Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet at treet er vinkelrett på den horisontale flaten. Altså har vi her en 90graders vinkel. Vi vet også at vinkel E er 36,9grader. Vi vet da også at vinkel C mot den horisontale flaten også er 36,9grader. Vi vil da finne finkelen som er mellom treet og den horisontale flaten, minus vinkelen C mot den horisontale flaten. (90grader - 36,9grader).

Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg med utregning av denne ene deloppgaven?

 

 

Vi har funksjonen f(x) = __x-4__ (forsøk på å skrive en brøkstrek)

2x+6

 

Når er f(x)=0, f(x) < 0 og f(x) > 0 ?

Endret av cand
Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg med utregning av denne ene deloppgaven?

 

 

Vi har funksjonen f(x) = __x-4__ (forsøk på å skrive en brøkstrek)

2x+6

 

Når er f(x)=0, f(x) < 0 og f(x) > 0 ?

 

Siden det er en brøk og de spør om null(punkt) må man huske at man ikke kan dele med null! Dvs x/0 er udefinert i matte. Da er f(x), brøken altså, lik null hvis og bare hvis telleren er lik null. Da lager du en likning for det og løser.

 

Neste spørsmål er om når funksjonen/brøken er et negativt eller positivt tall for alle verdiene x kan være. Tegn et fortegnskjema for telleren og nevneren, og hva resultatet blir når du deler de verdiene (negativt x negativt = positivt, positivt x negativt = positivt osv...). Tallene du leter etter er der hvor fortegnet skifter fra f.eks pos til neg.

Lenke til kommentar

Du vet at treet er vinkelrett på den horisontale flaten. Altså har vi her en 90graders vinkel. Vi vet også at vinkel E er 36,9grader. Vi vet da også at vinkel C mot den horisontale flaten også er 36,9grader. Vi vil da finne finkelen som er mellom treet og den horisontale flaten, minus vinkelen C mot den horisontale flaten. (90grader - 36,9grader).

Men treet står jo på et skråplan. Hvordan blir det 90 grader da?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Hei!

 

På første oppgaven av del 2 på R2-eksamenen ifjor vår var det en oppgave hvor man skulle finne ut når på døgnet det begynte å mørkne. Problemet mitt er hvorfor jeg tilsynelatende ikke greier å få korrekt svar ved bruk av den oppgitte formelen f(t)=19-4cos(π/180*t). Ta oppgave a) for eksempel. Her skal du sette inn 85 for t og få 18,65 som svar. Ved bruk av kalkulator får jeg 15,001.

 

Setter umåtelig stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar

Hei!

 

På første oppgaven av del 2 på R2-eksamenen ifjor vår var det en oppgave hvor man skulle finne ut når på døgnet det begynte å mørkne. Problemet mitt er hvorfor jeg tilsynelatende ikke greier å få korrekt svar ved bruk av den oppgitte formelen f(t)=19-4cos(π/180*t). Ta oppgave a) for eksempel. Her skal du sette inn 85 for t og få 18,65 som svar. Ved bruk av kalkulator får jeg 15,001.

 

Setter umåtelig stor pris på hjelp.

 

(85*pi)/180 radianer inn i cosinus funksjonen gir riktig svar.

 

http://www.google.com/search?q=19-4cos(85pi/180)

Lenke til kommentar

I en klasse er det 16 jenter og 14 gutter. Klassen skal stille et lag i en volleyballturnering. Laget skal ha

seks spillere.

 

I klassen går blant andre guttene Espen, Tor, Håkon, Markus, Anders og Olav.

 

Hvor stor er sannsynligheten for at akkurat disse seks guttene velges ut til et rent guttelag i

volleyballturneringen?

Lenke til kommentar

I en klasse er det 16 jenter og 14 gutter. Klassen skal stille et lag i en volleyballturnering. Laget skal ha

seks spillere.I klassen går blant andre guttene Espen, Tor, Håkon, Markus, Anders og Olav.

Hvor stor er sannsynligheten for at akkurat disse seks guttene velges ut til et rent guttelag i

volleyballturneringen?

hint: hypergeometrisk fordeling

Lenke til kommentar

Dæven, jeg må begynne å lese oppgaveteksten mye nøyere...

Ja, det står jo hvor mange de må verve (/ rekruttere).

Hvis de ikke måtte verve nye, da hadde det vel blitt slik?

240 * 0,75 = 180 - 130 = 50 medlemmer. Altså endre 50 eksisterende medlemmers mening.

 

Og hvorfor skal man dele antall tilhengere på antall medlemmer?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Dette er oppgave 1 a) som var gitt i eksamen R1 våren 2011, og detter er et bilde av løsningsforslaget som ligger på ndla.no.

 

JXHHQrx.png

 

Mitt spørsmål er: Hvorfor blir det 18x^3 helt plutselig når de setter uttrykket på felles brøkstrek?

 

Jeg ville løst oppgaven ved å derivere hvert ledd for seg. Altså 500/x ved å bruke brøkregel og 8x^2=16x. Tenker jeg helt feil nå? Hjelp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...