Gå til innhold

Er dette verdens beste japanske rollespill?


Anbefalte innlegg

Chrono Trigger er kongebra, spilte det på emulator for noen år siden. Er nok ikke mitt favoritt JRPG (setter blant annet Final Fantasy 6 og Ni no Kuni høyere), men er uansett en veldig god spillopplevelse. Musikken er magisk.

 

Husker jeg strevde skikkelig med siste bossen (utrolig irriterende hvordan man må gjøre det), men veldig gøy da jeg faktisk klarte det. Tror jeg fikk den beste slutten, der Epoch flyr forskjellige steder og "To Far Away Times" spilles.

 

Spillet er vel også det første som hadde NewGame+ modus, der du kan starte et nytt spill etter du har runda det og beholde stats og våpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Forferdelig. Det går en hel karakter bare der.

 

Ikke et vondt ord om Star Ocean 2 dog.

 

 

 

Alle titlene her er i toppklassen men jeg synes Dragon Quest VIII er selve erkeeksempelet på et JRPG som klarer å lage en fantastisk stemning men der gameplayet gjør at man kvier seg for å fortsette. Sammenlignet med tidligere Dragon Quest føles kampene seige og langtekkelige, mye pga. loading og animasjoner. Det er mange kamper, de blir ofte veldig like og det tar lang tid å gå opp en level, noe som er helt nødvendig siden spillet ikke akkurat er lett og det er gjerrig med lagringsmulightene. Jeg synes det er synd at denne biten blir så kjedelig, for spillet gjør virkelig en suveren jobb med alt annet.

Dragon Quest VIII var det første JRPG'et jeg spilte og syntes det var helt fantastisk. Jeg hadde aldri spilt noe lignende før, men det har tatt meg flere prøvelser for å mestre disse spillene. De kalles ikke grinding quest foruten grunn. Star Ocean er fine spill, de to jeg har spilt på PSP var i hvertfall det.

Lenke til kommentar

Jeg må tilstå at jeg aldri har fått prøvd Chrono Trigger (vennligst ikke :grumpy: meg), selv om jeg kjenner ryktet til spillet.

Når jeg først fikk mulighet til å prøve spillet i mine barneår, så var jeg allerede opptatt med Breath of Fire II, og siden har det blitt glemt - ikke engang på Emulator har jeg startet på Chrono Trigger (selv om jeg har spillt BoF II til døde der), men jeg tror jeg har det på .rom-listen.

Har soundtracket til Chrono Trigger, OST'en til BoF II også såklart, i VGM-spillelisten min da (aner ikke hvorfor "Lucca's Theme" er favoritten min)...la det antageligvis til i et forsøk på å inspirere meg til å prøve spillet, men har da altså ikke komme lengre. :shrug:

 

...jeg ser nå at jeg har en fil som heter "Chrono Trigger (U).smc" i listen over mine SNES Roms, så jeg må tydeligvis skjerpe meg litt her. "Chop, chop!", as they say.

 

 

Edit:

Om comments fra Street Figher episoden: filmen med Jackie Chan som Chun-Li (er det riktig skrivemåte?) heter City Hunter btw.

http://www.imdb.com/title/tt0103950/ <- availible at your regular .torrent dealer.

Outtake: http://www.youtube.com/watch?v=NOqLg56aEeo

 

 

Chrono Trigger time trial:

http://www.archive.o...4_LQ_part01.mp4

http://www.archive.o...4_LQ_part33.mp4

^ første og siste del (orket ikke poste alle linkene) - bare endre tallet på slutten for alle bitene i mellom. Størrelsen pr. del er varierende under 25MB.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
Joda, alle som var noenlunde interessert i JRPGer leste om Chrono Trigger lenge før det kom ut i USA (Power Player hadde i sin tid CT som en forsidesak) og spilte det lenge før DS-utgaven, enten ved å importere SNES-utgaven eller PS1-remaken, eller mer vanlig ved å emulere. De eneste som ikke så noe til spillet før DS-utgaven er enten casuals som ikke har noe sterkere forhold til CT enn at de ga det en sjanse når det først falt i hodet på dem, eller de som ble født for sent. :p
Må si meg enig med dette. Husker jeg leste en "preview" av det i et eller annet spillblad, muligens Power Player når jeg var yngre. På den tiden var det selvsagt ikke mulig å få tak i hverken det eller Final Fantasy spillene rundtom her, men når jeg oppdaget emulering i 1999 ble alle disse prøvd ut, og Chrono Trigger må jeg bare si at var ganske mindblowing for min del. Hadde lite erfaring med JRPG'er før det utenom å ha lest om dem - hadde vel spilt Final Fantasy IV ("II" versjonen) litt, men aldri kommet noe særlig inn i det - og Chrono Trigger var litt tregt i begynnelsen, men når jeg kom langt nok til at historien tok skikkelig av ble jeg rett og slett blåst bort av hvor utrolig bra både historien og soundtracket er, og hvor gjennomført engasjerende kampsystemet var sammenlignet med de få andre JRPG jeg hadde spilt før.

 

Som podcasten pekte ut slo det meg også som merkelig at de gikk bort fra mye av den perfeksjonen Chrono Trigger oppnådde i senere prosjekt og tilbake til "det gamle dritet". Senere JRPG fra Square, inkludert alle FF-spillene på PSX hadde alle mer tradisjonelle scene-skiftende og ensformige kampsystem igjen, som i tillegg var tregere enn i SNES-FF-spillene og Chrono Trigger. Nyskapninger fra CT som New Game+, som burde ha vært en selvfølge i alle etterfølgende JRPG var ikke å finne.

 

Til og med CT-"oppfølgeren" Chrono Cross var igjen tilbake til å slite med mye av den samme driten som plaget PSX-generasjonens FF-spill samt de fleste JRPG'er.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at denne tregheten i random encounters hovedsakelig kom pga. CD-formatet og 3D-grafikken. Hvis vi bruker Final Fantasy som tidslinje så var random encounters en utrolig kjapp affære i FF6; etter at skjermen fader kan du begynne å legge inn kommandoer etter et par sekunder og når du har vunnet tar det også bare et par sekunder til du er tilbake der du var. Med FF7 begynte hvert eneste random encounter å bli mer utbrodert; først fader skjermen, så panoerer kameraet over fiendene og laget ditt i noen sekunder før du kan legge inn kommandoer og noen av angrepene har animasjonssekvenser på flere minutter. Når du vinner panoerer kameraet over laget ditt mens de poserer i flere sekunder - veldig kult første gangen men ikke den hundrede. Dessverre har så og si alle etterlignet denne modellen.

 

Dessuten er CD-formatet så avhengig av lastetider. De kassett-baserte spillene hadde null loading og man ser på porter av kassett-baserte JRPGer til CD, som Final Fantasy 4-6 og Chrono Trigger, at de er mye tregere enn originalene. Bare å åpne menyen på FF6 tar flere sekunder på PS1.

 

Det er noen hederlige unntak her, som Suikoden- og Breath of Fire-seriene.

Lenke til kommentar

Det er for tidlig å si at Ni No Kuni er bedre enn Chrono Trigger etter min mening. Final Fantasy 6 er absolutt i samme klasse. Men jeg tør påstå at CT fortjener sin høye status.

 

Enig, Jeg holder Suikoden 2, Final Fantasy 6 og Chrono Trigger veldig høyt oppe på min RPG liste, men Ni No Kuni uansett hvor stor Ghibli og Level 5 fan jeg er har ikke fenget meg veldig veldig mye enda de få timene jeg har lagt i det. Da holder jeg DQ8 høyere, det er et spill jeg ble forelsket i med en gang omtrent, ikke pga. vidunderlig gameplay, men pga. enorm stemmning som ble skapt og for å ikke snakke om musikken.

Lenke til kommentar

Syns Suikoden-serien er kanskje tidenes mest undervuderte JRPG-serie. Kanskje fordi det aldri har vært særlig omtalt i nasjonale spillmedier i Norge, og heller ikke akkurat publisert eller reklamert for særlig mye her i landet.

Spesielt 1 og 2 er meget gode spill, men også 3 og 5 holder høyt nivå(Ikke 4 desverre). 2ern er kanskje mitt personlige favoritt JRPG-spill gjennom tidene.

Lenke til kommentar

Suikoden 1 og 2 kan godt være de beste JRPGene jeg har spilt. Maken til sterk historiefortelling og god stemning skal man lete lenge etter. Men jeg synes serien tapte seg allerede med treeren, da de gjorde en masse unødvendige endringer i gameplayet. Jeg forstod aldri hvorfor man ville begrense kontrollen din til halvparten av laget, da de gjorde alle area-spells ubrukelige fordi man hele tiden tar livet av sine egne. Fireren hadde den merkelige avgjørelsen å begrense lagstørrelsen til fire personer, som er helt absurd i et spill med 108 karakterer. Jeg skjønte at femmeren var et forsøk på å gå tilbake til utgangspunktet og det var kanskje nok til å gjøre det til det beste siden Suikoden 2, men det nådde allikevel ikke de to første opp til kneet; historien var noe langdryg og manglet dramatikk mens vanskelighetsgraden så lav at man vant 99% av kampene med autoattack.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har mange gode poenger, at S5 var relativt lett er det ingen tvil om. Måten de delte opp S3 på var kanskje heller ikke helt det jeg ønsket meg, i tillegg var jeg ikke enormt fan av kortspillstilen over de store slagene.

S2 hadde den perfekte kombinasjonen av en fantastisk historie, herlig stemning, sterkt gameplay, enormt rollegalleri, og "Fire Emblem"-ish krigføring. Et perfekt JRPG.

 

Jeg har lenge ønsket meg et spill som fører "Suikoden"-tradisjonen videre. Men klager ikke over at det kommer spill som Ni No Kuni heller altså. :)

Endret av Torsdag
Lenke til kommentar

Personlig savner jeg Breath of Fire 4. Det er ikke det sterkeste spillet på flere måter, men jeg likte kampsystemet og ikke minst musikken. Det er sjelden jeg har blitt så fascinert av musikken som i BoF4. Suikoden 2 er også en høydare og trenger egentlig ingen forklaring. Hadde vært topp om Konami og Capcom bestemte seg for å legge disse ut på PSN.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri spilt Chrono Trigger, men har hørt litt på musikken igjennom de geniale remiksene til SkyMarhall Arts: http://skymarshallarts.bandcamp.com/track/fraggerVurdert å spørre Eirik Blodøks Hafskjold som han egentlig heter, om han vil være med på podcasten? Han ser ut til å ha å peil på gode gamle spill.

 

Vi kjenner ikke til ham, men kan aldri utelukke det :) Fortrinnsvis holder vi oss til gamer.no redaksjonen, og oss selv. Samla sett har vi ganske mye kunnskap!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...