Gå til innhold

Lyst til å fotografere analogt igjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Din første påstand er riktig, din andre påstand er udokumentert subjektivitet som jeg ikke har sett underbygd i undersøkelser. I tillegg er det ikke sånn at vi merker disse tidsforskjellene i ting som rytme. Det er snakk om forskjeller i gangvei fra ørene. Rytme oppfattes på en helt annen måte.

 

Javisst er det udokumentert subjektivitet, det var jo det jeg akkurat sa (-at jeg synes timingen er bedre, og at jeg prøver å finne en forklaring". Det samme er din påstand om at rytme oppfattes på en annen måte, det er ingen grunn til å tro at det bare er relativ tidsforskjell fra øre til øre som kan oppfattes, og ikke de samme forskjellene over en tidsakse.

 

Som sagt, dette ønsker jeg ikke å krangle om, det er bare min subjektive oppfatning. Det jeg vet er at jeg hatt av de beste CD-spillere flere ganger, og allikevel syntes LP har en mer musikalsk gjengivelse.

Endret av tow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg vet er at jeg hatt av de beste CD-spillere flere ganger, og allikevel syntes LP har en mer musikalsk gjengivelse.

 

Da har du sikkert hatt en cd-spiller produsert av BLA :)

 

Jeg synes både digital og analog musikk har sin nisje, selv har jeg gitt opp ekstreme musikkanlegg for mange herrens år siden men har et par kamerater som designer egne anlegg helt fra bunn av og sitte midt i rommet hjemme hos dem er.... ja, eksepsjonelt.

Lenke til kommentar

Javel. For en som har lyttet til elektronisk musikk i over 10 år kan jeg ikke helt si jeg stiller meg på samme side. Forskjellene er ganske store i form av hva musikken tilbyr av lytteopplevelse. Hvordan noen kan påstå at Skrillex når opp til knærne på god ambient/tech/electro/prog/hvaenn er forbi mitt fatteevne. Og ja, jeg hører fortsatt på ny elektronisk musikk, gjerne produsert i 2013.

 

Nå blei dette off-topic, men hver gang noen mener Skrillex er god elektronisk musikk blir jeg temmelig irritert. Det blir det samme som å si at Justin Bieber lager bra rock.

 

Derfor det er så fint at folk er forskjellig er det ikke ?

 

Jeg skrev ikke at det er god elektronisk musikk, jeg skrev at jeg liker noen av låtene som feks First of the year (Equinox), Bangarang og Korn låta Narcisstisc Canibal. Etter hva jeg har lest om Skrillex på nettet så har han en rimelig stor fanskare og en rimelig stor gjeng haters, jeg kunne ikke drite mer i hvem som lager det jeg hører på så lenge jeg liker det.

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javisst er det udokumentert subjektivitet, det var jo det jeg akkurat sa (-at jeg synes timingen er bedre, og at jeg prøver å finne en forklaring". Det samme er din påstand om at rytme oppfattes på en annen måte, det er ingen grunn til å tro at det bare er relativ tidsforskjell fra øre til øre som kan oppfattes, og ikke de samme forskjellene over en tidsakse.

 

Som sagt, dette ønsker jeg ikke å krangle om, det er bare min subjektive oppfatning. Det jeg vet er at jeg hatt av de beste CD-spillere flere ganger, og allikevel syntes LP har en mer musikalsk gjengivelse.

Javisst er det udokumentert subjektivitet, det var jo det jeg akkurat sa (-at jeg synes timingen er bedre, og at jeg prøver å finne en forklaring". Det samme er din påstand om at rytme oppfattes på en annen måte, det er ingen grunn til å tro at det bare er relativ tidsforskjell fra øre til øre som kan oppfattes, og ikke de samme forskjellene over en tidsakse.

 

Som sagt, dette ønsker jeg ikke å krangle om, det er bare min subjektive oppfatning. Det jeg vet er at jeg hatt av de beste CD-spillere flere ganger, og allikevel syntes LP har en mer musikalsk gjengivelse.

 

Jo, det er faktisk svært stor grunn til å tro at relativ forskjell mellom ørene oppfattes annerledes, fordi det er ett helt eget system der forskjellen i gangvei for nervesignalet på vært øre brukes, ikke nervefyring i sekvens på tradisjonell måte. Det er det som gjør at det kan reagere på så små tidsforskjeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da blir det å fotografere litt analogt, for moro skyld... Kjøpte denne antikviteten fra Keh.com:

 

(Canon T90 med FDn 50mm f1.2)

Fy f... Det var en artig sak - det nærmeste du kan komme en EOS prototype.

 

Når jeg tenker meg om, så har jeg jo et par FD objektiver liggende ...

Lenke til kommentar

Du må gjerne gå tilbake i tid, men det er slett ikke sikkert du får særlig bedre kvalitet. Men for all del, du gjør som du selv lyster...:-)

 

 

For oss som ønsker den digitale sensor sin høye oppløsning og dynamiske omfang, og ikke minst enkelhet, så ser vi heller fremover.

 

Jeg kommer nok aldri til å gjøre det. Men jeg kan forstå hvorfor enkelte velger film.

Lenke til kommentar

For 10 år siden kunne jeg også til en viss grad forstå det. Men ikke nå lenger. Men siden jeg er nysgjerrig, hva er grunnen til at du kan forstå dette?

 

Det var jo det hele samtalen vår startet med...

 

Du nevnte grunnen til å holde deg til digitalt: Det er enklere. Helt enig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...