Gå til innhold

Den store Fotball-Trener tråden.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Just do it, det er utrolig lærerikt og man får et helt annet syn på det å være trener, samt at jo mer du lærer jo mer blir du klar over hvor lite man faktisk kan.

Gå dit med et åpent sinn og notèr flittig, selv de små tingene som hvordan man henvender seg til spillerne utgjør en stor forskjell.

Forhåpentligvis får du en like engasjert kursleder som meg.

 

Snakk med klubben din (eller nærmeste store klubb) som tilbyr kurs og hør når det skal gjennomføres neste gang.

Er man ikke medlem i klubben som arrangerer det kan det koste ca 1000 kroner, men jeg fikk det gratis fordi jeg registrerte meg som medlem i klubben (200kr året).

 

Er det lenge til neste kurs eller om du vil forberede deg (kanskje lese på egenhånd), så kan du høre med det lokale biblioteket om de har fotballbøker skrevet av bl.a Morisbak.

En av de heter "Den store fotballferdigheten" mener jeg å huske, og er meget lærerik og utfyllende.

 

Men mest av alt, begynn allerede nå med planlegging av treningene deres, gjennomgå de, møt opp så tidlig på forhånd, og inkluder spillerne med spørsmål (hva er viktig i en god pasning osv).

Hvis du vil har jeg noen øvelser å dele som jeg kan beskrive i tråden senere i kveld, er på jobb akkurat nå men kan komme tilbake til dette senere.

 

Lenke til kommentar

Se bare på AVB, spilte aldri profesjonell fotball men er i BPL.

Klart et ekstremtilfelle, men et bevis på at med flaks, godt miljø og en solid dose innsats, så kan man klare alt.

 

Det viktigste er at du har fotballforståelse, ikke ferdighetene etter min mening.

Som påtroppende sportssjef i Elverum Fotball sa, "Jeg tviler på at Mourinho demonstrerer øvelsene for Real-gutta".

 

Jeg fikk også tilbakemelding om at i stedet for å prøve å vise frem hva jeg var ute etter (jeg mangler basisferdigheter så det synger, da jeg spilte var jeg målvakt), så kunne jeg heller instruere spillerne og stoppe øvelsen når "det perfekte eksempelet" kom.

 

Klart selvtilliten min fikk en liten støkk da jeg fikk høre det, men jeg hadde tenkt det samme selv og da er det viktig at det blir bekreftet av en annen (og mer erfaren) trener.

 

Mitt aller største råd, vær ydmyk, lytt alltid og spør alltid om hva du kunne gjort bedre.

 

Kurslederen vår har hatt mange TL-profiler på B-kurs i Raufoss, og den mest ydmyke av alle han har hatt, som noterte mest og lyttet ivrigst var en viss CL (og nå TL) vinner.

 

En fotballforsker gjorde en spørreundersøkelse, hvor han spurte "På en skala fra 1-10, hvor mye kan du om fotball/å være fotballtrener?".

De yngste og mest uerfarne hadde svarte et snitt på 8/10, mens trener-profilene og de som var eldst svarte 4/10.

 

Litt å tenke på.

 

 

Edit:

Og skulle man aldri bli en topp-manager, så er fortsatt det å være trener uhyre morsomt og lærerikt :)

Gå aldri etter å bli best eller manager i verdensklasse, men jobb for å utvikle deg selv som trener og person, og sett alltid spillernes behov først med tanke på treningskvalitet.

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltids behov for trenere i bredde-fotballen, så bare forhør deg med den lokale klubben din om de trenger assistenter eller trenere til noen av lagene sine.

Det beste er jo at hvert lag har to faste trenere med en klar arbeidsfordeling, da er det lettere å gi hver enkel spillet tilbakemelding også.

 

Som jeg skrev til Latias så stikk innom det lokale biblioteket ditt og se om de har bøker der.

Les om trener-filosofier, bøker skrevet av personer i NFF o.l., men kanskje viktigst av alt, se mye fotball, ikke bare på TV men også lokale kamper.

Vær heller ikke redd for å stikke innom lag som trener og se hvordan de gjør det, er det trenere som ikke er.. veldig bestemte kan vi vel si, så er det ingen fare i det.

 

Skal legge ved noen linker om jeg finner de bøkene jeg fikk på C-lisens kurset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg burde sikkert tatt det opp i trenertråden siden det tydeligvis finnes en slik tråd, men hvordan er det på slike treningskurs? Trenger man noe forhåndskunnskaper utover sofasitting?

 

Nå kan jeg bare uttale meg om mine personlige opplevelser, men det er en fantastisk mulighet til å lære mer om det å faktisk lære bort fotball og "utdanne".

Hadde jo ei på kurset som aldri har fulgt med eller spilt fotball, men hun var den eneste som hadde anledning til å trene laget sitt.

 

Vi hadde en fantastisk kursveileder, med mye kunnskap, erfaring og engasjement, og det hjelper jo på.

 

Gleder meg til å evt. få anledning til å ta B-kurset!

Lenke til kommentar

Takk for det :)

Skal som nevnt i en annen tråd ta meg tid til å skrive litt rundt det den flotte artikkelen du lenket var inne på når det kommer til Mourinho og AVB sine fremgangsmåter, så fort jeg får anledning.

 

Så tittelen på artikkelen via Twitter tidligere, men glemte jo helt at den kunne være relevant til tråden jeg jo har startet..

Lenke til kommentar

Som hyllest til Jørgen sitt kompliment, vil denne rørte trønderen ta utgangspunkt i en artikkel Jørgen postet i flere tråder som handler litt om Jose Mourinho, og Andre Villas-Boas' tilnærming til spillerne, og hvordan de kan hjelpe de med å utvikle seg.

 

Den orginale artikkelen finner du her.

 

Det jeg kommer til å gjøre er å ta utgangspunkt i utsnitt fra artiklen, og fortelle litt om hvordan det er relevant, og til tider helt i tråd med hva vi var innom på C-lisens kurset jeg deltok i hos Elverum Fotball.

Jeg tar forbehold om at jeg har ingen anelse på om alle kursveiledere inkluderer alt vår kursveileder gjorde, men det er også noe av grunnen til at jeg velger å skrive litt om det her (samt at det ble utvist interesse rundt emnet, som jo er meget spennende og lærerikt).

 

Før vi setter i gang vil jeg bare forklare noen ord og vendinger (du vet, fra "The Julekalender") som kan bli brukt i denne teksten.

For ordens skyld settes dette inn i en spoiler for å spare plass, og dermed gjøre innlegget litt ryddigere:

 

 

 

Begrepet skrives med uthevet skrift, mens beskrivelsen skrives i kursiv.

 

Fotballferdighet: Hensiktsmessige handlingsvalg og handlinger for å skape og utnytte spillsituasjoner til fordel for eget lag.

 

Handlingsvalg: I utgangspunktet brukes dette om enkeltindividets (den enkelte spiller) valg med eller uten ball, dette valget kan bli gjort både bevisst, og ubevisst.

 

Handling: Dette begrepet inneholder to dimensjoner, den ene viser til valg av teknikk, den andre til spillerens observerbare utførelse av den valgte teknikken (finter, vendinger, pasninger o.l.).

Den sistnevnte dimensjonen kan også bli omtalt som spillerens tekniske utførelse.

 

Instruktør: Dette begrepet er en av to begrep som brukes for å skille mellom to læringsmetoder. Instruktøren er "aktivitetslederen" som bestemmer i detalj akkurat hva deltakeren/spilleren skal gjøre til en gitt tid (Skyt! Spill ballen til Kåre! Når vi kommer i denne situasjonen, skal vi.. )

 

Veilederen: Veilederen er instruktørens motsetning, veilederen fokuserer på å la deltakeren/spilleren selv velge hva som er best i en gitt situasjon, og kommer heller med åpne spørsmål og alternativer, i stedet for en fasit.

 

Samhandling: Samhandling er evnen til å bruke seg selv best mulig i samspill med medspillere, og å gi medspillere anledning til å utnytte sine evner og ferdigheter best mulig (å spille hverandre god).

 

Fotballbevegelse: Fotballbevegelse er bevegelser en vanlig fotballspiller gjør på banen, en spiller løper så og si aldri rett frem, eller går, men skifter i stedet ofte retning og intensitèt i bevegelsene sine.

 

La oss nå ta en titt på det som nevnes i artiklen!

 

While Jose Mourinho was at Inter, he was visited by four university students. They were seeking to understand his methods with a view to writing a thesis about them. He was happy to oblige. “People have a general idea of what I do,” Mourinho said, “and it’s insufficient.”

 

The insights he gave over the course of an interview were fascinating particularly because so much of it was centred around unlocking the mind’s potential.

 

Mourinho discussed the subconscious and procedural memory. That’s the memory of the performance of particular types of action. Take driving, for instance.

 

Initially, when you start to learn, you’re concentrated on what gear you’re in, how fast you’re going and when to check your mirrors, to signal and maneuver.

 

With time, however, this all becomes second nature. You drive without making a conscious effort. Adjustments are made more or less automatically, whatever road you’re on, so you can focus on other things and make other decisions.

 

Jeg velger å se dette i sammenheng med hva som kalles for spillerens handlingsvalg* og handling*, det handler i korte trekk om hvordan en spiller reagerer i enhver gitt situasjon.

La oss ta et eksempel i barnefotballen:

Til å begynne må vi alle begynne et sted, og i fotballen er det breddefotball.

Hvis vi begynner å snakke om press på ballfører og hvordan man kan slå en støttepasning i en presset situasjon, vil du nok bli møtt av mange nysgjerrige og tomme blikk, spesielt hvis man tar i betraktning at, vel, de ikke en gang vet hvordan de skal slå en pasning, eller hvorfor treneren sier "slå en pasning", i stedet for å "sparke en pasning".

 

Det er trygt å anta at i ihvertfall 9/10 tilfeller, så må man vise, og forklare disse nysgjerrige barna hvordan man skal utføre alle disse forskjellige pasningene, fintene, vendingene osv.

 

Men etter som tiden går, vil man med tålmodighet og med viten om hva man skal se etter, legge merke til at barna begynner å gjøre disse handlingene uten betenkningstid.

Forsvareren som kanskje ble stående og bare stirre på ballen mens han/hun tenkte på hva han/hun skal gjøre, vil mye fortere tenke på at målvakten kan være et alternativ, og dermed slå en pasning til målvakten.

 

Forsvareren tenker nok ikke på at dette ikke bare kan hjelpe til å løse opp, og snu spillet, men i mye større grad at motstanderen nå ikke stresser han/henne ved å prøve å ta vekk ballen, men slik lærer man de med tiden selvfølgelig.

 

Så det Mourinho er inne på her, er rett og slett noe så enkelt som at man i situasjoner som ligner på hverandre (kanskje kommer du i en situasjon som er meget lik den du kom ut for under forrige trening), vil man med tiden ha en automatikk i det man gjør (et ubevisst handlingsvalg og handling), og ta den (eller de) avgjørelsen(e) kjappere.

 

 

This is what Mourinho sets out to achieve in training. But how exactly?

 

Every exercise is done with the ball. Most if not all sessions last 90 minutes, the duration of a game, or a maximum of 120 minutes, like one that goes into extra time.

 

Dette er noe kurslederen vår hamret inn i hodene våre hver eneste anledning han fikk.

Vi husker vel alle treningene hvor oppvarmingen besto av å løpe frem og tilbake over banen "for å bli varme og få myket opp leddene".

"Vi e væl på fotbaijll-træning ferr å spælla fotbaijll! Itj ferr å bli go på å spreng!

Træn på å spreng kainnj vi jørra heim!"

(Oversatt fra trøndersk: Man er på fotball-trening for å spille fotball! Ikke for å bli gode på å løpe! Løpetrening kan man gjøre hjemme!)

 

Poenget til kurslederen kan forklares på en enkel, og universal måte.

Hvis du skal spille piano, og aldri har spilt piano før, sammen med en som har brukt over 4000 timer på å øve på piano, da er det vel ingen overraskelse om at du vil høres.. mindre begavet ut, enn den som har øvd i 4000 timer.

 

Derfor skal alle øvelser i en fotballtrening inneholde minst èn fotball!

 

Oppvarmings-øvelsen han delte med oss var så enkel som å sette opp en firkant (rektangel helst, da en fotball-bane er rektangulær og ikke et kvadrat), og inne i den firkanten skal samtlige spillere ha egen ball, og trene på fotballbevegelser* og rett og slett ha berøringer med ball.

 

Grunnen til dette kan enkelt forklares ved å gjøre litt om på eksemplet ovenfor.

 

En fotballspiller som har 5000 berøringer på ballen, vil ha en mye bedre kontroll på ballen enn en som har 100.

 

I denne øvelsen får man også "naturlig motstand", i den forstand at man jo skal unngå å kollidere med de andre spillerne (motstandere!) inne i firkanten.

Deretter øker man utfordrings-nivået ved å enten introdusere finter eller f.eks vendinger.

Slik øver man basis-ferdighetene* på en nesten skremmende enkel måte!

 

Hvis man setter spillerne til å telle antall berøringer de har på ballen i løpet av 30 sekunder, vil de beste kanskje komme opp i så mange som 25+ hvert 30ende sekund.

Det er nesten en berøring hvert sekund!

 

Man trener dessuten også "fotball-kondisjon" ved slike intensive øvelser, da det er viktigere for en fotball-spiller å kunne akselerere kjapt, enn å kunne løpe i et strekk i 3-4 timer, nettopp fordi fotball er en intensiv idrett, og ikke en som går på å ha utholdenhet i likhet med ski-løpere, maraton-løpere osv.

 

Men la oss ikke gå helt vekk fra det som var poenget med innlegget, nemlig gå litt i dybden av hva artiklen kommer til.

 

 

Each one is devised with the aim of reproducing moments of a match, specific situations so that once they come in a competitive context the players know exactly what to do and where to be on the pitch, how to defend and how to attack in whatever formation they’re in or up against and according to the circumstances they find themselves in too, be they a goal up or a goal down, a man up or down to 10 men.

 

With time, these movements are made without conscious effort because they’ve been logged to procedural memory. In theory, the mental strain on a player is reduced. You’re more in control. You’re more lucid. You’re more able to anticipate things, read the play and not only make better decisions but vary them too.

 

This is important. Because Mourinho doesn’t want to create robots or automatons. They’re predictable and he doesn’t want his teams to be that way.

 

Det skrives til å begynne med om kamp-lignende øvelser, altså øvelser som er tilstede for å etterligne en situasjon man kan komme ut for i en kamp så likt som mulig.

 

Dette må sèes i kontekst med det som ble skrevet om ubevisste valg, og automatikk, lengre opp i innlegget, i disse øvelsene drilles nemlig spillerne på å finne det beste handlingsvalget, og hvordan å utføre den på en så god måte som mulig med tanke på spillets gang (skal jeg som forsvarer helst klarere ballen? Slå støtte? Vende av motstanderen? Hvor burde jeg helst stå nå som jeg blir utfordret? Hvor skal kroppen min vende? osv osv).

 

Ved tiden vil disse avgjørelsene bli tatt mye kjappere, fordi de har blitt printet inn i den ubevisste delen av tankene våre, altså tankene og avgjørelsene vi tar uten å tenke oss om.

Det er ikke ofte man sitter på ramma og bruker betenkningstid over hva man skal gjøre etter både bimmelim og bommelom for å si det slik, det er en automatikk i det.

 

Dette vil derfor redusere det mentale presset, og stresset på spilleren, fordi spilleren har utført lignende handlinger før med stort hell (tørker man seg før man har gjort en bommelom, angrer vi som regel i ettertid uten at noen må fortelle oss hva vi gjorde galt, vi skjønner det selv).

Spilleren har kanskje tidligere blitt "straffet" etter å ha tatt et valg (slå til målvakten), ved å selv innse at han gjorde noe som kanskje ikke var riktig i den gitte situasjonen, eller så har han hatt stort hell i å lure en motstander med hjelp av en kroppsfinte.

 

Vi som spillere skjønner hva vi gjør galt, vi mister jo ballen eller gir motstanderen en sjanse, så hvorfor skal spillere eller treneren påpeke dette? (Merk, det er selvfølgelig situasjoner i avanserte deler av fotballens verden hvor en spiller må gjøres oppmerksom på hva som ble gjort galt, kanskje han sto feil, men dette går forbi C-lisensen).

Som trener er det da heller bedre at du veileder ved hjelp av å spørre åpne spørsmål, og la spilleren selv finne svaret (Hva kunne du gjort annerledes? Var det noen andre alternativer?).

 

De opplevelsene og svarene vi finner selv, gjør at de huskes bedre, samt at ikke vil være like demoraliserende som et "HVORFOR I SVARTE GJORDE DU DET DER?!" (spilleren fant jo en løsning på problemstillingen!)

 

Grunnet utallige timer med oppvarmings-øvelsen i eksemplet beskrevet tidligere i innlegget, vil også spilleren ha mye større tro på seg selv, nettopp fordi spilleren er i bedre kontroll over ballen!

 

Messi dribler ikke fletta av motstanderne fordi han brukte hver oppvarming på å løpe frem og tilbake over løkka, men fordi han gjorde egentreninger og øvelser på trening som inneholdt mange ballberørelser!

"Det man vil bli god til, må man øve mye på!"

 

Med selvtilliten kommer også "frekkheten" til spilleren, eller for å si det på en annen måte, uforutsigbarheten.

Spilleren tør kanskje å prøve på en tunnel, eller på en kroppsfinte, nettopp fordi spilleren vet at han behersker det, og han gjør det uten å egentlig tenke over det fordi han har vært ute for en lignende situasjon tidligere!.

 

Ved å øve på slike spesifikke situasjoner, gjør man altså spillerne mer bevisst på hvilke valg de har, og hva de kan gjøre for å utføre disse valgene.

Det beste er jo hvis de finner ut av de selv, men ofte må de instrueres de første gangene for at de skal vite hva du er ute etter, og hva som er målet.

Noen ganger er jo målet selvforklarende (forsvarerne forhindrer mål, angriperne skal skåre).

 

“When I set about studying opponents and attempt to identify their behaviour, their tactics,” he explained. “I often realize that the development of their playing dynamic is more a mechanical automatism than a true playing dynamic.”

 

Her er Mourinho inne på de ubevisste avgjørelsene vi tar.

Han mener kort og godt at det er mer en automatisk mekanikk (en avgjørelse man tar i underbevisstheten i de gitte situasjonene) hos motstanderne, enn en sann dynamisk eller flytende spillestil.

 

Mourinho’s method, as defined by Corriere della Sera columnist Sandro Modeo, is instead structured but open, robust but plastic.

 

Dette er en meget god måte å beskrive denne typen, la oss kalle det trener-filosofi, på.

I bunnen ligger det en struktur (spille-planen, hvordan skal vi utnytte motstanderens svakheter f.eks), men veien dit er "åpen" for spillerne.

 

Spillerne har derfor i stor grad selv valget om hvordan de skal utføre handlingene best mulig.

Klart kan Mourinho gi en beskjed om at "denne spilleren må passes ekstra godt på" o.l, men spillerne vil uansett hva Mourinho sier komme ut for situasjoner mot denne spilleren som de ikke kunne være forberedt på, eller øve like mye på, det er her de underbevisste handlingene spiller inn.

 

“The objective,” he said, “is that the players understand the playing system and trust it, that they take some initiative because they’re convinced that it’s the best thing to do and not because someone else says: ‘Do it that way’.

 

Her er vi inne på det at spillerne finner svaret, og stoler på det.

I stedet for at de skal gjøre hva Mourinho sier fordi han vet best, så er det mye bedre at de selv kan oppdage at det Mourinho sier er den beste måten.

Derfor vil de gjennom selvopplevelse kunne stole på det Mourinho sier (eller hva de har oppdaget), i stedet for å gjøre det kun fordi han har sagt det.

 

Gjør man noe kun fordi treneren sier det, blir handlingsmulighetene begrenset, og dermed stopper man spillerne fra å kunne uttrykke seg selv, og kanskje fra å finne et bedre handlingsvalg!

Kort og godt kan det sammenlignes med at spillerne får et mentalt "tunnelsyn" (der er målet, og dette er den eneste måten å nå det).

 

Det gjør dog spillerne forutsigbare for motstanderen (noe Mourinho vil unngå, som sitert tidligere), og stopper spillerne fra å kunne improvisere i situasjoner hvor motstanderen kan forutse hva de forsøker å gjøre.

Det bidrar heller ikke akkurat til å øke spillernes "fotball-forståelse".

 

Som Mourinho så enkelt sier det:

 

“I know where it is I want us to get to, but instead of telling them: ‘Go that way,’ I want them to find their own way there.”

 

Psychologically it’s much more satisfying and validating to find the solution to a problem yourself than have someone else solve it for you. Mourinho understands this. He calls it ‘guided discovery’.

 

Her er Mourinho og artikkel-forfatteren inne på litt av det som ble nevnt tidligere, altså at spillerne får en belønning i den form av at de selv har klart å finne en løsning på problemstillingen (spill-situasjonen), i stedet for at de blir instruert/fortalt hva de skal gjøre i en hver gitt situasjon.

 

Selvtilliten vår utvikles i mye større grad om vi selv finner svaret på hva vi gjorde feil, og hvordan vi kan løse en problemstilling!

 

 

 

Jeg må desverre dele innlegget i to halvdeler, da min personlige bedre halvdel (madammen) skal se film på PCen.

Jeg har så langt brukt lengre tid enn jeg trodde jeg skulle bruke, men dette kan være en god måte for alle å få lest gjennom dette uten å få "for mye mat på en gang".

 

Jeg skal hakke løs på delen om AVB så snart jeg har anledning.

 

 

 

Alle mulige tilbakespill (kritiske, konstruktive, og ros) mottas med stor takk :)

 

 

Edit:

Ser nå at det er litt tungvint å lese og litt rotete skrevet.

Dere kan lide dere gjennom det hvis dere vil, så skal jeg korrigere og skrive litt lettere senere!

Endret av Snurreleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke fått tid til å lese innlegget før nå, men synes det var veldig interessant. Spesielt når utsagnene og tankene dine backes opp av managere som Mourinho. Om jeg ikke husker feil hadde vel AVB en såkalt åpen trening når han var i Chelsea. Altså at de trente på brua og alle kunne komme å se på. Nå var dette kanskje litt for å vise at stemningen i troppen var god (selv om den kanskje ikke alltid var det. :p), men ville vel vært midt i blinken for deg om han fant på noe lignende hos Tottenham?

Lenke til kommentar

Vet ikke om han har hatt åpne treninger sånn i farta, men han har arrangert treninger for barna i Tottenham-området for å fremme fotball og minske sjansen for at "gatebarna" involverer seg med gjenger.

 

Har ikke hatt tid til å ta det siste skippertaket og oppdatere den siste halvparten av innlegget, kommer så snart jeg har tid :)

Har også kommet andre interessante forslag til regelendringer fra NFF med tanke på barnefotballen, som kunne vært morsomt å diskutere eller se nærmere på.

Lenke til kommentar

Mens jeg husker det vil jeg anbefale alle å lese nyeste Josimar (som jo bør leses uansett), hvor det er en artikkel om hvordan den nye "trenden" i utlandet er å ansette trenere med relevant utdanning i stedet for tidligere fotballspillere.

 

Gir en liten innsikt i hvordan fotballen og ramma rundt er i konstant forandring :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...