Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Du må trekke en diagonal slik at du får to trekanter å måle ut i fra. Arealet er lik summen av de to trekantene. Så det blir grunnlinje*høyde/2 i begge trekantenes tilfelle.

Jepp. Og det var det jeg gjorde. Jeg bare fikk det ikke til å stemme med fasit.

Hva har du fått og hva har fasiten fått?

 

Forøvrig kan du bruke formelen for et trapes direkte. Her er en bedre forklaring enn jeg kan skrive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så lenge den enten er stigende eller synkende i et intervall rundt chart?cht=tx&chl=x_0*. For å ta et konkret eksempel: Funksjonen chart?cht=tx&chl=f(x) = 2^x. Når x nærmer seg 2 vil denne gå mot 4. Men funksjonen vil jo også komme nærmere og nærmere 5, ikke sant? Men det betyr ikke at 5 er en grensverdi til funksjonen! Hvis L skal være en grenseverdi så må det være slik at f kan komme så nærme L som vi ønsker ved å la x nærme seg chart?cht=tx&chl=x_0.

 

* Du kan også f.eks. ta en kontinuerlig funksjon som er synkende og så velge en annen verdi for L som er mindre enn den faktiske grenseverdien som eksempel. Funksjonen trenger heller ikke være kontinuerlig. Det var bare for å gjøre det litt enklere.

 

Takk for hjelpen.

Det du sier gir mening, men jeg sliter fortsatt litt med å klare å se dette ved hjelp av en graf.

L er grenseverdien til f når x går mot x0, og jo nærmere x kommer x0, jo nærmere kommer f(x) L.

Men x kan gå høyere (eller lavere) enn x0, og L vil da ikke være grenseverdien for funksjonen, men bare i punktet (x0,f(x0))

 

Er jeg inne på noe?

 

Hva med:

Explain why the function in your example does not have the given value of L as a limit as x --> x0.

Endret av Jennious
Lenke til kommentar

hum, hva er sammenhengen mellom avstand og omløpstid? :) Tusen takk for all hjelpen jeg får !

Det står jo i oppgåva!

 

 

x er avstanden frå sola til ein planet, y = x^1,5 er omløpstida gitt i år. Eininga til x er avstanden mellom jorda og sola (som nemnt i oppgåva).

Dersom du skal svare på andres innlegg håper jeg at du kan holde deg på et profesjonelt nivå. Jeg setter stor pris på hjelpen jeg har fått.
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sliter med en algebra oppgave der jeg ikke får løst opp en brøk:

 

3/4 (t+3)(8t-4)

 

Jeg vet hvordan jeg løser resten av oppgaven, bare ikke brøken. Noen som kan hjelpe litt?

Brøken er da omtrent løst opp, gang ut parentesene så er du der.

Takk for raskt svar, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg blir kvitt brøken etter å ha regnet ut parentesene?
Lenke til kommentar

Alle ledda du får etter å ha ganga ut parentesane vil ha ein teljar som går opp i fire, altso kan du korte bort nemnaren. Til dømes vil det fyrste leddet verte chart?cht=tx&chl=\frac{3}{4} 8t^2 = 6t^2.

 

Sein edit: Eller so kan du gange 1/4 inn i den andre parentesen før du ganger parentesane saman.

Takk! Jeg trodde det var slik, når man forkorter brøken:

 

3/4.8t^2 = 3/2*2 og 4*2 (stryker 2 og 4 fra under brøken. og stryker 8og 2, lar dermed 4 stå.)

 

det ville blitt: 3/2 * 4t^2

 

skjønner nå at det er en annen mulighet, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hadde en øvningsoppgave som det ikke var fasit på.

 

Lurer på om den er gjort riktig.

 

Jeg tror det, litt vanskelig å forstå siden jeg ikke har brukt noe matte program. Men her er noe ihvertfall oppgaven.

 

lim

x->1 2x^2 - (3x+1)√x + 2 : (x-1)

 

Løsning:

lim x->1 2*1^2 -(3*1+1)√1 + 2 : 1-1

 

= 0/0

 

e'hopitals

 

lim

x->1 2*2x -(3*√x +(3x+1)*1/2√x) + 0 : 1

 

lim

x->1 4-(3+4*1/2) : 1 = -1/1 = -1

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...