Gå til innhold

Forskere klarte å bruke DNA til feilfri datalagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig kult at dere skriver om dette! Ønsker meg flere slike artikler.

 

Nå skal jeg være helt ærlig og nevne at jeg leste om dette i en konkurrerende, norsk nettavis for en hel uke siden (hvis navn ikke skal nevnes - det begynner med digi og slutter med .no), men setter allikevel pris på at dere får inn dette stoffet. Mer, takk! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke nøyaktig på tallet hvor stor andel det er sagt med at rundt 90%+ av vårt DNA blir kategorisert som såkalt "junk-DNA" eller DNA vi ikke kjenner funksjonen til i følge forskere. Riktig nok er det andre som sier at denne delen av DNA koden har viktige funksjoner men at vi ikke kjenner til hva ennå.

 

Å fikle med koden i noe vi ikke kjenner godt nok som helhelt ville jeg vært forsiktig med. At lagring av informasjon i DNA også vil være feilfritt over tid strider mot en del forskning rundt sykdommer i dag.

 

Jeg tror nok ikke jeg vil synce dropbox mot mitt junk-dna med det første.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan valgte de og kode det? Slik at A representerer 0, T representerer 1 og C og G representerer 00 og 11 (eller 10 og 01) eller er jeg på bærtur nå?

 

jeg tror det er mulig å lagere det som A0 T1 C2 G3 Altså ha 4 forselige tilstander istedet for 2

Ellers så kan de jo bare bruke A-T og så når det er fullt bruke C-G

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke nøyaktig på tallet hvor stor andel det er sagt med at rundt 90%+ av vårt DNA blir kategorisert som såkalt "junk-DNA" eller DNA vi ikke kjenner funksjonen til i følge forskere. Riktig nok er det andre som sier at denne delen av DNA koden har viktige funksjoner men at vi ikke kjenner til hva ennå.Å fikle med koden i noe vi ikke kjenner godt nok som helhelt ville jeg vært forsiktig med. At lagring av informasjon i DNA også vil være feilfritt over tid strider mot en del forskning rundt sykdommer i dag.Jeg tror nok ikke jeg vil synce dropbox mot mitt junk-dna med det første.

 

de bruker celler som ikke er i kroppen, de lager de fra skratch og skriver/skaper de fra bunnen. Antagelig. har ingen ting med kroppen din og gjøre, men bare for å informere deg, det er ganske "vanlig" og leke med DNA i den forstand du snakker om.

Lenke til kommentar
Kanskje 010101110010210001101012? 012
2? Hvordan blir det dekodet? Det er jo ikke binært? Og hvor er "3"?

 

sånn jeg ser det blir det "0,1,2" også bruker de 3 for og unngå repetisjoner. "Så vi tenkte vi kunne bryte koden opp i masse overlappende fragmenter, som løp i begge retninger, med indeksering som viser hvor hvert fragment hører hjemme" osv

Sånn jeg forstår det (btw de erstatter 1 og 2med "a,t,c,g, men det har samme funksjon, så er ikke så nøye)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmmm... saker og ting i fremtiden;

  • Jeg har musikken min i venstre tånegl.
  • Windows explorer viser: C:, D:, E:, YOU:, CAT:
  • Du er 72% full.
  • Jeg må kopiere deg.
  • Han ble scannet i jakten på etter digitale pirtkopier.
  • "Han tok hemlighetene med i graven" gjelder ikke lenger bare i overført betydning.

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å kaste iPoden, lagre all musikken i øreflippen, og få montert inn forsterker for lyd, og gyro for generering av strøm.

 

Må bare passe på backupen, kjedelig å sitte hos frisøren og få klippet bort musikk samlingen.

 

Får ikke håpe det er disse koppene med DNA artikkelforfatteren refererer til:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det at måle skriv/lesehastighet på dna?

det måles vell ved hvor fort man kan endre/lese på dna strukturen. det kommer vel bare an på hvor avansert utstyr som brukes. vanlig dna i kroppen får "dataen" sin når det blir byggd og kan egentlig ikke overskrive det.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke nøyaktig på tallet hvor stor andel det er sagt med at rundt 90%+ av vårt DNA blir kategorisert som såkalt "junk-DNA" eller DNA vi ikke kjenner funksjonen til i følge forskere. Riktig nok er det andre som sier at denne delen av DNA koden har viktige funksjoner men at vi ikke kjenner til hva ennå.Å fikle med koden i noe vi ikke kjenner godt nok som helhelt ville jeg vært forsiktig med. At lagring av informasjon i DNA også vil være feilfritt over tid strider mot en del forskning rundt sykdommer i dag.Jeg tror nok ikke jeg vil synce dropbox mot mitt junk-dna med det første.

 

Nei, jeg ville vært forsiktig med å tukle med mitt eget DNA jeg og..! ;-)

 

Men i forhold til denne DNA-lagringen, så tror jeg det er mer snakk om å bruke kunstig fremstilt DNA som lagringsmedium, fremfor å lagre data direkte i kroppen vår. Altså utnytte denne naturlige formen for datalagring. Det er i hvert fall det jeg har fått inntrykk av :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...