Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fibernett, Tromsø (HomeNet/Nordix/Canal Digital/Signal)


Anbefalte innlegg

Velkommen til fibertråden for Tromsø!

I bysonen finner vi Signal, Canal Digital og HomeNet. Distriktet er dekket av Nordix.

Signal (Altibox)
Alle linjer er synkron

  • 40 Mbit/s 478,-
  • 80 Mbit/s 599,-
  • 150 Mbit/s 649,-
  • 300 Mbit/s 749,-
  • 500 Mbit/s 999,-
  • 1 Gbit/s 1 490,- (749,- borettslag)
  • 10 Gbit/s 14 990,-

Canal Digital (Telenor)
Alle linjer er synkron og T-WE Plus (TV) er inkludert i prisen

  • 30 Mbit/s 429,-
  • 60 Mbit/s 529,-
  • 100 Mbit/s 599,-
  • 500 Mbit/s 999,-

HomeNet (Broadnet)
Alle linjer er synkron

  • 5 Mbit/s 299,- Senior*
  • 100 Mbit/s 449,-
  • 1 Gbit/s 599,-

Nordix Data (Telenor)
Alle linjer er synkron

  • 20 Mbit/s 449,-
  • 50 Mbit/s 549,-
  • 100 Mbit/s 649,-
  • 150 Mbit/s 699,-
  • 250 Mbit/s 779,-

post-256256-0-04107200-1467380571.png
post-256256-0-40350000-1498061272_thumb.png



Mangler det noe? Er det noe som er feil? Informer slik at tråden blir bedre!

Endret av Antoweif
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Synd at det var så dyrt i måneden. Homenet gir 20 mbit i tromsø for kun 295 (+ 70 eller noe om man ikke har fasttelefon).

 

En annen ting er at det står man selv må grave grøft fra tomtegrense til huset for legging av kabel, det høres kostbart ut og få fagfolk til å gjøre.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Om det er samme hastighet så er det vel det samme?

Ikke helt.

20mbps greia til homenet er avhengig av god og kort kobberlinje, du får altså inntill 20mbps ned så godt det er mulig.

upload ligger på opp til 1mbps.

i tilegg har du jo en annen høyere ms enn på fiber.

 

Dog, når det er sagt er jo 295/mnd ikke noe gal pris for det du får, men fiber blir noe helt annet.

En annen ting er at det står man selv må grave grøft fra tomtegrense til huset for legging av kabel, det høres kostbart ut og få fagfolk til å gjøre.

Å bruke en spade er da ikke så veldig vanskelig. Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det er synd at staten ikke går inn og krever at last mile skal være eid av staten, evt. huseier. Slik det er nå selger man sjelen sin til første og beste tilbud som kommer. Jeg vet at jeg hadde slitt med å akseptere HomeNet og Telenor som leverandør av fiber.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

er 23-24 ms latency til Oslo det beste man oppnår med fiber ? Det var jo litt skuffende synes jeg. Jeg hadde bedre forhåpninger :)

 

Hvis noen med bra ping føler for det, kjør et par ping-tester til vg.no evt nix.no å paste inn her.

Hva forventet du, at lyset i fiberen på magisk vis skulle gå fortere enn lyset i lufta?

Det er langt ned til Oslo fra Tromsø.

 

200,000 km i sekundet er en grei hastighet å si at lyset i fiberen reiser på. I tilegg skal signalet switches og rutes på vei ned til Oslo

 

24ms er ikke et dårlig resultat.

 

Oslo - Trondheim med mørk fiber går på 9-10ms ish IIRC.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

er 23-24 ms latency til Oslo det beste man oppnår med fiber ? Det var jo litt skuffende synes jeg. Jeg hadde bedre forhåpninger :)

 

Hvis noen med bra ping føler for det, kjør et par ping-tester til vg.no evt nix.no å paste inn her.

Som nevnt dette er helt normalt, og samme latency man får ved å punge uit sin server fra østlandsområdet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

 

Noe nytt?

 

Jepp! HomeNet tilbyr nå 1 Gbit/s linjer til hvermansen i Tromsø til kanonpris.

 

Virkelig? Når jeg går inn på HomeNet finner jeg mulighet for å bestille raskt og billig nett, men fiber nevnes ingen steder. Derimot prater de mye om linjeleie til Telenor hvis man ikke har fasttelefon, avstand til sentral etc. Det høres ut som DSL og kobbertråd for meg. Dersom Homenet tilbyr fiber til hvem som helst i Tromsø, er det dårlig markedsført, og de bør slenge seg rundt fort, fordi:

 

Canal Digital er på hugget. I brev datert 2. mars 2015 sier de at Canal Digital kommer til mitt nabolag (jeg bor i postnummer 9009). De vurderer å bygge fibernett i mitt nærmiljø. I løpet av de nærmeste dagene vil en representant for Canal Digital komme på døra...

Lenke til kommentar

Da har jeg fått epostsvar fra Homenet på spørsmål om de kan tilby fibertilkobling eller planlegger å bygge ut fiber på min adresse i Tromsø, postnummer 9009, ca. 1250 meter nord for rådhuset:

 

Her har vi dessverre ikke noe tilknytning til fiber nette.

Jeg kan heller ikke se noe planlagt utbygging her enda heller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...