Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjålet skolepc, hvilke rettigheter har jeg?

Josie001

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går 3.år på vgs. I fjor, stjal noen uinviterte gutter 6 skolepcer, endel sminke og dyre produkter, rettetang til 2000 kr og to telefoner under en liten sammenkomst i min første leilighet. Vi anmeldte det, men saken ble henlagt. Nå, et år senere, har jeg fått en inkassovarsel for skolepcen, som jeg fikk beskjed om at ble dekt, har heller ikke fått noen regninger før, bare til en inkasso. Regningen er på 4281 kr. De andre som ble frastjålet pcene gikk ut ifjor, og trengte derfor ikke å betale noe. Forsikringsselskapet dekker ikke dette, ettersom saken ble henlagt for politiet, og hadde ikke god nok innboforsikring..

Jeg er en student som bor for meg selv, salgsavdelingen jeg jobbet på ble lagt ned, og derfor er jeg også arbeidsledig fortiden og aner ikke hvor jeg skal få de 4281 kr fra...

Har jeg noen rettigheter her? eller må jeg bare betale regningen? er utrolig redd for anmerkninger eller noe slikt.

Plis hjelp!

Endret av Josie001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anmeldte dette selv, ettersom det var det jeg ble oppfordret til å gjøre av skoleledelsen.

Snakket med inkassobyrået, de fortalte at totale summen startet på 3900 kr. Har også snakket med lønn og regnskapskontoret med fylkeskommunen, som sier at de ikke tar stilling til enkeltsaker på telefon og derfor må jeg sende brev. Jeg liker best å ta slik på telefon, men må vel sette meg ned og skrive et brev, derav hvilke rettigheter har jeg som jeg kan referere til i brevet?

Lenke til kommentar

De dekker dessverre ikke tap. Og jeg må betale full pris. Tilsammen har jeg betalt 6105 for en drittpc som ikke fungerer og har blitt stjålet. Måtte dessuten kjøpe en brukt skolepc til full pris, fordi man ikke får lov til å bruke egen pc på skolen. Dvs. etter jeg har betalt inkassoen, har jeg betalt 9114 kr for en pc som er stjålet og en pc jeg ikke vil ha og som må på reparasjon hele tiden. Sykt kjipt..

Lenke til kommentar

Slik trådstarter fremstiller det har han både måttet erstatte den tapte pc'en og kjøpt en brukt erstatnings-skolepc til full pris. Her er det vel noe som skurrer litt... Hvis pc'en skal leveres tilbake etter endt skolegang, og de er identiske, så skulle han jo bare trenge å levere tilbake den siste, erstatnings-pc'en, og om de ikke skal leveres tilbake, men "kjøpes ut" ved endt skolegang, så burde det heller ikke være nødvendig å erstatte verdien av den tapte, så lenge han skaffet seg en tilsvarende å bruke resten av skoletiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...