Gå til innhold

Om å ha den rette innstillingen....


Anbefalte innlegg

Jeg noterer at ingen av de velvillige kommentatorene oppgir at de bruker Nikon, Kanskje har de ikke den somme erfaringen som jeg har. Det er jo påfallende at Nikon har valgmuligheten +9 sharpness i sine menyer hvis det er fullstendig på jordet, er det ikke?

 

Jeg noterer at Nikons 18-300mm er blandt de mist skarpe objektiver fra NIkon. Da må jeg ha hatt griseflax med mitt eksemplar.

Å ikke ha valgmuligheten for kraftige innstillinger ville vært tåpelig - skyter man på f/22-f/32 for ekstrem dybdeskarphet eller andre grunner blir det masser av diffraksjon, som gjør bildene softe og ulne - og så er det ofte en god idé å skru kraftig opp for oppskarpingen for å motvirke softheten i bildet. Antar du selv har sett at man tilsvarende lett kan blåse ut fargene hvis man skrur maks opp for fargemetningen - men man har muligheten. Det hadde vært tåpelig for Nikon å ikke ha muligheten til å skru høyt opp på skarphet.

 

Og jo - superzoomer er blant de minst skarpe. Om de er skarpe nok til ens eget bruk er en helt annen sak. Hvis man skal nedskalere bildet og/eller ikke pikselpeeper på 100% crop så er de som regel skarpe "nok". Med nedskalering og oppskarping kan resultatet bli dømrade bra. Men - om mange mange andre objektiver er skarpere? Helt klart. Hvis du har en annen oppfattelse, og mener at 18-300 er blant Nikons skarpeste optikk, så får vi bare være enige om å være uenige. ;)

 

Som de oppsummerer hos Photozone:

It is hardly surprising that it is a difficult quest to optimize a lens with a 16.7x zoom ratio. Given this scope, Nikon did a decent job but the outcome is still a collection of compromises.

På 18mm og 150mm+ er objektivet svakest - men hva så? Det er slett ikke dårlig, og du får en enorm fleksibilitet med brennviddeområde. At andre objektiver er skarpere? Ja? Men de har ikke så stor fleksibilitet - det er som alltid en avveining når man designer et objektiv. Har man en sju-seters MPV har den kanskje ikke så stor akselerasjon og topphastighet som en sportsbil, men så har heller ikke sportsbilen plass til så mange personer!

 

 

 

Men igjen - at objektivet er litt soft - så er det bare en grunn til å skru ekstra opp på sharpness for å få det skarpere i 100% crop, akkurat som du har gjort. Jeg har da også nevnt at bildet ditt i mine øyne ikke hadde særlig med oppskarpingsartifakter - det jeg nettopp sier er derimot at det kan bli et problem med de innstillingene med skarpere objektiver og/eller andre motiver. Jeg oppfordrer deg jo også til å prøve akkurat det, for å selv se om du helst skulle "parkere" sharpness på +9, eller om du vil velge noe annet i andre sammenhenger. :)

Nei, +9 er ikke automatisk "fullstendig på jordet" - det jeg sier er at det neppe er optimalt i alle sammenhenger, spesielt med andre motiver og andre objektiver. :)

 

 

Ad fargene liker jeg også flotte farger, men jeg vil som sagt oppfordre deg til å være forsiktig med forskjellige motiver - blomster kan ofte brenne ut farger, og så hjelper det ikke akkurat å attpåtil bruke en fargeprofil som booster fargene. Prøv!

 

 

Det eneste jeg skulle ønske anneldes på min D90 er at den i P hadde valgt en mindre blender fremfor kortere tid, før ISO-auto begynner å justere opp. Jeg savner litt større DOF.

Vel - du har i alle fall et kamera med sånn nogenlunde fungerende auto-ISO - auto ISO på Canon er så bajs at jeg har gått helt over til manuell ISO.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det eneste jeg skulle ønske anneldes på min D90 er at den i P hadde valgt en mindre blender fremfor kortere tid, før ISO-auto begynner å justere opp. Jeg savner litt større DOF.

 

Hvorfor bruker du ikke kamera i A , da har du full kontroll over blender . På bildet av skiltene har du brukt blender f5,6 . På 145mm er objektivet skarpest på blender f8 . Med f8 får du litt mere DOF og bildet ville blitt litt skarpere .
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker du ikke kamera i A , da har du full kontroll over blender . På bildet av skiltene har du brukt blender f5,6 . På 145mm er objektivet skarpest på blender f8 . Med f8 får du litt mere DOF og bildet ville blitt litt skarpere .

Dessuten kan du gjøre nettopp dét Asdic ønsker, med tommelhjulet!

Drei hjulet ett step mot høyre, og få raskere lukkertid og åpnere blender i tredjedels trinn, og motsatt andre veien!

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Dette forum er ikke ulikt andre fora hvor deltagerne er mest opptatt av debatten og debattantene. Det er jo det som er underholdende. Takk for mange gode råd og innspill.

Det interessante (og derfor/dermed underholdende) er når trådstarter er interessert i en seriøs debatt og er med på diskusjonen, i stedet for å avfeie alt med "jeg har rett", uten en gang å kommentere de andres argumenter.

 

Enkelte andre kommentarer kommer først når (og fordi at) det virker ganske tydelig at trådstarter ikke er interessert i den slags.

Endret av Trondster
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over et det er svarplikt.

 

Jeg syns' at mitt bilde er bedre enn dette:

 

http://i172.photobuc...zps39946b93.jpg

 

http://www.osloby.no...o--7136387.html

 

Trondster skriver:

 

"Antar du selv har sett at man tilsvarende lett kan blåse ut fargene hvis man skrur maks opp for fargemetningen - men man har muligheten"

 

Nei det har jeg aldri sett.

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

Nei - du er jo uenig med alt som har blitt skrevet om at det kan være en dårlig idé å permanent ha sharpness på maks, samtidig som du nevner at din "35mm f 1,8 blir overskarp med max". Går ut fra at du allikevel kjører +9 sharpness på 35mm'en din - du vet - det er jo påfallende at Nikon har valgmuligheten +9 sharpness i sine menyer hvis det er fullstendig på jordet, er det ikke.

 

Men - noe du derimot har helt rett i er at det ikke er svarplikt her inne. Her er en lydeffekt fra Usenet: *plonk*

 

Edit:

 

:ninja:

 

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du unngår å nevne at du nå har oppdaget det Trondster sa, at det ikke er lurt å sette full skarphet som<strong> fast innstilling</strong>. Hvorfor nevner du ikke det her i tråden?<br>

<br>...<br>Jeg har fått mye kritikk fordi jeg foretrekker VIVID og max skarphet.  Nå viser det seg at min 18-300mm  behøver oppskapning, selv om det ikke blir skarpere, men bare "ser skarpt" ut. Det er jo også hensikten. Min 35mm f 1,8 blir overskarp med max, og tegner bra på +3.<br>...<br><br>

 

:hm:

Endret av pybalto
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hjelpe trøste. Hvilken arroganse! Jeg har da for pokker ikke rapporteringsplikt vedrørende hvilke innstillinger jeg til enhver tid velger til MITT kamera, eller?

 

Du kan gå ut fra akkurat hva du vil, men du kan også ta feil i dine antagelser.

 

Sett deg inn i Nikons menyer, før du uttaler deg og bruk Nikon en tid og se selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror faktisk ikke asdic trollet i begynnelsen av denne tråden. Det ser ut til at han faktisk er slik.

 

Stjeler dette fra Trondster i en annen tråd:

 

Trådstarter: Godt tips fra arthon over hvis du vil bruke den innebygde mikrofonen.

For skikkelig lyd vil jeg derimot anbefale å bruke en ekstern mikrofon - gjerne med "katteskinn".

 

Og assdick:

Noen spesiell grunn til at du tror du kan laste opp mine private Facebook-bilder på din Photobucket-konto? Hva tror du gir deg rett til det? Slett det fra kontoen din med det samme - du har hverken opphavsrett eller bruksrett til mine bilder.

Men - jeg bøyer meg derimot i støvet for dine ferdigheter til å a) vurdere om bilder er skarpe (å for eksempel kunne skille mellom skarphet og dybdeskarphet), b) å være on topic i tråder og c) å hjelpe trådstarter med konstruktive poster.

 

 

Asdic er helt på jordet ser det ut til.

Hvor går grensen for når det å kalle en person dum er et personangrep eller fakta? (retorisk)

 

http://www.diskusjon...owtopic=1495368

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gjorde Trondster i 1971? Jeg hadde 25m3 mørkerum i kjelleren.

 

Gentlemen, jeg foreterkker mine kamerainnstillinger, og dere får gjøre og mene hva dere selv vil og ønsker.

Om jeg ønsker å knpse et veiskilt som en begynnelse på en tur, gjør jeg det med den aller beste samvittighet.

 

Innstillingen overfor andres kunnskaper og meninger er i min optikk forkastelig på denne tråden.

 

Forsett og gjør slik det passer deg...skulle en høre på alle tips,kommer en ingen vei...og ikke ment som noe negativt til noen her.Men det som funker for hver enkelt må da for pokker være lov?

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Hvor går grensen for når det å kalle en person dum er et personangrep eller fakta? (retorisk)

 

http://www.diskusjon...owtopic=1495368

Aldri. Det kan være så sant du bare vil, det er fortsatt personangrep.

 

For øvrig så er det selvfølgelig ingenting som hindrer asdic å gjøre akkurat som han vil, kjør på! Men når du starter en tråd på diskusjon.no om innstillinger, ja da er andre forumbrukere velkomne til å kommentere og si deg i mot, påpeke at det du sier er feil eller ugunstig osv. Ingen tvinger trådstarter til å ta hensyn til det, men man har altså rett til å diskutere på et diskusjonsforum. Dersom du bare er ute etter å informere verden om dine funn, får du starte en blogg.

Endret av Herr Brun
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis D90 står konstant på Sharpness +9 så ville kanskje besøk hos optiker og sjekk av hus og objektiver være en ide.

Testet den innstillingen på D300 og D700 nå og som DJ Dan så pent sier - ikkje bra

 

På min D90 måtte jeg stoppe ved Sharpness +7, men det ble en dramatisk forbedring kontra standardverdien.

Kan man anta at Sharpness parameteret er forskjellig gradert fra modell til modell ex. D300/D700/D600/D7000?

Kan det være forskjell på Sharpness innenfor samme modell ex. D90?

Lenke til kommentar

Absolutt! Med 18-300mm er +9 SHARPNESS helt supert. Med 35mm f1,8 holder det med +6 +7. Default er +3 og da blir det en smule ullent, sammenliknet med LEICA V-LUX20 av nøyaktig samme motiv.

 

Har Flageborg lekt med HUE og SATURTION? Eller tweeket ISO fargeballanse? Mulihetene er uendelige og det han gå fryktelig galt. Prøv og feile og felie til du får det til.

 

Good Luck og good weekend i sneværet.

Lenke til kommentar

Veldig god post, Herr Brun! :)

 

På min D90 måtte jeg stoppe ved Sharpness +7, men det ble en dramatisk forbedring kontra standardverdien.

Kan man anta at Sharpness parameteret er forskjellig gradert fra modell til modell ex. D300/D700/D600/D7000?

Kan det være forskjell på Sharpness innenfor samme modell ex. D90?

Sannsynligvis er det ikke stor forskjell fra hus til hus av samme modell. Du vil derimot merke stor forskjell avhengig av hvilket objektiv du putter på, og med forskjellige brennvidder og blendervalg.

 

Som jeg skrev tidligere i tråden, hvis du skyter på minste blender (eller for den del på største), så vil du typisk ha mer å hente på å skarpe opp enn om du skyter i "sweet spot"-området for objektivet hvor det er skarpest.

 

Enkelte objektiver er mer skarpe - som trådstarter også erfarer, så fungerer maks oppskarping fint på 18-300'en (som jeg hevder er litt soft i utgangspunktet, spesielt i endene av fokusområdet), mens en fast 35/1.8 både er skarpere med mer detaljer og har mer mikrokontrast, og så skal man ikke skarpe opp så mye før det blir stygge artifakter.

Men - skyter du en 35/1.8 på minste (eller største) blender, så kan du fint skarpe opp mer for et bedre resultat.

 

Og - alt dette er avhengig av motiv og innstillinger. Skal det være et dust portrett på største blender kan man vurdere å skru oppskarping helt av, og heller blurre det enda litt mer i etterbehandlingen, mens et landskap kan ha godt av litt ekstra oppskarping. Og ikke minst bruksområde - skal du printe det, så skarp opp enda litt mer enn du vil gjøre til skjerm. :)

 

 

Det er også forskjeller fra kamerahus til kamerahus - for eksempel har Canon 7D et relativt kraftig AA-filter foran sensoren, som gjør alle bilder bittelitt mer utydelige - og så skal man skarpe opp litt mer for å kompensere for dette. En Nikon D800E eller Olympus E-M5, derimot, med stort sett ikke-eksisterende antialiasingfilter, skal man ikke skarpe særlig opp i etterbehandlingen - de har høyere risiko for moiré og artifakter rett ut fra kamerahuset..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...