Gå til innhold

Så lett kan du snart bli tatt for piratkopiering


Anbefalte innlegg

Må vel stemmes over som andre lover i et demokrati... Selv mener jeg det burde vært folkeavstemning. Politikere er bare rikfolk og broilere som aldri har forstått hva det vil si å bruke hardt sparte kr på musikk eller film som kanskje ikke engang er bra.

Er bare forslag for øyeblikket. Men tror ikke det kommer igjennom. DLD kom ikke igjennom. Tror nokk ikke dette kommet gjennom da ettersom det krenker personvernet. Men vi får se hva tiden bringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare forslag for øyeblikket. Men tror ikke det kommer igjennom. DLD kom ikke igjennom. Tror nokk ikke dette kommet gjennom da ettersom det krenker personvernet. Men vi får se hva tiden bringer.

 

Heh kom ikke DLD igjennom.? Ikke det at jeg har så god peiling på politikk, men det kom da igjennom!! Både AP og Høyre stemte for, noe som etter hva jeg vet vil si flertall og lov gjennomført.?

 

Vet det ikke er aktivt enda men loven er vel vedtatt?

 

Edit joda...

 

Fra Wikipedia google DLD.

 

Datalagringsdirektivet, ofte forkortet til DLD, er et kortnavn på EU-direktiv 2006/24/EF om lagring av abonnements-, lokaliserings- og trafikkdata. Direktivet ble vedtatt av EU i 2006, som en reaksjon på terrorangrepene i New York den 11. september 2001, i Madrid den 11. mars 2004 og i London den 7. juli 2005. Direktivets påbud om datalagring begrunnes med at de lagrede opplysningene kan benyttes til å bekjempe alvorlig kriminalitet.

I Norge ble DLD vedtatt av Stortinget den 4. april 2011. Det skulle etter planen innføres 1. april 2012, men har blitt utsatt tre ganger.[1][2] Samferdselsdepartementet ser nå for seg å innføre direktivet i slutten av 2013.[3]

Direktivet er omstridt i flere land og har blitt kritisert for å være et urimelig inngrep i privatlivet.

 

Utkløpp slutt.

 

Bare å ikke stemme Høyre og AP det....

 

Det som er så surt er at den nye loven til AP kjærringa kommer igjennom, for de har med seg HØYRE, og HØYRE og AP har flertall....

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh kom ikke DLD igjennom.? Ikke det at jeg har så god peiling på politikk, men det kom da igjennom!! Både AP og Høyre stemte for, noe som etter hva jeg vet vil si flertall og lov gjennomført.?

 

Vet det ikke er aktivt enda men loven er vel vedtatt?

 

Edit joda...

 

Fra Wikipedia google DLD.

 

Datalagringsdirektivet, ofte forkortet til DLD, er et kortnavn på EU-direktiv 2006/24/EF om lagring av abonnements-, lokaliserings- og trafikkdata. Direktivet ble vedtatt av EU i 2006, som en reaksjon på terrorangrepene i New York den 11. september 2001, i Madrid den 11. mars 2004 og i London den 7. juli 2005. Direktivets påbud om datalagring begrunnes med at de lagrede opplysningene kan benyttes til å bekjempe alvorlig kriminalitet.

I Norge ble DLD vedtatt av Stortinget den 4. april 2011. Det skulle etter planen innføres 1. april 2012, men har blitt utsatt tre ganger.[1][2] Samferdselsdepartementet ser nå for seg å innføre direktivet i slutten av 2013.[3]

Direktivet er omstridt i flere land og har blitt kritisert for å være et urimelig inngrep i privatlivet.

 

Utkløpp slutt.

 

Bare å ikke stemme Høyre og AP det....

 

Det som er så surt er at den nye loven til AP kjærringa kommer igjennom, for de har med seg HØYRE, og HØYRE og AP har flertall....

Det ble utsatt da ja.. Var vell ikt avdeling som sa det ikke kom igjennom pga krenkelse av personvern da.. Men ja får håpe hun ikke får den nye loven igjennom ..

Lenke til kommentar

Heh kom ikke DLD igjennom.? Ikke det at jeg har så god peiling på politikk, men det kom da igjennom!! Både AP og Høyre stemte for, noe som etter hva jeg vet vil si flertall og lov gjennomført.?

 

Vet det ikke er aktivt enda men loven er vel vedtatt?

 

Edit joda...

 

Fra Wikipedia google DLD.

 

Datalagringsdirektivet, ofte forkortet til DLD, er et kortnavn på EU-direktiv 2006/24/EF om lagring av abonnements-, lokaliserings- og trafikkdata. Direktivet ble vedtatt av EU i 2006, som en reaksjon på terrorangrepene i New York den 11. september 2001, i Madrid den 11. mars 2004 og i London den 7. juli 2005. Direktivets påbud om datalagring begrunnes med at de lagrede opplysningene kan benyttes til å bekjempe alvorlig kriminalitet.

I Norge ble DLD vedtatt av Stortinget den 4. april 2011. Det skulle etter planen innføres 1. april 2012, men har blitt utsatt tre ganger.[1][2] Samferdselsdepartementet ser nå for seg å innføre direktivet i slutten av 2013.[3]

Direktivet er omstridt i flere land og har blitt kritisert for å være et urimelig inngrep i privatlivet.

 

Utkløpp slutt.

 

Bare å ikke stemme Høyre og AP det....

 

Det som er så surt er at den nye loven til AP kjærringa kommer igjennom, for de har med seg HØYRE, og HØYRE og AP har flertall....

http://www.stortinge...er/Sak/?p=56405 Der er saken :)

 

EDIT: Glemte edit knappen på posen over.. så unnskyld for dobbelpost.

Endret av SoiRaM
Lenke til kommentar

http://www.stortinge...er/Sak/?p=56405 Der er saken :)

 

EDIT: Glemte edit knappen på posen over.. så unnskyld for dobbelpost.

 

Det vet jeg vel. Har hatt om Stortinget på skolen..

 

Det jeg mener er at DLD blir gjeldende i slutten av 2013, passer bra med at den nye åndsverkloven til AP kommer samtidig da!!!

 

Noen som lukter det samme som jeg? DLD og Åndsverkloven i hånd i hånd. AP og Høyre.... tsk tsk.

Lenke til kommentar

Dette har gått helt over styr. Man produserer "kriminelle", fordi oppklaringsprosenten på ordentlige forbrytelser er ufyselig lav. Så her kan man bar ehanke inn 14-åringer, og ødelegge livet til de med millionsøksmål, før samfunnet tar dem.

Når var det norske politikere og lovgivere mistet gangsynet?

 

Da de ble sponset av den døende plateindustrien (som ikke har klart å takle Spotify,Wimp osv?)

Eller da de trodde på "stakkars" Metallica, som ikke hadde råd til å ha vann i bassenget (ifølge South Park-nyhetene)? ;-)

 

Kanskje det er på tide å tenke oss om hva vi egentlig holder på med? Det tror jeg. Musikken er taperen med denne lovgivningen, samt de som politiet velger å ta. Trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VPN, proxy etc. Det som er kjipt er alle som får skylden for å laste ned, når noen bare hacket seg inn på deres nettverk. Jeg har selv tilgang til 3-4 trådløse nettverk fra min gate som er dårlig sikret, skal de få straffen hvis jeg logger meg inn på deres nettverk og laster ned? Forkastelig...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, hvis de ikke får betalt blir det jo heller vanskelig, ingen problemer med å forstå det jeg også :tease:

 

Vel om de liker å drive med musikk og likevel ikke orker å spille konserter eller "spelle tell dains" så er det kanskje andre jobber som passer dem bedre enn å være musiker.

 

Gode musikere har alltid klart å leve på sitt talent, late musikere eller middelmådige musikere not so much.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste en plass at selvom man har seedbox så har dem info om deg og denne kan staten eller en istanse få ut. (hvist ikke jeg tar helt feil)

 

 

Nei det kommer jo helt an på. Om du betaler for din seedbox på en måte som aldri kan spores til deg, og samtidig aldri er logget inn på boxen via din egen IP er du jo relativt trygg. Verre er det ikke.

 

Det som vil skjer er jo at økningen i bruk av seedboxes vil eksplodere. Og når vi først får et enormt nettverk av private trackere, superraske seedboxer og vpn tunneling hjem så vil nok de aller fleste laste ned mye mer enn tidligere. For med seedboxes går det jo så raskt. Ingen som struper linjene. Max bandwidth all the time :D

 

Dessuten jo flere som bruker seedboxes jo færre blir sparket ut fra private trackere, for har du seedbox vil du også ha sykt bra ratio.

 

Det eneste som skjer er at fildeling går mer over til ett ennå mer lukket miljø, til gjengjeld vil brukerne oppleve ekstreme hastigheter, langt større utvalg av 0-days, sprell nye filmer, serier og helt rykende fersk musikk samt discographier av absolutt alt du kan tenke deg.

 

Men det er akkurat som fortjent for bransjen, når de skal drive butikk som om de sitter på Sicilia og først og fremst søker å påvirke nasjoners beslutningstakere så har jo bransjen selv innført mafia tilstander. At brukerne da plutselig svarer med samme mynt og blir et ennå mer spesialisert miljø, ennå mer lukket og med enda større utvalg og med raskere linjer det er prisen å betale for å presse gjennom lovendringer i nasjonalstater.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting ang VPN løsninger i denne forbindelse.

 

Jeg tester ut to VPN løsninger nå, StrongVPN og privateinternetaccess.com. StrongVPN sier at de ikke tillater deling av opphavbeskyttet matriale, så det betyr vel at om de får en klage på deling av f.eks filmer/musikk lastet ned/opp via Piratebay så vil de stenge kontoen. De vil også kunne gi opplysninger om IPen til de som spør. Privatinternetaccess logger ingen ting, og gir ikke ut noe.

 

Bakdelen er at StrongVPN er selvsagt den raskeste. Jeg får rundt 50-60 Mbit på min 70 Mbit linje. Det er når jeg bruker Nederland serverene. Med Privateinternetaccess får jeg bare rundt 15 Mbit fra Sverige serverene.

 

Det jeg egentlig lurerer på er om Norge innfører de nye reglene. Og det blir lov til å spore opp IPene og alt det der. Hvordan blir det når IP adressen jeg bruker er f.eks i Nederland. Da er det jo ingen grunn for norske myndigheter til å spore den adressen, for de kan jo umulig vite at bak IP adressen i Nederland så skjuler det seg en norsk IP. Og myndighetene i Nederland har jo ingen slik lov per dags dato.

 

Så har det noe betydning at StrongVPN i teorien leverer ut IP informasjon?

 

Jeg skjønner jo at om en eller annen film/musikk advokat rapporterer inn IP adressen i Nederland på grunn av at jeg laster ned en eller annen film/musikk fil, så kan kontoen min bli sperret. Men det skal vel mye til at norske myndigheter med det nye lovverket skal finne meg?

 

Lurer jo veldig siden det er stor forskjell på 50-60 Mbit og 15 Mbit.

 

Du bruker begge er vel det beste svaret. Når du har piratgjerninger så passer du på å være koblet til strong vpn som første vpn, deretter den andre vpn. Alt strong vpn da ser er kryptert trafikk.

 

Eller så kan du bruke seedbox.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du garantere at den vpn-en du bruker ikke kommer til å levere ut din ip adresse? Du må vel vite litt om hvilket lands lover denne vpn-en ligger under.

 

Det er ingen garantier. Sørg for å betale på en usporbar måte. Så kan du jo bruke flere vpn. *nested vpn* :D

 

Kan ikke se at det skal være problematisk.

Da kan du bruke ennå flere lag, gjerne fra vpn tilbydere i flere land. Da skal det litt til for å klare å finne deg på din IP. Om du i tillegg er superparanoid så får du vel hacke naboens nett og laste ned fra din seedbox, via naboens IP til 3 lag med vpn. Og så kan du jo endre mac adresse til en annen nabos mac adresse, og om han plutselig får sparket inn døren hjemme så vet du at det er på tide å endre taktikk :D

Lenke til kommentar

Nested VPN er problematisk om du ikke har rottilgang på alle andre ledd enn siste. Klart, man får en del billige VPS som ikke tilbyr torrent-trafikk med en del hundre GB i måneden -De gjør seg greit som mellomledd.

 

Problemet er jo selvfølgelig at de fleste med grei ytelse og trafikkkvote ligger i USA eller Europa.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...