Gå til innhold

Office 2013 låses til én PC


Anbefalte innlegg

Libre Office: Sprett sjampanjen og hugg innpå bløtkake. Dette er en gavepakke til dere. :fun:Office 365/Google Docks og lignende synes jeg ikke kan erstatte en skikkelig installert kontorpakke. Alt til sitt bruk. De nettbaserte til lett bruk på farta. De skikkelige pakkene som Libre Office til seriøst arbeid.

 

Jeg sitter å venter på web implenteringen av Libre Office som er under utvikling.

Det som gjør denne sky løsningen så genial er at du kan installere den på eget jern i ditt eget hjem og deretter ha din lokale nettsky under Gigabit ethernet power :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg sitter å venter på web implenteringen av Libre Office som er under utvikling.

Det som gjør denne sky løsningen så genial er at du kan installere den på eget jern i ditt eget hjem og deretter ha din lokale nettsky under Gigabit ethernet power :p

Så den gamle løsningen med å dele ut disk er helt ubrukbar når nye fancy ord som "lokal nettsky" dukker opp ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

tja, tja.... ser ikke helt den store fordelen med å kjøre alt i nettleseren i et nett hvor en uansett har full kontroll på det meste. Pakkebrønner er imidlertid nyttige (dersom MS virkelig var ute etter tekniske forbedringer hadde de innført bl.a. dette for lenge siden, men vi får leve med Ninite).

 

In-browser er mer nyttig for firma/organisjasjoner etc hvor en forholder seg til 5-30 mer eller mindre kompetente brukere.

Lenke til kommentar

Lure på hvorfor så mange vil laste ned illegalt nå? Er libre office virkelig så dårlig? Jeg like den gode gamle layouten bedre en ribbon oppsettet, men til slutt er det vel bare en vanesak. Eyecandy er vel av null interesse i et kontor program så det er bare bra at libre office ikke fokusere på skinnende overflater.

Lenke til kommentar

Syns vinklinga til tek.no er fryktelig rar. Har nettopp kjøpt Office 365, og jeg har ALDRI fått mer for pengene. 5 lisenser for 800 kroner? Det er latterlig billig.

 

At Microsoft har samme lisens-system som før på kjøp-versjonen av Office er vel knapt noen nyhet? VIL journalist og tek.no at Microsoft skal forsvinne eller? Det virker slik, ettersom enhver MS-nyhet får en negativ vinkling.

 

Microsoft slipper fornyet Windows 8 - negativ vinkling

Microsoft slipper Windows 8 mobile - negativ vinkling

Microsoft slipper Surface Pro - negativ vinkling

Microsoft slipper Office 2013 - negativ vinkling

 

Jeg vet at Office 365 er nevnt her, og jada Microsoft må gjerne dø for min del, men jeg KREVER at Tek.no forholder seg objektiv, og viser en pragmatisk vei for meg gjennom forbruker-jungelen. Denne artikkelen er en anti-MS-kampanje som lukter sur følelsesmessig innblanding.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste som er latterlig her er at folk klager over at en office-pakke, som folk bruker i både jobb -og studiesammenheng, koster det samme som halvannet nytt dataspill, som en kanskje ikke engang spiller gjennom.

 

Det er den samme regla med OS.

 

Office, ei Windows generelt, er på ingen måte dyrt i forhold til hva man får igjen for det. Før betalte vi 600-700,- for et supernintendo-spill, og da var det ingen som mokket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme lisens-system som før? på min 2010-lisens står det i klartekst at jeg feks kan installere den på en bærbar i tillegg til "hovedmaskinen",

 

AtW

 

 

Office, ei Windows generelt, er på ingen måte dyrt i forhold til hva man får igjen for det. Før betalte vi 600-700,- for et supernintendo-spill, og da var det ingen som mokket.

 

Nehei? Jeg husker ikke en SNES-tid der ingen klaget over at spill var dyrt.

 

AtW

Lenke til kommentar

De burde gått for den løsningen mcafee har på sin antivirus pakke. Den dekker f.eks 2 pcr. Har du begge lisensene i bruk og bytter ut en av maskinene vil du få beskjed om at maksimalt antall er benyttet når du installerer på den nye maskinen. Da kan du logge inn på min side på mcafee og deaktivere lisensen på den gamle og dermed ha en ledig igjen . Samme burde vært mulig på office/windows også. Da kan det kun benyttes én lisens om gangen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Syns vinklinga til tek.no er fryktelig rar. Har nettopp kjøpt Office 365, og jeg har ALDRI fått mer for pengene. 5 lisenser for 800 kroner? Det er latterlig billig.

Du har ikke kjøpt noe som helst, du leier. Med den pakka er du nødt til å følge alle oppdateringer og betale for dem. Hele greia baseres jo på regnestykket som forteller at MS vil tjene mer på at alle oppgraderer kontinuerlig, de vil ha slutt på at folk er fornøyd med eldre utgaver.

 

Poenget er ikke at office nødvendigvis er så dyrt, men at fullt fungerende alternativer er gratis. Er du av en eller annen merkverdig grunn nødt til å bruke produktene fra MS er det fint at du er fornøyd med prisen.

 

Det blir som Windows (eller OSX) vs Ubuntu. Mange hadde klart seg helt fint med Ubuntu, hvorfor da betale for noe en egentlig ikke trenger ?

 

 

Ang. lisenser sånn rent generelt;

 

Jeg er dritt lei alle "enhets tilknyttede" programvare lisenser. Det er makalaust idiotisk. Nå jeg kjøper (eller leier) noe burde jeg kunne bruke varen uansett enhet. Altså installere på 10.000 enheter om jeg vil, men kun bruke en om gangen. Dvs. omtrent slik som f.eks. Steam fungerer.

 

Den eneste gangen slik enhet-bundet-lisensiering gir noen form for fornuft er med system programvare som operativsystemer. Slikt som er til for at enheten i seg selv skal fungere. Men selv der er jeg tvilende til prinsippet.

 

Her har du en hammer, men den kan kun benyttes på veggen mot syd. Skal du spikre i veggen mot øst må du kjøpe ny hammer. Blææææh!

Lenke til kommentar

tja, tja.... ser ikke helt den store fordelen med å kjøre alt i nettleseren i et nett hvor en uansett har full kontroll på det meste. Pakkebrønner er imidlertid nyttige (dersom MS virkelig var ute etter tekniske forbedringer hadde de innført bl.a. dette for lenge siden, men vi får leve med Ninite).

 

In-browser er mer nyttig for firma/organisjasjoner etc hvor en forholder seg til 5-30 mer eller mindre kompetente brukere.

 

Om det blir brukt så mye er en annen sak, men du må jo være enig i at som å ha en managed switch i hjemmet så er dette meget morsomt leketøy å sette, og selvsagt lærerikt om du havner i en bedrift senere som kunne tenke seg ett slikt oppsett.

Da er du jo allerede kjent med det og har gjort nybegynner tabbene på hjemmebane hvor konsekvensene er svært små.

Lenke til kommentar

Flott tiltak av Microsoft. Veldig bra.

I sin desperasjon for å presse mer penger fra folk så tar altså MS nå grep.

 

Et grep som vil få ennå flere til å velge open source office :green:

 

Dere som er hardcore ms office geeks. Hvilke funksjoner er det dere ikke kan klare dere uten?

Og hvorfor må dere ha hele pakka og ikke feks kun excel?

 

Ser at noen superbrukere av excel kan slite litt om de ikke har excel, men for de aller fleste så er excel overkill. Selv mange bedrifter klarer seg svært godt uten excel.

 

 

Kompabilitet og at andre bruker MS office er ikke et gyldig argument slik jeg ser det. Det er kun et gyldig argument for å fortsette med lock-in.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Det har da aldri vært noe problem å installere OEM-versjon av Windows på nye PC'r. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være annerledes.

 

Angående Libre Office eller Open Office, de er ikke fullt kompatible med MS Office, og ikke er de i nærheten av å være like gode. De fungerer sikkert fint å skrive stiler på, da. :)

Lenke til kommentar

Hehe, ikke overaskende av opensource folket kommer til denne tråden :p

 

Men som alle oss som jobber i SMB markedet vet, du kan ikke få folk vekk fra MS Office selv om du hadde betalt de, og denne endringen har ingen effekt på SMB markedet da de kjøper OEM eller har lisensavtale. Studenter får Office billig også og blir ikke påvirket, "first shot is free" som det heter :) Store bedrifter har sannsynligvis ikke råd til å gå bort fra MS Office, men de har uansett en veldig rimelig lisensavtale så endringen påvirker ikke dem.

 

Alle dere andre, som kjøper retail lisenser er en microskopisk andel av salgene for Office, dessverre er dere en minoritet ingen bryr seg om. På mange måter sier Microsoft at de ikke har noe imot at dere bruker andre alternativer, og hvis dere ikke ønsker å bruke et alternativ står dere fritt til å delta i mer inntektsgenererende programmer for Microsoft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har da aldri vært noe problem å installere OEM-versjon av Windows på nye PC'r. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være annerledes.

 

Angående Libre Office eller Open Office, de er ikke fullt kompatible med MS Office, og ikke er de i nærheten av å være like gode. De fungerer sikkert fint å skrive stiler på, da. :)

 

Fortell med eksakt hvilke funksjoner du ofte bruker i MS office som du ikke finner i feks Libre?

Kompatible med hva? Om en bedrift gjør kort prosess og sier til sine partnere, kunder og klienter at heretter vil ikke dokumenter lagret i proprietære formater åpnes så er det stort sett null problem. Vet mange bedrifter som har gått vekk fra MS de site årene. Ingen problem. Noen har likevel valgt å beholde et mindre antall lisenser på MS for spesielle situasjoner eller for de få tunge brukerne av feks excel. Slik som lønningskontor, og de som daglig jobber med store excel ark. Statusen er likevel at de klarer seg svært godt uten MS lisenser, fordi brorparten av de ansatte ikke behøver ms office.

Lenke til kommentar

Hehe, ikke overaskende av opensource folket kommer til denne tråden :p

 

Men som alle oss som jobber i SMB markedet vet, du kan ikke få folk vekk fra MS Office selv om du hadde betalt de, og denne endringen har ingen effekt på SMB markedet da de kjøper OEM eller har lisensavtale. Studenter får Office billig også og blir ikke påvirket, "first shot is free" som det heter :) Store bedrifter har sannsynligvis ikke råd til å gå bort fra MS Office, men de har uansett en veldig rimelig lisensavtale så endringen påvirker ikke dem.

 

 

Hva gjør deg og "SMB markedet" så spesielle? Jo dere definerer behov som dere egentlig ikke har. Svært mange norske bedrifter i SMB markedet har null behov for MS lisenser. Det er pappkaniner som deg som TROR dere er avhengige av MS Office som skaper slike dogmer.

Lenke til kommentar

Microsofts storhet er basert på produkter som historisk har vært lett eller mulig å kopiere. Dette hevder de selvfølgelig har medført at de har tapt mye penger. Jeg mener imidlertid at det er disse "tjuveriene" som har gitt den utbredelsen som MS har. Mange av oss har benyttet piratversjoner, men siden kjøpt disse i.o.m vi har blitt avhengige av produktene. Jeg tror at med å gjøre kopiering umulig vil det være andre aktører som vil kunne komme fram.

Evig eies kun det tapte, så får vi se om MS med sin nye strategi vil beholde hegemoniet. Jeg tror andre vil vokse mer enn MS i framtiden.

Lenke til kommentar

 

Om det blir brukt så mye er en annen sak, men du må jo være enig i at som å ha en managed switch i hjemmet så er dette meget morsomt leketøy å sette, og selvsagt lærerikt om du havner i en bedrift senere som kunne tenke seg ett slikt oppsett.

Da er du jo allerede kjent med det og har gjort nybegynner tabbene på hjemmebane hvor konsekvensene er svært små.

 

Tilsvarende i MS-verdenen er Office Web Apps, samme nettleserløsningen som skydrive/office365, bare for ditt helt egne oppsett. Sikkert også kjekt å ha vært borti for fremtidige jobber :)

 

 

Dere som er hardcore ms office geeks. Hvilke funksjoner er det dere ikke kan klare dere uten?

 

 

Jeg syns det er kjekt når en reminder for et møte popper opp i Outlook, og så trykker man bare på Join online, så er man rett inne i Lync-konferansen :) Sikkert ikke uunnværlig, men syns det er en fin liten sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...