Gå til innhold

Test: Asrock FM2A85X-ITX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har FM1-basert HTPC, og eneste som irriterer meg er at nettverkskortet krasjer en gang hver andre uke. Ikke det største irritasjonsmomentet, spesielt ikke når maskinen står på 24/7 :)

 

Som HTPC er jo dette en helt kurrant feiltype, mens totalt uakseptabelt på en filserver. Hvordan yter asrock-kortet?

Endret av dbass
Lenke til kommentar

må ha dyr switch da om du skal team'e, dessuten får man ikke noe bedre ytelse selv om man gjør det hvis det er overføring bare fra A-B

Hvis du kjører round-robin med Linux så skal du fint klare mer. Må bare ha 10g eller 2x 1gbit på andre siden også. Og nei, du kan bruke hvilken som helst switch.

Teaming er jo greit nok, men spenning tree til hjemmenettverk, er ikke det veldig snevert som behov?

Noen spurte jeg svarte. I mitt tilfelle kommer dette av at jeg ønsker å ha Lyse TV på samme switchen som jeg deler "internett". Plugger jeg lyse direkte i samme switchen, så får jeg problemer med at spanning-tree trigger å disabler den ene porten, selv om de teoretisk ligger på forskjellige vlan.

 

Men men, jeg sa ingenting om at det ikke var ett snevert behov, men jeg ønsker å ha 2 nic.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Del føles rart at noen kan skrive at 800kr for et hovedkort er dyrt, de siste 3 kortene jeg kjøpte kostet 8000kr stk og det før moms.

 

Om 5 år er jeg sikker på at vi sitter her å snakker om hvor dyrt kovedkortene er som bare har 200 sataporter 900gigabit og koster hele 99 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du kan bruke 2x16MB RAM Brikker. Altså 32MB RAM totalt. Husk også da at 32MB RAM krever en annen versjon av Windows hvis du bruker Home edition.CPU stock er 3.8GHz/4.2GHz med turbo på A10 5800K, men den kan fint overklokkes til 5GHz hvis du får en bra stepping.
MB? Ikke GB?

 

Hehe, det er godt du er våken. Jeg for min del har hatt en laaang dag. Det skal selvfølgelig være GB! 32MB RAM totalt..hehe...utrolig at jeg har klart å skrive det flere ganger;D

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle si at jeg finner det like meningsløst med eksternt skjermkort på disse prosessorene nå som jeg gjorde første gang dere testet en AMD APU.....

 

E-350en fungerer fortsatt til mitt bruk, men kanskje det kommer en ny kjekk i år jeg kan bytte til for litt mer kraft....

Lenke til kommentar
Filserver og mediapc har to vidt forskjellige bruk og egenskaper. På en filserver (til hjemmebruk) ville jeg vurdert ting som ECC-minne, remote management, Intel NIC og selvsagt lavt strømforbruk, på en mediapc ville jeg tenkt på formfaktor, GPU og støynivå. At dette kortet skulle være "godt egnet" til begge deler tviler jeg sterkt på.
Ikke for hjemmebruk. Jeg tror de færreste ønsker flere bokser enn nødvendig, denne boksen er et fint kompromiss. Jeg vil si den er godt egnet for begge formål (til hjemmebruk).
Lenke til kommentar

Ikke for hjemmebruk. Jeg tror de færreste ønsker flere bokser enn nødvendig, denne boksen er et fint kompromiss. Jeg vil si den er godt egnet for begge formål (til hjemmebruk).

 

Poenget med remote management er at en kan hive en liten, lite strømkrevende boks i skapet eller hvor du enn du måtte ha plass og drifte hele greia fra sofaen. I slike tilfeller egner kompromisser seg svært dårlig.

Lenke til kommentar

Denne boksen er både liten og strømgjerrig (bruk intergert grafikk, og eksempelvis A10-5700). Ingenting som hindrer deg i å drifte denne fra sofaen. Den alvorligste begrensningen jeg ser er at grafikkaksellerert video på linux er litt shaky, her er intel sin integrerte grafikk bedre.

Lenke til kommentar
I Juni kommer AMD med flere nye APU'er, som skal erstatte denne testens APU(Trinity). Da kommer "Richland". Toppmodellen A10 5750 kjører på 2.5GHz men med turbo
A10 5750 er vel for bærbare.

 

Ja, det er det. Det kommer først til bærbare. Så da blir det HD8000 (m) etc, var veldig trøtt og det gikk veldig fort i svingene da jeg skrev...

Lenke til kommentar

Denne boksen er både liten og strømgjerrig (bruk intergert grafikk, og eksempelvis A10-5700). Ingenting som hindrer deg i å drifte denne fra sofaen. Den alvorligste begrensningen jeg ser er at grafikkaksellerert video på linux er litt shaky, her er intel sin integrerte grafikk bedre.

 

Tviler på at du er i stand til å editere bios og montere bootbar ISO fra sofaen. Poenget mitt er at det finnes mye bedre og like billige alternativer om en heller går for noe som er skreddersydd behovet fremfor et kompromiss.

Lenke til kommentar
Tviler på at du er i stand til å editere bios og montere bootbar ISO fra sofaen. Poenget mitt er at det finnes mye bedre og like billige alternativer om en heller går for noe som er skreddersydd behovet fremfor et kompromiss.
Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken løsning ser du for deg til samme pris med integrated lights out type funksjonalitet, ecc minne osv.? Nå er det ikke veldig ofte du burde trenge å reinstallere OS på en filserver, så for hjemmebruker som ønsker få bokser/kabler er nok ikke dette et sterkt punkt.
Lenke til kommentar

Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken løsning ser du for deg til samme pris med integrated lights out type funksjonalitet, ecc minne osv.? Nå er det ikke veldig ofte du burde trenge å reinstallere OS på en filserver, så for hjemmebruker som ønsker få bokser/kabler er nok ikke dette et sterkt punkt.

Jeg betalte 1500 kr for HP proliant microserver for et par år siden, sikkert andre alternativer der ute.

 

Reinstall av OS er ikke så veldig ofte en gjør nei, men de gangene en har behov for det sparer en seg for en masse slit. Personlig har jeg ikke tilgang på skjerm der min egen filserver står. Å drasse skjerm og tastatur inn i boden hver gang jeg skulle gjøre endringer ble jeg etterhvert mektig lei av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...