Gå til innhold

Er dette vanlig? (innpakking, kamera)


Anbefalte innlegg

Var på Elkjøp her jeg bor for et par år siden for og hente en vare, da sto det en type ved reklamasjonsdisken og kranglet, han hadde nettopp kjøpt en telefon som ikke virket, ærlig som han var sa han sanheten og de ville sendte telefonen til reparasjon, han mente han kunne benytte seg av 30dagers angrefristen men nei siden varen hadde en feil ble den sendt til reparasjon og han måtte vente til det kom tilbake.

 

Elkjøp sin 30 dagers returrett gjelder ikke på mobiltelefoner eller andre ting som selges med abo. Min erfaring er at Elkjøp bytter kundens telefon dersom den blir levert inn innen fabrikantens DOA-tid (vanligvis 1-2 uker etter salgsdato).

 

OP: Jeg ville ikke sendt den mailen til noen av de adressene der, print ut klagen og lever den inn til Service/Returavdelingen og be dem om å gi den videre til leder av Tele-avdelingen. På den måten kan du være ganske sikker på at du blir hørt.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Hiss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i "moderne tid" kjøpt minst 8-10 nye Canon EOS-kameraer fra de fleste store forhandlerne i Norge (Elkjøp inkludert), og ingen av disse har vært forseglet på noen måte. Unntaket er Japan Photo, som i det siste har begynt å klistre en liten JP-teipbit på utsiden av eskene.

 

Det eneste som er forseglet i plast inne i esken er brukermanualpakken (Sv, Da, Fi). Denne ligger på toppen. Kameraet ligger som regel pent inne i en filtduk, med en bobleplastpose rundt. Batteriet pleier å ligge i en blå plastpose, denne er noen ganger festet med en liten teipbit, men ikke alltid. Kabler, rem, osv. ligger også pent og pyntelig i gjennomsiktige plastposer med teip.

 

Jeg forventer at batteriet skal være et sted mellom halvfullt og tomt, dette varierer selvsagt noe. Når jeg slår på kameraet for første gang, forventer jeg å bli bedt om å stille inn dato/klokkeslett. På grunn av diverse "skrekkhistorier" på nettet, sjekker jeg umiddelbart eksponeringstall, dersom dette lar seg gjøre. Det er kun Canon autoriserte serviceverksteder som kan resette eksponeringstallet (Serviceproffen og FotoCare i Norge). En lagermedarbeider på Elkjøp har ingen mulighet til å tukle med dette.

 

Dersom du ikke allerede har gjort det, ville mitt råd være å legge vekk saken om at kameraet er retur/demomodell, og heller konsentrere deg om den dårlige kundebehandlingen. Har selv vært vitne til at Elkjøp-medarbeidere prøver veldig hardt å selge Sony SLT-kameraer. Rett etter at A55 ble lansert overhørte jeg f.eks en kommentar om at "Canon og Nikon er også bra, men på lang avstand er Sony mye bedre..." :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare komme med noen kommentarer her:

 

1. Som flere har nevnt bruker ikke Canon noen form for tape på sine esker. Nikon gjør heller ikke, forsåvidt. Sony forsegler alt sitt med tape. I de tilfellene hvor unboxingvideoer viser tape på eska er det butikken selv som har satt på tapen, for å gi kunden en ekstra trygghet. Men det er altså ikke slik fra fabrikk.

 

2. Skjermen på EOS 650D har ikke beskyttelsesfilm, men den er vendt inn mot huset. Beskyttelsesfilm finnes på de færreste av Canons kamera rett ut av boksen.

 

3. Som det også er nevnt her er det ingen mulighet for noen i Elkjøp til å nullstille lukkertelleren på en enkel måte. Det kan gjøres på serviceverkstedet, men aldri i butikken.

 

4. Batteriet i esken inneholder alltid litt strøm, men aldri fulladet, slik at det ikke skal bli ødelagt av å ligge på lager.

 

5. Du har 30 dagers åpent kjøp på Elkjøp: om du er misfornøyd med produktet - ta det med tilbake!

 

6. Du er velkommen til å klage på kundeservicen du har møtt, og det vil varehuset sette pris på! Gå gjerne veien om Elkjøps kundesenter: [email protected].

 

(Og som en fotnote kan det nevnes at Sonys A57 fikk høyere score hos dpreview (78%) enn både Canon 650D (77%) og Nikon D3200 (73%) ;))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare komme med noen kommentarer her:

 

1. Som flere har nevnt bruker ikke Canon noen form for tape på sine esker. Nikon gjør heller ikke, forsåvidt. Sony forsegler alt sitt med tape. I de tilfellene hvor unboxingvideoer viser tape på eska er det butikken selv som har satt på tapen, for å gi kunden en ekstra trygghet. Men det er altså ikke slik fra fabrikk.

 

2. Skjermen på EOS 650D har ikke beskyttelsesfilm, men den er vendt inn mot huset. Beskyttelsesfilm finnes på de færreste av Canons kamera rett ut av boksen.

 

3. Som det også er nevnt her er det ingen mulighet for noen i Elkjøp til å nullstille lukkertelleren på en enkel måte. Det kan gjøres på serviceverkstedet, men aldri i butikken.

 

4. Batteriet i esken inneholder alltid litt strøm, men aldri fulladet, slik at det ikke skal bli ødelagt av å ligge på lager.

 

5. Du har 30 dagers åpent kjøp på Elkjøp: om du er misfornøyd med produktet - ta det med tilbake!

 

6. Du er velkommen til å klage på kundeservicen du har møtt, og det vil varehuset sette pris på! Gå gjerne veien om Elkjøps kundesenter: [email protected].

 

(Og som en fotnote kan det nevnes at Sonys A57 fikk høyere score hos dpreview (78%) enn både Canon 650D (77%) og Nikon D3200 (73%) ;))

 

Hei Svein Jarle Deltidsansatt hjå Elkjøp :)

 

1: Det er greit nok, men er ikkje berre det som var problemet her - fingermerker, tydelige merker, på baksiden av skjerm - og støv + andre merker på kamerahus gav meg ein sterk indikasjon på at alt ikkje var som det skulle vere.

 

2: Ok - det stemmer sikkert, men anna har også vårte nemnt her - igjen, les punkt 1.

 

3: Det har også vårte nemnt at dette let seg gjere. Eg stolar ikkje 100% på verken det eine eller det andre.

 

4: Problemet var vel heller at eg synest det var vel mykje straum på batteriet. (ca 50%)

 

5: Det er gjort.

 

6:Også gjort, og har hatt meg ein lenger prat med varehussjef i dag.

 

Fotnote: Dei testane har eg også lest, og her snakkar vi veldig liten forskjell. A57 og 650D kan heller ikkje direkte samanliknast då det er to forskjellige mekanismar som driv dei. Og ein haug med andre små forskjellar.

 

 

Vårt ansvar er å gjøre deg fornøyd

I Elkjøp har alle ansatte et uttalt ansvar om å gjøre kundene fornøyde, uansett pris! Og vi skal holde det vi lover. Fleksibilitet, ærlighet, høflighet, kunnskap og hjelpsomhet er noen av egenskapene vi ønsker å møte deg med. For å gi deg den hjelpen du trenger, trener og utdanner vi stadig våre ansatte til å bli spesialister på sine områder

 

Eg hadde alt bestemt meg for kamera. (650D)

Alikavel blir eg overkjørt av seljar om eit anna kamera (A57) Eg får altså ikkje den hjelp eg skal ha.

Han snakka om A57 som om det skulle vere guds gave til fotointeresserte, og om 650D som om det skulle vere likestilt med svartedauden. ..Og mykje av det han snakka om stemde rett og slett ikkje.

Lenke til kommentar

Sjekket nå i 7D eska mi, og der ser jeg at batteriposen har vært forseglet med tape. Skulle sjekke 5D2 eska også, men finner den jaggu ikke. Når jeg åpner ting bruker jeg slenge alt innpakning tilbake i eska sammen med diverse som man allikevel ikke bruker (cd'er som man har fra før, og f,eks, finsk bruksanvisning.)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Når man jobber med salg av kamera på Elkjøp, blir man drilla til å selge Sony da de i hvert fall har noe fortjeneste på det i motsetning til for eksempel Canon som man enten ikke tjener noe som helst på, eller taper på å selge. Nikon ligger vel midt i mellom der et sted.

 

Allikevel vil jeg ikke tro at kundebehandlerne blir bedt om å oppføre seg på samme måte som vedkommende som trådstarter har møtt. Når det er sagt, så stemmer det Svein_Jarle sier. Canon sine kamera er aldri forseglet direkte fra fabrikk, og de har heller ikke folie på skjermen. Så det er trist at enkelte her inne, med sin manglende kunnskap, skal lede andre til å tro at de har kjøpt brukte kamera når det ikke nødvendigvis er tilfelle.

 

Etter å i en del år ha pakket opp kamera og satt de til utstilling, så varierer batterikapasiteten fra helt fullstendig tomt, til så mye oppladet at det viser fullt oppladet når man setter det i kameraet. Så det er heller ikke et kriterie for å bedømme om kameraet har vært brukt. I tillegg er folie/pose rundt kameraet også varierende pent pakket rundt kameraet. Jeg tviler på at det er maskinelt gjort, og det kan vel også forklare hvorfor enkelte kamera har merker som kan føre til at enkelte mistenker at kameraet ikke er helt nytt. Jeg har selv sett merker på kamera som jeg vet jeg pakker opp for første gang da vi får de rett fra importør.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte mitt D550 hos Fotoknudsen så var det en ødelagt pixel på skjermen.. Da satt jeg litt med samme følelsen som trådstartert hadde selv om jeg visste at kameraet ikke var blitt brukt. Jeg fikk byttet det uten problemer ((selv om jeg sannsynligvis ikke hadde fått det på garantien/reklamasjon en gang)(Skryt til FK her) og fikk dermed ett nytt ett uten slike feil.

 

Trådstarter: Jeg hadde benyttet meg av 30 dagers full retur løsningen som Elkjøp praktiserer.. fått pengene og kjørt rett bort til Lefdal (Ja jeg vet at de har samme eiere) eller en annen butikk og kjøpt kameraet der og sjekket at pakken er forseglet (sannsynligheten for at du får en selger som yter litt bedre service enn forrige er stor).

 

Har nok i utgangspunktet ingenting å si men du sitter sannsynligvis igjen med en bedre følelse etterpå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må bare slenge inn en kommentar her som tidligere bransjemann.

 

Canon lever ofte kamera til selgere i bundle pakker som splittes opp. Resultaten blir typisk hvit kjedelig eske med kamera og standard objektiv. batteri lader etc kan ligge løst i den store "bundle" esken men omplasseres av selger/ lageransvarlig.

Derfor kan det se litt rotete ut men alt skal være i der. Du får bare ikke en like kul eske å sette ut til skryt ;)

Sett at flere har reagert på disse men det er ikke noe annet en det estetiske som er forskjellig.

Det du skal ha fått med er lader, batteri, manual (digital eller fysisk)

Nikon fører noe av den samme praksisen men har somregel riktige esker selv om produktet er levert som del av bundle.

Hvorfor gjør butikkene dette?

For å kunne gi dere bedre pris og holde hjulene i gang.

 

Så det ble nevnt at man har "krav" på nedsatt pris på utstillings produkter. Nei men selgere kan velge å sette ned prisen om de vil bli kvitt varen. Produkter som 650 og tilsvarende kamera er det som regel ikke vanskelig å bestille inn flere til kunden. Det vil jo være dumt å selge ut et utstillings kamera til kraftig justert pris for å så sette ut et helt nytt et iløpet av et par dager. Spesielt med tanke på hvor liten fortjeneste det er på slike produkter. Det vil jo igjen lede til dyrere priser for dere.

 

Sony kjører ofte selger konkurranser så hvis du møter en som snakker mistenkelig varmt om sony kan det være noe slikt i gjerdet. Men de lager for all del gode kamera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...