Gå til innhold

Nå roer SimCity-problemene seg (Mac, Win)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er at man kommer inn. En annen ting er at det meste som har med region play å gjøre er fullstendig sporadisk. Enten har ting en forsinkelse på flere timer, eller så virker det ikke i det hele tatt. Ikke hørt noe forespeiling på når dette skal fikses. Må jo være et skudd i baugen at hele grunnen til alltid online fadesen ikke virker ordentlig engang.

Lenke til kommentar

Hvis de simulerer essensiell funksjon på sentral server har de vel nettopp funnet opp kuren mot piratkopiering ? :)

 

Viss jeg ikke husker feil er ikke de først ute med å gjøre sånn,

mener at det samme ble gjort med The Settlers 7?

 

Det som ble "løsningen" da var å lage en virtuell server.

Lenke til kommentar

Vel, Diablo 3 fikk rimelig fort en piratkopi på nettet, men den var ufullstendig og ubrukelig da den ikke hadde noen crack, noe den fortsatt ikke har.

Samme skjer med SimCity, så jo, jeg vil nå si at dette fungerer som en vegg mot piratkopiering. Eneste grunnen til å laste ned disse spillene er jo da for å slippe å laste ned via forferdelige spill klienter.

Lenke til kommentar

Altså, jeg forstår godt at folk er misfornøyde, irriterte og frustrerte over server-problemene vi har opplevd med SimCity 5, men helt ærlig, det har ikke irritert meg noe spesielt!

 

Jeg hadde gledet meg lenge til spillet skulle bli lansert, og ja - jeg ble skuffet.

 

Hovedsaken med SimCity 5 nå er jo at serverne er nede veldig ofte, folk kommer ikke inn på servere, man må vente opp til 58 minutter før man kan prøve igjen, osv.

Dette forstår jeg godt at folk kan irritere seg over, som sagt, men det ble et like stort sjokk for Maxis, som det gjorde for oss - spillerne.

 

Jeg vet ikke hvor mange av dere som leste Maxis' General Manager, Lucy Bradshaws blogginnlegg, ang. de store problemene som sto til etter lanseringen av SimCity 5. Hun forklarte godt (kanskje litt for godt) hva de gjorde for å forbedre spillserverne.

 

- De hadde fått hele 120% flere servere.

- De hadde planer om å ta ned hver eneste server, en etter en, for å oppgradere dem.

- Gratis spill fra Origin-butikken (ukjent hvilket..?)

 

At dette skal gjøre SimCity 5 noe bedre, tviler jeg på.

 

Selve server-problemene som de fleste opplevde i starten, er vel mer eller mindre over, nå.

 

Det som provoserer meg enda mer enn server-probemene, er vel mer eller mindre selve spillet..

 

SimCity har alltid handlet om å bygge sin egen, store by, utvikle den, og le seg skakk ihjel mens UFO-er og dinosaurer innvaderer byen.

 

Nå, derimot, må man forholde seg til ei firkanta, lita rute og uten terraforming.

 

Så, etter min mening, er det ikke serverne som bør fikses, men heller en patch, som bør lastes opp!

 

Så, kjære Maxis og EA;

- JA til terraforming

- JA til OFFLINE!

Endret av HenningSkj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er ikke dette litt av poenget?

Nå har ikke jeg spilt spillet enda, men jeg forstår det slik at nabobyer og regioner er en essensiell del av opplevelsen og designet?

Byene du kan bygge er mindre enn tidligere og kan spesialiseres i bestemte rettinger, nettopp for å kunne nyte godt av nabobyene og andre spillere som spesialiserer seg på noe annet. Fjerner du synergien med andre byer så vil du måtte tenke helt anderledes når du bygger den ene byen din, noe utvikleren ikke har tatt høyde for og spillet vil derfor heller ikke underbygge denne måten å spille på. Altså vil spillet kanskje teknisk sett fungere i en offline modus, men det vil bli et annet spill som ikke er tilrettelagt for den måten å spille på, som igjen fører til at opplevelsen av spillet ikke blir slik utviklerne har tenkt og tatt høyde for under utviklingen.

 

Størrelsen på byene har kun med maskinkrav å gjøre og er knyttet til det faktum at EA selv ønsker at flest mulig kan spille spillet (dette har de selv uttalt).

 

Det er fullt mulig for EA Maxis å lage et Sim City der all simulering foregår lokalt på din datamaskin. De kunne laget en enspillerdel som kjøres lokalt og flerspiller som er knyttet mot server.

 

Always online er og blir kamuflert DRM. De kan gjemme det bak formuleringer om sosiale nettverk, blablabla, men det endrer ikke på sannheten.

Lenke til kommentar

Ikke hatt noe problem med servere og slikt etter kjøpet. Tvert i mot så er jo 90% av serverne oppe med grønn status og det er mange av dem. De eneste gangene jeg har opplevd noe i nærheten av online relaterte problemer er hvis jeg minimerer spillet fra fullskjerm (alt+tab) i lang tid (gjerne over 20 minutter), da har spillet mistet kontakt og må restartes.

 

Spillet har en meget sjarmerende og koselig atmosfære og man får den godfølelsen man sjelden får etter 20-30 år med dataspill. Anbefales.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Størrelsen på byene har kun med maskinkrav å gjøre og er knyttet til det faktum at EA selv ønsker at flest mulig kan spille spillet (dette har de selv uttalt).
At det kun har med maskinkrav å gjøre er ikke sant, men at det er et argument er klart. Det de har sagt er vel noe slik som at det selvfølgelig er mulig å lage større byer, men fordi vi vil at flest mulig skal spille spillet vårt så har vi valgt å gå en annen vei der vi lager et spill som heller har fokus på mange små byer som spiller sammen enn en stor by som spiller alene.

Det er fullt mulig for EA Maxis å lage et Sim City der all simulering foregår lokalt på din datamaskin. De kunne laget en enspillerdel som kjøres lokalt og flerspiller som er knyttet mot server.

Selvfølgelig er det det, men det er jo ikke det de har gjort. Man kan mene hva man vil om DRM, men at spillet er designet for å spilles med andre er helt åpenbart. Endret av Mith
Lenke til kommentar

Serverproblemene er ikke særlig gjeldende lenger men nå ser det ut som Glassbox motoren lyder navnet og lett går i tusen knas.

 

Det var en hyggelig og koselig affære et par sykemeldte dager men man blir fort lei pga. dårlig simulering.

http://www.eurogamer...ims-and-traffic

 

For min del er det ikke tingene som nevnes her som er verst, men det at man ikke kan terraforme og styre veibyggingen og annen bygging bedre. Det blir fort at man bruker altfor mye tid på ting jeg anser som bugs og problemer i spillet. I tillegg savner jeg muligheten til å angre på bygghandlinger siden man ikke har muligheten til å lagre og gå tilbake. Det siste er en konsekvens av "a living breathing online society".

 

Ellers var det vanskelig å finne kart med andre som spilte (max 16. spillere) for de var ofte fulle og startet man et eget kart kom det ingen andre inn i løpet av 2 dager. Dette gjør samarbeidsmodusen hele spillet er basert på frustrerende.

 

Men en hyggelig opplevelse var det alikevel, så lenge man stopper mens leken er god :). Om jeg plukker det opp igjen en gang i fremtiden får tiden vise.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

At det kun har med maskinkrav å gjøre er ikke sant, men at det er et argument er klart. Det de har sagt er vel noe slik som at det selvfølgelig er mulig å lage større byer, men fordi vi vil at flest mulig skal spille spillet vårt så har vi valgt å gå en annen vei der vi lager et spill som heller har fokus på mange små byer som spiller sammen enn en stor by som spiller alene.

Selvfølgelig er det det, men det er jo ikke det de har gjort. Man kan mene hva man vil om DRM, men at spillet er designet for å spilles med andre er helt åpenbart.

 

Det ligger allerede ute en mod som tilbakeviser påstanden din om "designet for å spilles med andre". Det eneste som kjøres mot server er en en liten sync hvert femte minutt eller noe i den duren. Uansett er det langt fra sanntid og da er det betimelig å spørre om hvorfor kravet om konstant nettilkobling er der.

 

Sim City er et spill som alltid har vært enspiller. EA og Maxis har plutselig fått det for seg at alt skal være sosialt og flerspiller. Jeg mistenker sterkt at det er økonomiske interesser i form av en gammeldags DRM-tankegang som ligger bak.

 

Personlig ønsket jeg faktisk at EA skulle lykkes med dette, men de gikk altså i samme fella som Blizzard gjorde med D3. Der viste det seg at langt de fleste spilte for seg selv og var fint lite interessert i "allways online". Det samme ser ut til å være tilfellet for Sim City. Majoriteten ønsker faktisk å få perfeksjonere sine byer i fred.

Lenke til kommentar

Man kan fint spille det som "en-spiller". Start et kart, sett det til privat og spill alle regioner på egenhånd eller inviter venner hvis du ønsker. Evt. sandbox mode. Ergo er påstander om at det er tvungen flerspiller også feil. Jeg har ikke spilt med andre ennå.

 

Selv om spillet har problemer så er det såpass underholdende at jeg stadig vender tilbake. Det er også en del ting man må lære seg for å få regioner til å fungere godt sammen. Men jo mer jeg spiller jo mer underholdende blir spillet. Bugs og problemer vil løses mens man lærer og eksperimenterer.

 

Før i dag gikk jeg lei, men etter å ha lest og tittet litt på andre så er jeg bitt av basillen igjen for 2. gang siden kjøpet.

 

Les mer fra uttalelsene i dag:

http://www.simcity.c...swers-from-lucy

 

Når jeg startet klienten nå laster den ned nye oppdateringer og det blir vel 5 patchen siden lansering i tillegg til nye servere og den slags :).

Selv om jeg ikke fant patchnotes for oppdateringen jeg fikk nå, rett før senga, så tipper jeg det er noen oppdateringer ift. Ai etc. som har fått mest pes siste tiden.

 

EDIT:

Spiller vokser på deg noe grassalt og jeg har forelsket meg litt i region designet og per nå er det slik at jeg må passe på å ikke starte spillet når jeg ikke har tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

IGN har laget en videoserie "Lets play SimCity" som viser veldig godt dette med hvordan man kan spille et helt kart i enkeltspiller. Greg Miller tar for seg alle aspekter og gir masse gode quicktips mens han babler i vei.

 

https://www.youtube.com/watch?v=i9SxJ9Lttp8

Så langt er det 12 stk. 10-20min episoder. Hvis de lager i helgen så skal det være en episode 13. i løpet av dagen. Man finner serien også på IGN.

 

Det er noen aspekter han ikke har helt oversikt over underveis men det er nesten like gøy å se på som det er å spille selv.

 

 

For å gjøre det helt klart. SimCity er ikke en tvungen flerspiller men en flerby/region bygger med mulighet for samarbeid mellom byer hvor du kan spille for deg selv eller med andre på kartet. Man har kartstørrelser med alt fra 3 til 16 byer.

 

Det har dog tvungne online elementer som du kan lese om i linken i innlegget over samt at byene dine faktisk må synkes mot deres server. Det siste må du være litt forsiktig med og hvis du bare brått avslutter spillet kan du få advarselen "your city is not completely synced" og hvis du da avslutter vil du miste noe av progresjonen. La den stå noen minutter før du avslutter.

 

 

Jo mer jeg spiller det jo mer blir jeg fasinert av hele konseptet og dette mange har klaget på at byområdene er kun 2x2km har liten betydning når man har opptil 16 byer på et kart og konseptet er orientert rundt samarbeid. Man må ikke samarbeide med andre byer men det gir deg mange veldig interesante muligheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det ligger allerede ute en mod som tilbakeviser påstanden din om "designet for å spilles med andre". Det eneste som kjøres mot server er en en liten sync hvert femte minutt eller noe i den duren. Uansett er det langt fra sanntid og da er det betimelig å spørre om hvorfor kravet om konstant nettilkobling er der.

Nei, den modden gjør det bare mulig å spille alene, den har ingen påvirkning på gameplayet.

Sim City er et spill som alltid har vært enspiller. EA og Maxis har plutselig fått det for seg at alt skal være sosialt og flerspiller.

Og det er nettopp mitt poeng. Spillet er ikke designet for singelplayer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...