Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La oss kalle summen av alle alderne i klassen for S. Da er S/27 = 16, sant?

 

Hvis vi kaller lærerens alder for a, så må (S+a)/27 = 17. Du kan bruke disse to ligningene til å finne a.

Skrevet

Tusen takk for svar dere to.

Vet ikke om jeg er på vidden her nå eller hva, men jeg tok 27/16 som blir 1.6875. Dette er da S?

 

1.6875+a/27 = 17

 

Men resten skjønner jeg ikke hvordan skal gå opp, så da tenker jeg at det over blir feil. Steike meg altså.

 

Jeg må jo først finne S for at jeg skal klare å løse det? Da må det jo bli 27/16?

Skrevet (endret)

S er summen av alderen til alle elevene. Dvs. S = 27*16 = 432. Ikke sant, vi har summert opp alderen til alle og fått et ukjent tall S, som vi har delt på antall elever, 27, og fått 16. Det gir at

 

p><p>S = 27\cdot16 = 432

 

Så vet vi at, okei, vi har lagt til enda en alder (lærerens), som vi kaller A. Da vet vi at ligningen

 

chart?cht=tx&chl=\frac{S+A}{28} = 17

 

gjelder, siden den nye "totalaldersummen" nå blir S+A, vi har 28 personer (27 elever + lærer) å dele det på, og gjennomsnittet blir 17.

Endret av Selvin
Skrevet

Så da blir det:

432+a/28 = 17

 

Flytter 28 over til 17:

 

432+a = 476

a = 476 - 432

a = 44!!!!!!

 

YES! MADE IT! :w00t:

 

Var egentlig ikke så vanskelig når jeg tenker over det slik, men tusen takk for hjelpen! :)

Skrevet

Hei igjen!

 

Jeg har kommet over en ting jeg stusser på.

 

post-158996-0-80189100-1334909380.png

 

For 2ex-1 er altså nullpunktet X = -ln2

 

Men hvordan har det seg slik? Min (tydeligvis gale) utregning tilsa at nullpunktet skal være X = ln 1/2

 

-Deluze

Skrevet (endret)

Så begge to er like korrekte, kun to forskjellige måter å skrive det sammen på?

 

Er den ene eller andre å foretrekke (eks. på eksamen)?

 

Takk for raskt svar forresten!

 

-Deluze

 

Edit: Ting ble forstått, og dermed strøket.

Endret av Deluze
Skrevet

Hei, sliter litt med disse oppgavene:

 

Løs likningene.

a)

(ln x)2 - 6ln x + 8 = 0

(ln x)2 + 8 = ln x6

x2 + 8 = x6

x4 = 8

Hva gjør jeg galt?

b)

e2x - 4ex + 3 = 0

 

Takk for hjelp

Skrevet

(ln x)2 - 6ln x + 8 = 0

(ln x)2 + 8 = ln x6

x2 + 8 = x6

x4 = 8

Hva gjør jeg galt?

Feilen ligger i overgangen mellom andre og tredje linje. Når du opphøyer ti i venstre side får du 10^((ln x)^2+8). Det er ikke det samme som x^2+8.

Skrevet (endret)

Hvordan finner jeg skjæringspunktet mellom to vektorerer?

 

AE= [10,14] og BC= [-5,5]

 

Edit: ved regning...

Endret av Eksboks
Skrevet

En vektor er da vel ikke noe særlig annet enn en retning og lengde. Som kan plasseres hvorsomhelst i koordinatsystemet..

 

(håper jeg ikke tar feil nå :s :p)

Skrevet

Hvordan finner jeg skjæringspunktet mellom to vektorerer?

 

AE= [10,14] og BC= [-5,5]

 

Edit: ved regning...

 

Ser ut som det mangler litt informasjon her. Hvordan går hele oppgaven?

Skrevet (endret)

Hvordan finner jeg skjæringspunktet mellom to vektorerer?

 

AE= [10,14] og BC= [-5,5]

 

Edit: ved regning...

 

Ser ut som det mangler litt informasjon her. Hvordan går hele oppgaven?

Her er hele oppgaven.

 

Vi har oppgitt disse punktene A(-1, -5), B(7, -1) og C(2, 4)

 

a) Bestem (det skal være pil over alle tingene) AB, AC, |AB| og |AC|.

 

b) Bestem vinkel BAC.

 

c) M er midtpunktet på AB. Bestem koordinatene til M ved regning.

 

d) Undersøk ved regning om D( 302, 904) ligger på linje som går gjennom A og C.

 

e) Regn ut avstanden fra B til linjen som går gjennom A og C.

 

f) Gitt punktet E(9, 9). Finn koordinatene til skjæringspunktet mellom AE og BC ved regning.

Endret av Eksboks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...