Gå til innhold

Aldri kjørt før, første Kjøretime i morra NERVØS!


Anbefalte innlegg

Jeg har bare kjørt ca 30min totalt og jeg kvælte bilen 2ganger når jeg startet.

 

Tror ikke jeg har så bra følelse mellom beina, jeg føler liksom ikke når jeg har tråkket inn klutsjen nokk og gassen.

 

Men, jeg kjørte med en ganske så rask bil, så vidt man rørte gassen så gikk den veldig fort! Er det normalt eller er det sånn første gangen??

 

btw, jeg er 18år.

Endret av AlEkS936
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som fersk sjåfør så er det lett å oppfatte akselerasjonen som kraftig. Både fordi det er uvandt for deg å kjøyre men også fordi mange ferske sjåfører bruker mykje gass samtidig som dei slepp clutchen raskt.

 

Dersom det er snakk om at du skal kjøyre ein bil som er langt over gjennomsnittleg kjapp så trur eg at eg vil anbefale at du prøver å få lånt ein anna bil fyrst.

 

At du kveler bilen ved start (og giring) er også heilt vanlig. Til du har lært å kjenne igjen lyden av ein motor som held på å bli kvelt så er det slik du lærer bilen å kjenne. Det tar ikkje lange tida før du nærmast instinktivt trykker inn clutchen eller gir meir gass når du høyrer eller kjenner at bilen kjem til å stoppe.

 

 

 

Anbefaler deg å trene på ein stor åpen plass fyrst, deretter bør du finne deg ein liten bakke og øve på litt på bakkestart før du tar turen ut i trafikken.

Og som ClintE seier, tren på det elementære fyrst med ein privatperson.

Deretter vil eg anbefale at du tar deg nokre få kjøyretimer slik at du får vite korleis du skal kjøyre i trafikken før du øver meir i privat regi.

Det er desverre ofte slik at dei som kjøyrer mykje privat lærer seg uvaner som det tar tid å lære av seg igjen.

Lenke til kommentar

De aller, aller fleste sliter med å finne gripepunktet for clutch de første gangene man prøver.

 

Det som fungerte for meg var å lære det grunnleggende med en gammel dieselbil (Passat '94-modell, faderens), for den klarte å dra i gang bilen uten at jeg måtte kombinere clutch og gass. Sakte utfiling på clutch med en fot uten å måtte tenke så veldig mye på den andre var veldig hjelpsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...