Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Aha , takk for hjelpen begge to ! :))

Siden vi først er inne på det, så hva med denne forklaringen:

 

Du skal finne to vektorer som går i samme retning. De tallene som står foran vektorene betyr bare hvor fort vektoren går. Parallelle vektorer kan gå i forskjellige hastigheter. Men, i dette tilfellet, for hvert skritt de går i u retningen må de begge gå like mange i v retningen. Mer konkret, for hvert skritt (a) går i u retningen så går den også -2/3 skritt i v retningen. Det samme gjør ©.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vanskelig å vite hva du kan bruke når jeg ikke har boken din, og det finnes ingen enklere måte å gjøre det på en derivasjon så vidt jeg kan huske da dette er en typisk introduksjonsoppgave til derivasjon. Du får lete litt i boken din og se om det står noen andre metoder der.

 

Ang det regnestykket du editet inn etterpå, er spørsmålet der hvilken X gir svaret (a+b)/2 ?

Nei. Skal vise at for en eller annen verdi x så har funksjonen verdien (a+b)/2. Uvant med matte på engelsk, så er ikke helt sikker. Har fortsatt ikke fått denne til, heller ikke neste:

 

Det du kan gjere er å skrive om funksjonsuttrykket ved å fullføre kvadratet, då vil du kunne lese av x-koordinaten for botnpunktet direkte frå uttrykket. Du må få funksjonsuttrykket på ei form F(x) = a(x-b)^2 + c, og då vil botnpunktet vere i x=b. Kan du å fullføre kvadrat?

Kan du utdype om dette? Denne metoden er ukjent for meg. Forsøkte å bruke en metode som jeg fant her: http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=27550 men dette fikk jeg ikke til å stemme, evt jeg tolker det ikke riktig.

Lenke til kommentar

Noen som kan vise meg hvordan jeg gjør c)? Får den ikke til..

Kan du vise hvordan du har forsøkt å løse den?

 

Kan noen forklare denne her?

1/R=1/R1+1/R2

Læreren gangen med fellesnevner, men kun på høyresiden av =-tegnet. Hvorfor kan han gjøre det? Er R1*R2=R?

Det kan han ikke. Er du sikker på at han ikke bare ganget leddene på høyresiden med henholdvis chart?cht=tx&chl=\frac{R_2}{R_2}=1 og chart?cht=tx&chl=\frac{R_1}{R_1}=1? Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Hvorfor blir fasiten slik? Deler de på 2x eller 2? Og hvis de deler på 2x hvorfor blir nevneren fortsatt x^2? Og hvis de deler på 2 hvorfor blir det ikke bare x-x^2 i teller?

Etter at den manglende x-en har blitt lagt, har du på slutten av fjerde linje i ditt første løsningsforsøk følgende: chart?cht=tx&chl=\frac{2-2x^2+4x-4x}{2x^2}. De to siste leddene i telleren annullerer hverandre, slik at vi står igjen med chart?cht=tx&chl=\frac{2-2x^2}{2x^2}, som forenkles til fasitsvaret ved at man deler med 2 over og under brøkstreken.
Lenke til kommentar

Etter at den manglende x-en har blitt lagt, har du på slutten av fjerde linje i ditt første løsningsforsøk følgende: chart?cht=tx&chl=\frac{2-2x^2+4x-4x}{2x^2}. De to siste leddene i telleren annullerer hverandre, slik at vi står igjen med chart?cht=tx&chl=\frac{2-2x^2}{2x^2}, som forenkles til fasitsvaret ved at man deler med 2 over og under brøkstreken.

Aha, jeg som rotet det til unødvendig mye.. så det nå. Men kan du kanskje hjelpe meg med den oppgaven hvor jeg skal gange brøk inn i parantes? Den har jeg ikke peiling på..

 

2/3(a+3b)(a-3)

Lenke til kommentar

Kan du utdype om dette? Denne metoden er ukjent for meg. Forsøkte å bruke en metode som jeg fant her: http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=27550 men dette fikk jeg ikke til å stemme, evt jeg tolker det ikke riktig.

Du har funksjonen chart?cht=tx&chl=T=3x^2-30x+100=3(x^2-10x)+100. Det du vil gjere er å skrive om det som står i parentesen til eit uttrykk på forma chart?cht=tx&chl=(x-a)^2.

 

Frå andre kvadratsetning veit du at chart?cht=tx&chl=(x-a)^2 = x^2 -2ax + a^2. Om du samanlikner dette med chart?cht=tx&chl=x^2-10x, ser du at chart?cht=tx&chl=a=5 passer bra. Men det er eit lite triks ein må gjere: i funksjonsuttrykket mangler jo chart?cht=tx&chl=a^2-leddet. For å få det, må ein plusse på null, i forma chart?cht=tx&chl=25-25. Me hadde jo chart?cht=tx&chl=a=5, so chart?cht=tx&chl=a^2=25. Å plusse på null er heilt lov, for det endrer jo ikkje funksjonsverdien. Det vil seie at ein får

chart?cht=tx&chl=T=3(x^2-10x + 25 - 25) + 100

som ein kan skrive om, ved hjelp av andre kvadratsetning, til

chart?cht=tx&chl=T=3((x-5)^2 - 25) + 100 = 3(x-5)^2 + 25

 

No har me altso chart?cht=tx&chl=T=3(x-5)^2 + 25. Konstantleddet (+25) har ingenting å seie for kor botnpunktet er, so det treng ein ikkje tenkje på. Effekten av å ha chart?cht=tx&chl=(x-a)^2 er at ein flytter heile parabelen chart?cht=tx&chl=a steg til høgre. Ein vanleg parabel har botnpunkt i chart?cht=tx&chl=x=0, medan chart?cht=tx&chl=(x-a)^2 har botnpunkt i chart?cht=tx&chl=x=a, so i dette tilfellet er botnpunktet i chart?cht=tx&chl=x=5.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...