Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må de være større enn 1? 

 

Her er det lurt å få alt over på ei side: chart?cht=tx&chl=x^2 - 2x + y^2 > 0. Hvis du fullfører kvadratet for x-leddene nå så blir det nok litt lettere å tegne området :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite spm, er det noen generell regel for hvor mange desimaler man skal bruke i statestikk? Har pleid å runne opp til 2 desimaler når jeg gjør hypotesetester og 4 når jeg regner sannsynlighet. Det som er gjort i de fleste sensorveiledningene også. Spiller det noen rolle om kalkulatoren min er satt til 4 eller 6 desimaler?

Skrevet (endret)

Finner ikke noen identitetet som sier noe om curl av derivert og at det er samme som å derivere hele curlen. Hvor finner jeg bevis for det?

 

jf vedlagt bilde

post-153675-0-12698900-1430202813_thumb.png

Endret av Gjest
Skrevet

Skal finne de komplekse løsningene til z^4+2z^3+2z^2+2z+1=0. På de fleste oppgavene er en løsning oppgitt så man kan bruke polynomdivisjon for å finne de resterende, men her er ikke det en mulig hvis man ikke prøver seg frem. Hvordan kan en oppgave som dette løses uten å prøve seg fram?

Skrevet (endret)

Det er dessverre ingen enkel måte å gjøre det på uten å prøve seg frem. For noen polynomer kan man kanskje gjenkjenne en lur faktorisering, men generelt er det ikke noen enkel metode. 

 

Husk at i et slikt polynom så er konstantleddet lik produktet av alle røttene (tenk på hva som skjer når man ganger ut det faktoriserte polynomet). Hvis røttene er pene (dvs hele tall eller hele multipler av i), som man nesten må anta de er hvis man skal løse det for hånd, så beyr det her at kandidatene må være chart?cht=tx&chl=\pm 1 og chart?cht=tx&chl=\pm i. 1 kan man utelukke med en gang siden det er + i alle ledd. Hvis man prøver -1 så ser man at man får 0. :)

 

edit: Her kan man faktisk gjøre en lur faktorisering: chart?cht=tx&chl=z^4 + 2z^3 + 2z^2 + 2z + 1 = z^4 + 4z^3 + 6z^2 + 4z + 1 - (2z^3 + 4z^2 + 2z) = (z+1)^4 - 2z(z+1)^2 = (z+1)^2[(z+1)^2 - 2z]. Med denne omskrivningen bør det gå greit å løse ligningen.

Endret av Jaffe
Skrevet (endret)

Trenger hjelp til oppg. 6.26b. Gjør jeg oppgaven riktig? Isåfall, hvordan omformer fasiten svaret?

 

Edit: Fant det ut!

post-327578-0-89206000-1430249805_thumb.jpg

post-327578-0-16889700-1430249854_thumb.jpg

post-327578-0-39407500-1430249953_thumb.jpg

Endret av Unitedmann_
Skrevet (endret)

Vi har gitt funksjonene:
f(x)=x^2-x-2
g(x)=x+1

Hvordan bestemme koordinatene til skjæringspunktene mellom grafen til f og grafen til g?

FIKK DET TIL! f(x)=g(x)...

Endret av Drømmeren
Skrevet

Nei. Du skal finne ut hvor lang AB er dersom BC er 3x. Hvor mange x'er er AB? Det blir en ligning der du skal finne AB.

 

AB/BC=4/3

BC=3x

AB/3x=4/3

 

Klarer du nå å finne AB?

Skrevet

Det kan du velge som du vil. Det kan være hensiktsmessig å gange x inn i parentesen siden du da får chart?cht=tx&chl=e^{0.1x} (10x - x^2). Da kan du bruke de vanlige polynomreglene i parentesen, og du slipper å bruke produktregelen to ganger. 

Skrevet

Det kan du velge som du vil. Det kan være hensiktsmessig å gange x inn i parentesen siden du da får chart?cht=tx&chl=e^{0.1x} (10x - x^2). Da kan du bruke de vanlige polynomreglene i parentesen, og du slipper å bruke produktregelen to ganger. 

Har prøvd den varianten også. Jeg får vel prøve på nytt.

Skrevet (endret)

Hvordan limer jeg inn en oppgave her? Men i filen så ser dere i hvertfall oppgaven, 5B. 

Jeg bommer på trapesmetoden. Slik har jeg i hvertfall gjort det.

chart?cht=tx&chl= T_n=\frac{2-0}{2}=1

 

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{2}(f(x_1)+2f(x_2)+2f(x_3)+2f(x_4)+f(x))

 

chart?cht=tx&chl= =\frac{1}{2}(2+2*2.301+2*2.242+2*2.1938+1.546)

 

chart?cht=tx&chl= =8.5   

 

Jeg får en avvik på akuratt 4.24 når jeg bruker trapesmetoden og integrer, så noe må være feil.

lol.rtf

Endret av matte geek
Skrevet

Nei. Du skal finne ut hvor lang AB er dersom BC er 3x. Hvor mange x'er er AB? Det blir en ligning der du skal finne AB.

 

AB/BC=4/3

BC=3x

AB/3x=4/3

 

Klarer du nå å finne AB?

så jeg skal finne ut hvor lang side AB er, når BC er 3? Er det pytagoras setning som er løsningen her eller? En merkelig oppgave syns jeg, mulig det er jeg som ikke skjønner den da :) 

Skrevet

Oppgaven sier at forholdet mellom AB og BC er 4:3. Det vil si at når AB er 4 er BC 3, når AB er 8 er BC 6, når AB er 12 er BC 9, osv. Du ser at når AB er dobbelt så mye, er BC dobbelt så mye. Samme når BC er dobbelt så mye er AB dobbelt så mye.

 

Når BC skal være x ganger lengre enn 3, hvor mange ganger lengre enn 4 skal AB være?

Skrevet

11180554_10205873055016867_1765960965_o.Kan noen rett og slett forklare meg hva de er ute etter i oppgave b? Evt. hvordan jeg skal gå fram også. Synes det var litt dårlig formulert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...