Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pepsi max - hver dag?


JaySpearing

Anbefalte innlegg

Jeg drikker fort 1,5 til 3 liter om dagen, dette senker matlysten min og har ikke hatt noen negative virkninger enda, dette har jeg gjort i 5-6 år.

Samme her. Har gjort dette i 4-5 år og har ikkje merka noko. Ikkje har eg hatt hull i tenna heller. Det einaste negative er at det er kostbart. Har brukt ganske mange 1000kr på pepsi max oppigjennom åra, som eg kanskje kunne ha brukt på noko anna.

Verken snusar eller røyker, så har vell brukt det som "unnskyldning" for å ruse meg på pepsi max..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt overbevist om at sånn kunstig søtning gjør at en blir mindre sensitiv i forhold til naturlige søte stoffer. Og at det påvirker inntaket av kalorier negativt. Altså de kaloriene en sparer med å drikke light brus, sammenlignet med vanlig brus, de brukes og mer til, på ting en ikke ville spist, om en drakk vanlig brus, slik det totale inntaket av kalorier blir større med light brus. Jeg tror effekten hadde vært enda større uten det ekstra koffeinet i light cola. Light brus er også mer vanedannende. Jeg tror også at siden sukker er relativt dyrt, at produsentene av brus ønsker å selge light brus, fordi de tjener mer penger på det. Og at det forklarer det ekstra koffeinet i light brusen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

 

Du har rett i at pH i blodet skal være mellom 7,35 og 7,45, og at dette er veldig viktig. Men nettopp fordi det er så utrolig viktig, har kroppen en rekke mekanismer for å regulere dette, en av de viktigste er pustefrekvensen din. Hvis kroppen trenger å bli kvitt litt syre, puster du raskere og slipper ut co2 bundet i blodet og vips, så blir blodet mer basisk. At hva du spiser har noe merkbar innvirkning på blodets eller kroppens pH er alternativmedisinsk svada uten snev av rot i virkeligheten.

 

At det jeg sier ikke har snev av rot i virkeligheten kan vel du dokumentere.... skal en del til for å nøytralisere syre fra flere liter brus daglig!!

 

I normalt tempo kan vi si vi puster 10 ganger i minuttet som vil si 600 ganger i timen som vil si ca 15 000 ganger i døgnet. Jeg drakk VIRKELIG mye brus for en stund siden men jeg merket ikke at jeg pustet raskere, det vil vel si en maksimal økning på 10%.... mer enn det vil helt sikkert folk legge merke til det, tror lenge før også.

 

Det du mener er at man kan nøytralisere syre for flere liter brus kun ved å puste litt ekstra, du skjønner selv at det er bare tull!!

 

Har 0,5-1 liter Pepsi Max noko dramatisk effekt på pH som ikkje andre matvarer har?

 

PH skalaen går fra 0-14 der 0 er det mest syrlige og 14 er mest basisk.

 

Vann fra springen skal ha PH 7 som er PH nøytralt men noen har også svakt basisk vann.

 

PH-skalaen er logaritmisk og derfor vil PH 6 være 10 ganger surere enn PH 7.

 

Brus ligger kan ha PH nær 2 og kan da være opp til 100 000 ganger så surt som vanlig vann, vanlig PH på brus ligger på rundt 2,5.

 

Alt man spiser å drikker har en PH-verdi, det meste er dessverre surt men svært få matvarer har en PH så lav som brus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å kutte det helt ut? Hvis det er føles som veldig vanskelig, så er du "hekta", ikke sant?

 

Ja, jeg er avhengig av Pepsi MAX. har prøvd og kutte ut, men det er ikke lett for meg, jeg har variert litt på mengde og vært nede i maks 0,5 liter pr. dag, men det tar ikke mange ukene før jeg er på det vanlige stadie (1-2 stk 1,5 liter om dagen)

Lenke til kommentar

At det jeg sier ikke har snev av rot i virkeligheten kan vel du dokumentere.... skal en del til for å nøytralisere syre fra flere liter brus daglig!!

 

I normalt tempo kan vi si vi puster 10 ganger i minuttet som vil si 600 ganger i timen som vil si ca 15 000 ganger i døgnet. Jeg drakk VIRKELIG mye brus for en stund siden men jeg merket ikke at jeg pustet raskere, det vil vel si en maksimal økning på 10%.... mer enn det vil helt sikkert folk legge merke til det, tror lenge før også.

 

Nå er det slik at kroppen har mer enn bare ett buffersystem (nøytraliserer syrer og baser) enn bare bikarbonatsystemet, som forøverig er veldig effektivt. Tenk på når du trener og du får melkesyre i blodet. Du starter å puste fortere først og fremst pga at CO2 nivået i blodet øker som også fører til lavere pH, noe som stimulerer områder i hjernen som er sensitive for økt CO2 og protoner fremfor lavt oksygennivå. Faktisk så er kroppen minst sensitiv for lavt oksygen i blodet. Kroppen regulerer heller CO2 og pH nivået i kroppen fremfor lavt oksygen, siden for lav og for høy pH i blodet er dødelig.

 

Det har seg slik at kroppen ikke absorberer kun protoner (som gjør ting surt) når man fordøyer maten. Syre-basebalansen reguleres også i nyrene der kroppen pumper ut protoner hvis blodet blir for surt. Proteiner i blodet fungerer f.eks også som et buffersystem.

 

Er en stund siden jeg holdt på med fysiologi, så hvis det er noen feil/mangler her, så beklager jeg.

Lenke til kommentar

....

....

 

Selvsagt har vi funksjoner og buffere i kroppen som er med på å bekjempe/uskadeliggjøre syren eller rett og slett kvitte seg med den.

 

Det er vel noe alle med litt grunnleggende kunnskap vet, uten denne funksjonen hadde ett glass bruk tatt livet av deg tvert.

 

Det jeg sier er at disse funksjonene til sammen er ikke dimensjonert for store mengder brus hver eneste dag.

 

Hvis man googler "syre problemer" får man lese litt om hvilke sykdommer som kan oppstå ved "forsuring".

Lenke til kommentar

Det er å regne som en konspirasjonsteori jo. Jeg har hatt forskningsmetode på universitetsnivå (ikke at det er noe å skryte av, alle som har en grad har hatt det), men poenget er at i motsetning til 94'ern så kan jeg lese å vurdere forskning. Aspartam har akkurat den samme forhistorien som autisme-vaksine hypotesen. En liten dårlig studie fant en svak sammenheng, media lagde rabalder. Så kom det en lang rekke store gode studier som gang på gang ikke har funnet en eneste sammenheng. En liten studie kan finne en sammenheng mellom hva som helst, det handler bare om tilfeldigheter, - det er derfor det innenfor vitenskapelige miljøer ikke konkluderes på bakgrunn av en liten studie, men store metastudier av igjen store gode studier. Det er virkelig ingen tvil på noe seriøst plan om at aspartam i de mengder det blir brukt som søtstoff er fullstendig harmløst.

 

 

Grunnen til at det er vanskelig å kutte ut er fordi det inneholder koffein som er svært avhengighetsdannende.

 

Aspartam er gift, om man tåler 5mcg pr liter er uvesentlig,

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22385158

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22922192

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22509243

Lenke til kommentar

Nå er det slik at kroppen har mer enn bare ett buffersystem (nøytraliserer syrer og baser) enn bare bikarbonatsystemet, som forøverig er veldig effektivt. Tenk på når du trener og du får melkesyre i blodet. Du starter å puste fortere først og fremst pga at CO2 nivået i blodet øker som også fører til lavere pH, noe som stimulerer områder i hjernen som er sensitive for økt CO2 og protoner fremfor lavt oksygennivå. Faktisk så er kroppen minst sensitiv for lavt oksygen i blodet. Kroppen regulerer heller CO2 og pH nivået i kroppen fremfor lavt oksygen, siden for lav og for høy pH i blodet er dødelig.

 

Det har seg slik at kroppen ikke absorberer kun protoner (som gjør ting surt) når man fordøyer maten. Syre-basebalansen reguleres også i nyrene der kroppen pumper ut protoner hvis blodet blir for surt. Proteiner i blodet fungerer f.eks også som et buffersystem.

 

Er en stund siden jeg holdt på med fysiologi, så hvis det er noen feil/mangler her, så beklager jeg.

Når du drikker brus så vil vel heller ikke syra bli tatt opp i blodet, da det er CO2'en som gjør det surt, og denne forsvinner jo bla. ut i form av rap eller promp. (i motsetning til ved økt CO2 pga forbrenning)

Selve væsken som blir tatt opp er vel hovedsakelig rimelig nøytral.

 

Har ingen kilder på dette, men det er i hvert fall det som hørtes mest logisk ut. Å hente ut CO2 av brusen og så inn i blodet høres rett og slett veldig usannsynelig, og noe som nærmest umiddelbart vil bli kvitt på grunn av at blodsystemet strengt talt er spesiallaget for å kvitte seg med CO2.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ganske kritisk til mange slike tester, som ofte er litt for PR-kåte, og trekker ekstreme konklusjoner i hutt og pine.

Nå har jeg ikke peiling på hvor mye kroppen tåler, men selv om aspartam er en gift og skadelig i store mengder, så betyr det IKKE at det på noen måte er skadelig i mindre skala.

 

Faktum er jo at alle stoffer i verden er farlig i for høy konsentrasjon, og kroppen er et eneste stor balansesystem. Så spørsmålet er vel om mengden aspartam det er i 1L Pepsi max om dagen er nok til å få noen som helst skadevirkninger.

Nyrene og leveren er der for en grunn og det er å fjerne giftstoffer, og dette skjer hele tiden. (aka er kroppen kontinuerlig under angrep av giftstoffer som må fjernes)

 

F. eks: Alkohol er også rent giftstoff, men i små nok mengder så kan du ha et inntak over lengre tid uten å ta noen skade av det.

Om kroppen kvitter seg meg giftstoffene raskere enn de kommer inn, og heller ikke trenger "restitusjon"så er det ingen umiddelbar fare.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har vel meg bekjent lignende studier visst at rotter også får kreft av BROCCOLI om de får tilført samme mengde som de gjorde av aspartam i disse undersøkelsene. Skal vi da ikke spise broccoli fordi "vi tåler det så lenge vi ikke spiser 1000 ganger daglig dose"?

 

Skal jeg slutte å drikke vann fordi jeg dauer om jeg drikker 10 liter om dagen? Vann er gift!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke forstår relevansen av doseringen så er det jo bare å gi opp med en gang. Vannet i springen inneholder "gift", luften du puster også. Du får drive litt folkeopplysning om det også!

Jeg renser all vann i min leilighet med filter, du kan drikke klor vannet sammen med den "trygge" pepsi max'en din :) Luften kan jeg ikke gjøre særlig med, utenom å bo langt unna høyt trafikkerte veier..

 

Vi får vel vite hvem som har korrekt i framtiden gjenstår endel forskning på langtidsvirkning og korttidsvirkning i mine øyne, greia med aspartam er at det er mye motstridene forskning, noen mener det er satan andre mener det er helt trygt, noen er midt i mellom..

Lenke til kommentar

Drakk lite brus når jeg bodde i Norge, er ganske dyrt. I England jeg bor i nå derimot er det ballebillig, drukket mye det siste halve året, men har siste par månedene kuttet det helt. Drakk gjerne 1,5 liter+ om dagen, men har nå heller iskaldt vann i kjøleskapet til alle tider. Og det er faktisk bedre :p Ikke rotner tennene mine av det heller, så deilig å være ferdig med den jævla brusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg sier er at disse funksjonene til sammen er ikke dimensjonert for store mengder brus hver eneste dag.

Og det jeg sier er at det du sier er sludder. Forskjellen er at jeg har underbygget det, mens du sier "Det bare er sånn!" Hadde man faktisk fått surere blod av å drikke Pepsi Max, hadde man krepert av det, ikke bare fått diffuse, ulne symptomer.

 

Hvis man googler "syre problemer" får man lese litt om hvilke sykdommer som kvakksalvere hevder kan oppstå ved "forsuring".

:dremel:

 

Du finner mye rart hvis du googler det, ja, men det betyr ikke at det er sant. PH-forstyrrelser er et symptom på sykdom, ikke en årsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg renser all vann i min leilighet med filter, du kan drikke klor vannet sammen med den "trygge" pepsi max'en din :) Luften kan jeg ikke gjøre særlig med, utenom å bo langt unna høyt trafikkerte veier..

 

Vi får vel vite hvem som har korrekt i framtiden gjenstår endel forskning på langtidsvirkning og korttidsvirkning i mine øyne, greia med aspartam er at det er mye motstridene forskning, noen mener det er satan andre mener det er helt trygt, noen er midt i mellom..

Eg har framleis til gode å sjå ei undersøking på aspartam som konkluderer med at mindre dosar er farleg. Kom gjerne med kjelder om du har noko å føye til der. Studiane du lenker til har testa på rotter og brukt mengder langt over normalt konsum. Den eine studien gav musene mengder som svarar til 115 og 230 liter Pepsi Max kvar dag for ein person på 80 kg. Den andre gav dei mengder tilsvarande 17 liter.

 

Har du sett noko test av filteret ditt, om det faktisk betyr noko som helst? Det er har plukka opp frå diverse undersøkingar er at vatnfilter ikkje har noko effekt så lenge vatnet er av normal norsk kvalitet i springen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror en må se det med vann i forhold til det landet vi bor i og maten vi ellers spiser. Som også inneholder vann og forurensninger. Så trolig er det lite å tjene på rensing i Norge. Lager en ris eller te kommer etter all sannsynlighet mer enn 99 % av forurensingene en får i seg om en bruker norsk springvann, fra selve risen eller te produktet, og ikke fra vannet som ble brukt til å lage det.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...