Gå til innhold

Sigma fornyer sitt lille lysmonster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cropfaktoren er hva den er - den legger premissene for hvilke brennvidder som fungerer bedre enn andre. Jeg er uenig i det - 30mm blir enten for lite eller for mye. Det er i hvertfall min erfaring etter å ha brukt Mk I av Sigma 30mm f/2.8. 19mm og 30mm matcher bedre klassiske brennvidder på 1.5x crop da de gir bildeutsnitt som tilsvarer 28mm og 45mm på FF. Godt spørsmål - ihvertfall på FF som har såpass gode ISO ytelser. f/1.8 eller f/2 gir jo en mer hendig størrelse og pris

 

Så du liker ikke 20mm'eren til pana heller da, regner jeg med? Ja, cropfaktor 1.5 funker bedre :)

Lenke til kommentar

Så du liker ikke 20mm'eren til pana heller da, regner jeg med? Ja, cropfaktor 1.5 funker bedre :)

20mm er til å leve med. Men den blir nok erstattet av en 17mm og en 25mm etterhvert. Jeg synes at 30mm blir akkurat for trangt til å være et allround-objektiv; men ikke trangt nok til å isolere elemter som en lengre tele vil gjøre. 45mm og oppover så er det mer interessant igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

20mm er til å leve med. Men den blir nok erstattet av en 17mm og en 25mm etterhvert. Jeg synes at 30mm blir akkurat for trangt til å være et allround-objektiv; men ikke trangt nok til å isolere elemter som en lengre tele vil gjøre. 45mm og oppover så er det mer interessant igjen.

 

Lenge leve fotografiske dogma :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk.

 

Ulempen med 35mm f/1,4 til crop er både pris, vekt og størrelse. Naturlig nok pga større bildesirkel, noe man ikke får utnyttet på APS-C.

 

Når de får somlet seg til å lage Pentax mount på den så skal jeg vurdere om det er verd å oppgradere fra den gamle utgaven. Jeg synes det er en bra brennvidde for APS-C, liten og lett, stor blender, ok pris. Skulle jeg gå på limpinnen og kjøpe Pentax fullformat i framtida så har jeg ingen god erstatter for Sigma 30mm-objektivet i sikte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...