Gå til innhold

Samsung Galaxy S4 - Diskuter!


  

433 stemmer

  1. 1. Hvilken farge vil du velge på din S4?

    • Svart
      273
    • Hvit
      130
    • Tar den jeg får først
      30


Anbefalte innlegg


syar2003


Igjen, takk for at du lastet opp Google tastaturet.

Mine første søk resulterte kun i saker som pekte mot at man kunne installere det fra Google Play.

Fint da å bli minnet på sideload funksjonen selv uten root. Det falt meg rett og slett ikke inn.


Hintet ditt om å sjekke ut den spekken fører ikke noe nytt til dette temaet.

Det står selv at det er støtte for UTF-16 (og så vidt jeg vet støtter bl.a. telenor sin sms gateway UTF-16). Joda, 7bits er default og mandatory, men støtten for utf-16 er der uansett. Det fremgår også, som jeg beskrev, at man starter med 7bits og utvider når det dukker opp et tegn som krever mer. Og at det da også automatisk går på bekostning av lengden som er tilgjengelig.

Funksjonalitet som allerede er på plass altså.


Dette åpner for at man kan bruke unicode emoji uten å måtte ty til mms og bilder.

Det handler bare om å implementere det i sms-appene (tastaturene støtter det allerede).


Jeg hadde regnet med at denne funksjonaliteten ble brukt, derfor mitt spørsmål.

Når det viser seg at det ikke blir benyttet så er det helt ok, jeg tar det til etterretning.


En nedlatende tone er dog ikke nødvendig.

Påpek heller om jeg tar faktiske feil enn å hinte til urelevante spekks.

GSM standarden er per se ikke urelevant, men det hadde vært mer nyttig med en kilde som bekrefer hvordan UTF-16 blir behandlet av f.eks. Telenors gsm gatway'er.

Særlig siden standarden kun bekrefter mitt syn på saken, om enn rent teoretisk.

Eneste jeg nå kan tenke meg er at f.eks. Telenor enforcer en policy om at unicode i sms skal konverteres til mms for å unngå problemet med forkortelse av tegnplassen unicode medfører og at android tar hensyn til dette.


Uansett, jeg har fått svar på mitt spørsmål rundt tastaturet.

Og jeg har fått tilbakemeldinger på at det pr. dags dato ikke er en sms-app som sender emoji som sms. (uavhengig av årsak). Og jeg har prøvd å avslutte fra min side, så det får jeg gjøre et forsøk til på her nå.


Takk for hjelpen.

Endret av vger42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå har jeg hatt min Samsung Galaxy S4 i snart ett år! Og enda har jeg Android-versjon 4.2.2...
Telefonen har aldri vært operatørlåst, så hvorfor får jeg ikke den siste eller noen oppdateringer som helst til telefonen min?
Når jeg trykker på "programvareoppdatering" på telefonen min står det at jeg har den nyeste oppdateringen..
Når jeg kobler den opp mot Kies på dataen får jeg verken oppdatert den eller tatt skikkelig sikkerhetskopi av S4en min..

Jeg har snakket med min lokale Elkjøp forhandler der telefonen ble kjøpt og de forteller meg det at Android-versjon 4.2.2 faktisk er den siste oppdateringen og at det ikke finnes noe nyere programvare til min S4...

Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre, og hvordan jeg kan få den nyeste Kitkat på min S4. Og da helst uten å roote telefonen? :)

Mvh John

Endret av JohnF
Lenke til kommentar

Finn ut hvilken CSC du har.

Start telefonappen, tast *#1234#. Versjonsinformasjon kommer opp. Nederste linje er CSC. Der står det feks. i9505NEE etellerannet, eller i9505TEN etellerannet. Dette er de to versjonene som selges i Norge, og BEGGE disse har fått 4.4.2.

 

Står det noe annet der hos deg? Da kan det tyde på at du har en telefon beregnet på et annet markedet, der hvor kitkat ikke er lansert ennå.

Lenke til kommentar

Finn ut hvilken CSC du har.

Start telefonappen, tast *#1234#. Versjonsinformasjon kommer opp. Nederste linje er CSC. Der står det feks. i9505NEE etellerannet, eller i9505TEN etellerannet. Dette er de to versjonene som selges i Norge, og BEGGE disse har fått 4.4.2.

 

Står det noe annet der hos deg? Da kan det tyde på at du har en telefon beregnet på et annet markedet, der hvor kitkat ikke er lansert ennå.

Min CSC er følgende I9505OXXAMDB. Så hva betyr det?

Endret av JohnF
Lenke til kommentar

 

Finn ut hvilken CSC du har.

Start telefonappen, tast *#1234#. Versjonsinformasjon kommer opp. Nederste linje er CSC. Der står det feks. i9505NEE etellerannet, eller i9505TEN etellerannet. Dette er de to versjonene som selges i Norge, og BEGGE disse har fått 4.4.2.

 

Står det noe annet der hos deg? Da kan det tyde på at du har en telefon beregnet på et annet markedet, der hvor kitkat ikke er lansert ennå.

Min CSC er følgende I95050XXAMDB. Så hva betyr det?

Iallefall ikke Norsk , min er I9505NEE...... (hvor nee er nordic)

Din CSC: iflg Samsung csc gode reference for S4

Hungary. OXX*, PAN, TMH, TMO, VDH, WST, XEH

Lenke til kommentar

Har du kjøpt telefonen i utlandet?

 

Dersom ikke, og du ikke har gjort noe rart med telefonen selv, har du mest sannsynlig kjøpt et "gråimport" produkt, der butikken selv har importert telefonen fra et annet land, og ikke via Samsung Norge.

 

Det finnes guider på xda-developer.com på hvordan du endrer CSC, slik at du ka flashe feks. NEE firmware på telefonen din, men du bør kanskje ta opp dette med butikken?

 

Dette har skjedd flere ganger før, feks. med folk som har kjøpt telefon fra pixmania.no (som jo er en fransk butikk).

Lenke til kommentar

Har du kjøpt telefonen i utlandet?

 

Dersom ikke, og du ikke har gjort noe rart med telefonen selv, har du mest sannsynlig kjøpt et "gråimport" produkt, der butikken selv har importert telefonen fra et annet land, og ikke via Samsung Norge.

 

Det finnes guider på xda-developer.com på hvordan du endrer CSC, slik at du ka flashe feks. NEE firmware på telefonen din, men du bør kanskje ta opp dette med butikken?

 

Dette har skjedd flere ganger før, feks. med folk som har kjøpt telefon fra pixmania.no (som jo er en fransk butikk).

 

Nei telefonen er kjøpt på Elkjøp i Norge.. Og jeg har heller ikke gjort noe spesielt med den, slik som å f.eks. roote den.

 

Dessuten, når jeg kobler telefonen opp mot Kies på dataen så står det bare "Enheten støttes ikke programvareoppdateringer via Kies." I tillegg til at Kies forteller meg hvordan jeg kan "overføre data fra en ikke-samsung-enhet"...

Lenke til kommentar

Da skal du lage en reklamasjons sak på den.

Elkjøp skal ha serie nummeret , og du kan bevise at det er en enhet som er for feilaktig marked.

 

Ja det kan jeg gjøre, men er det slik at Elkjøp ikke har lov til å selge et slikt produkt som er i mitt tilfelle CSC: OXX?

Lenke til kommentar

 

Da skal du lage en reklamasjons sak på den.

Elkjøp skal ha serie nummeret , og du kan bevise at det er en enhet som er for feilaktig marked.

 

Ja det kan jeg gjøre, men er det slik at Elkjøp ikke har lov til å selge et slikt produkt som er i mitt tilfelle CSC: OXX?

Lov og lov.

Du har ikke fått det produktet du har forventet.

Dette i og med at det finnes to markedsutgaver ment for Norge og Norden (nee og ten hvis Telenor brandet).

Hvor dette nå er en ulempe for deg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Mistenker at det er noen som uttaler seg om noe de ikke har helt greie på nå... Om jeg ikke tar helt feil, så har JohnF kjøpt denne modellen http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/SAMI9505BK/samsung-galaxy-s4-smarttelefon-sort som er en eksklusiv utgave i "fuskeskinn", og som i så fall ikke er gråimportert.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

 

 

Da skal du lage en reklamasjons sak på den.

Elkjøp skal ha serie nummeret , og du kan bevise at det er en enhet som er for feilaktig marked.

Ja det kan jeg gjøre, men er det slik at Elkjøp ikke har lov til å selge et slikt produkt som er i mitt tilfelle CSC: OXX?

Lov og lov.

Du har ikke fått det produktet du har forventet.

Dette i og med at det finnes to markedsutgaver ment for Norge og Norden (nee og ten hvis Telenor brandet).

Hvor dette nå er en ulempe for deg.

 

Ok!

Forresten, når jeg kobler telefonen opp mot kies så sier den som regel at telefonen som blir koblet opp ikke er kompatibel, mens andre ganger står det at jeg har den siste fastvare versjonen. Og under der står det "Aktuell fastvareversjon: PDA:ME2 / PHONE:ME2 / CSC:MDB (BTU). Hvordan CSC kode har jeg, den koden Kies sier jeg har. Eller den koden som kommer opp når jeg skriver *#1234# der det står OXX??

Endret av JohnF
Lenke til kommentar

Mistenker at det er noen som uttaler seg om noe de ikke har helt greie på nå... Om jeg ikke tar helt feil, så har JohnF kjøpt denne modellen http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/SAMI9505BK/samsung-galaxy-s4-smarttelefon-sort som er en eksklusiv utgave i "fuskeskinn", og som i så fall ikke er gråimportert.

Det hjelper jo lite.

CSC koding brukes av både kies og ota til regions identifikator og sw.Hvordan kan denne regiosnkode forsvares brukt på enheter solgt av forhandlere her hos oss når target region er ment å være Ungarn.

 

The CSC code contains information about software packages specific to a particular region, carrier branding and also APN settings for data connection.

In this way, unless the PDA, PHONE and CSC codes do not match correctly, you will not be able to update your device over Samsung Kies or via OTA"If the PDA, PHONE and CSC codes do not match correctly,

Samsung Kies software will display this message in "Firmware information" section when you connect your Samsung device to PC

"Your device's current firmware version is not supported to update firmware via kies."

- See more at: http://www.w0lfdroid.com/2013/08/change-csc-samsung-galaxy-devices-s4.html#sthash.lIlRiJS7.dpuf

 

 

http://www.w0lfdroid.com/2013/08/change-csc-samsung-galaxy-devices-s4.html

Lenke til kommentar

Om csc koden din er mdb,oxx,btu er ikke poenget. Poenget er at den ikke er Nordic (NEE) eller Telenor Norge (TEN) som er de eneste to csc kodene som er rettet til vårt marked/region av Samsung.

Det er dette vi finner rart.

Hvorfor ikke kontakte Samsung selv og be de forklare dette med din telefon og csc fra Elkjøp , og be dem fortelle deg hvordan du skal få enheten installert med kit-kat 4.4.2 ( de har også en facebook side hvor de svarer på bruker spørsmål)

Lenke til kommentar

Om csc koden din er mdb,oxx,btu er ikke poenget. Poenget er at den ikke er Nordic (NEE) eller Telenor Norge (TEN) som er de eneste to csc kodene som er rettet til vårt marked/region av Samsung.

Det er dette vi finner rart.

Hvorfor ikke kontakte Samsung selv og be de forklare dette med din telefon og csc fra Elkjøp , og be dem fortelle deg hvordan du skal få enheten installert med kit-kat 4.4.2 ( de har også en facebook side hvor de svarer på bruker spørsmål)

Takk for super hjelp! Jeg skal kontakte både Samsung og Elkjøp i morgen. Jeg skal holde dere oppdatert :wee:

Lenke til kommentar

Nå blir jeg forvirret snart.

Fant en ny android forum side over csc koder for s2.

 

Her står

Nordic Countries.

NEE = NORDIC COUNTRIES

OXX = NORDIC COUNTRIES

Norway.

TEN = NORWAY

Open

OXA = OPEN EUROPE

 

http://androidforums.com/samsung-galaxy-s2-international/523455-ics-csc-you-eligible-update.html

 

Har alltid kun hørt om NEE og TEN som selges her .

Da er det såfall ikke noe feil type .

Så da må du nok pent bare vente til at Samsung gjør klar 4.4.2 FW for din modell id.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nå blir jeg forvirret snart.

Fant en ny android forum side over csc koder for s2.

 

Her står

Nordic Countries.

NEE = NORDIC COUNTRIES

OXX = NORDIC COUNTRIES

Norway.

TEN = NORWAY

Open

OXA = OPEN EUROPE

 

http://androidforums.com/samsung-galaxy-s2-international/523455-ics-csc-you-eligible-update.html

 

Har alltid kun hørt om NEE og TEN som selges her .

Da er det såfall ikke noe feil type .

Så da må du nok pent bare vente til at Samsung gjør klar 4.4.2 FW for din modell id.

Her lest mye på forum i dag og har ikke funnet noen ang det at OXX er for Nordic Countries.. Men det kan vel hend de stemmer. Skal uansett kontakte Samsung service i morgen for å høre om det er korrekt!

 

Men uansett er det jo noe som ikke stemmer?

" If the PDA, PHONE and CSC codes do not match correctly, Samsung Kies software will display this message in "Firmware information" section when you connect your Samsung device to PC

"Your device's current firmware version is not supported to update firmware via kies."
Og det er dette som er tilfelle hos meg. Telefonen min forteller meg at jeg har OXX mens i Kies står det at jeg har MDB (BTU) ?
Lenke til kommentar

OXX ser ut til å dekke hele EU.

 

OXX would be my guess, This is one of the Samsung, "Open", CSC, multi regional codes. It covers, Baltic, Croatia, Cyprus, Greece, Hungary, Nordic Countries, Romania, Serbia Montenegro, Slovakia, Spain, Switzerland and more.

The fact that you are showing, "Unknown", could mean that you have difficulty in updating via Kies. The, "Unknown", could be because it has been to a Samsung Service centre and had a repair or has had custom firmware flashed at some stage or has been sim unlocked or rooted.

If none of the above are true and this is your phone's, "out-of-the-box from the manufacturer's", condition, then take it to a Samsung Service point to be updated.

If not, then you can flash your regions, "OXX", code using Odin.

 

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...