berre å endre forteikn, so BD = -DB. I staden for å gjere B + DB, gjer B - DB.

åhh, tusen takk! :D

Skrevet

Kan noen forklare hvordan jeg faktoriserer (a+3)^2-(a-2)^2 ved hjelp av kvadratsetning/konjugat?

Har prøvd å få det til å passe inn i (a+b)(a-b), men skjønner ikke hvordan jeg får B'ene til å bli like.

Skrevet (endret)

Kan noen forklare hvordan jeg faktoriserer (a+3)^2-(a-2)^2 ved hjelp av kvadratsetning/konjugat?

Har prøvd å få det til å passe inn i (a+b)(a-b), men skjønner ikke hvordan jeg får B'ene til å bli like.

Altså: (a+3)^2-(a-2)^2 = ((a+3)+(a-2))*((a+3)-(a-2))

 

Men man ønsker kanskje å fikse litt mer på den: (2a-1)(5)=5(2a-1)

 

Dette kan også sees hvis man ganger ut parantesene.

Endret av alexlt0101
Skrevet

Sliter litt med denne oppgaven ! :S

En firkant har hjørnene A=(-2,1), B=(2,4), C=(5,8), D=(1,5)
a-finn skalarproduktet AC.BD.
b.finn vinklene i firkanten

Skrevet

Kan noen hjelpe meg å løse denne? Tror jeg har gjort riktig så langt.

 

Løs andregradlikningen;

 

3x2 - 2x - 1 = 1 + 2x - 3x2

 

Jeg har da fått:

 

= 3x2 + 3x2 - 2x- 2x = 1 + 1

 

= 6x2 - 4x = 2

 

Hva skal jeg gjøre nå? Har jeg gjort riktig til nå? Eller har jeg gjort feil?

 

Også står det videre:

 

Og bruk dette resultatet til å faktorisere uttrykket:

 

6z3 - 4z2 - 2z

 

Håper på hjelp!

Skrevet

Det ser korrekt ut. Nå kan du flytte to over til venstre side, og løse andregradslikn. med abc-formelen :)

 

Hmm. Hvordan? Kan du gi et eksempel, eller vise videre? Ville vært veldig hjelpsomt! Sliter med å skjønne dette helt.

Skrevet

 

Tusen takk for hjelpsomme linker. Har bare et spørsmål:

 

Jeg har andregradslikningen 6x2 - 4x = 2

 

Ved bruk av abc-formelen blir den slik: 6x2-4x - 2 = 0.

 

Så kommer spørsmålet. I denne likningen, blir a=6, b=4 og c= -2?

 

Eller blir dette feil? Regnet ut og fikk -1 til slutt, og jeg er ganske sikker på at jeg har regnet feil.

Skrevet (endret)

For å kontrollere om det er x1 = -1/3 eller x2 = 1

 

b= -4 som gir x= -1/3 og x=1

 

Tusen takk for hjelp forresten!

 

Blir x = 1?

Etter jeg kontrollerer om det blir 1 eller -1/3 får jeg dette:

 

6 * 12 - 4*1 = 2

 

6- 4 = 2

 

2=2

 

X = 1.

 

Stemmer det at X=1 i andregradslikningen: 6x2 - 4x = 2?

Endret av Nicuu
Skrevet

For å kontrollere om det er x1 = -1/3 eller x2 = 1

 

 

Tusen takk for hjelp forresten!

 

Blir x = 1?

Etter jeg kontrollerer om det blir 1 eller -1/3 får jeg dette:

 

6 * 12 - 4*1 = 2

 

6- 4 = 2

 

2=2

 

X = 1.

 

Stemmer det at X=1 i andregradslikningen: 6x2 - 4x = 2?

Både x=1 og x= - 1/3 er løsninger på likningen. :)

Skrevet

Både x=1 og x= - 1/3 er løsninger på likningen. :)

 

Tenkte meg noe sånt, ja :) Men hvis det står:

 

Og bruk resultatet til å faktorisere uttrykket 6z3 - 4z2 - 2z

 

Hvordan kommer jeg frem til svaret da? Har hatt ganske lite av dette.

Skrevet

Når du har funne nullpunkta til ein andregradsfunksjon kan du bruke dei til å faktorisere funksjonen: http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-2-105

 

Kort og generelt fortalt: Om funksjonen chart?cht=tx&chl=ax^2 + bx +c har nullpunkt i chart?cht=tx&chl=x=m og chart?cht=tx&chl=x=n, kan funksjonsuttrykket skrivast som chart?cht=tx&chl=a(x-m)(x-n).

 

Her har du rett nok ein tredjegradsfunksjon, men du ser at alle ledda har z, so du kan faktorisere ut den fyrst. Og kva står att då?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...