Gå til innhold

Hvordan ble dinosaurer så store egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Kan det også ha noe å si at trærne vokste seg store først, deretter måtte de planteetene dinosaurusene tilpasse seg og til sist måtte de som spiste de planteetende dinosaurene vokse litt også.

 

Høres ikke det naturlig ut da?

 

Tror neppe det var trær og planter som tilpasset seg dinosaurene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge Illustrert vitenskap var oksygen nivået i trias og Jura lavere, en det nivået er pr. i dag. I kritt, den siste dinosaur æraen, var nivået ca, som i dag. 65 millioner år tilbake var vel den helt siste perioden med Dinosaurer. Fra de første krypdyrene kom, frem til siste dinosaur æra, er en tidsepoke på ca. 300 millioner år. Det er vel kanskje resultatet av en evolusjons prosess, med gunstige levekår. Vår generasjon, å den før oss har vel vokst oss større en våre forfedre.

 

Gjennomsnitts høyde for menn i Norge anno 1900, var 170 cm.

Gjennomsnitts høyde for menn i Norge pr. i dag, er 179 cm.

 

Hadde mennesket fått leve å utvikle seg over en periode på 300 millioner år, er det vel nærmest umulig å forutse utfallet.

Lenke til kommentar

Var ikke kloden også betydelig varmere og med mye mer CO2? Kanskje derfor også f.eks trær og planter vokste seg så store?

Klimaet var vel noe varmere å tørrere i Trias. Pangea eksisterte også frem til for ca. 250 millioner år siden. En stor sammenhengende landeflate med tropisk/subtropisk planteliv, kan jo i allefall ikke ha skadet en prosess som har gitt grobunn for så mange store arter.

 

-En teori for kaldblodige dinosaurer, de aller største : At de nådde en størrelse der de kunne bli oppvarmet på dagen, å holde en ganske jevn temperatur over natten, med lavere temperatur. Et mindre reptil vil miste kroppstemperaturen mye raskere, men ved å være overdimensjonert kunne de inneha nesten varmblodige egenskaper.

 

-Selvforsvar er også en teori. I darwins ånd fikk de største/sterkeste dyrene leve å utvikle seg.

Endret av ClarkGable
Lenke til kommentar

Jeg skrev insekter da....

Jeg så at du skrev insekter. Det som gjelder insekter må nødvendigvis gjelde (minst en gruppe) dyr.

 

Grunnen til at jeg kommenterte var på grunn av misforståelsen av at ordet "andre" manglet. Var ikke ment personlig mot deg, ville bare rette på en trend i dagligtalen der man utelukker en delmengde fra gruppen dyr (slik som mennesker, fisker osv).

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

En annen faktor som bidro til at blant annet Diplodocus ble så store som de ble, var at etter en viss størrelse hadde de ingen naturlige fiender. Dette, i tillegg til at de var flokkdyr, førte til at det var svært få som prøvde seg på dem (nå vet ikke jeg om dette fortsatt stemte da t.rex. kom).

 

En annen ting som er viktig å huske er at noen av de viktigste overlevende artene fra masseutryddelsen i perioden cretaceous (siste perioden til dinosaurenes tidsalder), var mindre pattedyr som senere utviklet seg til blant annet mennesket. Mindre arter var stort sett de som overlevde, og dermed ble videre arter mindre.

 

( Ta dette med en klype salt, er ingen ekspert ;)... Bare (stort sett) slik jeg tror det henger sammen. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...