Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

er noe jeg ikke skjønner når det kommer til geometriske rekker

 

bruker eksempel fra boka

 

En bedrift slippper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5% per år.

a) hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år?

så da bruker jeg formelen an= a1 * k^(n-1)

 

og for å få riktig svar må man da bruke 36 * 0,95^20 = 12,9 tonn

hvorfor blir det 0,95^20 og ikke 0,95^19 ??

 

på neste oppgave b) Finn det samlede utslippet i perioden

bruker jeg

 

S= a1 * (k^n - 1 ) / (k-1)

 

hvorfor blir det k^20 og ikke k^21 da? ettersom vi brukte 20 for (n-1) i forrige oppgave?

Du bruker a1 om utslippet i dag (første år). Da blir a2 om ett år og a21 = a1*0,95^20 om 20 år.

 

Så summerer du de 20 første leddene. (Det kan kanskje diskuteres om "perioden" også skal inkludere a21)

 

da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal bruke alle 21 leddene for å regne summen

 

boka har en annen oppgave som går slik

 

En bedrift omsetter for 200 millionerkr i 2008 og regner med å øke omsettingen med 15millioner kr per år.

finn den samlede omsetningen i perioden 2008-2017 ved å summere en rekke.

 

Her må man regne n som 10 for å får riktig svar.

 

Hva er forskjellen?

 

 

 

 

2008 - 1

2009 - 2

2010 - 3

2011 - 4

2012 - 5

2013 - 6

2014 - 7

2015 - 8

2016 - 9

2017 - 10 .... Det er ti år med ulik fortjeneste du skal legge sammen, så derfor. Det ser ut som at du roter litt med tidsregning, for det er nemlig akkurat det samme som skjer i den første oppgaven din. Du kan forsåvidt tenke slik, dersom det hjelper:

 

2008-2007 = 1, 2017 - 2007 = 10. Husk at 2008 er ditt første år, og ikke ditt nullte.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

tror skolen min lærer det på en annen måte.

 

vi bruker R3 = R3 - 3R1 f.eks, om vi vil ha den ene tallet til 0.

bare at det er litt forvirrende, siden jeg brått har tendenser til å få tall som ikke går opp...

 

Det er den metoden, ja. Eg har berre vist sluttproduktet. Framgangsmåten for å få ei matrise frå si grunnform til trappeform og redusert trappeform, er å bruke reglane for rekkeoperasjonar.

 

Eg skal bringe matrisa til redusert trappeform. Først vil eg legge ut ei matrise som viser rekkefølgja eg kan utføre operasjonane etter. Den viser frå a til g og indikerer kva tal eg vil fokusere på først. På redusert trappeform er målet å få 0 på a, b, c, d, e og f, og 1 på i, h og g.

 

i d f

a h e

b c g

 

5x1 - 2x2 + 2x3 = 0

2x1 + 3x2 - 1x3 = 0

3x1 + 2x2 - 5x3 = 0

 

5 -2 2 0

2 3 -1 0

3 2 -5 0

 

Eg vil altså først prøve å få 3-talet over til 0. Då kan eg ta R3 -> 2*R3-3*R2, sidan det blir 2*3-3*2 = 0. Denne operasjonen må eg gjere på heile rekke 3. Dvs. 2*2-3*3 = -5 og 2*(-5)-3*(-1) = -7. I siste kolonne blir det 0 sidan det er null i begge rekkene.

 

Neste tal eg skal ha til 0 er markert med raundt under.

 

5 -2 2 0

2 3 -1 0

0 -5 -7 0

 

Her kan eg bruke første rekke: R2 -> 5*R2-2*R1. 5*2-2*5 = 0. 5*3-2*(-5) = 25. 5*(-1)-2*2 = -9.

 

5 -2 2 0

0 25 -9 0

0 -5 -7 0

 

Så blir det å få -5 til å bli null. R3 -> 5*R3+R2. 5*(-5)+25 = 0. 5*(-7)+(-9) = -44.

 

5 -2 2 0

0 25 -9 0

0 0 -44 0

 

Her kan eg bli kvitt det store talet -44 med ein gang, sidan det gjer operasjonane seinare lettare.

 

R3 -> R3/(-44). -44/-44 = 1

 

5 -2 2 0

0 25 -9 0

0 0 1 0

 

R1 -> 25*R1+2*R2. 25*5-0 = 125. 25*(-2)+2*25 = 0. 25*2-2*(-9) = 32.

 

125 0 2 0

0 25 -9 0

0 0 1 0

 

R2 -> R2+9*R3. 25+0 = 25. (-9)+9*1 = 0

 

125 0 2 0

0 25 0 0

0 0 1 0

 

R1 -> R1-2*R3. 125-0 = 125. 2-2*1 = 0.

 

125 0 0 0

0 25 0 0

0 0 1 0

 

Sidan eg no kun har eitt tal ulikt null per rekke, kan eg enkelt dividere dei på seg sjølv og få resultatet.

 

R1 -> R1/125. 125/125 = 1

R2 -> R2/25. 25/25 = 1

 

1 0 0 0

0 1 0 0

0 0 1 0

 

Der har du det ferdige resultatet. Det er mange måtar å koma dit, og du kan sjølv velje kva rekker du vil jobbe med. Du kan og flytte rundt på rekkene. Så lenge du brukar reglane riktig, vil du uansett få riktig svar.

 

Du må berre lære deg reglane, og så jobbe med oppgåver. Du får taket på korleis det fungerer etterkvart, vil lettare kunne utføre rekkeoperasjonar, og identifisere kva operasjonar du bør gjere for å få jobben gjort enklast mogleg.

 

 

Her kan eg bruke første rekke: R2 -> 5*R2-2*R1. 5*2-2*5 = 0. 5*3-2*(-5) = 25. 5*(-1)-2*2 = -9.

 

er det en liten regnefeil ved der hvor svaret blir 25? fordi jeg får 5 * 3 - 2*(-2) = 19...

 

men fikkk til ooppg! Det å gå gjennom ditt eksempel på å løse det, gjorde alt mye klarere for meg, og det ser ut til at jeg skjønner framgangsmåten på andre oppg enn den!

 

tusen takk ! :D

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Her kan eg bruke første rekke: R2 -> 5*R2-2*R1. 5*2-2*5 = 0. 5*3-2*(-5) = 25. 5*(-1)-2*2 = -9.

 

er det en liten regnefeil ved der hvor svaret blir 25? fordi jeg får 5 * 3 - 2*(-2) = 19...

 

men fikkk til ooppg! Det å gå gjennom ditt eksempel på å løse det, gjorde alt mye klarere for meg, og det ser ut til at jeg skjønner framgangsmåten på andre oppg enn den!

 

tusen takk ! :D

Stemmer, det er ein feil der.
Lenke til kommentar

 

Her kan eg bruke første rekke: R2 -> 5*R2-2*R1. 5*2-2*5 = 0. 5*3-2*(-5) = 25. 5*(-1)-2*2 = -9.

 

er det en liten regnefeil ved der hvor svaret blir 25? fordi jeg får 5 * 3 - 2*(-2) = 19...

 

men fikkk til ooppg! Det å gå gjennom ditt eksempel på å løse det, gjorde alt mye klarere for meg, og det ser ut til at jeg skjønner framgangsmåten på andre oppg enn den!

 

tusen takk ! :D

Stemmer, det er ein feil der.

 

 

Men jeg fikk det til! Et lite spørsmål til!

 

Løs følgende ligningssystem ved å skrive opp ligningssystemets totalmatrise og bringe
matrisen på redusert trappeform ved hjelp av elementære rekkeoperasjoner:
2x1 - 3x2 + x3 = 0
-6x1 + 9x2 - 3x3 = 0
4x1 - 6x2 + 2x3 = 0
jeg fikk dette som svar.
so49CX5.gif
men jeg skjønner ikke hva fasit mener med x2 = s og x3 = t , jeg skjønner iallefall det har noe med rekke 2 og 3 at alle koeffisientene blir 0.
fasit.

x3 = s

x2 = t

x1 = 3s/2 - t/2

Jeg skjønner ikke helt hvorfor x2 og x3 blir s og t, kunne du forklart meg?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til a), svaret står men ønsker veldig å vite hvordan man kommer frem til det. På b) regner jeg med at jeg skal bruke vinkelsum. På c) vet jeg ikke helt men kan vel ikke bruke (a+b)h/2 når CD og AB ikke er parallell. Oppgave d) vet jeg ikke i det hele tatt. Er 1T.

På a) kan du bruke sinussetninga. Finn først vinkel BCA, og bruk sinussetninga med vinkel BCA, linje AB og vinkel ABC.

 

b) Sidan du har funnet AC kan du bruke cosinussetninga.

 

c) Du har no nok informasjon til å bruke arealsetninga på begge halvdelane

 

d) Lag ein strek frå AC til B, sånn at den linja er 90 grader med AC. Ved å rekne ut BC først, kan du då bruke cosinus.

 

Er og veldig usikker på denne, fant først vinkel A og så vinkelsum, men virker helt rart at vinkel A er 24,8*, begge vinklene ser omtrent like store ut.

Du har fått riktig svar. Dersom du lagar hjelpelinjer, så ser du fort at det er riktig.

 

Her er eit eksempel. Eg har laga to vinklar som er 45º. Vinkel A, som er 25º, ser du er mindre enn 45-vinkelen. Tilsvarande ser du at vinkel B, som er 65º, er større enn 45.

post-20187-0-22857600-1392232039_thumb.png

Lenke til kommentar

Men jeg fikk det til! Et lite spørsmål til!

 

Løs følgende ligningssystem ved å skrive opp ligningssystemets totalmatrise og bringe

matrisen på redusert trappeform ved hjelp av elementære rekkeoperasjoner:

2x1 - 3x2 + x3 = 0

-6x1 + 9x2 - 3x3 = 0

4x1 - 6x2 + 2x3 = 0

 

jeg fikk dette som svar.

 

so49CX5.gif

 

men jeg skjønner ikke hva fasit mener med x2 = s og x3 = t , jeg skjønner iallefall det har noe med rekke 2 og 3 at alle koeffisientene blir 0.

 

fasit.

x3 = s

x2 = t

x1 = 3s/2 - t/2

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor x2 og x3 blir s og t, kunne du forklart meg?

Det er fordi dei to nedste rekkene er tomme. Det står at 0*x2+0*x3 = 0. Det blir kalla frie variablar. Du har redusert matrisa så mykje, at det viser seg at fleire av variablane faktisk ikkje er definert. Då kan ein definere dei sjølv, som s og t. Me kan ikkje seie at x2 = x3, så variablane må ha forskjellig bokstav. Når me har definert x2 som t og x3 som s, kan me byte ut x2 med t og x3 med s i den øvste likninga. I dette eksempelet betyr det ikkje så veldig mykje, men det kan gjere det lettare på seinare oppgåver. Det er greit å venne seg til å definere ein fri variabel på den måten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...