Gå til innhold

Du blir ikke sterk av armhevinger og situps er ikke optimalt for ryggen


Anbefalte innlegg

Man melder seg så klart ikke inn på et treningssenter kun for å bruke dusjen, men hvis man allerede har bestemt seg for å være medlem, kan man benytte dusjen. Man betaler ikke noe mer for medlemsskapet selv om man dusjer mer. Hvis man er over middels interessert i styrketrening og framgang, holder det ikke med hjemmeøvelser. Man blir ikke sterk av armhevinger, sit-ups (som forresten er farlig for korsryggen), steiner eller hantler til 200 kroner. Men hvis økonomien er viktigere enn helsa, er det best å kutte ut trening og all unødvendig fysisk aktivitet totalt. Når man trener, så bruker man energi som man må dekke inn igjen med kostholdet.

 

Moderatormelding: Tråden er splitta ut frå denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=14859728
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[Kort innlegg]
:tease:

 

Japp, er det jeg sier så tror vi kan si oss enige her. :) Blir som sagt et spørsmål om prioritering. Men det er flere måter å prioritere på, det som er rett for noen er gjerne feil for andre. :) Men ja, her vil nok si at treningssenter bør kuttes ut, ettersom han er ute etter "kompromissløs sparing". Trening hjemme/ute kan man komme langt med også. :)

Lenke til kommentar

 

 

Man melder seg så klart ikke inn på et treningssenter kun for å bruke dusjen, men hvis man allerede har bestemt seg for å være medlem, kan man benytte dusjen. Man betaler ikke noe mer for medlemsskapet selv om man dusjer mer. Hvis man er over middels interessert i styrketrening og framgang, holder det ikke med hjemmeøvelser. Man blir ikke sterk av armhevinger, sit-ups (som forresten er farlig for korsryggen), steiner eller hantler til 200 kroner. Men hvis økonomien er viktigere enn helsa, er det best å kutte ut trening og all unødvendig fysisk aktivitet totalt. Når man trener, så bruker man energi som man må dekke inn igjen med kostholdet.

 

Har du noengang lest om trening? Pushups jevnlig gir god styrke til arm og trener hele brystmuskelen. Da unngår man også det teite midtfokuset på brystet som de som bare trener benk får.

 

Sittups vondt for ryggen!!! sittups utført jevnlig og riktig sammen med rygghevninger STYRKER ryggen, slik at man ikke får vondt i ryggen.

Lenke til kommentar
Det der er sprøyt. Soldater overtrenes pga disiplinøvelser. Det andre greiene har jeg ikke noen formening om. Sittups utført riktig styrker både mage og rygg. Det er fullt mulig å trene hjemme, du får ikke like høyt utbytte som med helsestudio, men man holder seg sunn og sterk.

 

 

Har jo vært i hæren selv, og vi ble tynt. Hver gang noen sa noe dumt(ikke sjelden) var det ned å ta 40 pushups og morsomme og telte om igjen. Dersom de har en testgruppe som pines med sittups så skjønner jeg godt de har vondt i ryggen. Disiplinøvelser startet de med når de ikke lenger fikk lov å piske soldater.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Så du avfeier kilder som ikke stemmer med synet ditt, uten å ha egne kilder? Det er greit, da kan vi ikke han en fruktbar diskusjon. Antakelig vet trådstarter allerede nok om trening, siden han tidligere nevnte at han bruker proteinpulver.

Kildene dine er jo bare tilfeldige firness sider? Har lest mange bøker om styrketrening ikke funnet noe om at sittups ikke er sunt:)

 

Sittups på gamle måten, hele veien opp er farlig for ryggen. Sittups på den moderne måten der du såvidt løfter overkroppen er bra trening.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Kildene dine er jo bare tilfeldige firness sider? Har lest mange bøker om styrketrening ikke funnet noe om at sittups ikke er sunt:)

 

Sittups på gamle måten, hele veien opp er farlig for ryggen. Sittups på den moderne måten der du såvidt løfter overkroppen er bra trening.

 

Å løfte overkroppen mot taket kalles crunches. Iform og fitnessbloggen er anerkjente sider. Hvis sit-ups virkelig er en god øvelse, bør du ikke ha problemer med å finne en kilde.

 

Litt vel off-topic dette, er det ikke?

 

Du har rett. Jeg skal rapportere meg selv.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Å løfte overkroppen mot taket kalles crunches. Iform og fitnessbloggen er anerkjente sider. Hvis sit-ups virkelig er en god øvelse, bør du ikke ha problemer med å finne en kilde.

 

 

 

Du har rett. Jeg skal rapportere meg selv.

 

Mange som sier det her... https://www.google.no/search?q=Sittups+benefits&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-nightly

 

Ok crunches da, jeg kaller det sittups. Dersom du trener riktig vil du merke det i magemusklene og tror det også hjelper å støtte opp ryggmuskelen. Bevegelighet og aktivitet er bra, bare man ikke overdriver.

Lenke til kommentar

Du forventer ikke at jeg skal lese gjennom hele googlesøket? Det er din påstand, så det blir din oppgave å finne en troverdig kilde som støtter den. Hvis du ser på linken min fra fitnessbloggen, ser du at den konkluderer med at sit-ups er potensielt skadelig på grunnlag av forskning.

 

Artikkelen om progresjon er skrevet av Eirik Sandvik, som er en anerkjent trener. I tillegg tror jeg ikke at du kan finne en eneste person som er blitt stor og/eller sterk av armhevinger.

Lenke til kommentar

Du forventer ikke at jeg skal lese gjennom hele googlesøket? Det er din påstand, så det blir din oppgave å finne en troverdig kilde som støtter den. Hvis du ser på linken min fra fitnessbloggen, ser du at den konkluderer med at sit-ups er potensielt skadelig på grunnlag av forskning.

 

Artikkelen om progresjon er skrevet av Eirik Sandvik, som er en anerkjent trener. I tillegg tror jeg ikke at du kan finne en eneste person som er blitt stor og/eller sterk av armhevinger.

 

Det er crunch jeg snakker om. Jeg trener Crunch/sittups og rygghevninger da jeg ikke trener markløft, dette gjør jeg kun for å stabilisere ryggen.

 

Jeg har trent dette nå i mange år, ikke mye men jeg varierer basisøvelsene med feks 20 crunch to ganger og 20 rygghevninger med vekt 2 ganger.

 

Før jeg begynte å trene rygg og mage hadde jeg masse problemer med ryggen, prolaps og helt forferdelig enkelte ganger.

 

Etter at jeg begynte å trene rygg og mage jevnlig så har jeg aldri hatt vondt i ryggen.

 

Alt med måte, de soldatene som ble testet var i en kontrollgruppe. Dersom du selv har vært i militæret så vet du at måten de bruker disiplinærstraff, armhevninger og sittups er ganske kritikkverdig. Som jeg sa så begynte de med dette når de ikke lenger kunne piske soldatene.

 

Dersom du må ta 300 sittups eller crunch iløpet av en dag, så sier det seg selv at du får vond rygg.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i det. Det var påstanden om armhevinger og sit-ups jeg svarte på, men siden du egentlig mente crunches, er den biten grei.

 

Forsvaret ville dessverre ikke ha meg, men jeg er klar over at de bruker kroppsvektøvelser. Der er det derimot ikke rene styrke- og vektøkninger som er målet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Har du noengang lest om trening? Pushups jevnlig gir god styrke til arm og trener hele brystmuskelen. Da unngår man også det teite midtfokuset på brystet som de som bare trener benk får.

Forklar gjerne hvordan armhevinger trener arm og hele brystmuskelen bedre enn benkpress, jeg er oppriktig nysgjerrig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forklar gjerne hvordan armhevinger trener arm og hele brystmuskelen bedre enn benkpress, jeg er oppriktig nysgjerrig :)

 

Det var Fenriken min i forsvaret som forklarte det for meg. Du tar flere armhevninger enn du tar benkpress, dessuten er det vanligste å bruke flat hånd, noe som belaster musklene litt annerledes.

 

Jeg pleier å varme opp med 34 armhevninger en stund før jeg trener benkpress.

 

Trener du bare benkpress så får du ofte litt rar brystmuskel med fokus på midten. Du har sikkert sett det før.

 

Det er veldig smart å variere med hantelpress, midtpress/tricep, armhevninger og kabeltrekk bryst.

 

Variasjon er jo bare sundt og hjelper å bygge hele muskulaturen. Så ikke tren kun benkpress på bryst. Kryddre det litt.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

(Med forbehold om at du ikke tuller.)

 

Fenriken din tar feil i forhold til hva forskning og erfaring sier. Mange titalls repetisjoner er ikke bedre enn færre repetisjoner for noe annet enn utholdenhet. Så vidt jeg vet, belaster flate hender håndleddet annerledes, men du må gjerne vise til en kilde som sier noe mer.

 

Jeg har ikke sett noen brystmuskler som er blitt rare av benkpress. Hvordan muskler ser ut, avhenger av genetikk. Vis oss gjerne bilder av hva du mener.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

(Med forbehold om at du ikke tuller.)

 

Fenriken din tar feil i forhold til hva forskning og erfaring sier. Mange titalls repetisjoner er ikke bedre enn færre repetisjoner for noe annet enn utholdenhet. Så vidt jeg vet, belaster flate hender håndleddet annerledes, men du må gjerne vise til en kilde som sier noe mer.

 

Jeg har ikke sett noen brystmuskler som er blitt rare av benkpress. Hvordan muskler ser ut, avhenger av genetikk. Vis oss gjerne bilder av hva du mener.

 

Nei, du må trene hele brystmuskelen. Det gjør du best ved å variere treningen..

Lenke til kommentar

http://www.olympiato...er/page982.html

 

Bare til å google det da.. Klart variert trening trener brystmuskelen bedre enn de som kun trener benkpress. Det er veldig lurt å variere med handtler og kabeltrekk også.

 

Pushups blir du sunn av. Det er ikke sikkert man er på treningstudio hver dag, eller er på ferie... Stikkort ta et par runder 34 pushups, mye bedre markering og holdning.

 

 

Selv har jeg boka Effektiv Bodybuilding av Ove Rytter. En svensk bok, men mye interessant og endel øvelser. Inneholder også endel dietter.

 

Anbefales føre sånne "Fitness sider".

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...