Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

1. dersom sin(X) = Y, wha er vinkel X da `? Og hva er summen av alle vinklene i en trekant ?

 

2. Her er det bare å kjøre på med alle reglene du har lært om vinkler og sider i trekanter. Ting som kan være nyttig: hva er summen av alle vinkler i en trekant ? hva sier http://no.wikipedia.org/wiki/Sinussetningen ? Husk også på at du kan lage dine egne trekanter hvis du vil, for eksempel CBE og CDE kan være to trekanter der du kan bruke de reglene

Lenke til kommentar

 

chart?cht=tx&chl=x = \cos\theta + 1, y = \sin\theta

 

Sirkelen din er translatert med lengde 1 i positiv x-retning.

Ok, takk. Men dette vil ikke påvirke grensene for integralet, eller?

 

 

 

Eller så kan du si at

chart?cht=tx&chl= (x-1)^2 + y^2 = 1 \Rightarrow x^2 -2x + 1 + y^2 = 1

chart?cht=tx&chl= x^2 + y^2 = 2x

chart?cht=tx&chl= r^2 = 2r\cos(x)

chart?cht=tx&chl= r = 2\cos(x)

 

Hvis du tegner opp funksjonen, så burde grensene være greie å finne

 

Gjør det heller slik som Pentel skriver, ettersom du eksplisitt ber om polarkoordinater. (Bare bytt ut x med theta).

Lenke til kommentar

 

 

chart?cht=tx&chl=x = \cos\theta + 1, y = \sin\theta

 

Sirkelen din er translatert med lengde 1 i positiv x-retning.

Ok, takk. Men dette vil ikke påvirke grensene for integralet, eller?

 

 

 

Eller så kan du si at

chart?cht=tx&chl= (x-1)^2 + y^2 = 1 \Rightarrow x^2 -2x + 1 + y^2 = 1

chart?cht=tx&chl= x^2 + y^2 = 2x

chart?cht=tx&chl= r^2 = 2r\cos(x)

chart?cht=tx&chl= r = 2\cos(x)

 

Hvis du tegner opp funksjonen, så burde grensene være greie å finne

 

Gjør det heller slik som Pentel skriver, ettersom du eksplisitt ber om polarkoordinater. (Bare bytt ut x med theta).

 

Riktig som du sier. Skal være theta. Har fikset det nå :)

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Trenger hjelp til tre ulike oppgaver..

 

1) skal bevise at det fins to ulike trekanter som oppfyller tre krav: ene siden 5 cm, andre 8cm og arealet 17,5cm^2

 

2) "I en dam er det 20 000L vann. Vannmengden minker med 8% hvert døgn". Hvor mange døgn tar det før det er 5000L vann igjen?

 

Og nr.3 på bildet.

post-343576-970521_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

1. dersom sin(X) = Y, wha er vinkel X da `? Og hva er summen av alle vinklene i en trekant ?

 

2. Her er det bare å kjøre på med alle reglene du har lært om vinkler og sider i trekanter. Ting som kan være nyttig: hva er summen av alle vinkler i en trekant ? hva sier http://no.wikipedia.org/wiki/Sinussetningen ? Husk også på at du kan lage dine egne trekanter hvis du vil, for eksempel CBE og CDE kan være to trekanter der du kan bruke de reglene

 

 

Jeg skjønner ikke dette helt. Kan du forklare det nærmere? Eventuelt komme med et svar?

Lenke til kommentar

 

 

243p7pu.jpg

 

 

1. dersom sin(X) = Y, wha er vinkel X da `? Og hva er summen av alle vinklene i en trekant ?

 

2. Her er det bare å kjøre på med alle reglene du har lært om vinkler og sider i trekanter. Ting som kan være nyttig: hva er summen av alle vinkler i en trekant ? hva sier http://no.wikipedia.org/wiki/Sinussetningen ? Husk også på at du kan lage dine egne trekanter hvis du vil, for eksempel CBE og CDE kan være to trekanter der du kan bruke de reglene

 

 

Jeg skjønner ikke dette helt. Kan du forklare det nærmere? Eventuelt komme med et svar?

 

 

 

 

1. summen av alle vinkler i en trekant er 180 grader. 180 = <A +<B +<C. 180 = 90 +sin^-1(3/7) + <C -> <C = 64.623... grader. Cos(64.623....) = 0.428571428--- = 3/7.

 

Når du oppdager at svaret blir 3/7 bør du stanse opp å tenke, dette er jo samme tallet fra oppgaveteksten, jammen hvorfor brukte jeg kalkulatoren til å finne ut dette, så tegner du det opp og tenker over hva betyr sinus til <A og hva betyr cosinus til vinkel C. Da oppdager du noe interessant..

 

2. Her må du lage dine egne trekanter, og jobbe deg gradvis fremover ved å benytte informasjonene du har, til å finne mer informasjon, og når du har mer informasjon er det plutselig flere ting som er mulig å regne ut og så videre

 

Steg1. vi ser at <BEA er 30 grader

Steg2. vi vet at i en trekant hvor 2 av vinklene er like, er 2 av "bena" like lange også, BE = 6m

Steg3. den letteste måten å finne arealet av trekant ABE på, er å finne lengden av AP, og gange den med BE, og dele svaret på 2. Men hvordan kan vi finne AP? Vel, hvis vi ser på trekant APE så ser vi at vinkel EAP må være 60 grader. siden vinkel PEA fant vi ut var 30 grader, og summen av vinkler i en trekant skal være 180 grader.

 

Når du ser 60 grader og 30 grader og 90 grader, i en trekant, bør 30-60-90 regelen komme opp i hodet ditt. Den regelen sier at i en 30-60-90 trekant er den minste kateten halvparten av hypotenusen, altså i dette tilfellet, AP er halvparten av AE, altså 3m

 

Steg 4, nå har vi all informasjon vi trenger for å regne ut arealet til ABE, areal(ABE) = 0.5*AP*BE = 0.5*3m*6m =9m^2

 

Steg 5 for å finne lendgen av CE er det lettest å bruke cosinusregelen http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinusregel (står på nederlandsk der men jeg antar at du har sett regelen før og skjønner hva den betyr?)

 

Denne regelen sier for vårt tilfelle, at CE^2 = 3^2 + 9^2 -2*3*9*cos(85.3grader)

gir CE = rotenav(9 + 81 -54*cos(85.3) )

 

Steg 6 , husk, nå har du regnet ur CE, du har regnet ut BE, du vet vinkel B, altså er trekanten entydig definert, hvordan kan du komme deg herifra til å finnne BC ?

 

 

** tar forbehold om trykkfeil **

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til tre ulike oppgaver..

 

1) skal bevise at det fins to ulike trekanter som oppfyller tre krav: ene siden 5 cm, andre 8cm og arealet 17,5cm^2

 

2) "I en dam er det 20 000L vann. Vannmengden minker med 8% hvert døgn". Hvor mange døgn tar det før det er 5000L vann igjen?

 

Og nr.3 på bildet.

 

 

2ibeqhk.jpg

1 Hva er arealet til trekantene jeg har tegnet opp, hvorfor er de helt like når trekantene ser forskjellig ut? Hvordan regner men ut arealet til en trekant ?

 

Så kommer trikset... dersom du speiler den ene veggen, slik at ny vinkel blir 180 minus gammel vinkel, og holder lik "høyde", så blir 2 av sidelengdene like, arealet likt, men fasongen forskjellig.

 

 

2 Regel: a^x = b -> x = log(b)/log(a)

 

Oppgave : 20'000*0.92^x = 5'000, 0.92^x =0.25 x = ?

 

3 Er ikke dette bare pythagoras setning ah ?

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å finne et hensiktsmessig variabelskifte her..:

 

Vet det er flere måter å angripe oppgaven, men vil gjerne løse den vha. variabelskifte. Er det forresten noen gode metoder for å predikere hvilket variabelskifte man skal gjøre? Gitt at man ikke har et veldig åpenbart tilfelle..

post-324077-0-58014700-1398266612_thumb.png

Endret av Princeton
Lenke til kommentar

Har forstått det slik at fourierrekker konvergerer mot funksjonsverdien i alle punkt bortsett fra hvor funksjonen "hopper", der konvergerer den mot gjennomsnittet av de to funksjonsverdiene. Stemmer det?

Tja, spørs på funksjonen, men hvis den er stykkvis glatt er det i hvert fall greit. Stykkvis to ganger deriverbar holder vel også.

Lenke til kommentar

 

Trenger litt hjelp til å finne et hensiktsmessig variabelskifte her..:

 

Vet det er flere måter å angripe oppgaven, men vil gjerne løse den vha. variabelskifte. Er det forresten noen gode metoder for å predikere hvilket variabelskifte man skal gjøre? Gitt at man ikke har et veldig åpenbart tilfelle..

 

Hvorfor ikke beregne det direkte? Bruk symmetrien til problemet, se når 3x^2 -3 = 11-x. Og del opp integralet i to.

Lenke til kommentar

Alright, er helt grønn på b og c oppgaven.
Kan noen løse den og inkludere en beskrivende fremgangsmåte?
Ha med i tankene at jeg er ganske noob.

Takk på forhånd!

 

Edit: bilde
Double edit: Det er oppgave 5.252
Triple edit: Sentrum er (2,3,2) og radien er 5.

post-88434-0-03855600-1398293001_thumb.jpg

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...