Nicuu Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 En ungdomsgjeng planla togtur nedover i Europa. De 14 togbillettene kostet til sammen 19200 kr (ên person pr billett). En ordinær billett kostet 1600 kr, mens det var 25% rabatt for studenter. Hva kostet en studentbillett? Hvor mange studenter skulle være med på turen? Føler den var litt tricky. 1-25/100= 0.75 0.75 (vekstfaktor) * 1600 (opprinnelig pris på billett) blir da 1200,- kr pr billett etter rabatt. 19.200/1200 = 16 (billetter). Var det 16 studenter da? Det kan jo ikke være det når det var 14 togbilletter? Utrolig usikker. Kan noen hjelpe her?
Sa2015 Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 Ser at ingen svarer her, så jeg svarer fra mobil, derfor har jeg ikke med fine formler og liknende. B kan du finne ved å bruke vektor AB. X(B) er x-koordinaten til B og X(A) er x-koordinaten til A. X(B)-X(A)=5, der X(A)=-2. Det samme gjør du med y-koordinatene. Når du har funnet B, kan du bruke det til å finne D vha. vektor DB. Og siden ABCD er et parallellogram er vektor AD lik vektor BC, og du har A og D for å finne vektor AD. Litt rotete svar, men kan spørre om det er noe Jeg har funnet B ,men så sitter jeg fast igjen .. klare ikke å finne D .. får feil svar .. i fasiten står det D=(0,1) mens jeg får (6,-5) ?
Torbjørn T. Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 hadde vært kjekt om noen svare Problemet ditt er at den vektoren du har oppgitt går frå D til B. Du veit B og skal gå til D, altso motsatt retning. For å snu ein vektor er det berre å endre forteikn, so BD = -DB. I staden for å gjere B + DB, gjer B - DB.
Dipol Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 En ungdomsgjeng planla togtur nedover i Europa. De 14 togbillettene kostet til sammen 19200 kr (ên person pr billett). En ordinær billett kostet 1600 kr, mens det var 25% rabatt for studenter. Hva kostet en studentbillett? Hvor mange studenter skulle være med på turen? Føler den var litt tricky. 1-25/100= 0.75 0.75 (vekstfaktor) * 1600 (opprinnelig pris på billett) blir da 1200,- kr pr billett etter rabatt. 19.200/1200 = 16 (billetter). Var det 16 studenter da? Det kan jo ikke være det når det var 14 togbilletter? Utrolig usikker. Kan noen hjelpe her? x=antall studenter, y= antall ikke studenter (1) 19200=(x*1200+y*1600) (2) x+y=14 (2) gir x=14-y, setter det inn i (1) og får 19200=((14-y)*1200+y*1600) 19200 = 16800 -1200*y+1600*y 2400=400*y y=2400/400 = 6 x=14-6= 8 altså 8 studenter og 6 ikke-studenter
Sa2015 Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 Problemet ditt er at den vektoren du har oppgitt går frå D til B. Du veit B og skal gå til D, altso motsatt retning. For å snu ein vektor er det berre å endre forteikn, so BD = -DB. I staden for å gjere B + DB, gjer B - DB. åhh, tusen takk!
jompaaa Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 Kan noen forklare hvordan jeg faktoriserer (a+3)^2-(a-2)^2 ved hjelp av kvadratsetning/konjugat? Har prøvd å få det til å passe inn i (a+b)(a-b), men skjønner ikke hvordan jeg får B'ene til å bli like.
Alex T. Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 (endret) Kan noen forklare hvordan jeg faktoriserer (a+3)^2-(a-2)^2 ved hjelp av kvadratsetning/konjugat? Har prøvd å få det til å passe inn i (a+b)(a-b), men skjønner ikke hvordan jeg får B'ene til å bli like. Altså: (a+3)^2-(a-2)^2 = ((a+3)+(a-2))*((a+3)-(a-2)) Men man ønsker kanskje å fikse litt mer på den: (2a-1)(5)=5(2a-1) Dette kan også sees hvis man ganger ut parantesene. Endret 15. september 2013 av alexlt0101
Sa2015 Skrevet 15. september 2013 Skrevet 15. september 2013 Sliter litt med denne oppgaven ! :S En firkant har hjørnene A=(-2,1), B=(2,4), C=(5,8), D=(1,5) a-finn skalarproduktet AC.BD. b.finn vinklene i firkanten
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 Kan noen hjelpe meg å løse denne? Tror jeg har gjort riktig så langt. Løs andregradlikningen; 3x2 - 2x - 1 = 1 + 2x - 3x2 Jeg har da fått: = 3x2 + 3x2 - 2x- 2x = 1 + 1 = 6x2 - 4x = 2 Hva skal jeg gjøre nå? Har jeg gjort riktig til nå? Eller har jeg gjort feil? Også står det videre: Og bruk dette resultatet til å faktorisere uttrykket: 6z3 - 4z2 - 2z Håper på hjelp!
Selvin Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 Det ser korrekt ut. Nå kan du flytte to over til venstre side, og løse andregradslikn. med abc-formelen
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 Det ser korrekt ut. Nå kan du flytte to over til venstre side, og løse andregradslikn. med abc-formelen Hmm. Hvordan? Kan du gi et eksempel, eller vise videre? Ville vært veldig hjelpsomt! Sliter med å skjønne dette helt.
Torbjørn T. Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 (endret) Er eit par eksempel her: http://matematikk.net/side/Andregradslikninger#ABC_formelen Red.: Sjå og http://udl.no/matematikk/algebra/andregradsformelen-oppgave-1-241 og relaterte videoar i den spelelista. Endret 16. september 2013 av Torbjørn T.
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 Er eit par eksempel her: http://matematikk.net/side/Andregradslikninger#ABC_formelen Red.: Sjå og http://udl.no/matematikk/algebra/andregradsformelen-oppgave-1-241 og relaterte videoar i den spelelista. Tusen takk for hjelpsomme linker. Har bare et spørsmål: Jeg har andregradslikningen 6x2 - 4x = 2 Ved bruk av abc-formelen blir den slik: 6x2-4x - 2 = 0. Så kommer spørsmålet. I denne likningen, blir a=6, b=4 og c= -2? Eller blir dette feil? Regnet ut og fikk -1 til slutt, og jeg er ganske sikker på at jeg har regnet feil.
gratlas Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 Hei, sliter med 3 matteoppgaver: 32x*(2x^3)^-4= 6x^5*(xy^2)^-1 / 3xy^-4= (8x/y^4)^2*(4x^5)^2=
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 b= -4 som gir x= -1/3 og x=1 Da fikk jeg riktig :o
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 (endret) For å kontrollere om det er x1 = -1/3 eller x2 = 1 b= -4 som gir x= -1/3 og x=1 Tusen takk for hjelp forresten! Blir x = 1? Etter jeg kontrollerer om det blir 1 eller -1/3 får jeg dette: 6 * 12 - 4*1 = 2 6- 4 = 2 2=2 X = 1. Stemmer det at X=1 i andregradslikningen: 6x2 - 4x = 2? Endret 16. september 2013 av Nicuu
Alex T. Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 For å kontrollere om det er x1 = -1/3 eller x2 = 1 Tusen takk for hjelp forresten! Blir x = 1? Etter jeg kontrollerer om det blir 1 eller -1/3 får jeg dette: 6 * 12 - 4*1 = 2 6- 4 = 2 2=2 X = 1. Stemmer det at X=1 i andregradslikningen: 6x2 - 4x = 2? Både x=1 og x= - 1/3 er løsninger på likningen.
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 Både x=1 og x= - 1/3 er løsninger på likningen. Tenkte meg noe sånt, ja Men hvis det står: Og bruk resultatet til å faktorisere uttrykket 6z3 - 4z2 - 2z Hvordan kommer jeg frem til svaret da? Har hatt ganske lite av dette.
Torbjørn T. Skrevet 16. september 2013 Skrevet 16. september 2013 Når du har funne nullpunkta til ein andregradsfunksjon kan du bruke dei til å faktorisere funksjonen: http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-2-105 Kort og generelt fortalt: Om funksjonen har nullpunkt i og , kan funksjonsuttrykket skrivast som . Her har du rett nok ein tredjegradsfunksjon, men du ser at alle ledda har z, so du kan faktorisere ut den fyrst. Og kva står att då?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå