Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte å oppgi identifikasjon med et maskingevær i lommen


Cooky

Anbefalte innlegg

Dersom jeg helt hypotetisk sett blir tatt med.. et maskingevær i lommen av politiet, og de ikke kan finne noe som helst som kan identifisere meg, eller si hvem jeg er, og jeg nekter å opplyse eller svare på alt de måtte spørre om (inkludert informasjon jeg er pliktig til å opplyse om).

 

- Hva er det verste de kan gjøre? De vet jo ikke hvem jeg er.

 

- Hva vil de sannsynligvis gjøre?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil. man kan i utgangspunktet kun holdes av politiet i fire timer for å nekte oppgi ID.

 

Har man et maskingevær på seg uten aktverdig grunn (og det krever gjerne fremvising av ID), kan man selvfølgelig fengsle dem utovr dette for det. Men ikke fordi de ikke vet hvem du er.

 

Nå er jussen engang laget for å løse praktiske problemstillinger, så jeg tror ikke dette blir noe stort problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan? Dersom jeg ikke har noen papirer på meg?

 

 

 

Deportering? Til hvilket land? Jeg er jo norsk statsborger, og only that...

 

Har du hørt om noen norske borgere som ved dødsfall IKKE er identifisert i nyere tid?

De finner til slutt tannlegen som har noen røntgenbilder av tanngarden din liggende - om de ikke har funnet andre metoder før det, som å etterlyse opplysninger om deg i media, med bilde av deg - FLAUT

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk man går gjennom tanndetal

Det finnes INGEN aktverdig grunn for en sivilperson å bære automatvåpen i Norge.

Man har forøvrig et stort problem selv om man bare frakter ens egne lovlige våpen og ikke kan identifisere seg da heller.

Men det kan finnes aktverdige grunne til å bære automatvåpen sivilt kledd. :p Skjønt, det er ikke så interessant når det er snakk om et tilfelle dr vedkommende nekter å identifisere seg, da kan han jo ikke bevise noen aktverdig grunn.

 

ID utifra tenner gjøres ganske enkelt ved at man innhenter opplysninger og bilder fra tannlegearkiv for de savmede personene man lurer på om er identiske med liket, etter at man har begrenset antallet mulige kandidater utifra kjønn, høyde, tattoveringer etc. I tillegg kan man sammenlikne bruddskader og operasjonsarr med pasientjournalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...