Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer fram til selv på den første at y= 2(x-9) ? Kan det stemme?

 

Dropp parentesen så stemmer det. Så er det bare å sette inn uttrykket for y inn i likning nr 2. Da har du en likning hvor x er eneste ukjent.

 

So far so good, da får vi:

 

x-3(2x-9)=17

 

Hvordan får jeg ut x'en av det her?

 

Gang ut parantesen. Da har du

 

x - 6x + 27 = 17

 

Løs for x. Så setter du selvsagt det uttrykket inn i den første likningen igjen.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Jeg står fast i en av andregradslikningene mine:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2}{5}x2 - chart?cht=tx&chl=\frac{10}{9} = 0

 

Kan noen fortelle meg akkurat hvordan man løser denne? Først må man vel flytte over på andre siden av = for at x2 skal stå alene. Skal man da finne fellesnevneren før man finner kvadratroten? Uansett hva jeg prøver stemmer ikke min utregning med fasiten som sier positiv eller negativ chart?cht=tx&chl=\frac{5}{3}. Jeg får chart?cht=tx&chl=\frac{4}{3}, men gjør nok helt sikkert noe jeg ikke skal gjøre :)

Lenke til kommentar
Kommer fram til selv på den første at y= 2(x-9) ? Kan det stemme?

 

Dropp parentesen så stemmer det. Så er det bare å sette inn uttrykket for y inn i likning nr 2. Da har du en likning hvor x er eneste ukjent.

 

So far so good, da får vi:

 

x-3(2x-9)=17

 

Hvordan får jeg ut x'en av det her?

 

Gang ut parantesen. Da har du

 

x - 6x + 27 = 17

 

Løs for x. Så setter du selvsagt det uttrykket inn i den første likningen igjen.

 

Men hvordan får jeg x'en for seg selv her?

Lenke til kommentar

Kan jeg da flytte alt ned og skifte fortegn, så det blir 4 / x^2/3

 

Du får jo i så fall x opphøyd i 5/3. x^(1 + 2/3)

Noen som kunne hjulpet på den da

 

Jeg har bare så vidt vært borte i integrasjonsregning, men hvorfor kan du ikke bare flytte opp x'en under brøkstreken til begge leddene og ta integralet av det?

 

Da har du

 

x^(-1/3) og 4x^(-5/3)

 

Begge de leddene er det jo lett å ta integralet av. Men som sagt, jeg kan ikke dette spesielt godt. Det er mulig det er "ulovlig" å gjøre det i et integraluttrykk...

Lenke til kommentar

Du trenger ikke finne fellesnevner. Når du deler en brøk med en brøk snur du den brøken du deler med og ganger deretter nevner med nevner og teller med teller.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{10}{9} : chart?cht=tx&chl=\frac{2}{5} = chart?cht=tx&chl=\frac{10*5}{9*2}

 

Det står jo minus i mellom brøkene, ikke dele(?). Eller er det bare jeg som ikke forstår at dette blir dele?

Lenke til kommentar

Integrasjonskunnskapene mine suger visst balle. Kunne noen ha hjulpet meg å se fornuft i denne oppgaven: http://i46.tinypic.com/3151nqh.jpg

 

Jeg kan vel ikke bare dra opp 6/5 fra undersiden av brøkstreken - da ender jeg jo bare opp med 5u i teller?

Bruk at a^b / a^c = a^(b-c) !

 

=)

 

Ja det var det jeg funderte på om jeg kunne gjøre. Er dette i nærheten av å være riktig? http://i48.tinypic.com/xfd940.jpg Jeg tviler vel egentlig når jeg ser fasiten, men greit å vite om man er på rett vei eller ei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...