Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hey!

 

sitter med et forbanna stykke her, som jeg absolutt ikke klarer å få til; er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

"rotenav"4(x-"rotenav"3)="rotenav"8

roten av 4, eller sqrt(4) som det gjerne skrives, er 2.

 

Dvs at 2(x-sqrt(3))=sqrt(8)

Så ganger du 2 inn i parantesen på venstre side slik:

2x-2sqrt(3)=sqrt(8)

Videre rydder vi litt og får

2x=sqrt(8)/2sqrt(3)

sqrt(8) kan skrives som 2sqrt(2)

2x=sqrt(2)/sqrt(3)

Deler på 2 på begge sider og får

x=1/sqrt(6)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*10 i 8 (altsp et lite åttetall over 10) meter.

 

Radiosignaler fra en astronaut på månen går med lysets

 

hastighet, det vil si 300 000 000 m/s.

 

Omtrent hvor mange sekunder bruker radiosignalene fra

 

månen til jorda?

 

Kan noen forklare/ gjøre den oppg for meg? :)

Endret av Math12
Lenke til kommentar

Hey!

 

sitter med et forbanna stykke her, som jeg absolutt ikke klarer å få til; er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

"rotenav"4(x-"rotenav"3)="rotenav"8

roten av 4, eller sqrt(4) som det gjerne skrives, er 2.

 

Dvs at 2(x-sqrt(3))=sqrt(8)

Så ganger du 2 inn i parantesen på venstre side slik:

2x-2sqrt(3)=sqrt(8)

Videre rydder vi litt og får

2x=sqrt(8)/2sqrt(3)

sqrt(8) kan skrives som 2sqrt(2)

2x=sqrt(2)/sqrt(3)

Deler på 2 på begge sider og får

x=1/sqrt(6)

Ryddinga di førte eigentleg berre til rot. Der du skulle leggje til 2sqrt(3) på begge sider gjorde du noko heilt anna.

 

Forøvrig,

chart?cht=tx&chl=\frac{\sqrt{a}}{\sqrt{b}} = \sqrt{\frac{a}{b}},

so

chart?cht=tx&chl=\sqrt{4}(x-\sqrt{3}) = \sqrt{8} \qquad\Rightarrow\qquad x-\sqrt{3} = \sqrt{2} \qquad \Rightarrow\qquad x = \sqrt{2} + \sqrt{3}

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*10 i 8 (altsp et lite åttetall over 10) meter.

 

Radiosignaler fra en astronaut på månen går med lysets

 

hastighet, det vil si 300 000 000 m/s.

 

Omtrent hvor mange sekunder bruker radiosignalene fra

 

månen til jorda?

 

Kan noen forklare/ gjøre den oppg for meg? :)

 

s

 

Vi har at tid = avstand/hastighet

 

chart?cht=tx&chl=t = \frac{3,84 \cdot 10^{8}}{3 \cdot 10^{8}} = \frac{3,84}{3} = 1,28

 

Benevningen er her sekunder.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Sitter med noe som egentlig er en fysikkoppgave, men den har nå utviklet seg til å bli ren matte. Du har gitt en likning, der du skal bestemme vinkelen q. (i mangel på annen bokstav)

Jeg har da fått at sin 2q = 0,9196

Hvordan finner jeg q og hva blir denne?

Lenke til kommentar

for sin(x)=k har vi generelt to løsninger

 

hvis vi sier at u=sin-1(k) har vi at x1=u, x2=180-u

 

I dette tilfellet er x=2q, mens k=0.9196.

 

Den ene mulige løsningen blir dermed som i innlegget over.

Endret av hli
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å forstå hvordan man bestemmer definisjonsmengden, det jeg vet fra før er hva som gjør at en funksjon ikke blir null.

 

Men hva blir den når man ar flere ledd i en utrykk?

 

ln (x) -ln (2x-1) = 1

 

ln (x) blir x > 0

ln (2x-1) blir x > 1/2

 

Men hva nå?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det veldig enkelt å "smelte saman" som du seier ja. I andre tilfellet plar eg sjølve og sjå på ledda kvar for seg, og finne ut kva som er tillatt for kvar x og så ut frå det finn eg dei x-ane som tilfredsstiller alle krava. Om andre har "gode" måter må dei berre kome med det :)

Lenke til kommentar

Vi begynner å dyre en bakteriekultur.

y= tall på bakterier etter t timer

vekstfart til y, er til enhver tid propsjonal med tallet på¨bakterier.

 

a )Løs differensiallikningen Y`=ky

 

Så dersom eg ikkje er heilt på steike blåtur, så er det då:

 

Y=Ce^(-kt)

 

Etter to timer er bakterietallet 354, og antallet er i ferd med å øke med 117 bakterier per time. Hvor mange bakterier var det i utgangspunktet.

 

Er K da 117??

 

Eller kan noen kloke mennesker vise meg åssen man gjør det, plz! <3

Lenke til kommentar

Gjør jeg feil eller er det boka (Sigma S1) som er merkelig?

 

Har likningssettet:

I 3x^2 - 6x = - 3

II 3x^2 - 10 = 12 - 2(x^2+1)

 

Jeg setter den første inn i kalkulatoren og får at x=1 og ingen løsning

jeg regner ut den andre likningen og får:

3x^2 - 10 = 12 - 2x^2 - 2

Så flytter jeg over og får:

5x^2 - 20 = 0

Setter dette inn i kalkulatoren og får at x= 2 og x=-2

 

I fasit står det at x=1 og ingen løsning.

det var det jeg fikk fra likning I, men ikke i likning II. Skal man bare ta den første og beste?

Beklager, det er jeg som er litt sliten og har gått litt fort fram, de to likningene er to forskjellige oppgaver blush.gif

Endret av Flux1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...