Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Men jeg fikk det til! Et lite spørsmål til!

 

Løs følgende ligningssystem ved å skrive opp ligningssystemets totalmatrise og bringe

matrisen på redusert trappeform ved hjelp av elementære rekkeoperasjoner:

2x1 - 3x2 + x3 = 0

-6x1 + 9x2 - 3x3 = 0

4x1 - 6x2 + 2x3 = 0

 

jeg fikk dette som svar.

 

so49CX5.gif

 

men jeg skjønner ikke hva fasit mener med x2 = s og x3 = t , jeg skjønner iallefall det har noe med rekke 2 og 3 at alle koeffisientene blir 0.

 

fasit.

x3 = s

x2 = t

x1 = 3s/2 - t/2

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor x2 og x3 blir s og t, kunne du forklart meg?

Det er fordi dei to nedste rekkene er tomme. Det står at 0*x2+0*x3 = 0. Det blir kalla frie variablar. Du har redusert matrisa så mykje, at det viser seg at fleire av variablane faktisk ikkje er definert. Då kan ein definere dei sjølv, som s og t. Me kan ikkje seie at x2 = x3, så variablane må ha forskjellig bokstav. Når me har definert x2 som t og x3 som s, kan me byte ut x2 med t og x3 med s i den øvste likninga. I dette eksempelet betyr det ikkje så veldig mykje, men det kan gjere det lettare på seinare oppgåver. Det er greit å venne seg til å definere ein fri variabel på den måten.

 

 

så hvordan skal jeg vurdere om det er x2 = x3 ? hvordan kan jeg bevise det liksom? fordi har sett på eksempler der x2 = t og x3 = -t f.eks, er litt forvirrende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Men jeg fikk det til! Et lite spørsmål til!

 

Løs følgende ligningssystem ved å skrive opp ligningssystemets totalmatrise og bringe

matrisen på redusert trappeform ved hjelp av elementære rekkeoperasjoner:

2x1 - 3x2 + x3 = 0

-6x1 + 9x2 - 3x3 = 0

4x1 - 6x2 + 2x3 = 0

 

jeg fikk dette som svar.

 

so49CX5.gif

 

men jeg skjønner ikke hva fasit mener med x2 = s og x3 = t , jeg skjønner iallefall det har noe med rekke 2 og 3 at alle koeffisientene blir 0.

 

fasit.

x3 = s

x2 = t

x1 = 3s/2 - t/2

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor x2 og x3 blir s og t, kunne du forklart meg?

Det er fordi dei to nedste rekkene er tomme. Det står at 0*x2+0*x3 = 0. Det blir kalla frie variablar. Du har redusert matrisa så mykje, at det viser seg at fleire av variablane faktisk ikkje er definert. Då kan ein definere dei sjølv, som s og t. Me kan ikkje seie at x2 = x3, så variablane må ha forskjellig bokstav. Når me har definert x2 som t og x3 som s, kan me byte ut x2 med t og x3 med s i den øvste likninga. I dette eksempelet betyr det ikkje så veldig mykje, men det kan gjere det lettare på seinare oppgåver. Det er greit å venne seg til å definere ein fri variabel på den måten.

 

 

Kjapt spm: er det ikke slik at jeg kun kan bruke disse setningene i rettvinklede trekanter?

Skrevet

Kjapt spm: er det ikke slik at jeg kun kan bruke disse setningene i rettvinklede trekanter?

Pythagoras, cos v = a/c osv... er kun for rettvinkla.

 

Cosinussetninga, sinussetninga og arealsetninga er for alle trekantar.

Skrevet
Oppgave 6

Finn den transponerte matrisen til matrise A.


matrisen:


4 2 0

A = -2 5 -1

-1 0 2


kan noen forklare meg hvordan jeg gjør denne oppg?

Skrevet

Du lar rekkene bli kolonner og omvendt.

 

 

Du bare bruker definisjonen av en transponert matrise og bytter om på rader og kolonner. Første rad blir altså 4 -2 -1.

 

altså mener du at , 4 -2 - 1

2 5 0

0 -1 2

 

er dette svaret?

Skrevet (endret)

Jepp, så enkelt er det. :)

 

Så det er hele svaret på oppg? er det så lett?.o

er det noen utvidelser innenfor det temaet?

så alle sånne typer oppg, er det bare å bytte om kolonner og rekker? så enkelt som dette?

Endret av cenenzo
Skrevet

 

Jepp, så enkelt er det. :)

 

Så det er hele svaret på oppg? er det så lett?.o

er det noen utvidelser innenfor det temaet?

 

 

Den transponderte er så enkel ja. Det er sjølvsagt mange andre operasjonar ein kan gjere på ei matrise (som du kjem til seinare), men når det er snakk om å transpondere den, så er det alt.

Skrevet

Gjør oppgave a) og jeg tror jeg bruker riktig fremgangsmåte men jeg får jo et annet svar! Er det noe feil jeg gjør?

 

Edit: 63 er riktig.

  • Liker 1
Skrevet

Noen gode Matlab-hoder her?

 

Jeg skal estimere lengden av en kurve i R3. Matematisk er det jo greit nok, det er bare å dytte inn i formelen, men når jeg prøver å regne det ut i Matlab blir det bare knot. I prinsippet kan jeg vel skrive inn hele formelen (kvadratroten av summen av kvadratet av de deriverte) og bruke kommandoen quad fra 0 til 1, men for det første blir det jo komplett umulig å lese hva jeg har gjort og for det andre er sannsynligheten for at jeg får riktig antall og riktig plasserte parenteser omtrent null, uttrykket er ganske så stygt..

 

Jeg prøver å definere de enkelte deriverte som funksjoner av t og så igjen bruke quad, men da vil den ikke samarbeide i og med at Matlab tror jeg spesifiserer tre variable. Hvordan skal jeg fortelle Matlab at disse tre alle er funksjoner av t?

Skrevet (endret)

poly1.gif har jeg nå bevist at er delelig med x-2.

 

Så kommer spørsmålet: Jeg skal skrive dette som et produkt av førstegradspolynomer, men litt usikker på hva han egentlig skal frem til ...

 

For dette er jo tredje -og andregrad eller?

 

poly2.gif

 

Finner ikke noen informasjon om dette ... kan noen veilede meg litt?

 

På forhånd takk!

Endret av Rune2014
Skrevet (endret)

poly1.gif har jeg nå bevist at er delelig med x-2.

 

Så kommer spørsmålet: Jeg skal skrive dette som et produkt av førstegradspolynomer, men litt usikker på hva han egentlig skal frem til ...

 

For dette er jo tredje -og andregrad eller?

 

poly2.gif

 

Finner ikke noen informasjon om dette ... kan noen veilede meg litt?

 

På forhånd takk!

 

Det tegnet du har brukt foran (x) betyr integral. Regner med du mener f? :p

 

Å skrive noe som et produkt av førstegradspolynomer vil i praksis si å faktorisere det. Du vet at en av faktorene er (x-2). Hvis du polynomdividerer med det får du et andregardspolynom du kan faktorisere rimelig enkelt.

Endret av Henrik B
Skrevet

Om vi har 21% som sa ja, mens 79% sa nei, hvor mange må det minst ha vært totalt som sa ja/nei, og hvor mange av hver?

 

Tror det er mulig å finne ut av, men aner ikke hvordan. Fant noen formler, men ble ikke noe klokere.

Skrevet

Skal løse en ulikhet, og har vel prøvd. Men er det noen av dere som kan sjekke om jeg har gjort det riktig?

 

ulikhet1.gif

Hvis jeg har gjort feil, setter jeg pris på litt tips videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...