Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Eg tar sjølkritikk. OpenOffice Math er forresten forferdeleg å arbeide med -.-

 

post-74596-1210096913.jpg

 

Rediger: Var ikkje noko vakrare når eg ganga med 12. Kan hende du ikkje fekk med deg at eg hadde gløymd ein parantes. Eg ber om orsak :)

 

Finn nullpunktene i teller og nevner, og bruk så fortegnsskjema.

 

Teller:

(3/2)^x - 9/4 = 0

ln(3/2)^x = ln(9/4)

x = (ln(3/2)^2)/ln(3/2)

x = 2

 

Nevner:

(2/3)^x - 9/4 = 0

ln(2/3)^x = ln(9/4)

x = (ln(3/2)^2)/ln(2/3)

x = 2(ln3-ln2)/(ln2-ln3)

x = -2(ln3-ln2)/(ln3-ln2)

x = -2

 

post-127242-1210103587_thumb.jpg

 

Hele brøken er altså positiv i intervallet (-2, 2).

Endret av bellad76
Skrevet
Om jeg ikke tar helt feil er det 2MX, kan ikke si det står i 3MX-boka mi :) .

Selv om det er 2mx stoff er det uansett helt sykt at i det vanskligste mattekurset på norsk skole lærer du om rekker, trigonometri og sannsynlighetsregning i tredje klasse. Tredjeklasse bude være forbeholdt til å introdusere universitetsemner som f.eks. diskret mattematikk, gruppeteori, etc.

Skrevet
Selv om det er 2mx stoff er det uansett helt sykt at i det vanskligste mattekurset på norsk skole lærer du om rekker, trigonometri og sannsynlighetsregning i tredje klasse. Tredjeklasse bude være forbeholdt til å introdusere universitetsemner som f.eks. diskret mattematikk, gruppeteori, etc.

Det er sant. Vektorprodukter er et annet eksempel. Nå skal jeg ikke si at jeg kan så mye av universitetspensum, men det gjøres noe med neste år regner jeg med :) .

Må si at noe av trigonometrien er litt tungt, men Asinx + Bcosx = C burde man være foruten. Det er ikke forståelse, det er pjatting inn i formel.

Skrevet (endret)
3MX?

Vi hadde det i år (R1 (=andre året))

Ja, jeg også har R1 (2MX) og har nylig hatt om emnet. Men skulle hjelpe en tysk venn av meg som er ett år eldre enn meg, så gikk ut i fra at det var noe tilsvarende 3MX her i Norge.

 

Fikk gløden til å løse oppgaven, for den er jo ikke så vanskelig, men har stagget litt opp. Jeg har nok gjort en feil en plass. Om ingen gidder å se på det er det fullt forståelig, kan blir litt svimmel av alle tallene av og til selv :dontgetit:

post-35504-1210103981_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Skrevet (endret)

Hvis jeg kjøper noe for 300 kroner på tilbud, som før kostet 500 kr, hvor mange prosent rabatt har jeg fått da? Hvordan ser formelen ut?

 

Edit: Leif

Endret av Jann!s
Skrevet (endret)

(Kroner rabatt * 100)/Ordinærpris --> (200*100)/500 = 40% rabatt. Kan vel kanskje skrives annerledes og enklere.

Endret av 2bb1
Skrevet (endret)
3MX?

Vi hadde det i år (R1 (=andre året))

Ja, jeg også har R1 (2MX) og har nylig hatt om emnet. Men skulle hjelpe en tysk venn av meg som er ett år eldre enn meg, så gikk ut i fra at det var noe tilsvarende 3MX her i Norge.

 

Fikk gløden til å løse oppgaven, for den er jo ikke så vanskelig, men har stagget litt opp. Jeg har nok gjort en feil en plass. Om ingen gidder å se på det er det fullt forståelig, kan blir litt svimmel av alle tallene av og til selv :dontgetit:

 

Fortsetter jeg på det du har gjort får jeg:

 

f''(x) = 4x(x^2-3) / (x^2+1)^3.

 

I følge fasiten skal ikke 4-tallet være med, men der har de satt uttrykket lik 0, og da er det bare å dele med 4 på begge sider, så det er det samme.

Endret av bellad76
Skrevet

@bellad76: Ahh, så det jeg hadde gjort var riktig altså. Gav vel bare opp for tidlig da :) Takk skal du ha.

 

@Valkyria: Men så er det vel ikke 60% rabatt kunden får. Altså, man må huske å gjøre om. (Kroner rabatt * 100)/Ordinærpris blir vel litt enklere da.

Skrevet
@bellad76: Ahh, så det jeg hadde gjort var riktig altså. Gav vel bare opp for tidlig da :) Takk skal du ha.

 

Jepp, du fortsetter med å dele på (x^2+1) både oppe og nede, og får da:

 

f''(x) = [(-4x*(x^2+1)) - (-2x^2+2)*2*2x] / (x^2+1)^3

 

f''(x) = [-4x^3 - 4x + 8x^3 - 8x] / (x^2+1)^3

 

f''(x) = (4x^3 - 12x) / (x^2+1)^3

 

f''(x) = 4x(x^2-3) / (x^2+1)^3

Skrevet

Tusen takk Valkyria og 2bb1! Vi har mattetentamen i morgen, og det eneste jeg ikke føler at jeg har full kontroll på er prosentformlene, men tror dette skal gå bra :)

Skrevet

trenger hjelp til å løse denne:

 

Fotballkampen Hamkam - Liverpool ble stillingen 0-7, der Hamkam hadde 2 store sjanser og Liverpool hadde 16. Hva var sjansene for at Liverpool skulle skåre på de 16 sjansene sine?

Skrevet

Liverpool scora på 7 av dei 16 sjansane sine. Dvs. ein scoringssjanse på 7/16 --> 0,4375. Altså dei scorer på ca. 44% av målsjansane.

Skrevet (endret)

det var det jeg lurte på ja aspic

 

edit: kan du forklare det du gjør underveis også så hadde det vært fint Valkyria

Endret av cHilfiger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...