Vademecum Skrevet 15. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2013 Härligt med dessa "homebrew" artiklar igen! Yes, mer av dette. Lenke til kommentar
TorbjørnU Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 HW tester med 3 ulike strømningshastigheter 25, 230 og 750 l/t. Strømningshastighet oppgis i m/s, du mener Volumstrøm Lenke til kommentar
TorbjørnU Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Putte Radiator inne i ett kjøleskap, eller blir det kondens da?Er skapet stort nok skal ikke varmen være mye til problemFryser går sikkert også an Dette vil koste mer en andre løsninger ettersom du hele veien tilfører varme til kjøleskapet og kompressoren må jobbe mer for å opprettholde temperaturen i kjøleskapet Lenke til kommentar
dbass Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Dette vil koste mer en andre løsninger ettersom du hele veien tilfører varme til kjøleskapet og kompressoren må jobbe mer for å opprettholde temperaturen i kjøleskapet Bor 2 hull på utsiden av veggen og ha X stk bilradiator(er) med temperaturstyrt vifte, og ha ledningen gjennom hullene og inn i maskinen. Det kan bli kjipt om sommeren for maskinen, men det blir bedre for deg iom at temperaturen går ned 1 Lenke til kommentar
TorbjørnU Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Bor 2 hull på utsiden av veggen og ha X stk bilradiator(er) med temperaturstyrt vifte, og ha ledningen gjennom hullene og inn i maskinen. Det kan bli kjipt om sommeren for maskinen, men det blir bedre for deg iom at temperaturen går ned haha borr deg heller ned til vannlina for boligområde ditt og smyg radiatoren inn i røret, da har du kontinuerlig, gratis kjøling Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg forsøkte for 10 år siden å ha pc'en stående ved en rimelig åpen ventil (som jeg modifiserte) og hadde en typisk baderomsvifte stående å dra kald luft inn utenfra (ca -14 grader den dagen jeg testet). Jeg fikk kortslutning. Antar at det er en dårlig ide pga kondens? Omtrent det samme som jeg gjorde, bortsett fra at jeg klarte meg uten kortslutning. Hadde riktignok kabinettet stående i vinduskarmen i -12, lagde til to "trakt" lignende rør hvor jeg monterte 2 stk 120 mm vifter,hvorav den ene trakten sugde inn kaldluft direkte inn på cpu og skjermkort, og den andre trakten også med på monterte vifter blåste det ut av kabinettet igjen. Jada, jeg satt på rommet iført topplue og jakke og kjørte 3DMark for full guffe. Det var jo svinkaldt med vinduene oppe og vifter i hytt og pine. Min gamle E6600 klarte faktisk over 4.1ghz kun på luftkjøling. http://valid.canardp...c.php?id=167196 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Spennende, men hva skjer den dagen rørleggeren skal ordne noe hos naboen og stenger hovedkrana? Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Spennende, men hva skjer den dagen rørleggeren skal ordne noe hos naboen og stenger hovedkrana? Det är krav på nabovarsel på sånt så om du inte följer med och slår av maskinen är det ditt eget fel. Dessutom slår sig dagens datamaskiner sig av om det blir för varmt, innan det går sönder. Det var en del generationer sedan man kände lukten av svidd silisium. Undertecknad har brännt en och annan athlon. Endret 16. februar 2013 av mackanz Lenke til kommentar
happydaydreamer Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Kjøp heller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803 og spar bryet og miljøet. Ganske tåpelig å forbruke så mye drikkevann for å holde en PC kald. Skiftet selv fra selvbygg vannkjølingssett til denne luftkjøleren, overklokker like bra og den er nesten helt stille. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Dette vil koste mer en andre løsninger ettersom du hele veien tilfører varme til kjøleskapet og kompressoren må jobbe mer for å opprettholde temperaturen i kjøleskapet Vanlige kjøleskap har også så ufattelig liten kjølekapasitet, at både skapet og maskina di ville vært overoppheta før du hadde kommet halvveis gjennom første benchmark. Kjøleskapene hjemme i husene til folk kjører på 30-40 gram med isobutan (R600a), ved -0,55 bar, slik at fordampningstemperaturen havner på rundt -25-30C. Dette med en gass som har kondenseringstemp på kun -12C. En konvensjonell fasekjøler er fyllt med alt fra 70-140 gram med gass (r134/r404/r507/osv) som har kondenseringstemp fra -26 til -50C, slik at man kan fordampe de ved 0-1 bar og oppnå samme temperatur, men fortsatt ha veldig stor kjølekapasitet. Dagens kjøleskap og frysere kjøres altså i vakum for å kunne oppnå lav nok temperatur, men er veldig følsom for termisk belastning. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Det är krav på nabovarsel på sånt så om du inte följer med och slår av maskinen är det ditt eget fel. Dessutom slår sig dagens datamaskiner sig av om det blir för varmt, innan det går sönder. Det var en del generationer sedan man kände lukten av svidd silisium. Undertecknad har brännt en och annan athlon. Du har selvfølgelig rett i alt det du skriver, men det hender at man ikke får med seg slike varsler eller at varslingen ikke er god nok. Men ditt viktigste poeng er selvfølgelig at PCen skrur seg av ved for høy temperatur. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Har brukt noe lignende selv, og det er veldig effektivt - dog jeg vilel annbefalt noen små endringer her og der. Oppsettet ejg brukte brukte en varmeveksler. du mister da fordelen med å unngå pumpe, men du kan da sette opp en mye renere og kontrollert loop med antikorosjonsmidler og denslags om man ønsker. Et strupeledd for vannforsyningen samt en solenoid-valve (magnetventil heter det på norsk?) er også å annbefale. Da kan du ikke bare regulere kjølemengden etter behov så du ikke sløser for mye vann (det trengs egentlig ekstremt lite tilflyt fra kranen siden varmen aldri får bygge seg opp) samt at solenoiden kan åpne og stoppe vannstrømmen automatisk når du slår på og av maskinen. Aller mest spennende hadde det vært om man klarte å ordne seg en eller annen form for eletronisk styrt strupeledd som kunne åpne og lukke basert på vifte-turtall (slik at du kunne få den til å reagere basert på temperatur og bruke hovedkortets innebygde temperaturstyringsmuligheter for å optimisere vannflyten etter behov). Akkurat den biten fikk jeg aldri gjort (brukte bare en manuell kran for å justere) men hvis noen vet om en løsning for noe sånt så hadde det vært artig å vite om... I uansett tilfelle så er det vel uansett ikke å annbefale for langtidsbruk så lenge du betaler for vannet - og selv om du ikke gjør det så måtte du vel uansett som minimum optimisere vannflyten til en mengde som ikke sløste alt for mye med naturressursene. Som sagt trengs det egentlig veldig lav tilførsel av nytt kald vann så det skal ikke mye til for å likevel oppnå meget bra temperatur. -Stigma Lenke til kommentar
Wilford Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 For det første, håper jeg at kabinettet er godt jordet. Ellers vil det oppstå kondens på utsiden av vannslangen inne i kabinettet og dette vil kunne dryppe og kortslutte komponentene. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) For det første, håper jeg at kabinettet er godt jordet. Ellers vil det oppstå kondens på utsiden av vannslangen inne i kabinettet og dette vil kunne dryppe og kortslutte komponentene. Poenget med kondens er absolutt helt riktig - det er noe man må enten forebygge med isolasjon eller forhindre ved å unngå for lav vanntemperatur (enda en go grunn til at det kan være lurt å ta i bruk et ekstra ledd med varmeveksler forøvrig). Men hva har jordingen med kondensen å gjøre? Den forstod jeg ikke helt. Du skriver som om det ene medfører det andre... -Stigma Endret 16. februar 2013 av Stigma Lenke til kommentar
Qepz Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Blir det ikke et problem med kondens? Antar at det er mer en 7 grader i rommet. Edit: Må lære meg å lese igjennom før jeg kommenterer, hah. Endret 16. februar 2013 av Qepz Lenke til kommentar
seglemster Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Genial idè! Tar med dette i planene når jeg en gang skal bygge eget hus med "gulvstøvsuger" på kjøkkenet, og søppelsjakt som går rett ut i dunken ;-) Jeg tipper det også vil være mulig å koble dette før en radiator, som da sprer varmen på måten den er ment Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 For det første, håper jeg at kabinettet er godt jordet. Ellers vil det oppstå kondens på utsiden av vannslangen inne i kabinettet og dette vil kunne dryppe og kortslutte komponentene. Den var ny. Skall vi ha en ledning från kabinett till jord menar du? Vad skulle det hjälpa till med? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Har dere det kobla opp slik at det alltid er klart for å bli påskrudd? Ja. Ved ett kjølerutfall, så kobles det inn automatisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Blir det ikke et problem med kondens? Antar at det er mer en 7 grader i rommet. .. men er duggpunktet over 7 grader? 1 Lenke til kommentar
litleboy97 Skrevet 16. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2013 Skru på det varme vannet xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå