Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

TeX-tips:

Skriv heile likninga i ein tag.

[tex]\frac{2}{3}x^3-  8x+5 = 2x^2-8[/tex]

 

Og ja, du var litt upresis, det er klart det er openbart for deg kva oppgåva er, men det tyder ikkje at andre ser det med ein gong. Forøvrig kan du og enkelt sjekke derivasjonsoppgåver med Wolfram Alpha. (Ikkje at det er ulovleg å spørre her heller.)

 

Skal huske på det til neste gang :)

Endret av Hassli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0.99999 er slettes ikke lik 1, så hvis medeleven din påstår det tar han grundig feil. Jeg regner med han (og kanskje du?) mener tallet 0.99999... der desimalene fortsetter i det uendelige? Det tallet, som er vanlig å betegne med chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} (der streken betyr at desimalene fortsetter i det uendelige), vil faktisk være lik 1.

 

For å bevise dette kan vi se på noen av egenskapene ved dette tallet, og så lage oss en ligning som det da må oppfylle. Ut fra den ligningen kan vi vise at tallet faktisk må være lik 1. Er du med på at vi kan skrive tallet som chart?cht=tx&chl=0.9 + 0.0\bar{9}? Det eneste jeg har gjort er å splitte tallet opp i en sum, på samme måte som chart?cht=tx&chl=0.123 = 0.1 + 0.023. Men vi kan jo skrive chart?cht=tx&chl=0.0\bar{9} som chart?cht=tx&chl=0.1 \cdot 0.\bar{9}, ikke sant? (Å gange med 0.1 er det samme som å dele med 10, som gjør at sifrene flyttes et hakk mot høyre.)

 

Men da har vi funnet ut følgende: chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9 + 0.1 \cdot 0.\bar{9}. Nå kan vi tenke på chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} som den ukjente vi skal finne. For enkelhets skyld vi kalle det for chart?cht=tx&chl=x. Da har vi altså ligningen chart?cht=tx&chl=x = 0.9 + 0.1x. Flytter vi over (trekker fra på begge sider) chart?cht=tx&chl=0.1 x får vi chart?cht=tx&chl=0.9x = 0.9. Da må chart?cht=tx&chl=x = 1.

 

Er du med på dette beviset? Det kan virke ganske underlig at 0.999... skal være lik 1, men slik er det altså. Ting som involverer uendelighet er ikke alltid så intuitive.

0.99999 er slettes ikke lik 1, så hvis medeleven din påstår det tar han grundig feil. Jeg regner med han (og kanskje du?) mener tallet 0.99999... der desimalene fortsetter i det uendelige? Det tallet, som er vanlig å betegne med chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} (der streken betyr at desimalene fortsetter i det uendelige), vil faktisk være lik 1.

 

For å bevise dette kan vi se på noen av egenskapene ved dette tallet, og så lage oss en ligning som det da må oppfylle. Ut fra den ligningen kan vi vise at tallet faktisk må være lik 1. Er du med på at vi kan skrive tallet som chart?cht=tx&chl=0.9 + 0.0\bar{9}? Det eneste jeg har gjort er å splitte tallet opp i en sum, på samme måte som chart?cht=tx&chl=0.123 = 0.1 + 0.023. Men vi kan jo skrive chart?cht=tx&chl=0.0\bar{9} som chart?cht=tx&chl=0.1 \cdot 0.\bar{9}, ikke sant? (Å gange med 0.1 er det samme som å dele med 10, som gjør at sifrene flyttes et hakk mot høyre.)

 

Men da har vi funnet ut følgende: chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9 + 0.1 \cdot 0.\bar{9}. Nå kan vi tenke på chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} som den ukjente vi skal finne. For enkelhets skyld vi kalle det for chart?cht=tx&chl=x. Da har vi altså ligningen chart?cht=tx&chl=x = 0.9 + 0.1x. Flytter vi over (trekker fra på begge sider) chart?cht=tx&chl=0.1 x får vi chart?cht=tx&chl=0.9x = 0.9. Da må chart?cht=tx&chl=x = 1.

 

Er du med på dette beviset? Det kan virke ganske underlig at 0.999... skal være lik 1, men slik er det altså. Ting som involverer uendelighet er ikke alltid så intuitive.

Takker for flott svar! :)
Lenke til kommentar

I en likning ...

det er er to nevnerer: 4x og 2.

Er fellesnevnern da 4x ? Den kan ikke være 2?

 

4x funker fint! Den er jo allerede delelig på 2 ;)

 

0.99999 er slettes ikke lik 1, så hvis medeleven din påstår det tar han grundig feil. Jeg regner med han (og kanskje du?) mener tallet 0.99999... der desimalene fortsetter i det uendelige? Det tallet, som er vanlig å betegne med chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} (der streken betyr at desimalene fortsetter i det uendelige), vil faktisk være lik 1.

 

For å bevise dette kan vi se på noen av egenskapene ved dette tallet, og så lage oss en ligning som det da må oppfylle. Ut fra den ligningen kan vi vise at tallet faktisk må være lik 1. Er du med på at vi kan skrive tallet som chart?cht=tx&chl=0.9 + 0.0\bar{9}? Det eneste jeg har gjort er å splitte tallet opp i en sum, på samme måte som chart?cht=tx&chl=0.123 = 0.1 + 0.023. Men vi kan jo skrive chart?cht=tx&chl=0.0\bar{9} som chart?cht=tx&chl=0.1 \cdot 0.\bar{9}, ikke sant? (Å gange med 0.1 er det samme som å dele med 10, som gjør at sifrene flyttes et hakk mot høyre.)

 

Men da har vi funnet ut følgende: chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9 + 0.1 \cdot 0.\bar{9}. Nå kan vi tenke på chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} som den ukjente vi skal finne. For enkelhets skyld vi kalle det for chart?cht=tx&chl=x. Da har vi altså ligningen chart?cht=tx&chl=x = 0.9 + 0.1x. Flytter vi over (trekker fra på begge sider) chart?cht=tx&chl=0.1 x får vi chart?cht=tx&chl=0.9x = 0.9. Da må chart?cht=tx&chl=x = 1.

 

Er du med på dette beviset? Det kan virke ganske underlig at 0.999... skal være lik 1, men slik er det altså. Ting som involverer uendelighet er ikke alltid så intuitive.

 

Flott forklaring av noe som kan være veldig snedig. Det er en kunst å gjøre det snedige intuitivt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, driver med derivasjon nå. Hva betyr egentlig D=[1, 31]. eks denne oppgaven:

I oppgave 4.11 var dagsbesøket i et alpinanlegg gitt ved modellen

B(x)=3x^2-66x+2164, D=[1, 31]

 

der x står for datoen i mars. Finn momentan vekstfart med digitalt verktøy når x=5 og når x=20. Hva forteller svarene?

Noen som kan hjelpe meg? Bruker Ti Nspire CAS progammet på pc'n så hadde vært fint hvis noen var kjent med det. Går utifra at jeg skal skrive inn B(x) i et kordinatsystem og legge inn tangenter på x=5 og x=20, men hva betyr D=[1, 31]

Lenke til kommentar

Noen som kunne være så snille å ha hjulpet meg med å løse disse oppgavene? Hadde vært evig takknemlig. Er hentet fra årets kontrolleksamen i matte for økonomer

 

oppgave 2.

Løs likningen og ulikheten:

 

xe^2x=0 og xe^2x<0

 

Oppgave. 3

I denne oppgaven ser vi på funksjonen f(x)=(x-2)e^x

a) Når er f(x)=0, f(x)>0 og f(x)<0

b) Beregn f'(x). Finn ut når f(x) er voksende og når f(x)er avtagende. Finn eventuelle lokale maksimums eller minimumspunkter.

c) Beregn f''(x). Finn ut når f(x) er konveks og når f(x) er konkav. Finn eventuelle vendepunkter.

d) Skisser grafen til f(x).

 

Oppgave 4

Sammenhengen mellom prisen p per enhet av en vare og antall enheter x som selges av varen er gitt ved p=72−2x.

a) Skriv opp uttrykket for innskuddsfunksjonen I(x).

b) Hva er etterspørselen xog prisen pnår inntekten er maksimal?

c) Finn et uttrykk etterspørselen x som funksjon av prisen p.

d) Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p.

Lenke til kommentar

Noen som kunne være så snille å ha hjulpet meg med å løse disse oppgavene? Hadde vært evig takknemlig. Er hentet fra årets kontrolleksamen i matte for økonomer

Hva med at du gjør kontrolloppgavene selv og heller spør om det du sitter fast med? Skikk og bruk, altså. Virkelig.

Lenke til kommentar

 

Hva med at du gjør kontrolloppgavene selv og heller spør om det du sitter fast med? Skikk og bruk, altså. Virkelig.

 

Jeg står fast med hvordan man regner med eulers tall. Trenger bare litt hjelp på veien. Som f.eks derivere funksjonen og regne ut likningen med tallet e.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...