Gå til innhold

Tenker å kjøpe en ny Prosessor.


Raul07

Anbefalte innlegg

Hei

 

I disse dager tenker eg å oppgradere til en ny Prosessor. Eg sitter med en Core5 2500k akkurat nå. Er ikke helt innpå hva som må forbedres på min stasjonære pc. 16GB Ram, GTX 680, Core5 2500k. Regner med det er Prosessoren som er den svakeste delen i min pc?

 

Noen som kan anbefale en ny en om trenger det? Tenker på maks pris 2500kr..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skjønner jeg hvorfor du ikke er fornøyd med prosessoren din. Google litt om det, det er enkelt. Bare pass på temperaturen, så skal alt gå fint. En overklokket 2500k er på ingen måter en flaskehals. Hvis 2500k blir flaskehals, så trengs det langt kraftigere cpu enn dagens, som for eksempel multiplayer i bf3.

 

Hvis du har en 500w psu, så holder det til klokking. Kjøling kan være greit å bytte ut, til noe bedre. En god luftkjøler er ikke så dyrt, og er ikke dårligere enn de billigere vannkjølingssettene.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

En klokket(4ghz+) 2500k er en god spillprosessor. I spill som ikke har HT støtte, så vil man ikke merke noe forskjell mellom 2500k og 2700k klokket likt. Men det begynner å dukke opp spill som har begynt å utnytte HT. Da blir det straks en annen bilde igjen.

 

Når man kjører en ikke klokket cpu, vil den nesten alltid være en flaskehals. Selv de beste cpu'ene på markedet idag kan bli flaskehals med gitt komponenter.

Lenke til kommentar

Skal man tro Tom's Gaming CPU Hierarchy Chart er ikke bare 2500K akseptabel, den er i toppklassen når det kommer til gode prosessorer for spill.

 

Skjønt, det jeg ikke forstår med listen er f,eks at i7 870 og i3 2100 er foran f.eks i7 950.

 

Kan noen kaste noe lys over dette?

i7 870 er litt nyere (men i en dårlgiere klasse). På den andre siden så var i7-950 den første klassen som fikk Turbo-funksjon, og Intel var veldig sparsommelige i denne test-fasene kan du si.

 

i7 870 har 270 MHz høyere turbo-frekvens, som kan ha mye å si i spill.

 

Derimot, så skjønner jeg ikke hvorfor i3 2100 skal være så rask, men kan ha sammenheng i spil lde har testet etc.

870 er klokket høyere

i3-2100 har høyere enkelttrådet ytelse.

Turbo vell og merke.

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Om du ikke kjører noe som helst i bakgrunnen, så antar jeg vel det ja :p

Ikke at jeg på død og liv ville gjort det men. ^^

 

Det ville jo selvsagt også krevd at du flyttet over HK også da.

 

Edit: Samt at det bare funker bra så lenge spillet ikke støtter mer enn to kjerner.

Det er visse spill som gjerne drar nytte av både tre og fire kjerner (selv om det ikke er fullt ut, så gir det ekstra boost), og da vil i7 950'en dominere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du kan så si. :)

 

Dog er det egentlig hvor makabre begrensinger mange av dagens spill har. Eller rett og slett det faktum at de ikke drar nytte av flere kjerner, eller mer cache-minne. For rent teknisk sett så er i7 950 overlegen.

 

Desverre så har ikke fokuset vært for høyt på å utnytte dagens maskinvare så mye som det bør, og dette har gjort at selv rimelige prosessorer som i3 2100 kan heve seg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...