Nebuchadnezzar Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Jeg forstår dessverre ikke hva du mener her? 2(lgx)^2 er et uttrykk, men skal det ikke være lik noe? Videre ser jeg heller ikke hvor du trekker 3/4 i fra..
lilepija Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Jeg forstår dessverre ikke hva du mener her? 2(lgx)^2 er et uttrykk, men skal det ikke være lik noe? Videre ser jeg heller ikke hvor du trekker 3/4 i fra.. Jo, hele likningen er: 2(lg x)^2 + lg x =0 Men hva er det egentlig de mener med dette? 3/4 er bare et eksempel. Altså en forklaring på deling er: Man deler 3 kroner på 4 persjoner. Kan man forklare meningen med likningen i denne logaritmen? Jeg vet at man kan bytte ut eks. lg x = U for å gjøre det enklere. Men hvordan forklarer man hva logaritime egentlig er? Hvorfor er likninga slik å hva er meningen med den? Endret 19. mai 2013 av lilepija
cuadro Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 (endret) En logaritme [med base ti (lg)] stiller spørsmålet "hva må vi opphøye ti i, for å få x". I.e: lg(100) = 2. Hva må vi opphøye ti i, for å få hunre? Svaret er 2. Ønsker du å "forklare" innholdet i ligningen fra et rent praktisk eksperiment, så vil jeg heller anbefale deg å ikke gjøre det. Matematiske ligninger er ofte interessante i seg selv, og mange ganger gir det ikke mye mening å studere det matematiske fra et annet perspektiv enn et matematisk ett. Endret 19. mai 2013 av cuadro
Nebuchadnezzar Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Meningen med en likning er som en skålvekt. Jobben din er å finn ut når høyre og venstre side av likningen er like (derav navnet likning). Eksempelvis kan en oppgave gå ut på å finne ut når per og lise har like mye penger. For eksempel Per( t ) = Lise( t ) Da pengeforbruket til både lise og per avhengier av tiden. I din oppgave har vi 2(lg x)^2 + lg x = 0 Oppgaven spør deg om å finne en eller annen x, slik at høyresiden blir lik venstresiden. Altså du leter etter en x som "balanserer" høyre og venstre side. En kjedelig måte er å bare prøve ulike tall til du finner noe som passer, men i løpet av tiden på skolebenken har du nok lært flere strategier for å takle slike oppgaver. Eksempelvis er det ikke spesielt vanskelig å se at en løsning er x=1.
lilepija Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 En logaritme [med base ti (lg)] stiller spørsmålet "hva må vi opphøye ti i, for å få x". I.e: lg(100) = 2. Hva må vi opphøye ti i, for å få hunre? Svaret er 2. Er egentlig lg det samme som 10? Altså når det står lg så har vi 10 med i beregningen? Samme som med e så er det 2.17....... "om jeg ikke husker feil nå" Ønsker du å "forklare" innholdet i ligningen fra et rent praktisk eksperiment, så vil jeg heller anbefale deg å ikke gjøre det. Matematiske ligninger er ofte interessante i seg selv, og mange ganger gir det ikke mye mening å studere det matematiske fra et annet perspektiv enn et matematisk ett. Meningen med en likning er som en skålvekt. Jobben din er å finn ut når høyre og venstre side av likningen er like (derav navnet likning). Eksempelvis kan en oppgave gå ut på å finne ut når per og lise har like mye penger. For eksempel Per( t ) = Lise( t ) Da pengeforbruket til både lise og per avhengier av tiden. I din oppgave har vi 2(lg x)^2 + lg x = 0 Oppgaven spør deg om å finne en eller annen x, slik at høyresiden blir lik venstresiden. Altså du leter etter en x som "balanserer" høyre og venstre side. En kjedelig måte er å bare prøve ulike tall til du finner noe som passer, men i løpet av tiden på skolebenken har du nok lært flere strategier for å takle slike oppgaver. Eksempelvis er det ikke spesielt vanskelig å se at en løsning er x=1. Hvordan ser du lett at det er 1? Men det er bare en løsning. En annen er 1/sqrt100. Skjønner ikke hvordan de får det. Har regnet ut å kommet frem til en selv ja.
Nebuchadnezzar Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Matematisk pondus Etter å ha sett et par tusen logaritmeoppgaver begynner en å se slike ting relativt raskt. Noe hjelp på veien er at log( 1 ) = 0 slik at 0 + 0 = 0. Ellers kan det ofte være nyttig å anta at løsningen må være på formen x = 10^a, hvor a er et eller annet tall. Setter du dette inn i likningen forenkles alt pent og pyntelig. Alternativt kan du og faktorisere oppgaven din til Slik at enten så er eller så er og begge er relativt enkle likninger å løse for deg ^^ Om a * b = 0 så må enten a = 0 eller b = 0. Endret 19. mai 2013 av Nebuchadnezzar
Svigermors drøm Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Jeg blir litt nyskjerrig. Hvilken utdanning tar dere siden dere jobber med så avanserte(for meg) oppgaver? Dere som hjelper, hvilken utdanning har dere siden dere er så god i matematikk?
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Noen som kunne ha hjulpet meg litt med denne? Ser ikke helt hvordan de kommer fram til svarene her.
RaidN Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Cluet her er vel å koble de tre linjene med riktig ligning. Antar at du kjenner til begrepene det spørres etter. Endret 19. mai 2013 av RaidN
Jaffe Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Jeg blir litt nyskjerrig. Hvilken utdanning tar dere siden dere jobber med så avanserte(for meg) oppgaver? Dere som hjelper, hvilken utdanning har dere siden dere er så god i matematikk? Det aller meste i denne tråden er VGS-stoff fra fagene 1T, R1 eller R2. Noen av tingene på forrige side er fra høgskole/universitet. Jeg går lektorutdanning i realfag (retning matte og fysikk) på NTNU (det samme gjør Nebu).
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Ikke verst En til oppgave fra dem. Finn radius i sirkelen. S= sentrum i sirkelen Sidene i kvadratet= 4
Janhaa Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Ikke verst :)En til oppgave fra dem.Finn radius i sirkelen.S= sentrum i sirkelen Sidene i kvadratet= 4 gir
Svigermors drøm Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Hvordan? Jeg er med på utregningen, men hvordan kan du vite hva blir når du ikke vet R?
Nebuchadnezzar Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Det er en likning som du løser med tanke på R. Du kan og tenke på R som x i en helt vanlig likning.
Jaffe Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Dette er Pytagoras. Hvis du trekker en linje fra S og ned til venstre eller høyre hjørne og så en linje vinkelrett ned fra S så får du en rettvinklet trekant, ikke sant? I den trekanten er R da hypotenusen, den ene (horisontale) kateten er 2 (4 delt på 2), og den andre kateten må være 4 - R (lengden av sidene i kvadratet er 4, trekker vi fra radiusen så får vi avstanden fra den nedre siden og opp til sentrum). Poenget her er at vi ikke vet hva R er, men vi vet en ting R er nødt til å oppfylle, nemlig denne ligningen. Da kan vi finne R ved å løse ligningen.
cuadro Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Det aller meste i denne tråden er VGS-stoff fra fagene 1T, R1 eller R2. Noen av tingene på forrige side er fra høgskole/universitet. Jeg går lektorutdanning i realfag (retning matte og fysikk) på NTNU (det samme gjør Nebu). Artig! Jeg tok lektor-utdanning på UiB. Tredje året bestemte jeg meg for å bytte til en litt mer "direkte" rute, uten all denne hersens pedagogikken 2
Nebuchadnezzar Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Tja I år har jeg hatt Innføring i Kvantefysikk, Algebra, Geometri og Termisk fysikk, fint lite pedagogikk ^^ 2
Derimot Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Har en ligning jeg sliter med her nå. Skal finne hvor fort en sprinter løper på 100 meter, der jeg etter hvert har kommet fram til et uttrykk som beskriver strekningen. Funksjonen: Ligningen som jeg nå forsøker å løse blir da slik: Jeg klarer ikke å få til å stå allene.. Har R2-matte. Noen som har noe tips til hvordan løse denne?
Nebuchadnezzar Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Den skal ikke løses for hånd, bruk kalkulator, eller løs den grafisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå