Gå til innhold

Brevpost: En utdatert sikkerhetsrisiko?


CWH

Anbefalte innlegg

Jeg sjekker sjelden postkassen.

Alle mine regninger og avtaler får jeg digitalt.

Når hentelappen ligger i postkassen har jeg allerede vært på postkontoret som følge av SMS varsling.

Desverre har jeg blitt utsatt for iallefall 3 forsøk på ID tyveri, det siste tilfellet beviselig som følge av tyveri av post.

Disse ID tyveriene har heldigvis ikke kostet meg noe fra kommersielle aktører.

Min samboer tapte desverre en del i siste runde som følge av at de stjal et postsendt kredittkort.

Selv om jeg har henvendt meg til banken og bedt dem om ikke å sende kort til meg i post gjorde de dette, noe som førte til min siste runde med sperring og rydding for å stoppe svindlerne.

Nå har jeg sperret all kredittsjekk også.

Noe litt oppsigtsvekkende er at Posten hverken tar ansvar eller forholder seg til svindelforsøk. Som sagt, jeg hadde ikke tapt noe (enda), men jeg ønsket å rapportere det til Posten og høre om andre hadde opplevd det samme. Dumme meg tenkte at det kunne være lurt å spore hvor posten forsvant: i sorteringen, postruten eller postkassen.

Fra Posten fikk jeg beskjed om at dette kunne jeg ikke rapportere da de ikke registrerte dette. Ei heller kunne jeg få snakke med ansvarlig for min bydel.

Det tilhører historien at jeg senere fikk vite at politiet fant brevpost fra vår oppgang i en razzia hos en vinningskriminell.

 

Som sagt; selv om det har kostet meg en del jobb har jeg ikke tapt økonomisk til de kommersielle.

Derimot taper jeg til (den store satan) staten.

De av oss som er så uheldige å måtte forholde oss til staten, eller NAV i dette tilfellet, vet en ting: NAV forholder seg kun skriftlig via post og du har svært kort svartid. Staten bevilger seg selv natruligvis måneder med svartid. Selv om du kan kontakte NAV på telefon, mail, oppmøte eller post er det kun via brevpost du får dine svar.

 

Mitt spørsmål er: På hvilken måte kommer brevpost forbrukeren/borgerne til gode?

Alle kommersielle selskaper jeg handler med har en digital kommunikasjon. Har de ikke det, går de under.

Den eneste misjon postkassen har for meg er når jeg desverre må ha kontakt med staten. Som i overnevnte tilfelle som gjaldt fødselspermisjon.

Denne kommunikasjonen ville med fordel kunne gjøres digitalt. Digitalt ville vært ressursparende for NAV, da jeg kunne ha fyllt ut direkte inn i deres systemer. Via brevpost må det skannes og behandles med de feilkilder dette utgjør.

Skattekort er på vei til å bli digitalt, selvangivelsen er det allerede.

 

Kan noen fortelle meg hvilken funksjon brevpost har utover å være en enorm sikkerhetsrisiko?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å, du vill legge min "rant" død så lett? ;)

 

For det første tviler jeg på at kredittkort havner der.

For det andre antar jeg du fremdeles får en utskriftversjon = risiko.

 

Nå fantes ikke digipost i 2012 tror jeg, men du har akkurat rekruttert en ny digipost bruker.

Lenke til kommentar

For det tredje er det svært mange som IKKE er en del av digipost. Den er et tillegg, ikke en erstatning.

For det fjerde "Når du er registrert, kan alle avsendere sende deg digital post, uavhengig av tidligere samtykker til elektronisk kommunikasjon." <- Ikke interresert, men jeg skal gi det et forsøk.

 

Hehe!

 

Joda, brevpost har/er en betydelig risikofaktor som en tjeneste. Så du har helt rett.

 

Ang. kredittkort osv. bruker bankene rekommandert brevpost. (PUM)

 

 

:)

 

Huh? Nei det gjør de ikke. Iallefall gjorde de ikke det i 2010 når de sist sendte kort til meg. Etter dette har det ikke skjedd flere feil og kort sendes til filial hvor jeg henter det. Så er dette nytt siden 2010?

 

Edit: Trykkleif.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Og litt tilbake til mitt spørsmål :)

Med ditt forslag om digipost...betyr det at du er enig i at brevpost er en utdatert sikkerhetsrisiko eller ikke?

 

Kjøp hengelås til postkassa?

 

Den er låst, og ikke brutt opp.

Derfor jeg var interessert i å rapportere til posten for det må enten være nøkler på avveier eller borte i post systemet.

Lenke til kommentar

Ja, mye har forandret seg i siste årene, bl.a Bank Norwegian ville kreve pass som eneste gyldig legitimasjon, noe som Posten nektet. For Posten er førerkort fremdeles like gyldig.

 

Men mye kan forbedres, ja..

 

Edit:

 

Med ditt forslag om digipost...betyr det at du er enig i at brevpost er en utdatert sikkerhetsrisiko?

 

Ja.

 

 

:)

Lenke til kommentar

Postboks?

 

Herregud, kveruler med mer enn ett ord da mann! ;)

Joda, løser risiko momentet, men skyver ytterligere ansvar over på forbrukerne/borgerne.

Digipost er en mulig løsning for fremtiden den dagen den har 100% levering. Løser risiko og kan i tillegg også fungere som en verifiseringstjeneste: "Du motok digipost 7. nov, du leste det den 8. nov. Din klage er avslått".

Postboks er et stort skritt tilbake, kun 1 skritt foran ponyekspressen.

Mente du at det var en plausibel fremtidig løsning?

Lenke til kommentar

Vanlig brevpost er ikke sporbart, det er vel den største svakheten i systemet.

 

Digital post kan spores opp, stort sett.

 

:)

 

ps. er litt i tvil om denne tråden hører under juss eller forbrukerrett?

 

Som mitt innlegg over, digipost har et stort potensiale. Men det må være full dekning, ikke bare et alternativ. Ellers er du tilbake på at postkassen vil bli enda mer neglisjert med den risiko om at det kommer noe der du må forholde deg til på kort svarfrist.

 

Om du er i tvil hvor den hører hjemme skjønner du kanskje at jeg også var det ? :D

Lenge sia HW LAN nå Jarmo :)

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å kverulere. Hvor fikk du det fra?

 

Eg tolket det som om du var på jakt etter en løsning på de problemene du til nå har hatt med at folk stjeler posten din. Hengelås er ett alternativ som allerede er nevnt, og så nevnte eg postboks. Ett fullgodt eller futuristisk alternativ er det nok ikke, men det øker terskelen for tyveri fra postkassen betraktelig.

Lenke til kommentar
Det var ikke meningen å kverulere. Hvor fikk du det fra? Eg tolket det som om du var på jakt etter en løsning på de problemene du til nå har hatt med at folk stjeler posten din. Hengelås er ett alternativ som allerede er nevnt, og så nevnte eg postboks. Ett fullgodt eller futuristisk alternativ er det nok ikke, men det øker terskelen for tyveri fra postkassen betraktelig.

 

Unnskyld nomore, beklager beskyldningen. Jeg misforstod.

Lenke til kommentar

Postens digipost, er det et fornuftig svar på noe som helst? En slags epostkasse? Hva med plastkortene våre, kan vi skrive de ut fra digipostkassen? Jeg har allerede en epostkasse, og fra den kan jeg sende epost uten å betale for det. Fra Postens digipostkasse beregner de seg "porto" for utpost.

 

Nei, jeg har ingen planer om å hoppe på Postens digipost-tjeneste. Jeg anser det bare som enda en (dårlig) betaltjeneste, og det trenger jeg ikke. En hengelås på postkassen er billigere og bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest vanlige er at posten stjeles direkte fra postkassen på dagtid, mens folk er på jobb. Jo mer skjult postkassen er jo større risiko for tyveri har man.

 

Og i Norge er det perioder som er mer lukrative enn andre:

- i juletider: skattekort

- i mars/april: ligningen

- nyinnflyttet: gammel/ny adresse og brev knyttet til flytting

 

Dette løses relativt enkelt med å sørge for at postkassen står på ett godt synlig sted(øker risikoen for at tyvene blir oppdaget) og har hengelås(noe som krever mer tid og tiltrekker seg oppmerksomhet). For å ikke nevne å hente posten hver dag så det ikke fylles opp.

Alternativt postboks.

 

Det finnes utro tjenere hos Posten også, men disse oppdages såpass raskt at det sjeldent er problem over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...