Gå til innhold

Bør anonym karaktersetting innføres på VGS?


Bør anonym karaktersetting innføres på VGS?  

35 stemmer

  1. 1. Bør anonym karaktersetting innføres på VGS?



Anbefalte innlegg

http://www.aftenblad...ne-3105671.html

 

Jentenavn får mye bedre karakter enn guttenavn, og Alexander Greve Bjelland får klart bedre karakter enn Ronny Olsen – på samme oppgave.

 

Ahrmed Abd al-Mubdi gjorde det bedre enn Alexander Greve Bjelland og betydelig bedre enn Ronny Olsen.

 

Det kan leses i artikkelen at det var 400 tilfeldige personer og ikke lærere som tok testen, i hvilken grad (og hvorvidt) lærere hadde fastsatt karakterer på samme måte er dermed ukjent.

 

Anonym karaktersetting vil likevel eliminere problemet med favorisering på bakgrunn av navn og dermed vil det gjenstående subjektive elementet være hva vedkommende lærers oppfatning av hva en bra oppgave er (om man ser bort fra realfagene som er mer objektive).

 

Bør karaktersetting med kandidatnummer innføres på VGS eller er dette unødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, skal vi ha en objektiv vurdering så er det nok det aller beste, min mor fikk nesten sjokk da hun rettet prøver med dekknavn og fant ut hvem som var hvem etterpå.

 

Det er ikke like nødvendig i realfagene hvor det er rett eller galt, men i norskfaget, og andre fag som rettes ut i fra hva lærerne mener er rett og bra så ja, definitivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja absolutt, skulle bare mangle, hadde en lærer når jeg gikk på VGS som hatet meg, jeg likte ikke hans metoder og han og han likte ikke meg. En gang hadde vi en innlevering med fristen på en Fredag men firsten ble utsatt til Mandag fordi det var så få som leverte. Selv leverte jeg på Fredag og en venn av meg ringte meg søndag kveld og spurte etter hjelp, etter litt hjelp over tlf ga jeg hun bare svarene mine fordi jeg ikke gadd og sitte og forklare over tlf, læreren var sløv og gammel så hun leverte bare det jeg hadde for at det skulle stå "levert" på ITL. Fikk dem tilbake jeg fikk 1 og hun fikk 4, vi leverte identiske svar i forskjellig font og spacing, IDENTISKE! OG jeg leverte først.

 

En annen hendelse var etter tentamen med samme lærer i samme fag, fikk en 3'er og var greit nok for meg det, brøy meg ikke så mye om faget men når vi hadde en fag samtale og han skulle forklare hvorfor jeg fikk en 3'er på tentamen brukte han argumenter på ting jeg ikke tok med som jeg hadde med, jeg tokk fra han oppgaven min og pekte på hvor jeg hadde skrevet om det han sa jeg ikke hadde skrevet om og han måtte lese gjennom alt en gang til og måtte sette opp karakteren min med 2 karakterer på stedet....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er ikke bare dette tull? ettersom man må oppgi kandidat nummer på besvarelsen, det gjøres på både videregående skole eksamen, og på privatisteksamen som er begge sentralt gitt. Dette blir praktisert i Hordaland fylke.

 

Hvis det er noen fylker som ikke praktiserer dette, da vil jentene sikkert få en fordel når det gjelder karaktersetting. En jente med et pent navn kontra en utlending med et fremmed navn har nok noe å si.

Lenke til kommentar

Er ikke bare dette tull? ettersom man må oppgi kandidat nummer på besvarelsen, det gjøres på både videregående skole eksamen, og på privatisteksamen som er begge sentralt gitt. Dette blir praktisert i Hordaland fylke.

 

Hvis det er noen fylker som ikke praktiserer dette, da vil jentene sikkert få en fordel når det gjelder karaktersetting. En jente med et pent navn kontra en utlending med et fremmed navn har nok noe å si.

På eksamen ja, ikke på vanlige prøver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men da spiller nok navn ingen rolle, ettersom eleven kan enkelt sammenlikne resultatet med medelever, og dersom det er blitt vurdert etter kjønn, da er det enkelt å ta læreren.

Lenke til kommentar

http://www.aftenblad...ne-3105671.html

 

 

 

 

 

Det kan leses i artikkelen at det var 400 tilfeldige personer og ikke lærere som tok testen, i hvilken grad (og hvorvidt) lærere hadde fastsatt karakterer på samme måte er dermed ukjent.

 

Anonym karaktersetting vil likevel eliminere problemet med favorisering på bakgrunn av navn og dermed vil det gjenstående subjektive elementet være hva vedkommende lærers oppfatning av hva en bra oppgave er (om man ser bort fra realfagene som er mer objektive).

 

Bør karaktersetting med kandidatnummer innføres på VGS eller er dette unødvendig?

 

Nei.

 

Karakterer bør fjernes fullstendig fra vgs.

 

Vgs bør ikke lenger være et krav, men et tilbud.

 

Samordna opptak bør legges ned.

 

Private alternativer helt opp til universitetsnivå bør likestilles med offentlig skole.

 

Studiekompetansebegrepet bør fjernes.

 

Det er et mål at folk skal ha glede med å lære. Det de ikke lærer uten at de må piskes til det, det er det ikke verdt å tvinge folk til å bruke tid på.

 

Omvendt er det viktig at folk ikke mister lysten til å velge noe analytisk fordi de får 5 og ikke 6 i matematikk, fordi de får en samlet karakter for både geometri og algebrakunnskaper, eller fordi de har fått en lærer som gir prøver hvor det lønner seg å prossessere raskt, som lynsjakk vs lange sjakkpartier.

 

Det er viktig å fjerne mest mulig hindringer, og innføre mest mulig frihet. Kun sånn kan vi sørge for at det lille gode som fins i hver og en av oss kan dyrkes fram uten at vi mister selvtilliten grunnet ondsinnede lærere og misforståtte systemer.

 

Dette er ikke en SV-drøm om å fjerne forskjeller. Dette er et forslag fra en ekstrem-individualist, som ønsker at misforståtte, middelmådige foreldres vektlegging av ekstern belønning i form av karakterer skal være mindre ødeleggende.

 

Folk får uansett nyss i hva de ikke duger til. Jeg vet at jeg ikke blir en downhiller selv om jeg ikke fikk karakter i terrengsykling. Trenger ikke ta fra meg all glede ved å sykle i vanlige cross-country ritt pga det. Jeg vet også at jeg ikke blir sprinter. Trenger ikke ha sprint som opptaksprøve til indøk for det.

 

Skolen suger balle. Jeg hater lærere, og jeg hater de fleste dumme foreldre som støtter skolesystemet.

Lenke til kommentar

Ja absolutt, skulle bare mangle, hadde en lærer når jeg gikk på VGS som hatet meg, jeg likte ikke hans metoder og han og han likte ikke meg.

Bare en?

 

Jeg hadde vel kanskje bare en lærer i løpet av hele oppveksten som jeg ikke kranglet med.

 

Ufrivillig, ekte rebell.

 

Det er greit å banke opp medelever, eller være en drittsekk. Men å opponere mot urettferdighet og autoritet, det er feil vettu.

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe nytt dette, var fullt innstilt jeg på at når jeg begynte på vgs skulle jeg levere alt, være ekstra flink i starten, ikke lage noe bråk osv. Har lønnet seg ved flere anledninger hvor jeg har kommet forsent og ikke fått fravær hvor hvem som helst annen i klassen ville fått fravær.

Noen lærere favoriserer elever til de grader og det ser jeg igjen gang på gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...