Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fibernett, Tromsø (HomeNet/Nordix/Canal Digital/Signal)


Anbefalte innlegg

Canal Digital er på hugget. I brev datert 2. mars 2015 sier de at Canal Digital kommer til mitt nabolag (jeg bor i postnummer 9009). De vurderer å bygge fibernett i mitt nærmiljø. I løpet av de nærmeste dagene vil en representant for Canal Digital komme på døra...

 

Om en måned er det to år siden jeg skrev dette. Selgeren kom en drøy uke seinere, jeg skrev under bestilling. Men i 2015 fikk de ikke gravetillatelse, de måtte vente på at noen andre som grov et kvartal unna med å fornye vann/kloakk og legge kabler (både el og fiber?) ble ferdig.

 

I 2016 på våren kom melding om at gravetillatelse var på plass. Så på seinsommeren ble det graving va et lokalt gravefirma. En måned seinere kom Eltel og blåste fiber, som endte i en kveil hengte utenpå husveggen. Så gikk det ennå en måned. Minst. Canal Digital mailer tidlig i desember 2016 og sier at Eltel vil ta kontakt i neste uke for å installere i huset. Men det gikk en drøy måned, midt i januar ringte de og ville komme "neste uke". De kom uka deretter igjen, etter at jeg hadde purret på dem. Ferdig installert.24. januar, nokså nær ett år og ti måneder etter bestilling... Så nå har jeg omsider fiber og T-We og bredbåndstelefoni sentralt i Tromsø, drøyt 200 m VNV for politistasjonen.

 

 

Men rosinen i pølsa er at i kveld kom en dørselger som sa han var fra Altibox og ville selge fiber. Jeg lo, og mente at det var da #/&(% dårlig timing å komme med det to uker etter at an Canal Digital omsider hadde installert...

- Ja, det var en luksussituasjon, da kunne vi velge mellom to leverandører, kanskje ville det bli priskrig, og Altibox er best og nerdenes favoritt, mente han.

Jeg spurte om de fikk tilgang til CDs nett, eller om de skulle grave sitt eget? - De skulle grave sitt eget, for nettet til Altibox var visstnok veldig spesielt teknisk...

Og der tapte han nok håpet om å få meg som kunde. For det første hater jeg dørsalg. Og jeg begynner å bli ganske lei av gravemaskinstøy på alle kanter, at flere firmaer skal grave hver sin kabel fram til hvert enkelt hus er bare for dumt. Særlig når ethvert gravearbeide i Tromsø ser ut til å trekke ut dobbelt så lang tid som planlagt. Kommer det derimot lovendringer der man i likhet med i strømnettet og kobber-telenettet klarer å skille mellom innhold og nettleie, ønsker jeg konkurranse mellom flere leverandører velkommen.

Endret av Svinks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Forstår ikke hvorfor kan ingen levere fiber på Forsøket i Tromsø. Vi får ikke coax enn gang her!

Sliter med gammel ADSL fra 20 år siden hjemme og det som irriterer mest er at brannstasjon og politistasjonen som sikker har fiber er rett rundt hjørnet!

 

Du er nok ikke alene om å irritere deg over det. Tror mange har gått over til 4G i området bare for å få litt hastighet. Men da får man jo en kvote å forholde seg til.

 

Chill med optill 500 fra canal digital på sørsiden av øya  :wee:

Lenke til kommentar

Forsøket? Har du vært i kontakt med Signal? De har satt opp "her kommer fiber"-stolper ved diverse hus et kvartal lenger opp i bakken. Også litt rart at Canal Digital ikke var hos dere da de "tettet et hull" hos oss i Erik Vangbergs gate.

 

Ja jeg var i kontakt med Signal i februar og de svarte at de ikke kan levere her.

CD var enda verre. De sa at de kunne faktisk levere her, sendte modem og alt og dagen som installatøren kom sa han at de kunne ikke levere alikevell. Jeg måtte returnere alle utstyrene. De sier at hvis jeg betaler 25.000 kan de grave og gi meg tjenesten her. Helt idiotisk da jeg leier! Vi er 8 leiligheter her i dette huset som sikker håper over med enn gang til uansett som tilbyr oss en bedre linje en de dritte ADSL linjene vi har i dag, men ingen vil montere her. 

 

 

 

Forstår ikke hvorfor kan ingen levere fiber på Forsøket i Tromsø. Vi får ikke coax enn gang her!

Sliter med gammel ADSL fra 20 år siden hjemme og det som irriterer mest er at brannstasjon og politistasjonen som sikker har fiber er rett rundt hjørnet!

 

Du er nok ikke alene om å irritere deg over det. Tror mange har gått over til 4G i området bare for å få litt hastighet. Men da får man jo en kvote å forholde seg til.

 

Chill med optill 500 fra canal digital på sørsiden av øya  :wee:

 

 

Ja 4G er ikke dårlig, men det med kvoter er en dritt. Jeg bruker mye ila måned og mobil bredbånd har helt idiotiske grenser enda i Norge.

Lenke til kommentar

Nordix har endelig fått bedre hastighet. 
Kan få opp til 500/500 (i praksis gigabit opp med en god router. Har byttet til en edgerouter x og en eldre asus som wifi ap)
Har selv 150 og blir sikkert og oppgrader vist prisene går litt ned. Er jo mye konkurranse i området, så prisene blir å forandre seg. 
Skulle ønske telenor sine nix linjer var litt bedre sørover og til utlandet, ping er ikke mye å skryte av i bf1 f.ex ligger på rundt 60.

6613393033.png

Endret av per parker
Lenke til kommentar

 

Forsøket? Har du vært i kontakt med Signal? De har satt opp "her kommer fiber"-stolper ved diverse hus et kvartal lenger opp i bakken. Også litt rart at Canal Digital ikke var hos dere da de "tettet et hull" hos oss i Erik Vangbergs gate.

 

Ja jeg var i kontakt med Signal i februar og de svarte at de ikke kan levere her.

 

Februar er en stund siden, da gikk de første runde i Nedre Storskogen og tilstøtende områder for å kapre kunder. Nå er prosjekteringen kommet lengre, kanskje de ser mere muligheter i dag. Jeg kan vanskelig se for meg at de kan unngå å grave ned noen rør i Søren Zakariassens gate, samt at de bør forberede for det svære blokkprosjektet som kommer i ditt kvartal.

 

Jeg er også enig i at du bør høre med naboene om de er interessert - jo flere som er interessert, jo større sannsynlighet og jo billigere per enhet. Og utleier bør også involveres. Han har ikke lov til å øke leia i eksisterende leieforhold pga installering av nytt nett, men det vil jo på sikt gjøre utleieboligen mer attraktiv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bor nær valhall og fikk ikke 25000 etablering, men det var over 15000 mener jeg å huske. Er en stund siden nå da.

Fikk melding i dag fra Homenet at de tilbyr 100/100 og 1000/1000 med etablering på kun 1990,-. Må vurdere å hive meg på det, men kommer vel ann på hvordan interessen er her. Om det er flere her inne som bor nær Valhall så gjerne send inn melding til dem på homenet.no/tromso 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg bor på Storelva på Kvaløya, og for tiden kniver altibox/signal og homenet om kundene.

 

Tilbudet fra Homenet:

Hei.

 

Etter mange henvedelser og ønske fra beboerne på Storelva har HomeNet nå startet prosessen med utbygging av høyhastighets fibernett på Storelva.

 

Under følger som avtalt info og tilbud på fibernett og tjenester fra HomeNet og Viasat/RiksTV/GET

 

Med fibernett fra HomeNet har du ubegrenset kapasitet, og garantert plass til fremtidens bredbåndsbaserte tjenester. Fiber er en suveren teknologi som gir nær ubegrenset nettkapasitet. Vi ser i dag at flere og flere enheter i huset er koblet til nettet, innhold og tjenester på disse enhetene blir stadig mer bredbåndskrevende. Med fiberoptikk fraktes data med lysets hastighet. Opp og nedlastningshastigheten er like rask og dedikerte fiberlinjer gjør at din tilgang ikke blir påvirket av naboens nettbruk. Med fiber fra HomeNet vil du alltid ha nok kapasitet og stabile linjer.

 

Under finner du en kort oppsummering av våre mest populære produkter og tjenester:

 

HomeNet Internett 5/5 Mbit/s. (Senior 67 år)                                kr. 299,- per måned

HomeNet Internett 100/100 Mbit/s​​​​                                                kr. 449,- per måned

HomeNet Internett Unlimited opp til 1000/1000 Mbit/s                kr. 599,- per måned

 

RiksTV Basis          ​                                                                        kr. 399,- per måned

RiksTV Pakken med Eurosportkanalene                                        kr. 499,- per måned

Viasat Basis m/sport, motor og Viaplay                                          kr. 399,- per måned

GET Start                                                                                        kr. 499,- per måned

 

Etablering er kr. 1.900,-

Etablering hybel kr. 950,- (forutsetter minimum internett abonnement)

 

Dere får Internett Unlimited opp til 1000/1000 Mb/s for kr. 449,- per måned første år.

 

Kampanje til deg som velger Viasat Basis m/sport, motor og Viaplay.

3 måneder gratis PVR og Viasat Basis uten binding.

 

Ekstra Viasat

PVR kr. 129,- per måned.

Ekstra dekoder kr. 99,- per måned.

 

Kampanje til deg som velger RiksTV Pakken inkludert Eurosport kr. 399,- per måned første år.

Oppgrader til PVR kr. 990,-

 

Kampanje til deg som velger RiksTV Basis kr. 359,- per måned første år.

Oppgrader til PVR kr. 990,-

 

Ekstra RiksTV.

Ekstra dekoder med PVR kr. 1.790,-.

Ekstra dekoder kr. 990,-.

 

Ekstra GET

PVR kr. 129,- per måned.

Ekstra dekoder kr. 99,- per måned.

 

Ibidium telefon kr. 129,- per måned.

Må ha adapter kr. 490,- (engangsum)

 

Informasjon om bygging av fibernett og installasjon i boligen:

 

Bygging av ny infrastruktur med fibernettet er en felles dugnad i ditt område, veldig mange har allerede signer og vi starter utbyggingen så snart HomeNet har fått nok bestillinger fra ditt nabolag.

Du vil bli informert om dette i eget brev slik at du kan ta kontakt med dine nåværende leverandører

for oppsigelse.

Installasjon vil foregå etter at fibernettet er bygget/gravd ned i hovedgatene. Noen boliger vil få fiberen levert via luft (normalt om strømkabel er lufthengt). Der hvor fiberkabelen skal installeres via bakken krever installasjonene en egeninnsats der beboer graver ned et trekkrør (levert av vår entreprenør) fra tomtegrensen og inn til husveggen. Etableringsgebyret skal ikke betales før installasjonen i boligen er utført. Trekkerøret behøver du ikke å grave dypt ned, men det bør ligge under overflaten slik at det er beskyttet. Våre montører vil deretter trekke fiberkabelen gjennom trekkerøret og inn i din bolig, etter avtale med deg.

 

Dersom du har bindingstid hos nåværende leverandører, eller av andre grunner har behov for utsatt oppstart av tjenester har du mulighet til å utsette selve bruken av tjenestene i inntil 12 måneder etter oppkobling. Vi gjør oppmerksom på at den fysiske tilkoblingen til fibernettet vil skje samtidig med resten av boligene i området.

 

Med HomeNet får du så raskt internett du har behov for, både nå og i fremtiden, samtidig som du får frihet til å velge den TV-leverandøren som passer ditt behov.

 

For mer info følg linken under, og ta gjerne kontakt med meg hvis dere lurer på noe. Dersom du ønsker å bestille tilkobling og tjenester i henhold til dette tilbudet kan du svare bekreftende på denne e-poste og liste opp hvilke tjenester du ønsker.

 

Vennlig hilsen fiberteamet i Tromsø.

 
 
 
 
 
Tilbudet fra Altibox

Hei,

 

Viser til hyggelig samtale, og sender som avtalt mer informasjon om den planlagte fiberutbyggingen og Altibox.

 

Altibox startet sin fiberutbygging i 2002 og var slik først i Norge med å tilby fiberbredbånd til privatmarkedet. I dag leverer vi fibertjenester til ca 435.000 husstander, og står slik for ca 70% av fiberen til norske hjem. Det betyr at 1,2 millioner nordmenn bruker Altibox-nettet hver dag for å dekke sin stadig økende sult for båndbredde.

 

Nylig ble vi for 8. året på rad kåret til Norges beste bredbåndsleverandør, men allerede i 2012 ble Altibox kåret til Europas beste fiberoperatør. To kriterier har vært avgjørende for våre kunders tilfredshet: Lokal tilstedeværelse og en kompromissløs holding til kvalitet.

 

NORGES MEST ROBUSTE FIBERNETT

 

Privatkunder har både det høyeste båndbreddebehovet og den laveste forståelsen for treghet og avbrudd. I nettopp dette markedet er det vi har bygget opp Norges mest robuste og stabile fibernett.

 

Hva betyr dette for deg?

 

  • Med Altibox i veggen har du nær ubegrenset båndbreddekapasitet og er garantert nok kapasitet for det som kommer av tjenester både nå og i fremtiden.

 

  • Din bolig får sin egen fiberkabel som er upåvirket av andres bruk.

 

  • Vi setter av rikelig med kapasitet i vår sentral til hver enkelt bolig, slik at din hastighet og stabilitet alltid er optimal.

 

  • Vi garanterer våre hastigheter! Hos Altibox har du alltid hastigheten du betaler for. Vi opererer aldri med «hastighet opp til» / «hastighet intill».

 

  • Altibox bygger ringstrukturer på hovedkablene som forsyner området, så dersom det er problemer en vei, får du signaler fra den andre. Slik har Altibox-kundene over 99 % oppetid på fiberen sin.

 

Totaliteten av overnevnte punkter betyr at du med Altibox får du det desidert raskeste og mest stabile signalet, med minst nedetid.


 

NORGES MEST FORNØYDE KUNDER - ÅR ETTER ÅR.

 

I 2017 feirer vi at Altibox har Norges mest fornøyde bredbåndskunder 8 år på rad! Det vil si at siden EPSI startet å måle kundetilfredshet i det norske bredbåndsmarkedet, har Altibox gått seirende ut hvert eneste år.

Altibox - Altibox har landets mest fornøyde bredbåndskunder - www …

 

- Altibox vant nok en gang "årets bredbåndstilbyder" under Inside Telecom konferansen 2017.

Inside Telecom-konferansen - TU Event - Teknisk Ukeblad

 

- Ble allerede i 2012 kåret til Europas beste fiberoperatør

 FTTH Council Europe Award winners 2012 announced in Munich


 

ALTIBOX TV

 

Ukesarkiv / Opptaksfunksjon / Start forfra.

• Alt ditt innhold lagres i nettskyen og er slik tilgjengelig når og hvor du vil - også utenfor boligen og offline.

• 4K Ultra HD HDR dekoderboks.Tv-app gir trådløs tv. App tilgjengelig på apple tv, Playstation, nettbrett, mobil osv.

• Markedets beste filmrettigheter. Innhold er tilgjengelig før det er ute på Blue-ray / iTunes

• Valgfrihet. Skift ut kanaler du ikke ser på med eksempelvis HBO Nordic eller Viasport.

 

«Dekoderen er den beste vi hittil har testet»

TEST:Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22 - Tek.no

 

 

Les mer:  Altibox - Altibox TV - www.altibox.no


 

HVORFOR VELGE OSS

 

Altibox er en totalleverandør av en komplett underholdnings-plattform. En kundeservice - en faktura.

 

Altibox har signert telecom-bransjen sin bransjenorm i samarbeid med forbrukerombudet. Det vil si at vi er pliktet til å følge retningslinjene som der står beskrevet. For deg betyr det at du fra oss er garantert et ferdig levert produkt senest 9 måneder etter avtaleinngåelse. Bransjenorm om markedsføring og standardvilkår for internettaksess til ...

 

Vårt fibernett bygges med en teknologi som er basert på åpne standarder. Det vil si at du ikke blir låst dersom vi og andre bredbåndleverandører må åpne nettene for hverandre en gang i fremtiden.

 

Signal er nord-Norges største fiberleverandør og din lokale altibox-partner. Signal har hovedkontor i Bodø, og avdelingskontorer i en rekke byer hele i Nord-Norge - også Tromsø. Nærmere bredbåndsleverandøren din kommer du ikke!

 

Best i test 8 år på rad!


 

VÅRT TILBUD

 

Etablering = kr 0,-

 

Altibox legger trekkrør (13mm) inn på tomtegrense. Du legger selv rør et spadestikk under gressrota, til nærmeste vegg.

 

Montør tar trekkrør under kledningen og hele veien til ønsket inngangspunkt, borrer gjennom og monterer hjemmesentral (med ruter/modem) på valgfritt sted i boligen.

Les mer om hjemmesentralen: Altibox-Altibox FMG - www.altibox.no

 

• Altibox Fiberbredbånd 300/300 Mbps

• Altibox TV valgfritt innhold

• 4K Tv-dekoder - Opptak / Ukesarkiv / Start forfra / Skylagring av innhold / +++

 

Original pris kr 999,- pr mnd

3 mnd gratis bruk (gir snittpris per måned Kr 750,-)

Total pris år 1 Kr 8991,-

 

Total pris år 2: Kr 11 988,-

 

Til sammenligning:

 

Homenet bredbånd + Tv (Viasat): Totalpris år 2: 13 524,-

Homenet bredbånd + Tv (Get): Totalpris år 2: 13 176,-


 

KORT SAGT

 

Internett er for mange blitt en selvfølgelig «menneskerett», og regnes som viktigere enn strøm. Det skal brukes av alle, hele tiden, hver dag. Velg den aktøren det er størst odds for at du blir fornøyd med i alle år.

Lenke til kommentar

<Oppfølging forrige post>

 

Homenet reduserte etableringskostnaden til kr 0,-.

For noen dager siden signerte vi med homenet og deres internet unlimited produkt i den tro at vi skal få nært opptil 1000/1000 Mbps. Vi får da én fiberlinje til vår del av huset, og én fiberlinje til leietakere. Kr 0,- i etablering for begge to.

 

Har i ettertid lest litt rundt på nettet og innsett at de med dette produktet har fraskrevet seg alle garantier om levert hastighet! Har også hørt rykter om at det ligger begrensninger i homenet sine fibernett som kan gi sluttbruker betydelig lavere hastighet enn 1000/1000. Stemmer dette?

 

Er det andre i Tromsø som har dette produktet og kan vise til gode erfaringer med homenet og tilfredsstillende levert hastighet?

 

PS.

I dag har vi internett og TV via coaxial fra Canal Digital. 500/50 Mbps. Godt fornøyd med hastighet og stabilitet. Vi bruker aldri TV-produktet og vil ved etablering av fiber gå over til å ha kun internett  :thumbup:

Endret av Lifeventure
Lenke til kommentar

Du bor på Storelva og har 500/50?

Fack, bor på Slettaelva og får maks 100/60 i coax fra CD.

 

Har signert med Homenet for fiber som er opplyst gravestart mai2018.

 

Ja. Vi hadde opprinnelig 100/30. Da det ble mulig å ha kun bredbånd fra CD via coax sa vi opp TV-abonnementet, men ble da oppringt etter en uke og fikk tilbud om 500/50 og Grunnpakken for TV for kr. 699 pr måned i ett år. Godt tilbud kan en si! Det er nå ca. ett år siden.. Går vel ned til 100/20 eller 250/30 når avtalen går ut i disse dager.

 

Vi har ikke fått noen dato for gravestart enda da de fortsatt driver markedsføring.

 

Ingen som har testet internet unlimited 1000/1000 og kan dele sine erfaringer med oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...