Gå til innhold

Offisiell HTC One tråd - (M7), 2013


Anbefalte innlegg

Alltid foretrukket Dolphin over Chrome. Du kan sikkert ha gestures og samme hotbar systemet for favourites, samme type new tab visning osv på Chrome, men har aldri satt meg nok inn i Chrome til å finne det.

 

Har lenge bruk Boat Browser, er overlgen alle andre. Men nå med den inndebygde i HTC One ble jeg mektig imponert. Den funker strålende

 

mvh

PK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si hardware messig er jeg kjempefornøyd med telefonen. Om noe så er skjermen kanskje litt for stor. 4.3-4.5 er idealstørrelse på en mobil for meg. Men denne skjermen er faktisk så god at når jeg går tilbake til 3GSen får jeg vondt i øya av den lave oppløsninga og den lille skjermen. Faktisk er skjermen på MBPen litt ekkel å se på etter at jeg har brukt HTCen.

 

Har dog ikke fått brukt telefonen til mye annet enn å leke meg på fritiden da jeg bruker 3GS enda til å faktisk ringe med og være koblet på telefonnettet med. Dette er fordi jeg skal til Elkjøp imorgen eller i neste uke og få byttet min (gaps i byggekvaliteten), så jeg holder på SIM-kortet så langt (3GS bruker vanlig sim, så kan ikke knekke det opp til micro-SIM enda).

 

 

Men det jeg sliter mest med er faktisk software-fronten. Trodde ikke jeg skulle savne iOS så mye som jeg gjør (trege iOS fra en 4 år gammel tlf), men jeg må si jeg er litt misfornøyd med Android her.

 

- Scrolling fungerer ikke helt optimalt. Når jeg bruker en hånd og tommelen til å scrolle opp/ned på nettleseren, går tommelen min naturligvis i en 90 graders "bue". Dvs at jeg starter med å bevege tommelen vertikalt, men at den går litt mot skrå halveis gjennom "flicket". iOS var smart nok til å skjønne dette og brukte å locke scrolling til vertical- eller horizontal-only, slik at dersom jeg startet med å scrolle vertikalt ville ikke skjermen scrolle sidelengs uansett hvor my mye jeg beveger tommelen - helt til å slapp taket. Men på ANDROID, fins ikke en slik innebygd "scroll-lock", og når jeg scroller nedover på en artikkel f.eks. scroller den alltid ut til venstre halveis gjennom "bue-bevegelsen" fra tommelen. Så jeg må scrolle meg tilbake til texten etter hvert flick, eller være veldig bevisst på å bare bevege tommelen direkte vertikalt.

 

- Skjønner ikke poenget med home screens, og har aldri gjort det. Når jeg tar opp telefonen skal jeg som regel i en app uansett så da må jeg enten legge alle appsa mine på home screens eller rykke på en ekstra knapp for å gå inn i app draweren. Widgets er bare ... meh, en gimmick. Føler ikke noen av de er nyttige og som regel blir de som har potensiale bare for småe og kronglete så det er mye likere å bare gå inn i facebook/gmail/kalkulator appen liksom.

 

- Multitaskinga ser ut til å være begrenset til 9 vinduet. Hadde forestilt meg at jeg kunne scrolle opp og ned i taskeren, men den ser ut til å kille apps når de går ut av køen.

 

- Tilgang til innstillinger. Savner en rotation lock. Når jeg f.eks. ligger sidelengs i senga og leser en artikkel før jeg legger meg, er det så greit å bare dobbelt-trykke home og swipe sidelengs og skru den på i iOS, uten å forlate selve browseren. Her i Android må jeg inn i innstillinger og litt lengre for å skru den av på - ELLER ut av browseren og inn på en home screen hvor jeg har en widget (men jeg nekter å ha en sånn stygg widget som okkuperer home screenen. Dette skal være noe jeg kan komme til via notification centeret eller noe!). Savner også music playback controller. Viss jeg f.eks. hører på spotify må jeg ut av facebook/chrome/w.e. og enten inn i Spotify eller ut på en home screen hvor jeg har widget for å endre sang osv. Er også ikke mulig å starte Spotify fra lock-screen.

Skjøner nå hvor genialt den derre "dobbelt-klikk home" på iOS egentlig var og hvor mye jeg savner innstillingene jeg finner der.

 

- Dreiv å importerte kontakter istad, og ble mektig irritert over hvordan Google Contacts eller telefonen la telefonnummer i internasjonale formater helt automatisk! Jeg fikk masse nummer som så ut som det her: "+4712345678" istedenfor "+47 123 45 678". Dette var virkelig dårlige saker, og jeg måtte inn og endre hvert nummer manuelt. Har f.eks. en kinesisk kontakt, og når jeg adder nummeret deres inn på iOS skjønner operativsystemet automatisk at dette er et kinesisk nummer og bruker korrekt landsformat, noe ala "+86 139-2953-3333", mens viss jeg adder nummeret på Android kommer det opp slik: "+8613929533333". Samma for amerikanske nummer, der korrekt format f.eks. er "+1 (831) 239-3333".

iOS gjorde alt dette automatisk. Her på HTC One lager den bare en lang, stygg og uleselig rekke med nummer, og jeg blir nødt å adde dashes, paranteser og spaces manuelt.

 

- Snakker om phone app; hvorfor defaulter den til å launch dialeren når jeg åpner den? Jeg ringer ikke folk basert på nummer lenger, jeg går inn på kontakt- eller favorittlista og finner vedkomne der. Ganskje kjipt at jeg må scrolle meg vekk fra dialer-taben hver gang jeg åpner telefon appen...

 

+ Men HTC skal få pluss i boka for BlinkFeed. Jeg liker det veldig godt og det virker som en tjeneste jeg kommer til å bruke på farta mens jeg sitter på bussen etc for raske oppdateringer ganske jevnlig.

 

Så igjen, jævlig rå hardware, men kjenner at jeg er en iOS kar på innsiden (viss bare Apple kom med en liiiitt større skjerm enn 4"). Eller hva vet jeg, kanskje om noen måneder blir alt bedre! :p

 

 

Om du ikke er fornøyd med måten telefon nr. vises er det bare og bytte ut til en annen kontakt info app. Dette er jo en av de sterkeste sidene med Android at de lar deg bytte ut kjernefunksjoner. Samme gjelder meldings appen, tastatur appen osv...

Lenke til kommentar

Kan noen teste å lese diskusjon.no med Google Chrome på HTC One? Bruker en Galaxy SIV nå og skalering av tekst i Google Chrome er temmelig laber hos meg, lurer på om dette kan ha noe med pentile piksler på AMOLED skjermen, noe med TouchWiz eller om det rett og slett er knyttet til Android sin generelle skalering av tekst i Chrome.

 

Det er ikke katastrofal dårlig, men det minner meg mer om kvaliteten jeg hadde på iPhone 3G(S) og er på ingen måte like skapt og godt skalert som på iPhone 4(S) og iPhone 5. Finner det litt snodig da vi tross alt snakker høyere PPI med hele 1920x1080 oppløsning på knappe 5.0" skjerm. Mye av gleden med høy oppløsning forsvinner for min del om tekst skalerer dårlig.

Lenke til kommentar

Kamerat kjøpte galaxy S4 i går. Gikk inn på Dagbladet.no. De nye type annonsene med "swipe" funksjon fungerte ekstremt dårlig på chrome browseren. Det fungerte mye bedre med browseren som fulgte med. På iphone 5 fungerte det like godt i safari og chrome. Rart at chrome fungerer så bra på konkurrentens plattform.

 

Ble imponert over skjermen, men det var det.

Lenke til kommentar

Så igjen, jævlig rå hardware, men kjenner at jeg er en iOS kar på innsiden (viss bare Apple kom med en liiiitt større skjerm enn 4"). Eller hva vet jeg, kanskje om noen måneder blir alt bedre! :p

Det tar gjerne litt tid å venne seg til Android. Android krever nok litt mer av brukeren enn det iOS gjør, men om du gir det litt tid synes jeg Android er mye mer oversiktlig.

Lenke til kommentar

Kamerat kjøpte galaxy S4 i går. Gikk inn på Dagbladet.no. De nye type annonsene med "swipe" funksjon fungerte ekstremt dårlig på chrome browseren. Det fungerte mye bedre med browseren som fulgte med. På iphone 5 fungerte det like godt i safari og chrome. Rart at chrome fungerer så bra på konkurrentens plattform.

 

Ble imponert over skjermen, men det var det.

 

Har også stusset over dette, de fleste jeg kjenner som bruker Android mener også at Google Chrome stort sett virker bedre på iOS enn de har opplevd på Android.

 

 

Ramguy: ser likt ut i chrome som i Dolphin på min s4. Mao helt finfint.

 

Merkelig, på default zoom nivå så er ikke teksten spesielt skarp når jeg er på Diskusjon.no med den Galaxy SIV som jeg bruker nå, og det samme oppleves med de fire utstillingsmodellene vi har og de tre andre Galaxy SIV modellene forskjellige ansatte på jobb bruker for øyeblikket. Zoomer du litt inn så blir det faktisk bedre, men da går jo deler av teksten utenfor skjermen så det gir jo lite mening å zoome inn sånn sett.

 

 

Mulig det er fordi Apple tvinger alle til å bruke Safaris koder og motorer (og da ofte gamle og trege). "Chrome" på iOS er vel ikke helt Googles egen Chrome, men mer Safari med en skin-mod.

 

Nå bruker jo enn så lenge Google Chrome samme renderingmotor som Safari (Webkit) og det er vell snakk om Javascriptmotor og litt annet smådill som Google ikke får tatt med seg inn på iOS. De skal jo etterhvert over på egen renderingmotor også, men foreløpig så skal vell Chrome til OS X og Chrome til Windows benytte samme motor og jeg tror det samme gjelder for iOS og Android.

 

Men fult mulig jeg tar feil her. Det er jo fremdeles litt snodig om Google skal tviholde på egne løsninger hvis det tilsynelatende fungerer dårligere enn hva resultatet er under iOS hvor de må forholde seg fullstendig til Webkit.

Lenke til kommentar

Her filma jeg en konsert med HTC one.

Ganske bra lyd !

 

http://www.facebook....976276438082631

 

Ja den HDR-mic'en er helt rå :green:

 

Vi er heldige som greide å skaffe HTC One med HDR før den erstattes med ny mikrofon. Har lest at HTC nylig har strøket HDR fra spesifikasjonene.

 

http://www.engadget.com/2013/05/02/htc-hdr-mic-dropped/

Endret av Tannpirkeren
Lenke til kommentar

 

Men det jeg sliter mest med er faktisk software-fronten. Trodde ikke jeg skulle savne iOS så mye som jeg gjør (trege iOS fra en 4 år gammel tlf), men jeg må si jeg er litt misfornøyd med Android her.

 

 

- Skjønner ikke poenget med home screens, og har aldri gjort det. Når jeg tar opp telefonen skal jeg som regel i en app uansett så da må jeg enten legge alle appsa mine på home screens eller rykke på en ekstra knapp for å gå inn i app draweren. Widgets er bare ... meh, en gimmick. Føler ikke noen av de er nyttige og som regel blir de som har potensiale bare for småe og kronglete så det er mye likere å bare gå inn i facebook/gmail/kalkulator appen liksom.

 

- Multitaskinga ser ut til å være begrenset til 9 vinduet. Hadde forestilt meg at jeg kunne scrolle opp og ned i taskeren, men den ser ut til å kille apps når de går ut av køen.

 

- Tilgang til innstillinger. Savner en rotation lock. Når jeg f.eks. ligger sidelengs i senga og leser en artikkel før jeg legger meg, er det så greit å bare dobbelt-trykke home og swipe sidelengs og skru den på i iOS, uten å forlate selve browseren. Her i Android må jeg inn i innstillinger og litt lengre for å skru den av på - ELLER ut av browseren og inn på en home screen hvor jeg har en widget (men jeg nekter å ha en sånn stygg widget som okkuperer home screenen. Dette skal være noe jeg kan komme til via notification centeret eller noe!). Savner også music playback controller. Viss jeg f.eks. hører på spotify må jeg ut av facebook/chrome/w.e. og enten inn i Spotify eller ut på en home screen hvor jeg har widget for å endre sang osv. Er også ikke mulig å starte Spotify fra lock-screen.

Skjøner nå hvor genialt den derre "dobbelt-klikk home" på iOS egentlig var og hvor mye jeg savner innstillingene jeg finner der.

 

 

- Snakker om phone app; hvorfor defaulter den til å launch dialeren når jeg åpner den? Jeg ringer ikke folk basert på nummer lenger, jeg går inn på kontakt- eller favorittlista og finner vedkomne der. Ganskje kjipt at jeg må scrolle meg vekk fra dialer-taben hver gang jeg åpner telefon appen...

 

+ Men HTC skal få pluss i boka for BlinkFeed. Jeg liker det veldig godt og det virker som en tjeneste jeg kommer til å bruke på farta mens jeg sitter på bussen etc for raske oppdateringer ganske jevnlig.

 

Så igjen, jævlig rå hardware, men kjenner at jeg er en iOS kar på innsiden (viss bare Apple kom med en liiiitt større skjerm enn 4"). Eller hva vet jeg, kanskje om noen måneder blir alt bedre! :p

 

widgets er langt fra en gimmick. det kommer an på hvilke widgets du tenker på.

screen rotation finnes det en "widghet" button til som du kan slå av og på i home screen

det samme gjelder de fleste innstillinger, som wifi, lys, mobilt nett. lydinnstillinger. legg til en widget på homescreen so heter strømsparer eller datakontroll prøv deg frem. det er en del innstillinger som kan styre fra homescreen.

 

IOS tvinger at du må ha en app for å gjøre noe. ANdroid gjør ikke det. du kan legge inn favorittkontaktene dine i en widget og du trenge rikke å gå i noen app for å ringe de, du kan legge hele kalenderen din i en widget og få opp din ukentlige agenda på gjøremål i en widget og trenger ikke å gå i kaledneren for det.

det samme gjelder mailboksen..du trenger ikke å åpne men legg den i en av homescreenene.

 

vi to er ganske forskjellige...det jeg ikke liker med konas Iphone4 er at alle appene er tilgjengelige hele tiden..mens da jeg kun bruker en liten del av de appene som finnes trenger jeg kun tilgang til de jeg bruker mest på homescreen og resten via meny knappen.

 

vedr. spotify så har jeg lest at lock screen controls var implementert for ganske lenge siden.

men nå vet jeg ikke hvordan man aktiverer eller setter det på i innstilingene.

Lenke til kommentar

Hvordan synes folk at kamerakvaliteten er så langt? ser det har vært litt diskusjon rundt dette.

Til mitt bruk, som kameraet er designet til, fungerer det utmerket. Dette er bilder i små omgivelser, ofte innendørs og gjerne med litt labert lys. Akkurat her er One suveren, men gode høyoppløste panorama/naturbilder forventer jeg ikke

Lenke til kommentar
Ramguy: er sikkert kliss likt på min men at jeg ikke merker noe til det :) Leser finfint liksom.

 

 

Hvordan opplever du generell navigering da? Her er ting silkemykt når jeg er på hjemskjermen, men alt fra scrolling, det å få opp tastaturet og navigering mellom tabs i Google Chrome er tidvis veldig slarkete. Ofte tar det endel sekunder før skjermen vil respondere når jeg er inne på innstillingene og litt sånne ting.

 

Dette er smått sjokkerende for meg med tanke på hvilket SoC denne mobilen faktisk kjører, men så er det jo endel som sier at TouchWiz har blitt ganske så ressurskrevende og at mye av skylda nok ligger der.

Lenke til kommentar

Navigering flyter veldig fint. Det var mye tregere på sånne ting før jeg gikk i settings og skrudde av tre animasjoner, feks ved trykk på hjemmeknappen fra en app.

 

Har også deaktivert S voice sin homekey-funksjon.

 

Etter det går alt ganske så silkemykt. Nå kjører jeg en launcher over TW for tiden, men selv i TW går ting veldig kjapt.

Mulig det er litt rykk og napp, men ikke noe jeg har merket meg uten at jeg har sett etter det heller.

 

Bruker for øvrig Dolphin og ikke Chrome, normalt sett. Mulig chrome er stress mellom tabs og ved fremkalling av tastatur? Bruker og SwiftKey om det kan affektere noe.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Til mitt bruk, som kameraet er designet til, fungerer det utmerket. Dette er bilder i små omgivelser, ofte innendørs og gjerne med litt labert lys. Akkurat her er One suveren, men gode høyoppløste panorama/naturbilder forventer jeg ikke

 

Det er akkurat det jeg tenker på. Har lest litt forskjellige tester der det tolkes som at kameraet er ubrukelig. Jeg synes det er greit med et kamera som kan ta ok bilder både i dagslys og ved lite lys.

 

Kom forresten over en youtube dude som har gjort review av diverse tilbehør til Htc one. :)

 

http://www.youtube.com/user/samjpullen?feature=watch

(har en spilleliste kun for HTC One)

Edit, link er en god ide :)

Endret av Oyvindp
Lenke til kommentar

Elsker både lyden på høytalerne på HTC one, og den syke lyden på opptak (og mye annet), men desverre så ble jeg nødt til å sende tilbake min. Kameraet holder rett og slett ikke mål, og når HTC er så late at de ikke gidder gi ut en oppdatering til de som har developer edition (av en eller annen grunn så får alle med carrier brands oppdatering først, stikk motsatt av hva som er normalt), ja da måtte jeg bare forte meg før angreretten på 14 dager går ut.

Lenke til kommentar

Navigering flyter veldig fint. Det var mye tregere på sånne ting før jeg gikk i settings og skrudde av tre animasjoner, feks ved trykk på hjemmeknappen fra en app.

 

Har også deaktivert S voice sin homekey-funksjon.

 

Etter det går alt ganske så silkemykt. Nå kjører jeg en launcher over TW for tiden, men selv i TW går ting veldig kjapt.

Mulig det er litt rykk og napp, men ikke noe jeg har merket meg uten at jeg har sett etter det heller.

 

Bruker for øvrig Dolphin og ikke Chrome, normalt sett. Mulig chrome er stress mellom tabs og ved fremkalling av tastatur? Bruker og SwiftKey om det kan affektere noe.

 

Dette er ikke s4 tråd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...