Gå til innhold

Cachback-kampanjer er noe herk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over dette, men har sett nettbutikker avertere tilbudspris som "butikkens utsalgspris med cashback trukket fra". En enkel sjekk er å legge produktet i handlevognen og de om prisen er den samme. Har lagt merke til en del gode tilbud på samme objektiv i amerikanske butikker i det siste, kan vi være vitne til en varig prisendring?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ofte er det andre årsaker til at man kjører cashback-kampanjer. Det kan være mva-regler eller annet som forhindrer dem i å sette ned prisene, mens en cashback-kampanje vil kunne gå an.

1. Cashback "tvinger" kundene til å registrere seg med mail, postadresse etc. Kjekt å ha for en leverandør.

2. Mange kunder får aldri ut fingeren. Dvs Canon slipper å betale ut.

3. Cashback i USA utbetales kun til kunder med en amerikansk adresse, dvs bidrar til å demme opp for lekkasje.

4. Cashback er kanskje en annen avdeling enn utsalg. I et stort firma som Canon så kan intern-politikk være like viktig som det å tjene penger.

 

Jeg synes at cashback er noe realt herk, og hvis Nikon ikke tuller med slikt så er de i mine øyne en litt mer sympatisk aktør enn Canon.

 

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg synes at cashback er noe realt herk, og hvis Nikon ikke tuller med slikt så er de i mine øyne en litt mer sympatisk aktør enn Canon.

 

 

Word.

Jeg er møkk lei alle som prøver å lure meg til å kjøpe forskjellige ting, med diverse "gratistilbud" av ymse slag.

Har nok latt meg lure noen ganger, men har som nyttårsforsett å bare kjøpe det jeg virkelig vil ha/trenger, og ikke la ekstratilbud gjøre noen forskjell: En pris er en pris, og det er den som er grunnlag for om jeg kjøper eller ikke. "Cashback" høres ut som det kommer fra det verste USA kan frembringe på konsumentmarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg synes at cashback er noe realt herk, og hvis Nikon ikke tuller med slikt så er de i mine øyne en litt mer sympatisk aktør enn Canon.

Det kan sikkert være flere grunner til at Cashback-kampanjer kjøres, men det gir jo merarbeid for alle. Så produsentene må jo tro det gir en effekt utover det å bare sette ned prisen, og jeg har stor tro på at de spekulerer i at en stor andel av kundene ikke gidder/glemmer å benytte seg av cashbak, eller gir opp pga rare regler og skjemaer.

Lenke til kommentar

Det må da være enklere å kreditere forhandleren noen kroner enn å håndtere hele systemet med å betale ut til sluttkunden. Regner med at de fleste forhandlerene har få enheter på lager, og bestiller inn etter hvert som det blir solgt, å telle de få som går ut fra lager og er kjøpt inn til full pris kan ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen av dere som har registrert cashback nå, og fått penger? Canon skriver i vilkårene at de prøver å få det gjort innen 30 dager, men at forsinkelser kan forekomme. Så hvis du har fått utbetalt, hvor lang tid tok det?

 

Jeg registrerte min første 26/11 og har ennå ikke mottatt noe.

Lenke til kommentar

Spurte engang i butikken om jeg kunne få halve cashback-beløpet i direkte rabatt og så kunne ekspeditøren ta resten. Fikk nei - så ingen handel den gangen.

Butikken har absolutt ingenting med Cashback å gjøre. Du må registrere deg på Canon sin hjemmeside, og pengene utbetales fra Canon direkte til deg, så butikken er ikke involvert i den prosessen på noen som helst måte. Ser ikke helt hvordan butikken skulle løst det på den måten du ønsket.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen av dere som har registrert cashback nå, og fått penger? Canon skriver i vilkårene at de prøver å få det gjort innen 30 dager, men at forsinkelser kan forekomme. Så hvis du har fått utbetalt, hvor lang tid tok det?

 

Jeg registrerte min første 26/11 og har ennå ikke mottatt noe.

 

4 uker, knapt.

Lenke til kommentar

Butikken har absolutt ingenting med Cashback å gjøre. Du må registrere deg på Canon sin hjemmeside, og pengene utbetales fra Canon direkte til deg, så butikken er ikke involvert i den prosessen på noen som helst måte. Ser ikke helt hvordan butikken skulle løst det på den måten du ønsket.

Som jeg skrev: Ikke butikken - men han som stod bak disken personlig kunne stappet 400 spenn i lommen om han hadde tatt seg arbeidet (og risken). (Cashback beløpet var på 800 og det var ikke Canon den gangen.)

Lenke til kommentar

Ser bare ikke helt hensikten, du kjøper for så å få penger tilbake.

Som et tilbud bare at man ikke får tingen billigere, men får heller pengene betalt for mye kreditert i ettertid?

Cashback fremstår for meg for å lure oss til å tro/føle at et produkt er billigere enn det faktisk er.

 

Jeg skrev litt om dette i den opprinnelige tråden (det ble ikke splittet ut av eller annen grunn). Det var en som klagde over at Nikon ikke hadde Cashback, og at de burde skjerpe seg. Så jeg svarte følgende:

 

 

Det ser ut som Nikon heller foretrekker å faktisk gi deg "Cashback"-rabatten når du kjøper, fremfor at du må drive å sende inn kopi av kvitteringer, skjemaer og så videre og så vente en evighet på pengene som (kanskje) kommer. Se bare på prisen på D600 og D800 kontra 6D og 5D III.

 

Så hvem må skjerpe seg, sa du? :) Cashback er noe fordømt tull, laget for å lure forbrukerne til å tro at de får noe veldig billig i stedet for at pengene faktisk trekkes fra prisen når du kjøper produktet.

Lenke til kommentar

Tro om det var etter ditt innlegg jeg skrev:

 

Jeg forstår ikke problemet. Tingen er jo til samme pris som før, så ingen taper noe, men om du vil får du som kunde penger tilbake. Jeg har dog aldri kjøpt noe på sånt "tilbud"

Det ble splittet ut, men i feil "splitt". Havnet i en tråd på forbrukerrett om en som kjøpte skriver, som åpningspost i den tråden. Ellers er det jo også flere innlegg om dette i den opprinnelige tråden. Vet man ikke skal nevne moderatorgjerninger, men denne må jo ha vært full.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...