Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangs bil på 70k?


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en bil som jeg kommer til å ha i lang tid, men er veldig usikker på hva jeg burde velge. Jeg har en fast deltidsjobb (jobber 40%, 15t i uka (varierer, kan være 20t-30t i uka, ca 140kr i timen)).

Jeg trenger derfor råd og tips fra dere som har mer erfaring enn meg. Skriver opp noen punkter på hva jeg lurer mest på:

 

Hvor mye penger burde jeg bruke på bil?

Hvilket forsikringsselskap anbefaler dere?

Kasko eller delkasko?

Hvor mye vil dette koste i mnd/ i året (Tenker på billån + vedlikehold + forsikring + bensin osv.?

Hva slags konsekvenser vil jeg få dersom jeg kommer til og slite med å betale lånet?

Privat eller merkeforhandler ved kjøp av bil?

 

Vet ikke helt om denne summen er tilpasset meg, men er 70.000kr på lån og ca 6-8 år nedbetalingsplan for drøyt? Ser på en 323Ci som jeg syntes er noe for meg, men dette er kanskje veldig urealistisk..

 

Håper på gode svar, og skal være oppdatert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger burde jeg bruke på bil?

Vanskelig å svare på, men har man mye penger kan man tillate seg å bruke mer. På en nyere bil er det større verdifall.

 

Hvilket forsikringsselskap anbefaler dere?

Det som er billigst, ring rundt å hør hva de har å tilby, det varierer veldig mellom selskapene.

 

Kasko eller delkasko?

Billig bil= delkasko

Dyr bil= kasko

Tar du opp lån med pant i bilen er det vel påkrevd med kasko.

 

Hvor mye vil dette koste i mnd/ i året (Tenker på billån + vedlikehold + forsikring + bensin osv.?

Litt vanskelig utifra at vi ikke vet hvilken bil, forsikring og hvilket lån det er snakk om. I tillegg kommer årsavgift, bompenger, dekk, verditap og drivstoff.

 

Hva slags konsekvenser vil jeg få dersom jeg kommer til og slite med å betale lånet?

Det kan gå til inkasso, og i værste fall kommer på politiet på døra. Betal alltid i tide.

 

Privat eller merkeforhandler ved kjøp av bil?

http://www.abcnyhete...-kjope-bruktbil

 

70.000kr på lån og ca 6-8 år nedbetalingsplan for drøyt?

Ja, du kan ende opp med å betale dobbelt så mye i renter kontra å betale ned lånet på 3år.

I noen tilfeller kan ikke bilens alder overstige eksempelvis 8, 10 eller 12 år før lånet er nedbetalt Litt avhengig av hvilken bank du tar lånet i, dette er med pant i bil.

 

En 323Ci kan være dyr å forsikre i tillegg er det ofte biler som er godt kjørt og som har gått langt og som har høyere forbruk.

Vanskelig å anbefale en spesifikk bil, men aner ikke om dette er første bil, om du fortsatt går på skole, bor hjemme, har eget hus osv. Ofte er det litt mindre/eldre Japanske biler som er mest lønnsomt.

 

Beklager for litt rotete innlegg men var egentlig på vei i seng :p

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

1. Bensin kommer helt an på hvor mye du bruker bilen, og hvilken bil det er. Alt mellom 1000-2000 i måneden om du ikke kjører veldig mye.

 

2. Kasko eller delkasko? Du må selv vurdere hvor stor sjanse du skal ta. Delkasko vil ikke dekke skader som du selv er skyld i. Full kasko gir i tillegg veihjelp, leiebil, og andre fordeler. Full kasko er dyrt. Jeg betaler over 15000 kr i året med 40% bonus.

 

3. Billån kommer an på hvor lang nedbetalingstid du velger, hvor mye egenkapital du har, og hvor høyt lån du tar. Bruk en lånekalkulator.

 

4. En merkeforhandler er som regel dyrere, men du kan få bruktbilgaranti.

 

Tilslutt vil jeg anbefale deg å velge 323Ci varsomt, generelt BMW og Audi vil jeg si. Dette er biler som er populære blant folk i ung alder, og har kanskje ikke blitt godt vedlikeholdt. Jeg ville sjekket service-historikk nøye.

Lenke til kommentar

Husk at bilen kan ikke være eldre enn 10år hvis bilen skal stille som sikkerhet for lånet.Egentlig det beste ville vært å kjøpe bilen med kontant siden du vil ha en billig bil,hvis du klarer å skrape sammen 50-60 tusen kroner går det an å kjøpe en grei bil.

 

Som andre sa hvis bilen skal være pant for lånet da må du ha kasko på den ellers er det nok med ansvars forsikring med såpass billig bil.

 

Hvis du har en av foreldrene som jobber for jernbaneverket eller nettbuss ville jeg anbefale jernbanepersonalets forsikring,dem knuser alle med sine priser.

Lenke til kommentar

Hvor mye penger burde jeg bruke på bil?

Så mye du har råd til uten å ta lån, men samtidig ikke mer enn at du har råd til alle utgiftene som måtte komme. Du kan få mye bil for 50 000 kr om du tar deg tid til å lete litt.

 

Hvilket forsikringsselskap anbefaler dere?

Ring rundt til alle og hør hvilket tilbud de kan gi deg. Det er ikke noe problem å prute litt. Selv har jeg god erfaring med Storebrand og Frende, mens Gjensidige ikke akkurat er på toppen av listen min. Dette er uansett bare én brukererfaring, og ikke verdt så veldig mye. Velg det billigste selskapet som dekker det du er ute etter.

 

Kasko eller delkasko?

kommer an på bilens verdi og din økonomi. Kjøper du bil til 70 000 kan det være greit å vurdere full kasko, mens på en bil til rundt 50 000 kr er jeg ikke så sikker på om jeg ville gått for noe mer enn kun ansvar.

 

Hvor mye vil dette koste i mnd/ i året (Tenker på billån + vedlikehold + forsikring + bensin osv.?

Du har ikke oppgitt på langt nær nok informasjon til at vi kan regne ut kostnaden. I tillegg kan det være veldig varierende hva det koster å holde en bil gående. Uforutsette kostnader er en del av å eie bil.

 

En av bilene jeg kjører nå ("til og fra jobb"-bilen) kjøpte jeg for 25 000 kr og har nå hatt den i 4 år. På disse 4 årene har jeg i snitt brukt 37 000 kr i året inkludert innkjøp. Dette inkluderer reparasjoner, dekk, annet forbruksmateriell, autopass, bensin, forsikring og veiavgift. Bilen er nå nettopp godkjent så jeg satser på at den holder 2 år til, og får den årlige kostnaden til å synke noe mer. Denne bilen har jeg kun ansvarsforsikring på, og denne er ganske billig på grunn av bonus, alder osv. Kjører rundt 20 000 km i året. Har vært heldig med reparasjoner, men har måtte kjøpe 8 nye dekk.

 

Hva slags konsekvenser vil jeg få dersom jeg kommer til og slite med å betale lånet?

Det blir bare dyrere og dyrere til du tilslutt har ødelagt økonomien din totalt.

 

Privat eller merkeforhandler ved kjøp av bil?

Merkeforhandler ligger gjerne litt over i pris, men kan ofte tilby nyvasket/renset bil, garanti og service. I din prisklasse tror jeg derimot du vil tjene på å kjøpe privat.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Har kun mobilregning på 750kr i mnd å tenke på. Bor hjemme med foreldrene mine, så har kun 750kr på utgifter i mnd. Tror nok at jeg kommer til å ta opp billån, siden jeg ikke kan kjøpe bilen cash der og da. Vil helst ha en bil så fort som mulig så lån er veien jeg går for.

La oss si at jeg kjøper en Audi A3

 

Kostnad på bil 30.000kr og tidligere eier har betalt årsavgift

Ta opp lån uten egenandel - 30.000kr med 13,25% eff. rente - nedbetaling på 6 år - 618kr i mnd - dette er fra dnb billån ung.

Siden ingen av foreldrene mine jobber for jernbaneverket velger jeg forsikring hos terra for 10167kr i året (Delkasko siden bilen er "gammel" - 847kr i mnd

Bensin = 500kr i uka = 2000kr i mnd

Div (bom, vask, årsavgift, dekk) = setter jeg 8.000kr til siden (?)

Da ser vi på ca 3465kr i mnd (11465kr med vedlikehold)

 

Er det noe jeg mangler i dette regnestykket?

Er dette noe som er midt i blinken når det gjelder kostnad i mnd?

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale og ta opp lån på en bil så tidlig, spar opp penger. Har alt for mange venner som har kjøpt bil ved hjelp av lån, de sitter igjen med en bil etter 4-5år som de er lei og gammel. Flere av de har også problemer med nedbetaling pga. studier.

 

En får alltids en god bil som går lenge for en rimelig slant med penger. Kjøpte meg selv en bil til 15k for en stund tilbake, den har gått og gått uten store problemer og lave driftskostnader.

 

Sier dette da det virker som at du er ett stykke unna fast arbeid med full lønn, skaff deg en god bil når du har etablert deg og virkelig har råd til å ta opp ett lån!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

6 års nedbetaling på 30k? Da bør du heller vente til du har nok penger.. Du kommer til å sitte igjen med mer gjeld enn verdi på bilen.

 

2 år hadde vært max for min del, har du ikke råd til det så ser jeg ikke helt hvordan du skal få råd til å fikse noe uventet som evnt dukker opp?

På en så billig bil kan mye gå galt.

 

Lenke til kommentar

Har kun mobilregning på 750kr i mnd å tenke på. Bor hjemme med foreldrene mine, så har kun 750kr på utgifter i mnd. Tror nok at jeg kommer til å ta opp billån, siden jeg ikke kan kjøpe bilen cash der og da. Vil helst ha en bil så fort som mulig så lån er veien jeg går for.

La oss si at jeg kjøper en Audi A3

 

Kostnad på bil 30.000kr og tidligere eier har betalt årsavgift

Ta opp lån uten egenandel - 30.000kr med 13,25% eff. rente - nedbetaling på 6 år - 618kr i mnd - dette er fra dnb billån ung.

Siden ingen av foreldrene mine jobber for jernbaneverket velger jeg forsikring hos terra for 10167kr i året (Delkasko siden bilen er "gammel" - 847kr i mnd

Bensin = 500kr i uka = 2000kr i mnd

Div (bom, vask, årsavgift, dekk) = setter jeg 8.000kr til siden (?)

Da ser vi på ca 3465kr i mnd (11465kr med vedlikehold)

 

Er det noe jeg mangler i dette regnestykket?

Er dette noe som er midt i blinken når det gjelder kostnad i mnd?

 

Du har bare en mobilregning? Det vil si at du er minimum 18 år og lever på foreldrene dine. Så du har med andre ord planer om å bo hjemme og betale bil til du er i midten av tyveårene? Tro meg, det nytter ikke å dra damer med fet bil når du er dømt til å dra damene med deg til mamma og pappa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig i det som blir nevnt over her at du ikke skal ta deg vann over hodet så tidlig, du kan finne mye skummelt i prisklassen ~70 tusen. Er du uheldig eller ikke vet hva du skal se etter/kjenner bilmodellen du skal kjøpe så kan du ende opp med nesten verdiløs bil kort tid etter kjøpet. Det ville vært mye lurere å gå for en godt holdt rimelig japsebil med 90-talls kvalitet som ikke er kjørt alt for langt eller er spist opp av rust. 15-20tusen-klassen der kan du få veldig mye for pengene om du finner rette bilen til rett tid! Og jeg kan love deg at du vil komme bedre ut av det om du kjøper en sånn bil, kontra en sliten Audi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...